Zindelijkheid

16-12-2016 19:40 77 berichten
Ik zie net op het RTL nieuws een item over zindelijk worden.

Altijd gedacht dat je pas "kunt beginnen" wanneer ze jaartje of 2 zijn. Maar dat kan dus blijkbaar al veel eerder?

Voordat ik morgen naar de winkel ren voor een po , wanneer begonnen jullie met het zindelijkheids-proces?
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 16 december 2016 @ 20:23:

Hier ging dochter op t potje en poepte daar ook, maar veel last van luieruitslag en nu ook pijn bij het poepen ze wil het ophouden omdat het zeer doet, maar op t potje of de WC komt juist druk op de anus om wel te poepen. Ze huilt heel hard en klampt zich aan ons vast, zoooo zielig! Zo wordt het een negatief ding, maar als we haar nergens opzetten dan houdt ze het veel te lang op. Weet niet wat we moeten ontlasting is overigens helemaal niet hard.Ik zou hier snel naar laten kijken! Bij mijn jongste dochter is het 2,5 jaar lang drama geweest voordat we erachter kwamen dat ze wel degelijk een enorme verstopping had. Zelfde klachten als jouw dochter en ook geen harde ontlasting. Het was uiteindelijk zo erg dat ze een week in het ziekenhuis gelegen heeft. Dus ga naar de huisarts en als het niet snel opgelost is, laat je doorverwijzen naar een maag-/darm-/leverarts.
Bij mijn oudste heb ik af en aan alles gedaan behalve het Wilhelmus zingen in mijn blote kont. En als ik dacht dat het zou helpen had ik dat ook gedaan. Uiteindelijk met heel, heel veel dwang hem redelijk zindelijk gekregen met 4. Maar zoals nu december heb ik elke dag 1 of meer ongelukjesbroeken. En 's nachts niet. De jongste is net 2 en ik kan dit gedoe+ was x2 nog effe niet aan.
quote:pamelacourson schreef op 16 december 2016 @ 20:44:

[...]

Ik zou hier snel naar laten kijken! Bij mijn jongste dochter is het 2,5 jaar lang drama geweest voordat we erachter kwamen dat ze wel degelijk een enorme verstopping had. Zelfde klachten als jouw dochter en ook geen harde ontlasting. Het was uiteindelijk zo erg dat ze een week in het ziekenhuis gelegen heeft. Dus ga naar de huisarts en als het niet snel opgelost is, laat je doorverwijzen naar een maag-/darm-/leverarts.

Bedankt voor je advies! Ik twijfelde vanwege de normale ontlasting. Ze ging normaal ook elke dag en nu soms 1 of 2 dagen niet, maar wellicht poept ze alleen wat ze echt niet op kan houden. Dat zou natuurlijk kunnen. Het is ook ineens ontstaan, voorheen zei ze alvast dat ze ging poepen en deed dat daarna dan ook. Geen drama's, niets.

Ik ga volgende week toch even naar de huisarts, want dit is heel zielig. In de tussentijd dwingen we wel af dat ze op het potje gaat zitten. Die houding lijkt echt te helpen om er iets uit te krijgen.
Met oudste veel geprobeerd om zindelijk te krijgen vanaf 2 jaar. Uiteindelijk helemaal mee gestopt dit te trainen en op 3e verjaardag zei kind: nu ben ik groot he mama en gelijk zindelijk, nooit ongelukjes gehad maar deed wel in de nacht voor de zekerheid zo'n easy up pants luier aan en daar zat ook wel eens plas in maar dit ben ik met ruim 3.5 gaan afbouwen.

Bij jongste ga ik dus ook afwachten tot deze er zelf mee komt, scheelt zoveel gedoe
Bij beide vanaf 1,5 regelmatig uitgelegd dat grote meiden op de wc plassen en geen pampjes meer hebben. Af en toe bloot laten lopen en een potje af en toe eens neergezet. De oudste drie weken voor ze 2 werd echt doorgezet ende jongste met 26 maanden. Beide binnen 2 weken dag en nacht zindelijk.
quote:Doreia schreef op 16 december 2016 @ 20:01:

[...]

Dat is echt iets van deze tijd. De luiers zijn TE comfortabel gemaakt. Vroeger waren die een stuk minder fijn.Ik heb inderdaad toen we begonnen met zindelijk worden, goedkope luiers gekocht, zonder leuke plaatjes. Dat vond hij niet leuk en het zat niet lekker. Mede daardoor ging zindelijk worden veel sneller.
Hier begonnen met 4 maanden. 90% poep en 70% plas vang ik op. Kind is niet zindelijk. Ik heb geleerd te reageren op wat hij aangeeft. Wanneer hij moet plassen of poepen gaat hij bijvoorbeeld kreunen of in de draagdoek schommelen met zijn heupen. Overigens draagt hij gewoon luiers dus hij wordt niet mishandeld of gedwongen. Poepen doet hij enkel bij oppas in luier anders wacht ie net zolang tot ik de signalen opvang. Sinds hij 5 maanden is nooit meer in luier gepoept bij mij, is nu 11 maanden. Poept ongeveer 3/4x per dag. Toeval? Denk t niet..
Als ik mijn zoontje in zijn blootje liet lopen of in ieder geval met ontbloot onderlichaam dan ging hij altijd op het potje ( dit was met ongeveer anderhalf jaar ).

En toen hij 22 maanden was heb ik eens om het te proberen zo'n stickervel gemaakt als beloning.

Met na 5 stickers iets lekkers of een heel klein cadeautje.

Na twee stickervellen was hij is zindelijk en is er nooit meer een ongelukje geweest.
quote:Bolletje88 schreef op 16 december 2016 @ 21:56:

Hier begonnen met 4 maanden. 90% poep en 70% plas vang ik op. Kind is niet zindelijk. Ik heb geleerd te reageren op wat hij aangeeft. Wanneer hij moet plassen of poepen gaat hij bijvoorbeeld kreunen of in de draagdoek schommelen met zijn heupen. Overigens draagt hij gewoon luiers dus hij wordt niet mishandeld of gedwongen. Poepen doet hij enkel bij oppas in luier anders wacht ie net zolang tot ik de signalen opvang. Sinds hij 5 maanden is nooit meer in luier gepoept bij mij, is nu 11 maanden. Poept ongeveer 3/4x per dag. Toeval? Denk t niet..

Tsja maar dat is geen zindelijkheid. En de vraag is wat het voordeel is. Misschien uiteindelijk wat sneller zindelijk, maar het blijft zo dat ze gemiddeld pas rond de 2 de aandrang zelf kunnen voelen om te plassen.

maar goed ik heb niks met 'baby zindelijkheids communicatie' zoals wat jij doet heet. Maar vond t fijn dat t voor anderen wel past.
Ik ben blij dat de mijne al groit en dus zindelijk zijn. Deze nieuwe hype met baby's 'trainen' gaat dan lekker aan mij voorbij.

Vraag me ook af hoe je dat als werkende ouders doet. Maar goed. Ieder zijn manier.
quote:Fee-de-Goede schreef op 17 december 2016 @ 07:05:

Ik ben blij dat de mijne al groit en dus zindelijk zijn. Deze nieuwe hype met baby's 'trainen' gaat dan lekker aan mij voorbij.

Vraag me ook af hoe je dat als werkende ouders doet. Maar goed. Ieder zijn manier.

Bij ons kdv gingen de kleintjes ieder uur (kookwekker werd gezet) allemaal even op het potje

Onze jongste kon prima aangeven wanneer dat echt nodig was
[img]null[/img]quote:Bolletje88 schreef op 16 december 2016 @ 21:56:

Hier begonnen met 4 maanden. 90% poep en 70% plas vang ik op. Kind is niet zindelijk. Ik heb geleerd te reageren op wat hij aangeeft. Wanneer hij moet plassen of poepen gaat hij bijvoorbeeld kreunen of in de draagdoek schommelen met zijn heupen. Overigens draagt hij gewoon luiers dus hij wordt niet mishandeld of gedwongen. Poepen doet hij enkel bij oppas in luier anders wacht ie net zolang tot ik de signalen opvang. Sinds hij 5 maanden is nooit meer in luier gepoept bij mij, is nu 11 maanden. Poept ongeveer 3/4x per dag. Toeval? Denk t niet..Heeft niks met zindelijkheid te maken. Jij voelt hem gewoon goed aan. Jij voelt zijn aandrang zeg maar, ipv hij zelf
quote:RegretteRien schreef op 16 december 2016 @ 20:45:

Bij mijn oudste heb ik af en aan alles gedaan behalve het Wilhelmus zingen in mijn blote kont. En als ik dacht dat het zou helpen had ik dat ook gedaan. Uiteindelijk met heel, heel veel dwang hem redelijk zindelijk gekregen met 4. Maar zoals nu december heb ik elke dag 1 of meer ongelukjesbroeken. En 's nachts niet. De jongste is net 2 en ik kan dit gedoe+ was x2 nog effe niet aan.

Precies dat....

wij hebben zelfs een heel ziekenhuistraject afgelopen met onze oudste...

en dan zijn er mensen die met droge ogen beweren dat het (altijd) aan de ouders ligt als je kind met 4 niet zindelijk is. Echt.... zo frustrerend....
quote:south schreef op 17 december 2016 @ 09:11:

[...]

Precies dat....

en dan zijn er mensen die met droge ogen beweren dat het (altijd) aan de ouders ligt als je kind met 4 niet zindelijk is. Echt.... zo frustrerend....En eigenlijk vind ik ouders die heel trots zeggen dat zij ervoor gezorgd hebben dat hun kinderen zindelijk zijn ook gewoon al heel irritant. Want je moet ook gewoon mazzel hebben.
quote:south schreef op 17 december 2016 @ 09:13:

[...]

En eigenlijk vind ik ouders die heel trots zeggen dat zij ervoor gezorgd hebben dat hun kinderen zindelijk zijn ook gewoon al heel irritant. Want je moet ook gewoon mazzel hebben.Geldt wat mij betreft niet alleen voor zindelijkheid, maar voor vrijwel alles waarvan ouders denken dat dat bij hun kind gelukt is door de goede opvoeding.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:south schreef op 17 december 2016 @ 09:11:

[...]

Precies dat....

en dan zijn er mensen die met droge ogen beweren dat het (altijd) aan de ouders ligt als je kind met 4 niet zindelijk is. Echt.... zo frustrerend....Ik vond dat ook zo erg. Mijn dochter was 5 en wilde nog steeds niet op de wc poepen, ze had ook steeds vieze onderbroekjes en plassen ging ook nog steeds vaak mis. Die mensen die dan met een beschuldigend vingertje naar mij wezen, bah! Uiteindelijk bleek er iets medisch aan ten grondslag te liggen.
quote:south schreef op 17 december 2016 @ 09:13:

[...]

En eigenlijk vind ik ouders die heel trots zeggen dat zij ervoor gezorgd hebben dat hun kinderen zindelijk zijn ook gewoon al heel irritant. Want je moet ook gewoon mazzel hebben.Bij ons zeker waar. Bij ons speelt het karakter van het kind gewoon erg mee. Toen mijn oudste de leeftijd van mijn jongste nu had was ik hele dagen bezig met hem in leven houden (handje geven bij oversteken, niet wegrennen) mijn huis heel houden, hele gevechten om schone luiers of kleren aantrekken. Speelt bij mijn jongste allemaal geen rol. En dat is echt niet omdat ik die niet graag in leven hou, verschoon of kleren aan doe. Zou bij mijn jongste best met zindelijkheidstraining kunnen beginnen. Met oudste erbij... liever niet.
G
Ik heb me er ook druk over gemaakt. Maar nu mijn dochter 2,5 is en ik de vraag krijg of ze al zindelijk is, krijg ik toch vaak te horen dat hun kind ook pas rond of na de derde verjaardag zindelijk was en dat het vanzelf ging. Dus na die reacties heb ik besloten er helemaal niets mee te doen. We peilen wel af en toe of ze toe is aan het potje door er naar te vragen, maar dusver is het steevast nee.

Ze merkt wel al op dat ze gepoept heeft en wil nu vaker een schone luier na een plasje, dus het bewustzijn is er wel al. Ze gaat in januari ook al naar de kleuterschool en ik denk dat de zindelijke kinderen daar ook bij gaat helpen. Als in 'zien plassen doet plassen' of zo. Er zijn daar nog maar weinig niet-zindelijke kinderen in het tweede jaar, dus dat komt vast wel goed.
quote:bloemetje77 schreef op 17 december 2016 @ 16:19:

[...]

Huh? Maar wat is het nu hiervan? Wat bedoel je met "vang ik op"? Doe je dan de luier uit en hang je kind boven de wc? En welk effect zou dat hebben?

Ik zie ook precies aan mijn kind wanneer het moet poepen, dat was van heel piep af aan al duidelijk. Maar ik zeg dan: "zo, ga je lekker poepen hè.." en ga door met waar ik mee bezig was Hoer hetzelfde. Wel makkelijk, weet dat ik een luier moet verschonen voor ik t ruik.
quote:sprietgras schreef op 17 december 2016 @ 07:02:

[...]

Tsja maar dat is geen zindelijkheid. En de vraag is wat het voordeel is. Misschien uiteindelijk wat sneller zindelijk, maar het blijft zo dat ze gemiddeld pas rond de 2 de aandrang zelf kunnen voelen om te plassen.

maar goed ik heb niks met 'baby zindelijkheids communicatie' zoals wat jij doet heet. Maar vond t fijn dat t voor anderen wel past.

Klopt het is geen zindelijkheid. Maar hoe verklaar je dan dat hij bij mij zoveel op t potje doen en wel degelijk zijn behoefte ophoudt? Ook met bezoek? Tot 10 minuten bijvoorbeeld kreunen en miepen het potje raken en plast en poept?

En hoe verklaar je dan dat wij behoren tot de weinige landen met luiers, en in die landen zonder de mensen niet constant onder de poep en plas zitten? En dat vroeger de kinderen voor hun 2e jaar zindelijk waren. En tegenwoordig kleuterklassen vol niet zindelijke kinderen zitten?
quote:sprietgras schreef op 17 december 2016 @ 07:02:

[...]

Klopt het is geen zindelijkheid. Maar hoe verklaar je dan dat hij bij mij zoveel op t potje doen en wel degelijk zijn behoefte ophoudt? Ook met bezoek? Tot 10 minuten bijvoorbeeld kreunen en miepen het potje raken en plast en poept?

En hoe verklaar je dan dat wij behoren tot de weinige landen met luiers, en in die landen zonder de mensen niet constant onder de poep en plas zitten? En dat vroeger de kinderen voor hun 2e jaar zindelijk waren. En tegenwoordig kleuterklassen vol niet zindelijke kinderen zitten? Die zijn niet allemaal medisch niet in orde..

Overigens werk ik gewoon voor er reacties komen dat t lekker makkelijk is. Mijn kind poept gewoon vaak niet overdag en als ik thuiskom op t potje.
T
Ik ben al een half jaar bezig met mijn zoontje. Hij is nu 2,5 en doet sommige dagen alles op het potje, maar de volgende dag kan hij er geen zin in hebben en dan blijf ik verschonen.

Achteraf was ik liever juist iets eerder begonnen. Omdat hij toen nog niet in de nee fase zat. Ik denk dat hij misschien gewilliger was geweest.

Maar goed blijft speculeren natuurlijk.

(Ik zou hem graag binnen het half jaar zinnelijk hebben omdat hij dan naar school zal gaan)
quote:Bolletje88 schreef op 17 december 2016 @ 16:57:

[...]

En hoe verklaar je dan dat wij behoren tot de weinige landen met luiers, en in die landen zonder de mensen niet constant onder de poep en plas zitten? En dat vroeger de kinderen voor hun 2e jaar zindelijk waren. En tegenwoordig kleuterklassen vol niet zindelijke kinderen zitten? Die zijn niet allemaal medisch niet in orde..

Overigens werk ik gewoon voor er reacties komen dat t lekker makkelijk is. Mijn kind poept gewoon vaak niet overdag en als ik thuiskom op t potje.

Mijn oma zegt dat kinderen vroeger ook vaak niet zindelijk waren met 2 maar dat zij als thuisblijvende moeder ( en dat was elke vrouw zo'n beetje) inderdaad elk uur het kind op de wc zette. Maar dan nog ging het vaak mis.

Is gewoon geen echte zindelijkheid als in zelf aanvoelen en het aangeven of zelf gaan.

Mijn moeder zegt het hetzelfde. Daarnaast zitten er dus bijna alleen maar wel zindelijke kinderen in de kleuterklas. Hoog een of 2 niet en vaak is daar gewoon medich aantoonbaar iets mis. Net als vroeger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven