Werk & Studie alle pijlers

collega - stalker?

03-12-2016 00:22 92 berichten
weggehaald ivm herkenning
Het wordt wat anders als hij je volgt naar huis bijvoorbeeld, dat gaat grenzen over. Maar wat je zelf openbaar maakt voor jan en alleman, tja, als je het vervelend vindt dat mensen dat van jou kunnen lezen, niet meer er op zetten dus. Mediawijsheid.
quote:swifty schreef op 03 december 2016 @ 02:48:

Het wordt wat anders als hij je volgt naar huis bijvoorbeeld, dat gaat grenzen over. Maar wat je zelf openbaar maakt voor jan en alleman, tja, als je het vervelend vindt dat mensen dat van jou kunnen lezen, niet meer er op zetten dus. Mediawijsheid.Toch vind ik wat Piet nu flikt wel zo ongeveer hetzelfde. De weg naar huis is de openbare weg, dus daar mag hij toch gewoon komen? Dat hij TO zo ver heeft zitten uitpluizen dat hij zelfs dat blog heeft gevonden is gewoon obsessief. En dat hij zichzelf een stalker noemt vind ik ook sick.
Ik zie ook veel 'pieten' die graag een ommetje maken met vrouwelijke collega's in de pauze.

Hartstikke gezellig, maar sommige mannen denken daar meer van. Niet om jou als TO aan te vallen, ik begrijp je gevoel. Ik zou iig geen ommetjes meer gaan maken met die man, zet hem op negeer.
Waarom zet je iets op internet als je niet wilt dat een ander het weet, op zo'n manier dat je herkenbaar bent, je het niet afgeschermd hebt en je gegoogeld kunt worden? Je kunt het een ander toch moeilijk kwalijk nemen dat hij openbare informatie zoekt.
Hetzelfde als ander gedrag van iemand die veel met je bezig is.

Al houdt iemand de hele dag in de gaten wat je de hele dag consumeert en gaat dan roepen: 'ja! Nu pakt ze haar geschilde appeltje' en komt met een kopje van je lievelingsthee aanrennen.

Dan ben jij ook niet perse dom dat je je thee voorkeur niet wat beter geheim hebt gehouden.

Het is gewoon wat vreemd dat iemand zich in die mate met je bemoeit en daar kun je wat van zeggen. En afstand houden.
Ik zou er ook mega de kriebels van krijgen als een collega zou melden dat hij / zij zoveel met me bezig is en zover het internet heeft uitgeplozen dat hij / zij dingen van 10 jaar geleden die eigenlijk niet aan mijn internetaanwezigheid van nu gekoppeld kunnen worden. Maar ik zou er ook de kriebels van krijgen als andere mensen dat zouden doen, familie of vrienden ofzo.

En tuurlijk heb ik de info zelf op internet gezet, maar dat betekent nog niet dat zulk obsessief gedrag niet naar en creepy is.

To, neem zoveel mogelijk afstand. Hou het contact zakelijk en licht je lg in, zoals boven al werd gesuggereerd, of eventueel de vertrouwenspersoon, zodat iemand op de hoogte is, mochten er nog andere dingen gaan voorvallen met deze man.
quote:nbk schreef op 03 december 2016 @ 02:23:

[...]

Dit dus!7

Verder heeft Piet niks verkeerd gedaan en vooralsnog geen enkele grens overschreden.

Allemaal vrij toegankelijke informatie, je verzoek om jouw privacy te respecteren raakt kant noch wal.

Dat jij je er niet gemakkelijk bij voelt, snap ik wel.

Denk ook dat er genoeg mensen andermans/vrouws leven doorspitten op internet, maar waar je totaal geen weet van hebt.

Grnoeg Pieten en Pietinnen hoor die verder geen leven hebben blijkbaar
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat er best veel mensen zijn die dit doen op internet,gewoon omdat ze dit leuk vinden, alleen met het verschil dat deze mrnsen het niet aan je vertellen,ik zou er voorlopig geen drukte om maken maar wel afstand nemen van Piet. Ik vermoed dat hij het reuze grappig vind en denkt dat jij er van onder de indruk bent dat hij jou heeft gevonden op internet, geen enkel vermoeden heeft dat jij dit eng vind.

Daarnaast zou ik het ook echt niet prettig vinden dit van iemand te horen hoor.
Laat gaan. Piet is verliefd en toont verliefd (geobsedeerd) gedrag. Jij hebt hem nu verteld in z'n hok te blijven, dat zou genoeg moeten zijn. Dus wacht dat eerst maar eens af.

Ik zou niet direct naar de LG rennen. Wat wil je zeggen? 'Boehoe piet is verliefd en heeft me gevonden op het internet'?

Chill.
quote:MinionX schreef op 03 december 2016 @ 01:18:

[...]

Waarom doe je dat?? Dat is toch vreemd? Vind jij dat dan geen grensoverschrijdend gedrag?

Ik zit er niet op te wachten dat een collega/buurman/groenteboer via de zoon van de collega van de buurman van een kennis van mij op mijn facebook kan en zo weet dat ik activiteit A op zaterdag heb gedaan en dit dan ook nog trots tegen me vertelt.

Dat is internet hé. En dat is facebook. Facebook en privacy gaat niet samen, dat weet iedereen. Sterker nog, dat is juist de bedoeling van Facebook. Waarom zou anders dingen posten? Voor je vrienden? Dan is het privé? Tuurlijk niet. Tenzij je alleen de mensen met wie je heel close bent en wie je 100% kan vertrouwen op facebook hebt, is er gewoon niks privé. Mensen die beweren van wel hebben geen benul gewoon.

To, je moet 1 ding goed beseffen. What happens on the internet, stays on the internet. Als jij dingen doet onder je eigen naam, zal dat altijd terug te vinden zijn. Dat je hiervan geschrokken bent snap ik wel, tegelijkertijd vind ik het bijzonder naief. Facebook is absoluut niet zo privé als dat men lijkt te denken, ongeacht je settings. Tenzij je helemaal niets post. Hetzelfde geld voor Twitter. Bij Twitter is het helemaal dom dat hij je gevonden heeft, aangezien je geen achternaam hoeft te gebruiken. Overigens snap ik dan van Twitter weer niet dat je account afgeschermd is, aangezien het juist de bedoeling is dat mensen tweets lezen. Je kunt beter geen achternaam gebruiken (als je gebruikersnaam je voor- en achternaam bevat is dat echt een hele domme zet, want dat blijft altijd zichtbaar op google, ook al haal je de tweets weg) en onafgeschermd, dan een achternaam en afgeschermd.

Dan heb je nog Instagram. Tja, het is maar net wat je post hé? Snapchat. Denk je nou echt dat die foto's direct verdwenen zijn? Screenshot is gauw genomen.

En een blog met een adres erin is al helemaal dom natuurlijk. Los van het feit dat Piet je op kan zoeken, kan je werkgever dat ook. En geloof me, dat doen ze. Sterker nog, ik heb het dringende verzoek gekregen de Twitterpagina en Facebookpagina van mijn werkgever te liken en te promoten (Amerikaanse werkgever, heeft wel vaker gekke ideeën). Dat ga ik niet doen, dat is immers een onderdeel van mijn privé leven. En dus gebruik ik op Twitter geen achternaam en is mijn facebook afgeschermd, maar post ik er ook weinig op.

Natuurlijk is het raar en eng wat Piet gedaan heeft. Maar feitelijk kan iedereen dit doen.
quote:Weir schreef op 03 december 2016 @ 08:36:

[...]

Dat is internet hé. En dat is facebook. Facebook en privacy gaat niet samen, dat weet iedereen. Sterker nog, dat is juist de bedoeling van Facebook. Waarom zou anders dingen posten? Voor je vrienden? Dan is het privé? Tuurlijk niet. Tenzij je alleen de mensen met wie je heel close bent en wie je 100% kan vertrouwen op facebook hebt, is er gewoon niks privé. Mensen die beweren van wel hebben geen benul gewoon.

To, je moet 1 ding goed beseffen. What happens on the internet, stays on the internet. Als jij dingen doet onder je eigen naam, zal dat altijd terug te vinden zijn. Dat je hiervan geschrokken bent snap ik wel, tegelijkertijd vind ik het bijzonder naief. Facebook is absoluut niet zo privé als dat men lijkt te denken, ongeacht je settings. Tenzij je helemaal niets post. Hetzelfde geld voor Twitter. Bij Twitter is het helemaal dom dat hij je gevonden heeft, aangezien je geen achternaam hoeft te gebruiken. Overigens snap ik dan van Twitter weer niet dat je account afgeschermd is, aangezien het juist de bedoeling is dat mensen tweets lezen. Je kunt beter geen achternaam gebruiken (als je gebruikersnaam je voor- en achternaam bevat is dat echt een hele domme zet, want dat blijft altijd zichtbaar op google, ook al haal je de tweets weg) en onafgeschermd, dan een achternaam en afgeschermd.

Dan heb je nog Instagram. Tja, het is maar net wat je post hé? Snapchat. Denk je nou echt dat die foto's direct verdwenen zijn? Screenshot is gauw genomen.

En een blog met een adres erin is al helemaal dom natuurlijk. Los van het feit dat Piet je op kan zoeken, kan je werkgever dat ook. En geloof me, dat doen ze. Sterker nog, ik heb het dringende verzoek gekregen de Twitterpagina en Facebookpagina van mijn werkgever te liken en te promoten (Amerikaanse werkgever, heeft wel vaker gekke ideeën). Dat ga ik niet doen, dat is immers een onderdeel van mijn privé leven. En dus gebruik ik op Twitter geen achternaam en is mijn facebook afgeschermd, maar post ik er ook weinig op.

Natuurlijk is het raar en eng wat Piet gedaan heeft. Maar feitelijk kan iedereen dit doen.

Dit is allemaal waar, maar gaat voorbij aan het daadwerkelijke probleem. Het gaat er niet om dat Piet deze informatie gevonden heeft, de informatie zelf was niet heel geheim of zo. Het probleem is dat Piet zo is gaan spitten, en dat dat een beetje eng is.

Vergelijk het met een auto voor je deur. Iedereen mag op de stoep voor mijn huis parkeren en al dan niet uitstappen. Grote kans dat ze mijn huis dan ook nog zien. Daar is niks engs of raars aan en het gevolg van aan een normale straat wonen. Maar als iemand wekenlang in zijn auto naar mijn huis gaat zitten staren, en elke keer als ik naar buiten kom uitstapt, zou ik dat toch heel vervelend vinden.

Dan zeg je toch ook niet: 'tja, jij hebt een huis in het zicht van de openbare weg gekocht, dan vraag je er ook om.' Dat geldt namelijk voor toevallige passanten. Niet voor enge stalkers die bedreigend gedrag vertonen.

Als Piet een opmerking maakt over een feestje waar je bent geweest en waar je over gepost hebt afgelopen weekend, is dat niet raar. En als je dat niet wilt moet je het niet posten. Als Piet jouw hele leven heeft uitgeplozen is dat wel creepy, niet om wat hij nu weet, maar om het feit dat hij het uberhaupt gedaan heeft.
Mee eens. Ik zou duidelijk afstand houden en als ie meer van dat soort opmerkingen maakt, nog één keer zeggen dat je hier echt niet van gediend bent (schriftelijk als het kan). Als ie dan nog niet stopt, heeft ie genoeg kansen gehad en zou ik naar de vertrouwenspersoon op je werk stappen.

Ik denk niet dat het overdreven is. Ik heb zo'n stalker IRL gehad, het is beslist niet grappig. Opmerkingen als "ik weet waar je woont", meerdere keren per week "toevallig" tegenkomen, het is heel creepy en geeft je een enorm onbehaagelijk gevoel. Ik ben er alleen maar afgekomen door de laatste keer dat ik 'm zag in het openbaar heel hard te schreeuwen dat ie moest kappen en dat ik anders de politie in zou schakelen.
Ik vind vooral de combinatie van zijn daden en woorden eng.

Natuurlijk is alles dat je op het internet zet min of meer openbaar.

Maar als iemand zo ver gaat snuffelen dat hij precies weet waar je gewoond hebt en wat je oude pseudoniem was, is dat gewoon griezelig.

Ik zou dus wel een melding maken bij het vertrouwenspersoon. Gewoon vertellen wat er gebeurd is en je mailtje laten zien.

Mocht er wel wat gebeuren dan weten ze er al van en weet jij veel hoe vaak er al melding over Piet gedaan is.
Ga een gesprek aan met je leidinggevende.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:MinionX schreef op 03 december 2016 @ 01:50:

[...]

Ja, dit! Het gaat er natuurlijk niet sec om wat op internet staat, want dat heb ik er inderdaad zelf opgezet, met de gedachte er iedere keer bij : wil ik dat de hele wereld dit weet? Zoja dan gaat het erop, zonee dan niet.

Maar hij wist iets te reproduceren wat ik meer dan 10 jaar geleden op een blog heb gezet. Die blog is alleen te vinden als je mijn woonadres van die tijd weet. Ik ben inmiddels 5x verhuisd sinsdien, dus hij heeft heel wat speurwerk moeten verrichten om mij aan die blog te koppelen. Ik schreef toen onder een ander pseudoniem dan nu.

Nou en? Jij hebt het publiek gemaakt, en hij zou grensoverschrijdend bezig zijn?

Wat nou als je er wat minder overspannen op reageert, en gewoon zegt dat hij moet opzouten? Kom uit die slachtofferrol
Het gaat er helemaal niet om dat informatie op internet publiekelijk is. Of het nu 10 jaar oude info is of vrij recent. Het gaat om zijn houding ten opzichte van TO en het obsesief bezig zijn met haar. Zijn acties in combinatie met zijn bewoordingen. En alleen als je zoiets hebt meegemaakt weet je echt wat het is.

Het is niet normaal gedrag. Punt.
...
quote:broodtrommel schreef op 03 december 2016 @ 09:41:

Het gaat er helemaal niet om dat informatie op internet publiekelijk is. Of het nu 10 jaar oude info is of vrij recent. Het gaat om zijn houding ten opzichte van TO en het obsesief bezig zijn met haar. Zijn acties in combinatie met zijn bewoordingen. En alleen als je zoiets hebt meegemaakt weet je echt wat het is.

Het is niet normaal gedrag. Punt. "ik heb gelijk. Punt"
quote:nausicaa schreef op 03 december 2016 @ 08:50:

[...]

Dit is allemaal waar, maar gaat voorbij aan het daadwerkelijke probleem. Het gaat er niet om dat Piet deze informatie gevonden heeft, de informatie zelf was niet heel geheim of zo. Het probleem is dat Piet zo is gaan spitten, en dat dat een beetje eng is.

Vergelijk het met een auto voor je deur. Iedereen mag op de stoep voor mijn huis parkeren en al dan niet uitstappen. Grote kans dat ze mijn huis dan ook nog zien. Daar is niks engs of raars aan en het gevolg van aan een normale straat wonen. Maar als iemand wekenlang in zijn auto naar mijn huis gaat zitten staren, en elke keer als ik naar buiten kom uitstapt, zou ik dat toch heel vervelend vinden.

Dan zeg je toch ook niet: 'tja, jij hebt een huis in het zicht van de openbare weg gekocht, dan vraag je er ook om.' Dat geldt namelijk voor toevallige passanten. Niet voor enge stalkers die bedreigend gedrag vertonen.

Als Piet een opmerking maakt over een feestje waar je bent geweest en waar je over gepost hebt afgelopen weekend, is dat niet raar. En als je dat niet wilt moet je het niet posten. Als Piet jouw hele leven heeft uitgeplozen is dat wel creepy, niet om wat hij nu weet, maar om het feit dat hij het uberhaupt gedaan heeft.

Goede post! Ik snap niet dat men hier zo licht over doet. TO klinkt juist heel verstandig betreffende haar online leven. Het gaat om de moeite en uren die hij in haar steekt en de manier waarop hij dit aan haar kenbaar maakt.

Verder denk en hoop ik idd dat deze obsessie vanuit een simpele verliefdheid komt? Zoals Marinda het noemt. Ik heb uit verliefdheid ook wel eens half Google doorgespit. Het verschil was alleen dat ik dat niet trots ging opbiechten .. Dát geeft me de kriebels binnen dit verhaal.
quote:MinionX schreef op 03 december 2016 @ 09:43:

[...]

Dit dus. Het geeft me echt een onbehaaglijk gevoel.Je kan je hier nog heel lang laten bevestigen in je slachtoffergedrag, daar is dit forum goed in. Geniet je daar van?
quote:Elynne schreef op 03 december 2016 @ 09:46:

[...]

Goede post! Ik snap niet dat men hier zo licht over doet. TO klinkt juist heel verstandig betreffende haar online leven. Het gaat om de moeite en uren die hij in haar steekt.

Verder denk en hoop ik idd dat deze obsessie vanuit een simpele verliefdheid komt? Zoals Marinda het noemt.hij is vast een seriemoordenaar, denk je niet?
quote:Bugs_Bunny schreef op 03 december 2016 @ 09:45:

[...].

"ik heb gelijk. Punt"Heb je wel eens aangifte moeten doen en een gebiedsverbod moeten eisen tegen iemand die je lastig viel/ sexueel intimideerde/ stalkte?
Gatver. Ik heb ook ooit zo'n collega Piet gehad. Ook (compleet onbelangrijke) dingen van mij gegoogled wat alleen lukt als je allerlei rare fratsen uithaalt. Geeft een heel onbehagelijk gevoel. Leek in eerste instantie best onschuldig allemaal maar toen ik hem terug zijn hok in duwde werd het grimmiger. Zo grimmig dat hij, met een smoesje, mijn toenmalige vriend ging bellen (en lastig vallen) om achter informatie van mij te komen. Mijn fout was om het te lang te laten sudderen omdat ik dacht dat hij geen kwaad in de zin had alleen een beetje obsessief was (wat natuurlijk al achterlijk op zich is). Hier stond Piet op een gegeven moment voor de deur te posten en kwam ik hem vaak bij de appie bij mij om de hoek tegen (hij woont aan de andere kant van de stad). Het ging allemaal net niet ver genoeg om hem aan te geven, wel melding gedaan bij de politie, maar heel vervelend was het wel. Mijn Piet had geen vrouw en weinig te verliezen. Op mijn werk waren ze op de hoogte en hij heeft uiteindelijk een officiële waarschuwing gehad (wat ook niet hielp). Pas toen hij een vriendin kreeg (die sprekend op mij leek) werd het minder en uiteindelijk hield het gelukkig op. Wees vanaf het begin kort en heel duidelijk en schakel sowieso HR in zodat ze er in iedergeval van weten als het echt vervelend wordt. Ik snap dat het heel onbehagelijk voelt.
quote:broodtrommel schreef op 03 december 2016 @ 09:49:

[...]

Heb je wel eens aangifte moeten doen en een gebiedsverbod moeten eisen tegen iemand die je lastig viel/ sexueel intimideerde/ stalkte?Heb je wel eens echt gelezen wat iemand schreef?
quote:broodtrommel schreef op 03 december 2016 @ 09:41:

Het is niet normaal gedrag. Punt.Helemaal mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven