problemen borstvoeding

10-12-2016 19:44 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Zit met het volgende, mijn dochtertje van 13 weken drinkt sinds 2 dagen zeer weinig. Ze krijgt volledige borstvoeding. Het is niet zo dat ze de borst weigert maar ze drinkt niet, het is meer tutteren. Ik merk toch niet de open/pauze/sluit die je toch zou moeten zien. De bv gaat vanaf dag 1 zeer goed, en wil er alles aan doen om dit nog door te zetten. Verder als ze wakker is is ze wel vrolijk en alert. Maar dat is nu de laatste 2dagen niet vaak, ze slaapt zeer veel wat ze hiervoor ook niet deed! De plas en poepluiers zijn zeer lichtjes minder. Gisteren 1 poepluier, vandaag nog geen. Daarvoor toch dagelijks 2. Plasluiers zijn ook wat minder, maar urine is wel kleur en geurloos.

Heeft iemand tips om ze toch te laten drinken, afgekolfde melk kan ik haar niet geven, ze weigert de fles (heeft ze altijd gedaan).

Maak ik mij misschien te snel zorgen en is het misschien deel van de zogenaamde sprong? Ze is wel niet hangerig of huilerig.Ook maak ik mij zorgen of mijn melkproductie niet drastisch achteruit gaat gaan nu. Zou hhet heel jammer vinden moest ik stoppen met bv, ik geniet er zo van!

Sorry voor mijn lange verhaal maar wil ook wat duidelijk over komen.

En oh ja, heb al een kijkje genomen in bv topic maar vind geen dergelijk verhaal, meestal is het dat ze de borst echt weigeren maar dat doet ze dus niet.

Iemand tips?
Het kan een sprongetje zijn. Ik zou goed de luiers in de gaten houden en bij twijfel anders gewoon even naar de huisarts! Je kan ook vaker aanleggen of evt. Kolven als je bang bent dat he productie terug loopt. Heb je last van vollere borsten/stuwing sinds ze minder drinkt?

Die kleintjes gaan na een poosje wel veel sneller drinken, dus zijn ze ook sneller klaar!
Naast alle borstvoedingstips die je hopelijk gaat krijgen: bezoek een arts. Baby's kunnen erg snel uitdrogen en veel slapen en minder plassen kunnen daar als tekenen van zijn. Bel vanavond nog de HAP voor advies, om te vragen hoe lang je dit aan mag kijken en op welke alarmsignalen je alert moet zijn. Een arts kan ook kijken of er een medische oorzaak is voor het slechtere drinken.
Als ik vond dat er te weinig gedronken werd dan kolfde ik even en dan deed ik het in de diepvries. Twee dagen wat minder drinken is niet zo erg.

Misschien komt er een tandje aan?
Borsten zijn inderdaad wel voller als anders. Ik kolf nu de grootste druk eraf, maar durf niet echt meer kolven omdat ik denk dat als ze dan wel weer echt drinkt ze misschien niet genoeg binnen krijgt als ik teveel melk af pak om het zo te zeggen. Is misschien helemaal verkeerd om zo te denken, maar ben echt niet thuis in kolven. Doe het nu zelden/nooit. Moet ik mij ook zorgen maken over uitdroging zolang urine geur en kleurloos blijft. Heb nl gehoord dat deze dan donker wordt en sterkere geur krijgt.
quote:2koffie schreef op 10 december 2016 @ 19:52:[/b

Misschien komt er een tandje aan?Kan dat al op 13 weken?
Ja, er worden ook wel eens baby's geboren met tandjes, dus waarom niet? De eerste kwam hier met een maand of 4. Maar daar reageren ze allemaal anders op en natuurlijk al ver voordat je dat tandje zelf ziet... ik heb wel eens gelezen dat ze het voelen met drinken.
Als je wilt kolven zou ik dat na de voeding doen, dan heeft je kindje altijd genoeg.

Zolang ze vrolijk, alert is en voldoende plasluiers zou ik me niet te druk maken. Het kan een sprongetje zijn. Poepluiers kunnen minder worden doordat de borstvoeding steeds beter op je kindje afgestemd is. Mijn zoon had maar 1 of 2 keer per week een poepluier. Tandjes kreeg onze oudste met 3 maand, het is vroeg maar het zou kunnen.
Kan ik het op een of andere manier zien/voelen in haar mondje of er een tandje aankomt? Ze zevert ook wel veel de laatste week. Misschien is het dan toch gewoon dit.

Pff, een handleiding zo makkelijk zijn bij een baby. En zeker bij het eerste.
Spruw?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:poppemieken schreef op 10 december 2016 @ 19:57:

Borsten zijn inderdaad wel voller als anders. Ik kolf nu de grootste druk eraf, maar durf niet echt meer kolven omdat ik denk dat als ze dan wel weer echt drinkt ze misschien niet genoeg binnen krijgt als ik teveel melk af pak om het zo te zeggen. Is misschien helemaal verkeerd om zo te denken, maar ben echt niet thuis in kolven. Doe het nu zelden/nooit. Moet ik mij ook zorgen maken over uitdroging zolang urine geur en kleurloos blijft. Heb nl gehoord dat deze dan donker wordt en sterkere geur krijgt.

Stop allereerst met stressen... dat is slecht voor je productie.

Ze plast voldoende... poepen hoeft bij bv zeker niet elke dag. En ze is tevreden (toch?). Naar mijn weten veranderd het drinkgedrag van baby's naar mate ze ouder worden. Vandaar ook dat je verschillende soorten flessenspenen hebt voor verschillende leeftijden.

Ze slaapt wat meer, dat kan bij een sprongetje horen uiteraard. Net als het veranderde drinken.

Blijf uiteraard wel alert (kijk ook of dochter dat is op de momenten dat ze wel wakker is) en mocht ze echt minder gaan plassen raadpleeg dan een arts.
Bv baby's kunnen overigens soms 10 dagen lang niet poepen omdat ze alle voedingsstoffen uit de bv gebruiken dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Blijf haar zo veel mogelijk aanleggen en spring dus direct in op honger signalen. Ga desnoods een keer extra wegen op het cb, mij stelde een stijgende lijn in gewicht altijd gerust.

Mocht je advies willen dan kan dit gratis bij een vrijwilliger van la leche leage (schrijf je dat zo?) Afkorting LLL. Dat zijn moeders met een goede bv opleiding de telefonisch advies geven. Ik heb veel steun gehad aan een telefoontje aan hen.

Heb je echt het idee dat ze moeite heeft met aanhappen/ drinken dan zou ik zsm een lactatiekundige benaderen.

Mijn dochter dronk trouwens ook altijd heel effectief. Binnen een minuut of 5/8 was ze klaar en ging ze tutteren
Lactatiekundige even contacten?
quote:poppemieken schreef op 10 december 2016 @ 20:08:

Kan ik het op een of andere manier zien/voelen in haar mondje of er een tandje aankomt? Ze zevert ook wel veel de laatste week. Misschien is het dan toch gewoon dit.

Pff, een handleiding zo makkelijk zijn bij een baby. En zeker bij het eerste.Als de tandjes er bijna aankomen kun je ze voelen als je met je vinger over haar tandvlees gaat. Kwijlt ze ook meer? Luieruitslag hoort ook vaak bij doorkomende tandjes.
Oh en ik quote je omdat ik wilde zeggen dat je heus niet zomaar ineens te weinig melk hebt. Tenzij jij ziek bent, of te veel stress hebt.

Als ze nu even iets minder drinkt en jouw productie loopt daardoor iets achteruit dan is dat ook helemaal niet erg. Dan veranderd de samenstelling van de melk ook zo dat ze in de kleinere hoeveelheid melk ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. En binnen enkele dagen zal ze je productie vanzelf weer opkrikken.

Ik zou dus vooral niet gaan kolven.
Over effectief drinken gesproken... mijn dochters dronken ook nooit langer dan 5 minuten. Bij de oudste maakte het cb mij daarover heel onzeker. Bij de jongste heb ik er niets meer van gezegd.
quote:maximaal225tekens schreef op 10 december 2016 @ 20:11:

[...]

Als de tandjes er bijna aankomen kun je ze voelen als je met je vinger over haar tandvlees gaat. Kwijlt ze ook meer? Luieruitslag hoort ook vaak bij doorkomende tandjes.Ja ze kwijlt veel laatste week, moet haar wel 3x op een dag nieuw hemdje aandoen omdat het helemaal nat is. Luieruitslag heeft ze niet.
Is haar neusje niet dicht door verkoudheid? Laat je niet te snel onzeker maken. Volgend onze huisarts droogt een kindje niet uit als het drie goede plasluiers heeft per dag, huilt met tranen en geen ingedeukte fontanel heeft.
quote:frambloosje schreef op 10 december 2016 @ 20:42:

Is haar neusje niet dicht door verkoudheid? Laat je niet te snel onzeker maken. Volgend onze huisarts droogt een kindje niet uit als het drie goede plasluiers heeft per dag, huilt met tranen en geen ingedeukte fontanel heeft.Neen verkouden is ze niet. Plasluiers weet ik niet zo goed. Ze zijn minder zwaar maar verschoon wel sneller om te kunnen weten of ze geplast heeft. Dus krijgt niet echt te tijd om veel urine op te nemen. Huilen doet ze zelden dus zie ook niet of er tranen zijn of niet.
Ik zou trouwens eerder advies aan een lactatiekundige dan aan het huisarts vragen. Op Google vind je er zo eentje bij jou in de buurt. Vaak ook in de weekenden te consulteren.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Zolang ze voldoende plast zal ze niet uitgedroogd zijn. Het kan een sprongetje zijn, of tandjes, of ze wordt een beetje ziekig. Vooral het vele slapen lijkt daarop te wijzen. Heeft ze koorts?

Verder kun je idd kolven om productie op peil te houden. Ik heb echter gemerkt dat een paar dagen wat minder drinken niet echt uitmaakte voor de productie. Dat trekt zichzelf heel snel weer recht.
RS virus?

Het heerst heel erg. Baby's laten niet merken dat ze ziek zijn, dus merk je het pas veel later. Een beetje verandering in gedrag, humeur was het hier want mijn zoon van 7 weken heeft er ook last van. Borstvoeding is een paar dagen minder geweest en ik had ook stuwing. Je kan er weinig aan doen als het dit inderdaad is. Eventueel straks neusje schoonhouden, uitzuigen (neuspeertje, zoutoplossing) en kleine beetjes laten drinken. Hier zijn we er met een goede week nu weer bijna vanaf. Als het maar ene paar dagen is, komt je produktie wel weer in orde hoor, de mijne is het rap aan het inhalen nu en we zitten weer op peil.
Word lid van de La Leche League groep op facebook. Daar zitten heel veel leidsters en moeders die je advies kunnen geven.
quote:2koffie schreef op 10 december 2016 @ 19:52:

Als ik vond dat er te weinig gedronken werd dan kolfde ik even en dan deed ik het in de diepvries. Twee dagen wat minder drinken is niet zo erg.

Misschien komt er een tandje aan?

Een tandje? Met 13 weken?

Fles proberen?
quote:Lisa077 schreef op 10 december 2016 @ 21:26:

Zolang ze voldoende plast zal ze niet uitgedroogd zijn. Het kan een sprongetje zijn, of tandjes, of ze wordt een beetje ziekig. Vooral het vele slapen lijkt daarop te wijzen. Heeft ze koorts?

Verder kun je idd kolven om productie op peil te houden. Ik heb echter gemerkt dat een paar dagen wat minder drinken niet echt uitmaakte voor de productie. Dat trekt zichzelf heel snel weer recht.Neen heeft ze niet. Ze is ook nog nooit ziek geweest. Heb eigenlijk enorm veel geluk. Geen zwangerschapskwaaltjes gehad, vlotte bevalling, bv vanaf dag 1 vlekkeloos verlopen. Ze huilt bijna nooit... komt misschien hier door dat ik mij nu rap zorgen ga maken omdat ik dit niet gewoon ben. Hoop dat het morgen weer wat beter gaat. Zou ik haar trouwens vannacht wakker maken om te voeden? Aan ene kant denk ik dan krijgt ze toch wat meer binnen aan de andere kant denk ik, laat ze lekker slapen. Heb haar nog nooit wakker gemaakt, lijkt me zo zielig. Wat denken jullie? Ze slaapt normaal van 21uur tot 6.30/7.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven