India als koppel

15-11-2016 20:09 26 berichten
De reis is al een tijdje geboekt en ik heb er zin, zin, ZIN in.

Maaaarrrrr...matman is aan het googlen geslagen en is alle horrorverhalen gaan lezen over vrouwen die lastiggevallen worden in India en heeft nu het idee dat ik dagelijks aangerand ga worden en hij me 24/7 moet gaan verdedigen. Ik denk dat het wel mee zal vallen als je als stel reist. Ik ken wat vrouwen die alleen zijn gegaan en die hebben wel incidenten meegemaakt maar niks wat de vakantie verpest heeft. Ik denk dus dat mijn man zich veel te druk maakt, en hij vindt dat ik laconiek doe.

Iemand ervaring met reizen als koppel in India?

ps. Ik ben sowieso altijd van het "dress like the locals" principe. Dus dat zit wel goed.
Lees en houd je aan het reisadvies. Dan moet het goedkomen. Mijn keus zou het niet zijn
Alle reacties Link kopieren
Zorg ervoor dat je iets van een trouwring draagt. Ook als jullie niet getrouwd zijn.
Stond er een tijd geleden niet iets in de krant over een stel dat ook op vakantie in India was en dat zij met de nachtbus aan het reizen waren... Toen is die vrouw slachtoffer geworden van een groepsverkrachting terwijl haar vent gedwongen werd om toe te kijken. Niet om je bang te maken, hoor, maar dat verhaal komt altijd bij me op als mijn vriend voorstelt of ik samen naar India wil. Volgens mij zijn ze sinds dat gebeurd is, wel ermee bezig om hogere straffen uit te delen aan verkrachters en zo. Toch zou ik wel op mijn hoede zijn als ik jou was. En niet de nachtbus nemen. Ik denk niet dat je je zelf helemaal gek moet maken, dan geniet je niet meer van je vakantie! Ik heb overigens geen ervaring met India.
quote:Ambition- schreef op 15 november 2016 @ 20:12:

Stond er een tijd geleden niet iets in de krant over een stel dat ook op vakantie in India was en dat zij met de nachtbus aan het reizen waren... Toen is die vrouw slachtoffer geworden van een groepsverkrachting terwijl haar vent gedwongen werd om toe te kijken. Niet om je bang te maken, hoor, maar dat verhaal komt altijd bij me op als mijn vriend voorstelt of ik samen naar India wil. Volgens mij zijn ze sinds dat gebeurd is, wel ermee bezig om hogere straffen uit te delen aan verkrachters en zo. Toch zou ik wel op mijn hoede zijn als ik jou was. En niet de nachtbus nemen. Ik denk niet dat je je zelf helemaal gek moet maken, dan geniet je niet meer van je vakantie! Ik heb overigens geen ervaring met India.

Mwah hoewel dit verhaal gruwelijk en vreselijk was is dit niet direct iets waar ik me druk om maak. Dit is ook voor india een uitzonderlijk verhaal. En nachtbussen staan sowieso niet op de planning. Hoogstens een nachttrein maar dan reis je ook gewoon met andere families. Vooral als je in een duurdere klasse boekt.

Getrouwd zijn we. En trouwring blijft ook om
India is idd niet het meest vrouw vriendelijk land om op vakantie te gaan. Wat ambition zegt heb ik ook ergens gelezen en zo wel meer dingen. Maar je bent gelukkig met man maar dan nog zou ik s'nachts niet reizen en niet naar te afgelegen plekken gaan, beetje onder mensen, drukke plekken blijven.
•°: Don't be the same, be better!
Maargoed ik zoek dus mensen met ervaring
Ga je er toch lekker heen meid.

Het lachen zal je snel vergaan.
In 2008 geweest, als stel. Niet getrouwd, maar zeiden van wel (het wordt echt gevraagd), dan hield het vaak al wel op met ongewenste aandacht.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Hier iemand met ervaring.

Wij waren toen nog niet getrouwd, maar presenteerden ons wel als getrouwd koppel. Ik bedekte mijn bovenarmen en droeg lange broeken. Daar geen problemen mee gehad.

Maar..wij waren buiten toen er een meute moslim jongens aankwam voor een feest. Een van die jongens kneep in mijn borst. Manlief erachteraan (met in zijn kielzog honderden joelende Indiërs). Hij kreeg m niet te pakken. Wij werd naar het politiebureau gesleept en daar moesten we wachten. Het was een politiebureau als in de film. Schemerig, stapels stof en archiefmappen, typemachines en draaischijf telefoons. De agenten droegen piloten zonnebrillen en kaki pakken en hadden enorme snorren. Nog geen tien minuten later werd de dader aan zijn benen binnen gesleurd. Is dit 'm? Euh ja. En toen begon het.

Terwijl de jongen krijsend naar mij graaide en sorry sorry riep sloegen ze hem met stokken, knuppels, sprongen met hun laarzen op zijn voeten. Ik zal het gegil nooit vergeten.

Er is in India een enorm ding tussen moslims en Hindoestanen. Op het moment dat een moslim een buitenlandse toeriste betast, dan is dat een reden voor (in onze ogen) buitensporig geweld.

De politieagenten waren Hindoestaans en vonden dit een heel normale, zelfs lichte, straf. En al helemaal voor een moslim.

Wij zijn dagen van slag geweest. Vreselijk.
Er was enkele dagen geleden ook een topic over reizen in India als vrouw. Daar staan wat ervaringen van dames die er geweest zijn, wellicht haal je er nog wat uit.

Met een man zou ik me absoluut geen zorgen maken. (Als alleenreizende vrouw heb ik alleen positieve ervaringen hoor, maar met een man erbij lijkt het me zeker geen probleem).
Suzy, dat klinkt echt verschrikkelijk! Ik snap wel dat je daar een negatief gevoel bij kreeg op vakantie. Ik zou me ook echt niet meer vrij en veilig voelen na zoiets...
Wij zijn er als koppel geweest.

Niet aangerand. Wel veel aangestaard, aangeraakt, nageroepen en mensen die foto's van me namen. Ik droeg altijd wijde kleding die alles bedekte en droeg ook vaak een hoofddoek zodat mijn blonde haar niet zo opviel.

De eerste dagen (in delhi) vond ik echt pittig. De combinatie van de jetlag, het aangestaard worden en het constant op je hoede moeten zijn voor diefstal en scams. Na een tijdje went het.

Één keer een echt onprettige ervaring gehad. We zaten in een park op het gras. Naast ons zaten twee jonge mannen die mij de hele tijd aanstaarden. We probeerden hen te negeren, tot we op een bepaald moment merkten dat ze hun vrienden erbij gehaald hadden en er plots 20 mannen op ons af kwamen. We zijn toen rustig weggewandeld, de bende bleef ons volgen tot we bij een indische familie met kinderen zijn gaan zitten.

Aanvulling: wij reisden niet in de middle of nowhere. Delhi, jaipur, udaipur, pushkar, mumbai...
Groepsverkrachtingen zijn schering en inslag in India, zij trekken zich er niks van aan of je in het gezelschap van een man bent hoor. Natuurlijk hoeft het niet altijd mis te gaan, ligt er ook maar net aan in welk gedeelte van India je je bevindt. Je hebt een hoop primitieve gebieden waar je bijna geen vrouwen over straat ziet lopen, vraag me altijd af wat toeristen daar in hun uppie te zoeken denken te hebben. Zo naïf.
quote:stippensokken schreef op 15 november 2016 @ 20:37:

Er was enkele dagen geleden ook een topic over reizen in India als vrouw. Daar staan wat ervaringen van dames die er geweest zijn, wellicht haal je er nog wat uit.

Met een man zou ik me absoluut geen zorgen maken. (Als alleenreizende vrouw heb ik alleen positieve ervaringen hoor, maar met een man erbij lijkt het me zeker geen probleem).

Gevonden. Tnx.

Het gekke is: ik ben al een paar keer in india geweest. Maar dat was als kind. En ik maak me er dus helemaal niet zo druk om omdat ik veel mensen ken die er geweest zijn (m/v) en eigenlijk nooit echt iets meer hebben meegemaakt dan een knijp in een bil oid. Maar mijn man maakt zich nu dus HEUL DRUK!
quote:Bblientje schreef op 15 november 2016 @ 20:47:

Groepsverkrachtingen zijn schering en inslag in India, zij trekken zich er niks van aan of je in het gezelschap van een man bent hoor. Natuurlijk hoeft het niet altijd mis te gaan, ligt er ook maar net aan in welk gedeelte van India je je bevindt. Je hebt een hoop primitieve gebieden waar je bijna geen vrouwen over straat ziet lopen, vraag me altijd af wat toeristen daar in hun uppie te zoeken denken te hebben. Zo naïf.Maar wat was jouw ervaring dan toen je met je partner naar India ging?
quote:Bblientje schreef op 15 november 2016 @ 20:29:

Ga je er toch lekker heen meid.

Het lachen zal je snel vergaan.Tja, ze gaat toch wel.
Hier ook semi aangerand in India, meerdere malen zelfs. En wij waren er in totaal maar 5dagen (we waren op doorreis naar andere landen).
India, leuk!! Ben zelf met een groepje mensen gegaan, dus niet helemaal dezelfde situatie, maar waarschijnlijk heb je er er nog wel wat aan.

Lastig gevallen worden viel mij heel erg mee. Alleen in de metro een nare ervaring gehad, ook terwijl er gewoon een man naast me stond. Mocht je met een metro willen zou ik echt voor de vrouwenrijtuigen gaan. Heb je meteen ook meer ruimte.

Wat mij wel heel erg opviel was dat je als vrouw maar weinig serieus genomen wordt. De man wordt standaard aangesproken -ook om te vragen wat je wil eten in een restaurant- en mannen nemen ook vaak voorrang als je in een rij staat. Er wordt wel op je gereageerd als je een man aanspreekt.

Bussen in India zou ik sowieso met liefde overslaan. Het is te doen hoor, maar erg gelukkig werd ik er niet van. Nachttrein vond ik wel prima reizen, neem wel een luxe klasse. In de trein gebruikte ik mijn tas met waardevolle spullen als kussen en maakte ik mijn gewone bagage vast aan mijn bed. Er schijnt nogal gestolen te worden.

Verder vond ik het fijn om een sjaal/hoofddoek bij me te hebben en af en toe om me heen te slaan. Ik werd daardoor minder lastiggevallen door mensen die iets wilden verkopen of naar mijn haar wezen e.d. En dichte schoenen waren ook een aanrader, de straten zijn vaak vies, met dichte schoenen heb je minder kans je voet open te halen aan iets scherps.

Ook zou ik je aanraden geen vlees/vis te eten, dit ligt probleemloos een dag (of 2/3/4) en gaat dan nog door voor vers. Of is wel vers maar heeft daarna een dag in de zon gelegen. Een kijken naar hoe het eten bereid wordt kan ook handig zijn. Ik heb probleemloos in kleine eettentjes en bij straatkarretjes gegeten, maar dan wist ik dat het eten goed verhit werd en niet lang bleef liggen. En geniet vooral van alle heerlijke curries en naans!

Ga je naar de Taj Mahal? Dat is mijn grootste aanrader. Zorg dat je er heel vroeg bent, dan is het nog relatief rustig en staat het prachtig in het 'gouden' zonlicht. Was echt onder de indruk van hoe mooi het was.
quote:matroesjka_ schreef op 15 november 2016 @ 20:51:

[...]

Maar wat was jouw ervaring dan toen je met je partner naar India ging?Ik ben er met familie geweest, een heel kliekje. Dat is het meest veilig, behalve mannen die mij op straat aangaapte heb ik niks meegemaakt tegen een groepje durven ze niet veel. Het is anders als je alleen of met zijn tweeen bent, omdat het uitschot daar vaak in groepjes opereert en daar kan jouw vent niks tegen beginnen, die wordt tot moes geslagen en gedwongen om toe te kijken(gebeurt daar vaker) dus hij maakt zich in mijn ogen terecht zorgen om jou en zijn eigen veiligheid.
Hier ook ervaring en ik begrijp heel goed dat je man er niet zo naïef instaat. Het is namelijk voor vrouwen geen veilig land, en hij als man kan jou daartegen niet beschermen. Een trouwring helpt wel iets maar als ze echt kwaad willen trappen ze daar niet in of ze negeren het gewoon. Het is per gebied wel heel verschillend.

Van de politie hoef jij echt niets te verwachten (van de medische zorg trouwens ook niet). Die doen echt niets, doen alsof ze je niet begrijpen of spreken de taal niet. In het ergste geval beland jij na een aanranding etc zelf in de cel ivm uitlokking of onzedelijk gedrag (of een andere onbegrijpelijke reden). Alleen in gevallen zoals hierboven genoemd (je treft toevallig een agent van een bepaalde stam/geloof etc die toch ruzie heeft met de aanrander) volgt een afranseling. In andere gevallen moet je een aanranding/verkrachting etc. gewoon over je heen laten komen en maken dat je wegkomt. Ga in het geval van problemen in ieder geval niet naar de lokale politie! Ga (indien mogelijk) naar de ambassade en vraag daar hulp.

Het is wel een prachtig land. Maar ik zou zeker een aantal zaken aanraden

- Zorg voor eigen (privé) vervoer. Geen lokale bussen of gedeelde taxi's. Bij voorkeur regel je dit vooraf of zorg je voor adressen van betrouwbare chauffeurs.

- Ga niet in de nacht over straat en neem geen nachtbussen;

- Boek goede hotels (kijk vooraf naar hotels en recensies). Probeer altijd te voorkomen dat jullie in de avond nog alleen op zoek moeten naar een hotel in een onbekende stad. Boek het eerste hotel na aankomst al vanuit Nederland. En leg meerdere hotels vast. Of boek van hotel naar hotel;

- Zorg voor een eigen afsluitbare kamer! Geen gedeelde kamers, hostels etc. Neem zelf ook een slot mee voor je spullen.

- Bedek je zo volledig mogelijk en maak geen oogcontact met mannen. Bij aanraking etc maken dat je wegkomt (voor je het weet staat er een horde mensen om je heen). Lokale mensen helpen je vaak niet maar gaan staan kijken.
Ik ben er vorig jaar geweest. Met man (maar ook met twee kinderen, misschien is dat weer anders). Wij zijn getrouwd, maar we hebben geen trouwringen. Ik heb die ook niet aangeschaft voor de reis noch heb ik ze gemist.

Mensen staren, ja. En heel sporadisch probeert er iemand je aan te raken, maar dramatisch was het zeker niet. Nu heb ik ook niet meteen een heel zachte, lieve uitstraling. Misschien helpt dat in deze

Veel mensen hebben inderdaad de neiging om tegen je man te praten, maar ik deed bv altijd de onderhandelingen over de prijs van de tuk-tuk/taxi en dan kijken ze snel genoeg naar jou, hoor. Het was niet zo dat mensen halsstarrig weigerden om met mij te praten (zoals bv in Abu Dhabi wel het geval was).

Ik vond het overigens een superland. Zou zo weer teruggaan. Zoveel te zien op straat, je verveelt je geen seconde. En dat eten. Verschrikkelijk lekker! (en nee, niemand is ziek geworden van het eten. Heel veel vegetarisch gegeten -wij zijn echte vleeseters, maar daar misten we het totaal niet- en wat meer dan anders ons gehouden aan adresjes uit de Lonely Planet).

Heel veel plezier!
O, ja. En foto's. Maar nog niks vergeleken met hoe vaak de kinderen met locals of de kinderen van locals op de foto moesten
Ik was met groepsreis in India maar werd bij ghandi memorial lastig gevallen door een groepje locals van rond de 20. Geen van groepsgenoten was in de buurt en ik heb toen een rechtse directe uitgedeeld omdat ik bang was dat ze mn camera van mn nek wilden trekken. Uiteindelijk wilden ze volgens mij alleen een beetje te handtastelijk worden en waren ze niet op diefstal uit. Kortom: blijf bij je westerse reisgenoten in de buurt.
Ik ben er nu met een vriend, maar we presenteren ons als getrouwd stel als ernaar wordt gevraagd. In de zes steden die wij bezoeken, nog geen last gehad. Wel veel vragen, maar dat komt doordat ik in India geboren ben. Dat brengt mensen (alleen mannen vragen ernaar) in verwarring.

In 2005 alleen gegaan en werd veel aangestaard, maar dat doen mensen nu eenmaal in India. Dat is afgelopen weken dat ik hier ben niet anders geweest.

Niet onveilig gevoeld en de kans is zeer aanwezig dat ik over aantal maanden nog weer alleen naar India moet afreizen. Ik weet niet of het in mijn voordeel is dat ik er voor locals uitzie als één van hen, maar zolang ik geen nachtelijke ritjes ga maken met welk vervoermiddel dan ook en verblijf in een goede buurt en een hotel waar men doorheeft dat je wel/niet bent, maak ik me niet zo snel zorgen.

Ik loop hier trouwens in m'n westerse kleding. Schouders en knieën wel bedekt, maar draag niet de kleding die Indiase vrouwen dragen. Niemand die er iets van zegt en juist westerse vrouwen die wel Indiase kleding dragen, vallen extra op. Nu heb ik het niet over mezelf uiteraard, want ik kan doorgaan voor local qua uiterlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven