Estafettelezen

14-11-2016 20:57 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter in groep 4 heeft het wel eens over Estafettelezen. Dit vindt ze lastig. Via google heb ik gevonden dat het met technisch lezen te maken heeft, maar het wordt me niet duidelijk wat ze daarbij precies moeten doen. Mijn dochter heeft het over verschillende schriftjes e.d.? Binnenkort hebben we een afspraak met de juf maar wellicht is er hier ook iemand die weet wat het inhoudt?
http://www.estafette-lezen.nl
Het is een methode om het tempo-lezen te oefenen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het is mijn of meer het vervolg op Veilig Leren Lezen.
Bij estafettelezen lees je een week lang dezelfde tekst in een groepje en doe je er verschillende oefeningen mee, met als doel het tempo te verhogen. Soms lees je om beurten een stukje, soms lees je in koor, enz. Als het goed is worden kinderen ingedeeld bij kinderen van hun eigen leesniveau. Bij ons op school moet de tekst ook in het weekend een keer gelezen worden en wordt het alleen ingezet bij zwakke lezers, maar dat zal op elke school verschillend zijn.
Als je met dochter eens samen wilt oefenen is dit een leuke site. Het is gebaseerd op de oude avi's maar je krijgt een goede indruk van het tempo waarop kinderen moeten leren lezen en je kan haar tempo zoeken en dan opvoeren samen.

http://danielbilliau.classy.be/potatoes ... n/menu.htm
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:meisie87 schreef op 14 november 2016 @ 21:06:

Bij estafettelezen lees je een week lang dezelfde tekst in een groepje en doe je er verschillende oefeningen mee, met als doel het tempo te verhogen. Soms lees je om beurten een stukje, soms lees je in koor, enz. Als het goed is worden kinderen ingedeeld bij kinderen van hun eigen leesniveau. Bij ons op school moet de tekst ook in het weekend een keer gelezen worden en wordt het alleen ingezet bij zwakke lezers, maar dat zal op elke school verschillend zijn.

Jij en ik bedoelen dan iets anders. Ik heb het over de methode Estafettelezen en dan lees je elke keer een andere tekst.

Ralfi-lezen is een manier met veel herhaling.
Oké. Maar zij zegt dus dat ze ook opdrachtjes moeten doen in verschillende schriftjes. Wat voor opdrachten zijn dat dan? Komt er ook begrijpend lezen bij kijken?
Is wat jij bedoeld niet meer Ralfi-lezen, Meisie?
Nee, geen begrijpend lezen. Ze moeten bv. Woorden kleuren die beginnen met be/ge/ver, ze lezen met een zandloper, moeten woorden net meerdere lettergrepen verdelen etc. Het is echt bedoelt om het technisch lezen te verbeteren.

De oefeningen in het eerkboek passen bij een leesboek.
Estafette is begrijpend lezen en geen technisch lezen. Dus je krijgt teksten en daarbij moet je vragen beantwoorden.

Edit: Ik heb nu pas de link gelezen en heb het dus destijds verkeerd begrepen Mijn dochter kreeg estafette lezen voor groep 5 toen bleek dat ze in groep 3 voorliep. Dus juist als verrijking en niet omdat ze niet snel genoeg las.
Mardejo, duidelijk. Dankjewel!
Boekje lezen en vragen beantwoorden
quote:Kolletje1 schreef op 14 november 2016 @ 21:11:

Oké. Maar zij zegt dus dat ze ook opdrachtjes moeten doen in verschillende schriftjes. Wat voor opdrachten zijn dat dan? Komt er ook begrijpend lezen bij kijken?

Klopt, er is een werkboekje bij.

Dan moeten de kinderen bijvoorbeeld een word zoeken in de tekst en dat onderstrepen.

Of ze leren lange worden lezen door ze in stukjes te hakken.

fiets

fietsen

fietsenrek

Of ze leren iets over aanhalingstekens en moeten dan kleuren wie wat zegt in het verhaal. Kleur de zinnen die Piet zegt rood, kleur de zinnen die Henk zegt rood. Kleur de zinnen die niemand zegt niet. Lees alles en toneelstukje. En dan moeten ze dus de stukjes 'Piet zei' en 'Henk riep' overslaan.

Woordrijtjes lezen met een zandloper is ook een steeds terugkerend onderdeel.

Of er staan allemaal stukjes van een zin en dan moeten de kinderen goede zinnen maken.

Het is dus geen methode voor begrijpend lezen.
quote:MinkeDeWit schreef op 14 november 2016 @ 21:16:

Estafette is begrijpend lezen en geen technisch lezen. Dus je krijgt teksten en daarbij moet je vragen beantwoorden.

Edit: Ik heb nu pas de link gelezen en heb het dus destijds verkeerd begrepen Mijn dochter kreeg estafette lezen voor groep 5 toen bleek dat ze in groep 3 voorliep. Dus juist als verrijking en niet omdat ze niet snel genoeg las.

Het is geen begrijpendlezen, de meeste vragen gaan over technisch lezen.

Niet elke vraag over een tekst is begrijpend lezen.
Estafette is een methode voor technisch lezen.

De leerkracht oefent met de leerlingen woordjes en stukjes tekst o.a. met een werkboek. Nadat de losse onderdelen zijn ingeoefend gaan de leerlingen de bijbehorende tekst in het leesboek lezen. Doel van de les is om de leesvaardigheid en het leestempo te verbeteren.

Op de voorkant van de boekjes staat het niveau waarop men oefent. Jouw dochter zit in groep 4 dus zal waarschijnlijk net boekje m4 afronden.

Beantwoord dit jouw vraag?
Estafette werkt met 3 niveaus. Aanpak 1 voor kinderen die een laag leestempo hebben bij het lezen van de DrieMinutenToets, zijn zitten aan de instructietafel bij de leerkracht. Aanpak 2 voor kinderen die gewoon op niveau zijn, zij werken zelfstandig met het werkboekje. Aanpak 3 voor kinderen die voorlopen. Zij werken met de Estafetteloper, zelfstandig, naast het leesboekje dat bij de methode hoort werken ze ook aan opdrachten bij vrije keus leesboeken, prentenboeken en informatieve boeken of kranten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven