liever lui dan moe

16-11-2016 23:45 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 16 is liever lui dan moe. Hij zit nu in 5VWO. Maar besteed zeer weinig tijd aan zijn huiswerk want gamen is het liefste wat hij doet. Gelukkig komt het hem een beetje aanwaaien en heeft hij tot nu goede cijfers.

Hij gaat laat naar bed en is daardoor behoorlijk chagerijnig. Nu vind ik dat hij een bijbaantje moet nemen. Heb hem ook opgegeven bij AH om vakken te vullen en verdraaid, laat hij nu uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Maar.... meneer gaat daar niet aan beginnen zegt hij. Wat moet ik hier nu mee? Ik kan hem ook niet dwingen hé? Ik heb al bedacht dat als hij niet gaat werken dan zakgeld gaat krijgen, waar hij alles mee moet doen. Nu is het zo dat als hij geld nodig heeft dat gewoon krijgt. Nou is het helemaal geen big spender, dus op zich valt dat wel mee. Hoe krijg ik hem aan het werk?
quote:beautyfly schreef op 17 november 2016 @ 00:11:

Nee het is geen klein kind meer, maar zo gedraagt hij zich af en toe wel. Maar net wat ik zeg, veel geld heeft hij ook niet nodig. Kleding boeit hem niet, scooter hoeft ie niet, uitgaan ook niet (waar moeten pubers van 16 sowieso heen?). Enige geld dat hij nodig heeft is om wat te eten te kopen op school of iets voor zijn game, wat dan ook maar een tientje is. Maar vroeger hadden wij toch ook een bijbaantje? Ik iig wel.Vroeger hoefde je met n beetje geluk maar tot je 60e te werken, goed kans dat je zoon tot zn 70e moet. Hij heeft geen dure hobby's en doet vwo. Wees blij!
quote:beautyfly schreef op 17 november 2016 @ 00:19:

Zijn er hier mensen met kinderen in dezelfde leeftijd? Wat doen die dan? Ook alleen maar achter de computer hangen?Ja, dat is precies wat kinderen van onze leeftijd doen. Gamen, en whatsappen naar elkaar wat ze aan het gamen zijn.

Zijn er hier mensen met kinderen in dezelfde leeftijd? Wat doen die dan? Ook alleen maar achter de computer hangen?Mijn neefje sport. Of hij zit achter de playstation, idd. Voor mij is die leeftijd nog niet zo heel lang geleden, maar ik las liever een boek.
quote:Faranya schreef op 17 november 2016 @ 00:17:

[...]

Wat is voor jou dan het nut van een bijbaantje? Ik had een bijbaantje omdat dingen wou doen en kopen van dat geld. Als die motivatie er niet is, waar doe je het dan over? Want eerlijk is eerlijk, vakken vullen bij de Appie doe je verder echt niet voor je lol of voor je ontwikkeling.

Hij kan straks vanaf zijn 25ste tot aan (met geluk) zijn 70ste gaan werken, waarom is het dan zo erg dat ie dat nu niet doet? Nu kan het nog, straks niet meer.Werken doe je soms wel voor je lol of ontwikkeling. Nee, het is niet heel erg leuk, maar ik denk dat het onmisbaar is voor de ontwikkeling, ongeacht het salaris.
Wat een lauwe reacties trouwens van "laat hem lekker, gelijk heeft hij'. Kom op zeg, zo bereid je iemand toch niet voor op het volwassen leven. Toen ik 16 was had ik al 2 jaar een bijbaan.
quote]trisquelle35 schreef op 17 november 2016 @ 00:27:

Wat een lauwe reacties trouwens van "laat hem lekker, gelijk heeft hij'. Kom op zeg, zo bereid je iemand toch niet voor op het volwassen leven. Toen ik 16 was had ik al 2 jaar een bijbaan.[/quote]

Dit. Eindeloos gamen en dan als moeder voor je kind solliciteren bij de AH.
Ja, ik heb zelf een vaste baan vanaf mijn 17e en werk nu zo'n 36 jaar. En dan moet ik nog 14 jaar. Vind ik ook wel genoeg hoor.

Niet dat hij daarom moet werken hoor. Maar net wat trisquelle zegt, iets ondernemen op dat gebied is toch niet verkeerd?
nah solliciteren. Ik heb een formulier met zijn naam ingevuld op de site. that it.
quote:beautyfly schreef op 17 november 2016 @ 00:33:

Ja, ik heb zelf een vaste baan vanaf mijn 17e en werk nu zo'n 36 jaar. En dan moet ik nog 14 jaar. Vind ik ook wel genoeg hoor.

Niet dat hij daarom moet werken hoor. Maar net wat trisquelle zegt, iets ondernemen op dat gebied is toch niet verkeerd?Nee. Waarom twijfel je daar aan?
Doe ik niet maar begin daar nu aan te twijfelen door deze reacties.
Ik had als puber een hobby waar ik geld mee verdiende. Hing op de manege en bleef op stal helpen wat resulteerde in zoveel gratis rijden als ik wilde plus 7,50 gulden per uur. Zou niet blij zijn geweest als ik mn vrije tijd naar een of ander kutbaantje had gemoeten.

Misschien kun je je zoon stimuleren iets met websites bij te beunen? Jongeren zijn daar vaak handig in en een leuke website opzetten voor buurman Piet levert vast meer op dan vakken vullen bij de appie.
Ja , boeit hem ook niet. Computers zijn alleen leuk om te gamen.
quote:redbulletje schreef op 17 november 2016 @ 00:40:

Ik had als puber een hobby waar ik geld mee verdiende. Hing op de manege en bleef op stal helpen wat resulteerde in zoveel gratis rijden als ik wilde plus 7,50 gulden per uur. Zou niet blij zijn geweest als ik mn vrije tijd naar een of ander kutbaantje had gemoeten.

Misschien kun je je zoon stimuleren iets met websites bij te beunen? Jongeren zijn daar vaak handig in en een leuke website opzetten voor buurman Piet levert vast meer op dan vakken vullen bij de appie.Poepscheppen in de manege is net zo goed werk als vakkenvullen. En dat jongeren alles online zouden kunnen verdienen is een mythe.
Haha ik was ook NOT AMUSED toen mijn moeder een sollicitatieformulier van de slagersafdeling van C1000 meenam. Wat een horror.

Maar ik moest een bijbaantje van haar. Toen heb ik zelf een leukere opgezocht (tuincentrum) en nog steeds blij mee.

Wat veel reacties over dat je nog tot je 70e moet werken. Als je een leuke bijbaan hebt voelt het niet als werken en waarschijnlijk is het iets heel anders dan hij later gaat doen met zn VWO.

Ik heb na dat tuincentrum ook nog andere baantjes gehad.

Het is gewoon leuk om veel verschillende dingen te doen. Goed voor je ontwikkeling en je ontmoet nieuwe mensen.

En er bleef daarnaasr nog steeds veel tijd over om te computeren (msn en Simsverslaafd!)
.
Wat is er mis mee om een leidinggevende te ervaren? Iets wat op tijd af moet? Een bejaarde die appelmoes zoekt? Later kun je altijd wat anders kiezen.

Nee, dan liever gamen, want stel je voor dat je een "kutbaantje" moet hebben.

Zijn er hier mensen met kinderen in dezelfde leeftijd? Wat doen die dan? Ook alleen maar achter de computer hangen?Ja hoor ga maar eens op het topic schaamteloos stoom afblazen over pubers kijken, Zal wel ergens op de kinderpijler staan. Vast heel herkenbaar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Prioriteit nr 1 is school, en je zegt dat hij dat goed doet. Als je hem daarnaast wil leren dat dingen geld kosten en niet vanzelf komen, dan begin je daar wat laat mee. Je zegt dat hij weinig nodig heeft, maar waar komt die game-computer plus toebehoren dan vandaan? Wat ik weet van gamen is dat dat aardig dure apparatuur vereist.

Zakgeld vanaf een bepaalde leeftijd en sparen voor dingen die je wilt, is leren dat je keuzes moet maken om de dingen te kunnen doen die je graag wilt doen. Wil je meer, dan werk je daar voor. Dus ook voor je computer, je gameconsoles etc.

Kom je niet uit met je zakgeld, dan kun je er voor werken. Keus is aan je puber.

Jouw puber krijgt alles wat hij nodig heeft, waarom zou hij in godsnaam dan gaan werken in een suf baantje?
Puberteit=nix willen.

T game gedrag zou ik wel in de gaten houden en wellicht afspraken maken als je denkt dat t uit de hand loopt.
Toen mijn zoon (nu 16) in de derde mee wilde op skikamp heb ik ja gezegd onder voorwaarde dat hij zelf 150 euro zou meebetalen. Hij wilde zo graag dat hij binnen de kortste keren een baantje had. Nu is hij altijd best een verlegen jongen geweest en wat heb ik zijn zelfvertrouwen zien groeien door dat baantje! Hij moet ook klanten te woord staan en heeft daar klanttrainingen voor gehad. Ook de omgang met collega's heeft hem enorm geholpen zijn sociale vaardigheden te ontwikkelen. Bovendien komt hij nu ook met werkgerelateerde vragen thuis. We praten over hoe bedrijven in elkaar steken maar ook hoe contracten werken, hoe je een salaris per uur kunt uitrekenen, hoe het met de belastingteruggave zit e.d. Er ging een wereld voor hem open.

Na zijn deel van het skikamp bij elkaar gewerkt te hebben, is hij doorgegaan voor een nieuwe pc. Ook hij is een gamer maar hij had een heel oud opgeknapt beessie. Tja, ik heb een bescheiden inkomen en hij moest al blij zijn dat ie een eigen pc had. Inmiddels staat er een hele luxe pc die hij tot op de laatste cent zelf bij elkaar gewerkt heeft. Hij heeft em ook zelf in elkaar geknutseld met losse onderdelen omdat dat op de eerste plaats een paar honderd euro goedkoper was en daarnaast kon hij op deze manier zijn pc helemaal naar zijn wens en smaak inrichten. Hij heeft maanden internet afgestruind op zoek naar de perfecte combinatie en de beste prijs/kwaliteit verhouding. Hij is apetrots op zichzelf. Eindelijk een goeie computer en nog zelf gekocht ook.

Bovendien vereist dit baantje ook het nodige planwerk ivm zijn huiswerk. Werken kost tijd en hij zit ook op het VWO. Zijn opleiding staat bovenaan omdat hij graag wil gaan studeren. Hij krijgt het over het algemeen prima rond.

Zoals je waarschijnlijk uit bovenstaand verhaal wel begrijpt, ben ik een groot voorstander van werken vanaf een jaar of 14/15/16. Werken kan zoveel meer betekenen dan alleen wat geld verdienen!
Die spelcomputer de deur uit. Hij gaat zichzelf niet opvoeden, dat moet jij doen. Appie levert niet veel geld op, misschien wel leuke collega's. Dus als je wilt dat hij van de bank komt, moet je iets ondernemen. Hij gaat het zelf niet doen.
Hallo?!
Mooi voorbeeld Socra!
Hallo?!
Eh ik geloof dat mijn moeder vanaf dat ik 16 werd een keer liet vallen dat "het nu wel tijd werd om een baantje te gaan zoeken" en dat deed ik. Ik vind dat je als ouder best kan stellen dat een bijbaan er vanaf een bepaalde leeftijd bij hoort. Zakgeld zou ik sowieso niet doen.
Ik ken globaal twee soorten pubers: het agressieverleden type en het apathische type. Jij hebt het tweede type getroffen, wat denk ikniet zo verkeerd is. Hij trekt vanzelf weer bij waarschijnlijk, dat doen ze eigenlijk uiteindelijk allemaal.
Ik werkte als 16-jarige ook niet. Ik had geen behoefte aan meer geld. Uitgaan deed ik niet. Ik gamede niet zozeer (jaren '80) maar ik hing wel veel rond, vaak met een boek, of ik zat/lag muziek te luisteren of op mijn kamer te niksen. Mijn vriendinnen zag ik voornamelijk op school. Mijn ouders zuchtten er ook wel eens van. En raad eens... na mijn vwo ben ik gewoon gaan studeren en werken.
quote:boomklever schreef op 17 november 2016 @ 08:02:

Ik werkte als 16-jarige ook niet. Ik had geen behoefte aan meer geld. Uitgaan deed ik niet. Ik gamede niet zozeer (jaren '80) maar ik hing wel veel rond, vaak met een boek, of ik zat/lag muziek te luisteren of op mijn kamer te niksen. Mijn vriendinnen zag ik voornamelijk op school. Mijn ouders zuchtten er ook wel eens van. En raad eens... na mijn vwo ben ik gewoon gaan studeren en werken.

Ik heb vrij veel vrienden die, toen ze nog thuiswoonden, niet werkten en dat zijn allemaal hele leuke, sociale, functionerende mensen geworden. Ik vind dat inderdaad zo'n dooddoener, alsof ze al die zogenaamde kwaliteiten niet al lang bezitten (omgaan met een leidinggevende? Wat dacht je van de autoriteit van de ouders/docenten/sporttrainer? Etc.) of gemakkelijk later in hun leven op kunnen doen.

Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat er later niks van je zoon terecht komt als hij nu geen baantje heeft, TO. En probeer ook het idee "dat het zo hoort" eens los te laten, iedere puber is anders en je kan je eigen zoon zeker niet spiegelen aan hoe jij was 30 jaar geleden.

Ik vraag me, als ik jouw posts zo lees, of het jou ook echt om het werken te doen is, of dat je gewoon baalt van een apatische zoon die alleen maar zit te gamen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven