Vuurwerk...

05-12-2016 12:16 212 berichten
Ik ben een alleenstaande moeder van een zoon van 12.

Gek op vuurwerk. Deel de passie niet maar begrijp hem wel.

Ik zelf in bijstand dus weinig om de lucht in te schieten

Zoon kan goed met geld omgaan en heeft geld in spaarpot waar hij in principe mee mag doen wat hij wil.

Hij heeft een vriend en die mag voor 140 euro vuurwerk kopen. Helft door ouders gesponsord de rest uit eigen zak.

Ik moest mijn kin van de grond rapen toen ik bedrag hoorde! Kind is 11!!!!

Maar goed iedereen mag dit zelf weten.

Zoon wil nu ook voor dit bedrag. Snap ik van hem uit.

Ik heb , uiteraard, geen 70 euro over om " mijn " helft te betalen maar heb ook simpelweg moeite met hoogte van bedrag.

Zoon wil dan nu 125 euro zelf betalen.

Oké...En nu.?

Eigen geld. Maar vind het zo zonde! Is geld van meer dan een jaar sparen!

Ik wil het hem eigelijk verbieden. 75 euro maximaal..is mijn idee.

Ben ik nu een zeikerd dat ik " maar" 75 euro wil?

Wat mogen jullie kinderen van 12- 14 ?

2 jaar geleden was zoon ook met oud en nieuw bij mij en toen kochten ze voor 60 pp.

Nu mag zijn vriend meer dan het dubbele!

Heb ff wat ervaring en mening van anderen nodig geloof ik om met een gefundeerde mening zoon te vertellen wat er mag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 05 december 2016 @ 12:37:

Vuurwerk valt voor mij onder je zakgeld uitgeven als kind aan drugs of wapens: waanzin!

ik leg de grens bij illegaliteit

Vuurwerk is legaal, dus mag

(dochters geven er geen cent aan uit, mijn echtgenoot wel)
quote:Yggdrasil- schreef op 05 december 2016 @ 12:38:

En natuurlijk mag zijn vriendje zoveel. Zou ik ook zeggen als ik jouw zoon was.

Komop grow Some balls!

Gewoon zere tolerance.

Vuurwerk is levensgevaarlijk.

Categorie 1 is best leuk voor kinderen. Mag ook het hele jaar door afgestoken worden.

Leeftijdsgrens is trouwens 12.
quote:Yggdrasil- schreef op 05 december 2016 @ 12:38:

En natuurlijk mag zijn vriendje zoveel. Zou ik ook zeggen als ik jouw zoon was.

Komop grow Some balls!

Gewoon zero tolerance.

Vuurwerk is levensgevaarlijk

Ik vind het tokkie gedrag!

Ouders gesproken... Hij krijgt dat echt...

Hebben wij voor ons kind over ..

140 is dus niet aan de orde.

Niks wat mij betreft ook niet.

Wat wel..daar kom ik nog niet zo goed uit
quote:lilalinda schreef op 05 december 2016 @ 12:39:

[...]

ik leg de grens bij illegaliteit

Vuurwerk is legaal, dus mag

(dochters geven er geen cent aan uit, mijn echtgenoot wel)

Vanaf een bepaalde leeftijd wel, ja (ben te lui om te googlen ).

Edit: Dank Star, met mosterd. Leg je ook nog de categorieën uit?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:Star schreef op 05 december 2016 @ 12:38:

[...]

Misschien mag de zoon van TO wel niet meer naar buiten op een normale doordeweekse avond. Of controleert ze wat hij mee naar buiten neemt. Vind ik niet zo heel raar bij een elfjarige.

We halen het pas oudejaarsavond op...

En we bestellen samen. Daar ligt mijn zorg niet.
Hoeveel kun je eigenlijk kopen voor 30, 50 of 125? En hoe lang doe je daarmee? Weet hij dat?

Ik weet het niet aangezien ik het nooit koop, maar ik dacht dat het bedt duur was. Als je voor dertig euro net 5 knallers kunt kopen zou ik dat als kind ook niet leuk vinden.
quote:Gelukspopje schreef op 05 december 2016 @ 12:29:

Ohh als ik dit zo lees ben ik blij dat ik dochters heb die vuurwerk stom vinden.

Maar in mijn vriendenkring ook kinderen (ook meiden) die het liefst hun hele spaargeld aan vuurwerk uitgeven.

De meesten (van wie ik het weet) mogen dat niet. Vaak een budget tot max. 50 euro. En afsteken onder toezicht tussen de geoorloofde tijden.

Maar de praktijk.... Hier in de buurt op het pleintje bij het winkelcentrum steken jochies (en een enkel meisje) al weken vuurwerk af. Vroeg op de avond begint het al met "vrij onschuldige" voetzoekers en rotjes. Later in de nacht hoor je al de echte knallen die de ramen soms doen rinkelen (vooral van de mensen die aan het plein wonen).

Mijn zoons wilden ook al categorie 1 vuurwerk afsteken, dat mag blijkbaar het hele jaar door.

Dat heb ik verboden.

Met uitleg over huisdieren, hele kleine kinderen, ouderen en mensen die vreselijk schrikken van dat geknal. En daarbij als ik er achter kom dat ze alsnog vuurwerk afsteken dat wij voor oud en nieuw niks kopen en we zakgeld inhouden.

Ik vind het zonde geld dus mooi zat met alleen oud en nieuw en inderdaad met een volwassene erbij.

125 Euro vind ik veel (te veel) geld voor vuurwerk, ik zou kijken voor een compromis.
quote:Star schreef op 05 december 2016 @ 12:38:

[...]

Misschien mag de zoon van TO wel niet meer naar buiten op een normale doordeweekse avond. Of controleert ze wat hij mee naar buiten neemt. Vind ik niet zo heel raar bij een elfjarige.Ik bedoelde niet perse TO hoor. Ouders die ik hoor over hun kind en vuurwerk, denken dat hun kind er heel verstandig mee omgaat
Hij is twaalf, ik zou het bij wat sterretjes en knalerwten houden, 1,50 voor een pakket. Bij de action.
quote:yoshe schreef op 05 december 2016 @ 12:32:

Hij is 12, een mooie gelegenheid om te leren dat je je geld maar 1x kunt uitgeven. Dat is ook de afspraak die jullie hebben gemaakt en met dat in zijn achterhoofd heeft hij gespaard. Ik zou hem er vrij in laten. Waarschijnlijk heeft hij er ook klusjes oid voor moeten doen, dus het is hem niet aan komen waaien. En als hij dan in januari een nieuw xbox spel wil hebben, of gave schoenen of beltegoed, dan kan je hem uitleggen dat hij dat had kunnen kopen als hij anders met zijn geld was omgegaan. Maar het is flauw om nu de spelregels te veranderen omdat jij het zonde vind van zijn geld. Andere moeders vinden een xbox spel weer zonde. Voor hem is dit ook een test om te zien of jullie je aan je woord houden.

Mooie post. Dit is mijn dilemma voor groot deel.

Had ik als kind gruwelijke hekel aan als ouders ineens spelregels veranderden.

Hij is opzich goed met geld. Weet dat niet alles zomaar kan.
quote:lilalinda schreef op 05 december 2016 @ 12:43:

[...]

Ik bedoelde niet perse TO hoor. Ouders die ik hoor over hun kind en vuurwerk, denken dat hun kind er heel verstandig mee omgaatO zo, sorry. Ja heel bijzonder, die ouders die hun koters nu al de straat op laten gaan zijn niet hier te vinden
quote:benmamma schreef op 05 december 2016 @ 12:45:

[...]

Mooie post. Dit is mijn dilemma voor groot deel.

Had ik als kind gruwelijke hekel aan als ouders ineens spelregels veranderden.

Hij is opzich goed met geld. Weet dat niet alles zomaar kan.Maar wil hij het omdat hij het zo superfantastisch leuk vindt? Of wil hij het omdat zijn vriend ook zoveel gaat uitgeven?
quote:lilalinda schreef op 05 december 2016 @ 12:35:

als alles ouders zo zeker weten, dat hun kinderen pas op oudejaarsavond afsteken? Welke kinderen knallen dan toch al die weken er voor al?

Ik spreek niet voor alle ouders. Zoon is 's avonds niet buiten.

En we halen het pas 31 dec op...
Onze zoon gaf op die leeftijd ook veel geld uit aan vuurwerk. Ik vond het ook zonde hoor maar hij was er helemaal gek van. Hij kreeg van ons geld en van opa en oma en hij legde de rest zelf bij. Sinds zijn 16de was het ineens over want toen gaf hij het liever uit aan een pilsje in het cafe.
Wat een bedrag. Samen met gokken de grootste geldverspilling.

Als mijn dochters wat op mij lijken komt het hier ook niet van, anders zou ik voor alleen oud/nieuw € 50,- meer dan voldoende vinden op die leeftijd. Of het nou € 140,- is of € 50,-, het is allemaal net zo snel op. Oké, wellicht heeft het vriendje tien minuten langer plezier.
quote:montblanc schreef op 05 december 2016 @ 12:42:

Hoeveel kun je eigenlijk kopen voor 30, 50 of 125? En hoe lang doe je daarmee? Weet hij dat?

Ik weet het niet aangezien ik het nooit koop, maar ik dacht dat het bedt duur was. Als je voor dertig euro net 5 knallers kunt kopen zou ik dat als kind ook niet leuk vinden.

Ook over gehad..

Je kunt dingen van 10 per stuk kopen.. zo weg dus.

Maar ook dingen waar veel meer in zit en je dus langer mee doet.

Daar gaan we tijdens bestellen ook op letten. Naast of het op zijn leeftijd mag.
Categorie 1 is kindervuurwerk begrijp ik. Alles daarboven is vanaf 16 of zelfs 18. Op zich heel duidelijk natuurlijk.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:benmamma schreef op 05 december 2016 @ 12:46:

[...]

Ik spreek niet voor alle ouders. Zoon is 's avonds niet buiten.

En we halen het pas 31 dec op...En heeft dat vriendje het al? Krijgt die het mee naar buiten? Hoeven ze niet per se 's avonds af te steken he, genoeg kinderen die al in de middag lekker aan het knallen zijn. Gaat jouw zoon met dat vriendje in de middag naar buiten? Weet je dan wat ze doen?
quote:Star schreef op 05 december 2016 @ 12:45:

[...]

O zo, sorry. Ja heel bijzonder, die ouders die hun koters nu al de straat op laten gaan zijn niet hier te vinden

Ja sorry hij zit dus echt gewoon thuis...

Huiswerk..gamen ..tv..

Maar wil best zeggen dat hij elke avond tot 23:00 op straat loopt te klieren hoor.
Ik vind €140 voor een 12jarige echt een waanzinnig bedrag, €75 zou mijn zoon, denk ik nu, ook niet mogen.

Vuurwerk is wel heel duur, ik denk dat hij van mij voor €40 zou mogen.

En 't tokkiegedrag noemen vind ik heel kinderachtig.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Star schreef op 05 december 2016 @ 12:46:

[...]

Maar wil hij het omdat hij het zo superfantastisch leuk vindt? Of wil hij het omdat zijn vriend ook zoveel gaat uitgeven?

Beide.

Hij vindt echt geweldig! Maar wil ook niet onderdoen voor vriend..

Wat ik wel begrijp hoor.

Ik heb ook al voorgesteld...kijk naar hoeveel geld hij de lucht in knalt ..

Maar hij wil zelluf...
belachelijk bedrag. 75 euro ook. Hij kreeg van mij een pak trektouwtjes en wat sterretjes meer niet.
quote:benmamma schreef op 05 december 2016 @ 12:52:

[...]

Ja sorry hij zit dus echt gewoon thuis...

Huiswerk..gamen ..tv..

Maar wil best zeggen dat hij elke avond tot 23:00 op straat loopt te klieren hoor.Je begrijpt me compleet verkeerd. Ik heb het helemaal niet over jou.
quote:benmamma schreef op 05 december 2016 @ 12:54:

[...]

Beide.

Hij vindt echt geweldig! Maar wil ook niet onderdoen voor vriend..

Wat ik wel begrijp hoor.

Ik heb ook al voorgesteld...kijk naar hoeveel geld hij de lucht in knalt ..

Maar hij wil zelluf...

hij is 11, ik neem aan dat jij de baas in huis bent?

serieus, hoe wil je je kind de waarde van geld leren als je hem 75 euro geeft om in de fik te steken?
Mijn kinderen zouden er maximaal 20/25 euro aan uit mogen geven. Nu hebben ze de leeftijd er nog lange niet voor maar ik zou 125/75 euro echt verbieden. Moet je nagaan wat hij met dat geld allemaal zou kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven