Oppas kind

21-11-2016 10:38 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe instrueren jullie de oppas van je kind(eren als zij gaan beginnen met oppassen? Bijv je (schoon)ouders. Vind je het belangrijk dat het ritme die jij altijd hebt gedaan, dat dit in grote lijnen (vast tijdstip middagslaapje en wanneer broodje, hapje) ook door de oppas wordt gehanteerd? En gebeurt dit dan ook daadwerkelijk in de praktijk?
Hier is het nog niet zover. Maar ik ga ervanuit dat mijn ouders wel weten hoe je op een kind past. Ik zou alleen doorgeven hoelaat baby voeding krijgt.
Mijn ervaring is dat ze dat zelf prettig vinden. Een lijstje met daarop de tijdstippen en acties en uitgebreide uitleg van het waarom van dit schema, zodat ze snappen wanneer ze wel kunnen afwijken en wanneer niet. Succes, het komt goed!
In grote lijnen nemen opa en oma ons ritme wel over.

Zelf vind ik enige flexibiliteit wel belangrijk. Dochterlief slaapt bijvoorbeeld gemakkelijk in haar eigen bedje als in het bedje bij opa en oma, als in de wandelwagen.

Wij eten thuis in de ochtend vaak fruit en in de middag een koekje bij de thee. Opa en opa draaien dit meestal om, prima!
Ik kreeg in mijn oppasdagen altijd een overdrachtje over het kind. Of er iets was, wat er klaar stond, evt slaapjes en bedtijden. Vond ik wel prettig want hoefde niet zelf een wiel uit te vinden. Kinderen vonden het ook prettig want gaf helderheid.

Alleen als we een hele dag hadden dan deden we wel eens wat 'geks'. Maakten een uitje met de tram ofzo want dat hadden ze nog nooit gedaan. Of pizzatjes maken. Maar eerst in overleg met de ouders.

Overigens zou ik dat ook verwachten als ik straks moeder ben.

Oma en opa zijn vrij hun dag in te delen. Als kind maar gevoed wordt en rust. De structurele oppas is wat meer aan regels gebonden.
Ik vertel in grote lijnen hoe laat dochter drinkt en geef door wat werkt en vooral niet. Ik geef daarnaast de ruimte om in te spelen op het moment en van haar behoefte uit te te gaan.

Ik ben ervan overtuigd dat als je de teugels wat laat vieren,dat kinderen ook leren om om te gaan met verandering. Hier 4 kinderen en ze kunnen prima omgaan met veranderingen die soms noodgedwongen plaatsvinden.

Mijn ouders ,schoonouders en schoonzus passen hier op.
Onze dochter is wel al bijna twee jaar. Als baby bracht ik haar naar de oppas met een goedgevulde luiertas en papiertje met voedingtijden etc.

Vond de oppas ook altijd heel prettig
Toen mijn kind voor het eerst naar de gastouder ging vond ikhet allerbelangrijkst dat ze mijn kind niet liet huilen. Verder moest ze maar doen wat haar het beste leek.

Kind had daar een ander ritme dan thuis omdat kind op de dagen dat hij naar de gastouder ging vroeger opstond. Kreeg ook wel andere dingen te eten toen hij wat ouder was. Maar dat vond ik allemaal maar randzaken. Hoofdzaak was dat ze lief was voor mijn kind en dat mijn kind zich daar prettig voelde.
Hier willen oma/tante/papa allemaal graag een lijstje met tijden van mijn ritme (alleen als richtlijn, ze weten dat ik heel makkelijk ben als de dag er uiteindelijk heel anders uitziet). Vraag anders wat jouw oppas prettig vindt.
Toen mijn schoonouders destijds op mijn baby gingen passen heb ik inderdaad wel een eet- en slaapschema meegegeven. In de praktijk hebben zij dit aangepast aan hun eigen ritme, maar daar kon het kind prima mee omgaan. In de peutertijd bleek dat dochter regelmatig overprikkeld was door het drukke schema van oma (supermarkt, wandelen, naar het strand, allemaal leuke dingen natuurlijk), dus hebben we wel gevraagd daar rekening mee te houden. Net als bijvoorbeeld met teveel suikerhoudend eten en drinken. We waren daarmee echt niet streng in de leer, maar twee pakjes chocomel en drie keer koek vonden we toch wat veel voor een tweejarige

Uiteindelijk hebben de schoonouders opgepast totdat dochter een jaar of 9 was en we gingen verhuizen. Dat heeft ertoe geleid dat ze nog steeds een heel hechte band hebben en dochter daar als 17-jarige nog steeds graag logeert.
quote:sugarmiss schreef op 21 november 2016 @ 10:47:

Toen mijn kind voor het eerst naar de gastouder ging vond ik het allerbelangrijkst dat ze mijn kind niet liet huilen. Verder moest ze maar doen wat haar het beste leek.En dit....
Ik heb eigenlijk alleen een punt gemaakt van zaken die ik echt belangrijk vind, dus bv geen bijvoeding geven voordat we daar zelf mee begonnen waren etc.

Verder heb ik wel aangegeven wat wij ongeveer deden (kinderen hielden niet van schema's dus sliepen ergens tussen de 30 en de 120 minuten) en lieten 2 tot 5 uur tussen 2 flessen. Maar ik heb altijd vooral aangegeven dat ze vooral naar de behoefte van het kind moesten kijken.
Dat ligt aan de persoon zelf. Mijn familie en schoonfamilie snappen zelf ook wel hoe je voor een kind moet zorgen alleen zeg ik wel dingen zoals " jan beter geen mandarijnen geven dan gaat hij aan de race, en piet doet moeilijk met eten dus als hij een halve boterham op heeft vind ik het prima en Kees krijgt flessen van 180cc" .

Behalve bij mijn schoonmoeder, die ziet geen signalen en haar geef ik echt bakjes eten mee met hun namen erop, tijdschema's, hele lijst met regels en dat is er eigenlijk op neer gekomen dat ik de kinderen nooit meer naar haar toe breng want dat is altijd zo'n gedoe.
Ik heb mijn moeder carte blanche gegeven, ze is niet achterlijk.
quote:GateKeeper schreef op 21 november 2016 @ 11:00:

Ik heb mijn moeder carte blanche gegeven, ze is niet achterlijk.
Ik heb ze succes gewenst en gevraagd er af en toe wat eten en drinken in te gooien. Zolang ik mijn kinderen terug krijg die het gewoon nog doen en er geen botjes uitsteken vind ik het verder prima

Ik neem aan dat zowel mijn ouders als schoonouders in staat zijn kinderen te verzorgen.

Ik moest alleen mijn moeder even de flessen uitleggen toen, daar had ze totaal geen ervaring mee.
Ik heb mijn ouders alleen instructie gegeven over flesvoeding omdat ze daar geen ervaring mee hadden. En verteld hoe wij bepaalde dingen deden en wat bij ons niet werkte. Verder aan hen over gelaten. Bleek dat wat bij ons niet werkte bij hen prima ging of andersom. Prima, kinderen gaan er met veel plezier heen.
Noem me lief nu ik nog leef!
Vraag op gezette tijden of het oppasgebeuren opa en oma nog goed bevalt, zodat je eventueel tijdig kunt overstappen op een kdv of gastouder
Wij hebben geen vaste oppasmomenten. Wij geven dan ook wel wat instructies over wanneer zoon moet eten en slapen.

Schoonouders negeren dit advies en hebben altijd een jengelend kind. Onze andere oppas (een bevriend stel met een kind dat 1 dag ouder is dan zoon) houdt zich wel aan onze richtlijnen en zeggen altijd dat het zo'n makkelijke baby is. Tja

Onze instructies zijn trouwens niet zo uitgebreid, maar "rond x uur zal ie honger hebben, rond x uur doet ie een dutje. Is hij eerder moe of hongerig, dan slaapt of eet ie wat vroeger, dat is ook prima".
Schoonmoeder wil graag een schema voor de baby. Bij oudste heb ik gemerkt dat ze dat toen ze haar beter kende. Bij jongste hoop ik daar ook op, want ze probeert zich strak aan het eetschema te houden (terwijl dochter zich consequent niet aan een slaapschema houdt, waardoor ze nu bijv fruit aangeboden krijgt als ze moe is). Ik heb ee vertrouwen in dat het goedkomt als ze de jongste wat beter leert kennen en inschatten.

Moeder en kdv hebben geen schema. Alleen een -zo laat heeft ze voor t laast gedronken en zo laat was ze wakker-. Dan hebben ze ene indicatie. Gaat allebei goed. En totaal anders. Maar ik hou mezelf ook niet aan een schema. Bij mij is t bijv fruit tussen 9-11 ergens (net wanneer t uitkomt met slapen) en avondeten ergens tussen 16.00-18.00 (ook net hoe het uitkomt) en als t lukt ergens daartussen brood.

Vertel wel wat ze wel en niet mag qua eten. Bij oudste niet. En ja die krijgt vaak meer koek dan thuis, Maarja daar is t oma voor denk ik dan maar.
quote:lisaviva schreef op 21 november 2016 @ 11:21:

Vraag op gezette tijden of het oppasgebeuren opa en oma nog goed bevalt, zodat je eventueel tijdig kunt overstappen op een kdv of gastouderDit vind ik trouwens wel een goede tip. Doen wij wel echt meerdere keren per jaar. Ik wil niet dat de oma's het als verplichting gaan ervaren.
Mijn moeder was voordat ze kwam oppassen al zo vertrouwd met dochter dat ze weinig instructie nodig had. Ze vroeg altijd wel of alles nog was zoals ze gewend was.

Mijn oppas was een buurvrouw die bij ons kwam oppassen en vroeg altijd hoe ik het deed een deed dan waarschijnlijk wel wat ik opschreef. Ik was er niet bij, maar merkte ook nooit dat kind het niet leuk had gevonden/ anders was dan anders.

Schoonouders deden alleen opvang voor als mijn ouders een keer niet konden. Die hadden echt instructie nodig dan, want hadden geen idee hoe het er bij ons aan toe ging. Dochter was zelf heel strikt met slapen, dus als die om 12.30 niet in bed lag, dan sliep ze wel aan tafel oid. Oma ging haar dan wakker houden voor een broodje, kind ging dan later niet meer slapen etc etc. Instructie was er dus vooral op gericht dat het in de middag ook nog gezellig zou zijn.
Ik heb mijn moeder laten weten wat ik tot dan toe had gedaan en ontdekt had aan wat wel en niet werkte. Dan had ze een richtlijn, maar ze mocht daar prima van afwijken. Ze vond dat erg fijn. Flesvoeding ook even uitgelegd.

Ze doet lekker haar eigen ritme, al lijkt dat wel op dat van ons :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven