Versnellen groep 2/3

26-11-2016 16:16 77 berichten
Hallo!

Omdat we hier ondertussen al zolang twijfelen..

situatie is als volgt: oudste zoon is van januari 2012 en dus gestart in groep 0 (of 1 zoals je het noemen wil) in januari 2016. vlak voor de meivakantie werd daar de citotoets afgenomen voor groep 1. op deze scoorde hij beide (taal en rekenen) een A+.

na de meivakantie mocht hij ook wat werkjes en.opdrachten doen uit groep 2. ze zitten in een combiklas 1/2 dus dit kan makkelijk.

Na de zomervakantie moest hij, zoals het hoort, opnieuw starten in groep 1. Maar vanaf dag 1 doet hij alle werkjes dubbel. Dus hij moet de werkjes en opdrachten van groep 1 nog laten zien en dan mag hij ze van groep 2 ook doen. Deze doet hij dan ook weer prima.

De opdrachten van groep 1 (hij weet zelf precies welke kindjes er in groep 1 zitten en welke opdrachten daarbij horen, raffelt hij soms af om maar te mogen beginnen aan de groep 2 werkjes.

Dit kan natuurlijk niet en als ik hem ernaar vraag zegt hij dat hij dat doet omdat het zo makkelijk is en hij graag hetzelfde wil doen als de jongens van groep 2.

Nu hebben we afgelopen week het 10 minuten gesprek gehad. Hoewel hij in groep 1 zit willen ze hem de cito toets afnemen voor groep 2 en kijken of hij dan mee kan naar groep 2. Hij zou dan, straks bij 5,5 jaar naar groep 3 gaan.

Cognitief zit het wel prima, denken ook de juffen. Maar zelf maak ik me nog wel eens wat druk om het sociaal emotionele.. gaat hij niet te jong zijn? iemand ervaring mee? dan is hij straks 11,5 als hij naar de middelbare mag.. doe ik er wel goed aan hem te laten versnellen?

aan de andere kant: als hij 3 weken eerder was geboren had hij nu standaard in groep 2 gezeten en was er niets aan de hand geweest..

o ja.. en niet doen betekent na de zomer beginnen in groep 2, de klas waarvan hij dus al meer dan een jaar alLe opdrachten en werkjes van doet.. en dat nog een jaar lang..
anoniem_6393961b166f0 wijzigde dit bericht op 26-11-2016 16:18
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Toendertijd heb ik een soortgelijk topic geopend. Ik zag er erg tegenop dat ze altijd de jongste zou zijn. Iemand zei toen tegen mij; Iemand moet nou eenmaal de jongste zijn. En zo is het. Als jouw zoon het niet is, dan is het misschien een buurjongetje van 3 weken ouder.
Alle reacties Link kopieren
Door laten gaan naar groep 3. Daar is hij blijkbaar toch aan toe. Een jaar extra in een groep (geen voorstander van doubleren) zou misschien op latere leeftijd wenselijker en meer 'zinvol' zijn. Nu zie ik de meerwaarde van een jaar langer in groep 2 totaal niet.
Hier een dochter die 2x groep 2 heeft gedaan (is van november). Toen zij voor de eerste keer in groep 2 kwam was ze helemaal niet bezig met dingen willen leren en heel veel zaken begreep ze ook echt niet.

Zij is dus niet mee gegaan naar groep 3 (wat lastig was, want haar vriendinnen gingen wel door).

Maar alles wat ze niet begreep in de eerste ronde van groep 2, begreep ze in de tweede ronde wel.

Ook is ze veel zekerder van haarzelf geworden, omdat ze ineens niet meer de jongste was van de oudste kleuters, maar de oudste.

Nu in groep 3 ook 1 van de oudsten, en ze doet het goed nu. Wij zien dus wel een be

Enige waar we wel tegenaan liepen is dat ze zich bij de tweede keer groep 2 zo na de voorjaarsvakantie stierlijk begon te vervelen

Zal bij jouw zoon dus waarschijnlijk al na een maand zijn...

Als hij het kan hebben, gewoon door laten gaan
quote:okkervil schreef op 26 november 2016 @ 16:53:

[...]

Ik vind dat je moet uitgaan van nu en niet van misschien op het VO. Mijn oudste is van januari 2011 en is na een half jaar ongelukkig in groep 0 naar groep 2 gegaan. Dat heeft heel veel voor haar gedaan. Ze zit nu in groep 3 en heeft nog steeds uitdaging nodig, maar op sociaal emotioneel gebied kan ze prima mee. Sterker nog het valt helemaal niet op dat ze nog geen 6 is. Wat er over 5 jaar gebeurt zie ik dan wel. Wel durf ik te zeggen dat ze heel ongelukkig zou worden in groep 2 met een eigen programma.

Het is ook niet zo dat 12 de magische leeftijd is waarin kinderen ineens in de puberteit komen. Bovendien wordt de sociaal emotionele troefkaart altijd wel heel snel uit de kast gehaald bij dit soort kinderen terwijl ze ook vaak op dit gebied voorlopen. Bij zittenblijvers die cognitief achterlopen hoor je niemand er over.Wil op je laatste zin even reageren, want ik vind dat dus echt wel een probleem. In de klas van mijn oudste zitten veel zittenblijvers, en ik stoor me er echt wel aan. Tussen de oudste en de jongste in de klas zit ruim 3 jaar verschil, dat is een heel groot gat op deze leeftijd.
En ook nog even inhoudelijk, ik zou gewoon maar even afwachten. Het jaar is eigenlijk nog maar net begonnen, in februari en in mei zijn de toetsen dan heb je ook een veel beter beeld van zijn sociale ontwikkeling. Kinderen maken als ze zo jong zijn soms ineens zo'n grote sprong!

Zelf geef je ook al aan dat als hij 3 weken eerder was geboren hij standaard door had gemogen, wat ik wel vreemd vind van de school is dat ze hem begin dit jaar niet in groep 2 hebben geplaatst. Nu hangt hij er een beetje tussen.

Mijn dochter is van eind februari en had precies hetzelfde met de 1e cito, echter heeft ze zich vorig jaar heerlijk lopen vervelen in groep 2 en maakt ze het zichzelf nu wel heel gemakkelijk in groep 3 met werkjes die ze half maakt etc. Bij de 10 minuten gesprekken aangegeven dat ze het allemaal prima weet en vooral aangeeft alles heel makkelijk te vinden. Het lijkt wel of ze het veel moeite vinden om haar iets moeilijker te laten doen waar ze haar hersentjes wel voor moet laten werken.

Het meest flauwe van het hele verhaal is nog wel, dat ik op school gevraagd heb of ze op haar 3e mocht starten na de kerstvakantie. Dit was op advies van het KDV, ze was wel uitgespeeld daar. Kon niet, mocht niet, verzekering etc. etc. alle mogelijke bezwaren werden boven tafel gehaald.

Na de zomervakantie toen ze al een paar maanden in groep 1 had gezeten werd het beleid aangepast en mochten kinderen wel op hun derde verjaardag na de vakantie starten. Als ze dus begin oktober jarig zijn direct na de zomervakantie, voor december na de herfstvakantie etc. .
Tvp
Allereerst vind ik dat school het een beetje dubbel aanpakt. Hem alle werkjes dubbel laten doen, is dat werkelijk hun idee van verdieping? Ik zou vragen of ze geen andere ideeën hebben om hem te bieden wat hij nodig heeft.

Verder vind ik dat verschillende reacties wel heel erg focussen op het nu. Hij verveelt zich dus hij moet maar door. Ik vind het opgroeien net leeftijdsgenootjes ook echt een belangrijk aspect. Ik was zelf een vroege leerling en heb op zowel de basisschool als op de middelbare school schijnbaar op het eerste oog nooit problemen gehad. Ik ging studeren op mijn 17de. Maar wat heeft het mij gevormd! Altijd de jongste, altijd opboksen, als enige nog niet ongesteld en nog geen borsten, nog niet op kamers. Het lijken allemaal kleine zaken en een ander fietst er misschien wel doorheen. Ik denk nu, dat een jaar langer in de kleuterklas voor mij toch echt beter was geweest, ondanks de moeite om uitdaging te vinden.

Mijn zoon van januari 2011 zit dan ook lekker in groep 2. Hij komt aan zijn trekken in een plus klasje, leert daar extra dingen over vulkanen, pluist thuis de beeldencyclopedie uit en speelt verder vooral veel! Hoe het voor hem uitpakt moet nog blijken, want voor ieder kind is het anders. Maar op basis van mijn ervaring vonden wij dit het beste.
quote:helen87 schreef op 26 november 2016 @ 22:36:

[...]

Wil op je laatste zin even reageren, want ik vind dat dus echt wel een probleem. In de klas van mijn oudste zitten veel zittenblijvers, en ik stoor me er echt wel aan. Tussen de oudste en de jongste in de klas zit ruim 3 jaar verschil, dat is een heel groot gat op deze leeftijd.

dit! mijn oudste is van klas 1 naar 3 gegaan terwijl ze op alle onderdelen minimaal op eind groep 4 zat (verder konden/wilden ze niet toetsen). Zowel cognitief als sociaal/emotioneel. Voor ons gevoel konden we niet anders dan versnellen. Maar ze heeft het zo moeilijk gehad, sociaal/emotioneel. Ze is een rustig, wat naïef meisje en dan met kinderen in de klas die 3 jaar ouder waren en vooral veel mondiger. Ze zit nu in de 4e van het gymnasium, haalt heel hoge cijfers maar als 14 jarige in de klas met verschillende 16/17 jarigen... er zit zo'n verschil tussen meiden op die leeftijd.

Mijn jongste hebben we niet laten versnellen. ook zij was vlot maar gelukkig niet zo serieus en leergierig als de oudste. En zij redt zich prima sociaal/emotioneel.
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:teepje schreef op 27 november 2016 @ 06:16:

Allereerst vind ik dat school het een beetje dubbel aanpakt. Hem alle werkjes dubbel laten doen, is dat werkelijk hun idee van verdieping? Ik zou vragen of ze geen andere ideeën hebben om hem te bieden wat hij nodig heeft.

Verder vind ik dat verschillende reacties wel heel erg focussen op het nu. Hij verveelt zich dus hij moet maar door. Ik vind het opgroeien net leeftijdsgenootjes ook echt een belangrijk aspect. Ik was zelf een vroege leerling en heb op zowel de basisschool als op de middelbare school schijnbaar op het eerste oog nooit problemen gehad. Ik ging studeren op mijn 17de. Maar wat heeft het mij gevormd! Altijd de jongste, altijd opboksen, als enige nog niet ongesteld en nog geen borsten, nog niet op kamers. Het lijken allemaal kleine zaken en een ander fietst er misschien wel doorheen. Ik denk nu, dat een jaar langer in de kleuterklas voor mij toch echt beter was geweest, ondanks de moeite om uitdaging te vinden.

Mijn zoon van januari 2011 zit dan ook lekker in groep 2. Hij komt aan zijn trekken in een plus klasje, leert daar extra dingen over vulkanen, pluist thuis de beeldencyclopedie uit en speelt verder vooral veel! Hoe het voor hem uitpakt moet nog blijken, want voor ieder kind is het anders. Maar op basis van mijn ervaring vonden wij dit het beste.

Het ligt er maar net aan, op welk niveau die klasgenootjes functioneren. Mijn zoon had niks met leeftijdgenootjes, want die snapten hem niet zo heel goed, en hij hun niet, hij kon alleen goed overweg met de kinderen die net zo ver als hij waren. Mijn neefje ervoer dat nog veel extremer, en die heeft heel lang geprobeerd zich aan te passen aan hun niveau, waardoor het op school niet zo op viel dat het kind zo ver voor liep. Op een bepaald moment bleek hij zelfs achter te lopen. En zijn frustratie werd afgedaan als nog niet rijp genoeg dus emotioneel nog niet toe aan groep drie. Pas in groep zeven toen school hem een voorlopig vmbo-tl advies ging geven, en mijn zus hem liet testen bleek hoe slim hij werkelijk was.

Ik ben erg voor versnellen, achteraf dan want heb geen kind dat versneld is, maar ben ik net zo goed voor blijven zitten. Ik ben heel erg voor keuzes maken die betrekking hebben op nu. Hoe het later loopt weet je toch nooit. Ik weet niet hoe mijn zoon zich ontwikkeld had als hij wel versneld was, en ik weet ook niet hoe mijn dochter zich ontwikkeld had als ze was blijven zitten in groep 4. Ik weet alleen wel dat ze dan allebei niet zo'n vreselijk vervelend jaar hadden gehad. Dochter zelfs meerdere jaren.

Vooral lezen was bij dochter niet goed geautomatiseerd, kind ging gewoon over want op alle andere fronten haalde ze wel min of meer de norm. Maar juist dat automatiseren is zo ongeveer het belangrijkste in groep vier, juist dat had een reden kunnen zijn om haar wel te laten doubleren. Haar vriendinnetje op andere school bleef wel zitten toen, en dat kind knapte zo op.
Ik zou laten versnellen. Mijn dochter is 10 en zit in groep 8 (februari wordt ze 11).

En ja, ze is de jongste van de klas, moet toch iemand zijn. Maar anders was ze altijd 1 v/d oudste van de klas geweest.

Het gaat heel erg goed, zowel qua leren als sociaal emotioneel. Hoe het op de middelbare zal gaan, zien we volgend jaar wel weer .......
Ik sta hier een beetje dubbel tegenover: enerzijds is het goed het kind in de ontwikkeling te volgen en het gaat hier maar om 3 weken.

Anderzijds: mijn dochter (theoretisch ook versneld in groep 3) is echt wel jong in haar gedrag nu ze op het VO zit (zelf vindt ze van niet uiteraard) en ik merk ook wel verschil met haar klasgenoten. Dit is een van de redenen geweest dat we haar niet nog een keer hebben laten versnellen (al was dat cognitief gezien wellicht nodig geweest). Het lastige van dit soort beslissingen is dat je nooit weet hoe het uit gaat pakken.

Iemand zei hier nog dat uitdaging in groep 2 lastig is, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vond dat er juist in groep 1 en 2 veel meer mogelijkheden zijn dan in groep 3 en 4. In deze laatste groepen ligt de focus enorm op leren lezen en schrijven en verder doen ze niet zo heel veel.
Onze kinderen gingen met 6,5 naar groep 3, dus van versnellen is er geen sprake. Wel zat onze dochter door afwijkend onderwijs in een klas met kinderen die 1 tot 2 "groepen" hoger hoorden te zitten als je naar de leeftijden kijkt. Nu zit ze op een andere school, en zegt ze dat de klasgenoten juist minder kinderachtig zijn, ook al zijn ze nu allemaal ongeveer even oud als zij. Wij hebben geen idee waar dat aan ligt. Ik denk dat het aan het kind zelf en de omgeving ligt hoe "een jaar jonger zijn" gaat. Ik denk ook niet of je dat van tevoren kan weten.
Ik zou me er niet zo druk om maken en hem in groep 2 zetten en het komende half jaar aankijken hoe het op sociaal en emotioneel gebied gaat. Zoals je zelf zegt gaat het om 3 weken, dus een enorme versnelling is het niet. Kinderen zijn zich echt niet bewust van de januari-grens en als er ook kinderen van november/ december door gaan scheelt hij dus bijna niets.

Mijn dochter is ook van 1 naar 3 gegaan en hoewel ze de jongste van de klas is, heeft niemand dat eigenlijk door (tenzij ze jarig is, want dan krijg ze de discussie hoe oud ze nou precies wordt) . Ik ben blij dat ze destijds door is gegaan; groep 3 ging haar heel gemakkelijk af en ik dat was natuurlijk alleen maar erger geworden als ze langer had gekleuterd. Ze heeft ook veel vriendinnen, dus ook op sociaal vlak is het goed uitgepakt.
Op de school van mijn kinderen wordt (heel ouderwets en ook onterecht) de oktober grens gehanteerd. Alleen uitzonderingen van nov/dec gaan dus met 5 jaar naar groep 3. Mijn oudste is de uitzondering en is dus echt dik de jongste, 10 jaar en in groep 8. Ze heeft hier af en toe wat last van, zoals nu alle meiden aan het puberen gaan en zij nog niet. Maar cognitief is er nooit een probleem geweest. Jou zoon zou ook misschien net de jongste zijn maar dat zou idd misschien weinig schelen met de andere jonkies in de klas. Ik zou hem lekker naar groep 3 laten gaan, tenzij hij nog ontzettend speels is en nog niet goed aan tafel kan werken
Op de school van mijn kinderen mogen kinderen zelf kiezen welk werkje ze doen, groep 1 of 2, met het idee dat een kind zelf kiest waar hij aan toe is. De juffen grijpen wel in als een groep 2 kind consequent een groep 1 werkje kiest. Dus ik snap niet helemaal waarom je een kind alles dubbel laat doen, demotiverend lijkt me dat. Zou het dus zeker aankaarten bij de juf en misschien bij de IBer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ook onze zoon heeft een versnelling gehad, niet in groep ?, kleuteren was nog best te doen. Maar uiteindelijk wel groep 4 overgeslagen. Zat aan einde groep 3 op AVI 9 ( eindniveau lezen)

Op zich goed gegaan, ook overstap naar VO. Was vroeg in pubertijd ( maakt denk ik uit of het op VO wel of niet goed gaat)

Maar nu moet hij straks net 17 gaan studeren aan een universiteit 2 uur van huis, dus op kamers... en daar is hij nog niet aan toe. Elders studeren is geen optie, wil deze studie en is maar op 2 locaties in NL.

Heb me dat destijds bij het versnellen niet gerealiseerd!
Ik heb hier wel een vraag over.

Als kinderen het in groep1/2 hebben over vervelen omdat ze de werkjes en opdrachten te makkelijk vinden. Houden die dan ook niet van spelen?

Omdat de verplichte werkjes zeg maar een klein gedeelte van de tijd beslaan. Als het af is, mogen ze weer spelen.

En de Cito-toets is maar 1 of 2 x per jaar dat ze dat moeten doen.

Die kinderen vinden gewoon spelen dus niet leuk?
quote:Mamasdbj schreef op 27 november 2016 @ 21:18:

Maar nu moet hij straks net 17 gaan studeren aan een universiteit 2 uur van huis, dus op kamers... en daar is hij nog niet aan toe. Elders studeren is geen optie, wil deze studie en is maar op 2 locaties in NL.

Heb me dat destijds bij het versnellen niet gerealiseerd!Als je daar toendertijd wel over had nagedacht, had je dan een andere beslissing genomen? Of anders gezegd, hebben jullie spijt van je beslissing toen?
quote:Baudolino schreef op 28 november 2016 @ 11:46:

Ik heb hier wel een vraag over.

Als kinderen het in groep1/2 hebben over vervelen omdat ze de werkjes en opdrachten te makkelijk vinden. Houden die dan ook niet van spelen?

Omdat de verplichte werkjes zeg maar een klein gedeelte van de tijd beslaan. Als het af is, mogen ze weer spelen.

En de Cito-toets is maar 1 of 2 x per jaar dat ze dat moeten doen.

Die kinderen vinden gewoon spelen dus niet leuk?Toen ik aan mijn dochter vroeg, wat ze het leukst vond in de kleuterklas, was haar antwoord toetsen maken Spelen was ook leuk hoor, maar dus wel met haar oudere klasgenootjes.
Exact hetzelfde verhaal hier, kleuter van januari 2012 die in groep 0 is begonnen en na een aantal weken zei de juf al 'die zie ik groep 1 nog wel eens overslaan'. Haar Cito toetsen waren foutloos.

Nou is ze dit schooljaar gestart in groep 1 maar na een paar weken is ze alleen nog maar groep 2 werk gaan doen. Dat kan ze cognitief heel makkelijk aan. Ze speelt alleen maar met groep 2 kinderen, sociaal emotioneel gaat ze ook prima. Alles in orde om dus inderdaad groep 1 over te slaan en na dit schooljaar naar groep 3 te gaan.

Maar.... dochter vindt werken niet leuk,wil liever spelen. Ze is moe en geeft aan dat ze niet zoveel wil werken. Dus voorlopig hebben we nu besloten om haar gewoon weer in groep 1 te laten meedraaien en minder te laten werken. Dan kan ze nog zo slim zijn en goed meedraaien met de grotere kinderen, als ze het werken niet leuk vindt en liever wil spelen dan gun ik haar dat nog een jaartje. Ze kan haar hele leven nog werken.
Ik ben ook versneld in groep 2/3 (al heette het toen nog tweede kleuterklas en eerste klas) en altijd de jongste geweest. Mijn klasgenoten wisten dat niet eens, pas toen iedereen 16 werd en ze zich afvroegen waarom ik gene brommer wilde (eh, omdat ik daar dus nog ene jaar niet op mag rijden ). Sociaal-emotioneel vind ik lastig te zeggen. In sommige dingen was ik inderdaad wat langzamer (stappen etc), maar op andere vlakken juist al heel snel 'volwassen/groot'. Ik denk niet dat het daarvoor beter geweest was als ik een jaar later was begonnen in groep 3. Dan was ik met veel dingen juist weer te ver geweest, en was ook nog eens alles te makkelijk. Ik lees hier iemand die vrijwel de hele basisschool stof van een klas hoger maakte. Dat slaat ook nergens op, want dan plaats je een kind net zo goed enorm buiten de groep, en dat is ook weer niet goed.

Ik was 17 toen ik ging studeren, ook dat was niet echt een probleem. Je mag alleen tegenwoordig nog geen lid worden van de meeste studentenverenigingen ivm alcohol wetgeving. Maar dat vinden veel ouders vast niet erg, haha.

Op de middelbare school is er nogmaals sprake geweest van een klas overslaan, en ik ben wel blij dat dat niet gebeurd is. Met 16 al studeren is echt wel heel jong, dat had denk ik meer problemen opgeleverd. Alhoewel ook daar vast uitzonderingen voor zijn.

Voor TO: als zoon zo voor blijft lopen en inderdaad met name met kinderen uit groep 2 speelt, zou ik er geen probleem in zien.

Edit: ik had op mijn 13e een jongen van 18 in de klas (kwam uit buitenland en daardoor later begonnen met middelbare school + blijven zitten). Hij had al een rijbewijs, motorrrijbewijs en vliegbrevet voordat ik zelfs maar officieel een lift mocht bedienen . Dat vonden wij allemaal alleen maar hilarisch.
quote:Mamasdbj schreef op 27 november 2016 @ 21:18:

Ook onze zoon heeft een versnelling gehad, niet in groep ?, kleuteren was nog best te doen. Maar uiteindelijk wel groep 4 overgeslagen. Zat aan einde groep 3 op AVI 9 ( eindniveau lezen)

Op zich goed gegaan, ook overstap naar VO. Was vroeg in pubertijd ( maakt denk ik uit of het op VO wel of niet goed gaat)

Heb me dat destijds bij het versnellen niet gerealiseerd!Dit lijkt mij prima op te lossen met een tussenjaar.
quote:momo1980 schreef op 28 november 2016 @ 19:29:

Exact hetzelfde verhaal hier, kleuter van januari 2012 die in groep 0 is begonnen en na een aantal weken zei de juf al 'die zie ik groep 1 nog wel eens overslaan'. Haar Cito toetsen waren foutloos.

Nou is ze dit schooljaar gestart in groep 1 maar na een paar weken is ze alleen nog maar groep 2 werk gaan doen. Dat kan ze cognitief heel makkelijk aan. Ze speelt alleen maar met groep 2 kinderen, sociaal emotioneel gaat ze ook prima. Alles in orde om dus inderdaad groep 1 over te slaan en na dit schooljaar naar groep 3 te gaan.

Maar.... dochter vindt werken niet leuk,wil liever spelen. Ze is moe en geeft aan dat ze niet zoveel wil werken. Dus voorlopig hebben we nu besloten om haar gewoon weer in groep 1 te laten meedraaien en minder te laten werken. Dan kan ze nog zo slim zijn en goed meedraaien met de grotere kinderen, als ze het werken niet leuk vindt en liever wil spelen dan gun ik haar dat nog een jaartje. Ze kan haar hele leven nog werken.Overigens: bij zo'n kind, die gewoon zelf aangeeft er nog niet klaar voor te zijn, is nog een jaar kleuteren ook prima natuurlijk. Versnellen is zeker niet altijd beter, maar ook weer geen enorm probleem.
Update :

De citotoetsen zijn geweest en de uitslagen binnen. Hij is getoetst op midden2 niveau, ipv midden1 waar hij eigenlijk zou zijn. Hij scoort nog altijd ver boven de top, de I+ op zowel rekenen als taal, ongecorrigeerd.

De laatste 2 maanden maakt hij alleen maar werkjes van groep 2, is hij de hele dag door alles aan het spellen (tot ik er gek van word) T, mag ik de tas? Jawel hoor, M-a-m-a, je mag de T-a-s.

Vandaag kregen we het rapport mee, en alles is ingevuld op groep 2 niveau. We hoorden van zoon dat er vanochtend nog door juf met iemand gepraat was over of hij nu wel of niet het rapport al mee kreeg. Blijkbaar heeft hij dat opgevangen.

Aan de ene kant een beetje vreemd, omdat we tussendoor dus niet met zekerheid hebben gehoord dat hij nu naar groep 2 "overstapt", (hij zit in combi 1/2 klas, dus hoeft fysiek niet naar een andere klas) aan de andere kant hadden we het wel verwacht door wat we van zoon hoorden.

Volgende week hebben we het oudergesprek en gaan we er eigenlijk nu maar van uit dat alle twijfel weg is, en hij straks 'gewoon' mee mag naar groep 3.
Ben even nieuwsgierig, maar wat hebben jullie uiteindelijk besloten?

Mijn jongste heeft groep 2 ook overgeslagen en zit nu in groep 4 (hij is 6 geworden in mei). Dat gaat super al merk je wel dat hij jong is maar qua resultaten zit hij nu alweer in plus schrift voor rekenen. Spellingsregels zijn wel wat moeilijker en daar moet hij dus voor werken. Wij hebben vooralsnog geen spijt en hebben altijd gezegd dat een keertje blijven zitten ook een optie is als het toch niet gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven