Zindelijkheid

16-12-2016 19:40 77 berichten
Ik zie net op het RTL nieuws een item over zindelijk worden.

Altijd gedacht dat je pas "kunt beginnen" wanneer ze jaartje of 2 zijn. Maar dat kan dus blijkbaar al veel eerder?

Voordat ik morgen naar de winkel ren voor een po , wanneer begonnen jullie met het zindelijkheids-proces?
quote:south schreef op 17 december 2016 @ 09:11:

[...]

Precies dat....

wij hebben zelfs een heel ziekenhuistraject afgelopen met onze oudste...

en dan zijn er mensen die met droge ogen beweren dat het (altijd) aan de ouders ligt als je kind met 4 niet zindelijk is. Echt.... zo frustrerend....Je zal er best enige invloed op hebben, maar je kan ook gewoon pech hebben. Onze jongste is met 3 beter zindelijk dan zijn zus, die 5 jaar ouder is. Bij jongste nooit moeite hoeven doen, bij zijn zus is het gewoon keihard werken, nu nog steeds (ook voor dochter zelf).
quote:Bolletje88 schreef op 17 december 2016 @ 16:57:

[...]

Klopt het is geen zindelijkheid. Maar hoe verklaar je dan dat hij bij mij zoveel op t potje doen en wel degelijk zijn behoefte ophoudt? Ook met bezoek? Tot 10 minuten bijvoorbeeld kreunen en miepen het potje raken en plast en poept?

En hoe verklaar je dan dat wij behoren tot de weinige landen met luiers, en in die landen zonder de mensen niet constant onder de poep en plas zitten? En dat vroeger de kinderen voor hun 2e jaar zindelijk waren. En tegenwoordig kleuterklassen vol niet zindelijke kinderen zitten? Die zijn niet allemaal medisch niet in orde..

Overigens werk ik gewoon voor er reacties komen dat t lekker makkelijk is. Mijn kind poept gewoon vaak niet overdag en als ik thuiskom op t potje.Ik ken eigenlijk alleen maar landen met luiers, dus zo heel weinig zullen het er niet zijn. En hier waar ik woon zijn vrijwel alle kinderen met 3 jaar gewoon zindelijk, dus dat van die kleuterklassen vol met niet-zindelijke kinderen herken ik ook niet zo.
quote:elfje26 schreef op 17 december 2016 @ 17:07:

Ik ben al een half jaar bezig met mijn zoontje. Hij is nu 2,5 en doet sommige dagen alles op het potje, maar de volgende dag kan hij er geen zin in hebben en dan blijf ik verschonen.

Achteraf was ik liever juist iets eerder begonnen. Omdat hij toen nog niet in de nee fase zat. Ik denk dat hij misschien gewilliger was geweest.

Maar goed blijft speculeren natuurlijk.

(Ik zou hem graag binnen het half jaar zinnelijk hebben omdat hij dan naar school zal gaan)

Mijn jongste was ineens erg bevattelijk voor de 'grote' kinderen school en dat ze daar echt geen luier aanmochten. Helemaal toen de pzs juf dat ook nog een paar keer had gezegd toen ze ook weer zomaar een weigerdagje had.

Ze wilde geen luier meer zomaar ineens en was zindelijk, de week erop ook s'nachts geen luier meer om.

Kan zomaar helpen. Niet dwingend en boos maar gewoon rustig aantal melden. Kan ook niet helpen, je weet nooit wat er omgaat in die koppies als ze niet willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 17 december 2016 @ 16:28:

Ik heb me er ook druk over gemaakt. Maar nu mijn dochter 2,5 is en ik de vraag krijg of ze al zindelijk is, krijg ik toch vaak te horen dat hun kind ook pas rond of na de derde verjaardag zindelijk was en dat het vanzelf ging. Dus na die reacties heb ik besloten er helemaal niets mee te doen. We peilen wel af en toe of ze toe is aan het potje door er naar te vragen, maar dusver is het steevast nee.

Ze merkt wel al op dat ze gepoept heeft en wil nu vaker een schone luier na een plasje, dus het bewustzijn is er wel al. Ze gaat in januari ook al naar de kleuterschool en ik denk dat de zindelijke kinderen daar ook bij gaat helpen. Als in 'zien plassen doet plassen' of zo. Er zijn daar nog maar weinig niet-zindelijke kinderen in het tweede jaar, dus dat komt vast wel goed.

België?

Heb t precies gedaan zoals jij. Gewoon potje neergezet en af en toe naar gevraagd. Kwam vanzelf goed. En ik denk dat dat voor 90% van de kinderen geldt, dat t vanzelf goed komt.
Geen echte zindelijkheid? Dat klopt nogmaals. Toch houd hij zijn poep vaak op tot ik thuis ben. Aangezien hij in het weekend wel overdag poept. 5 maanden schone luiers zonder poep vind ik toch redelijk zindelijk. Is niet dat hij met ketens op zijn potje zit
quote:Bolletje88 schreef op 17 december 2016 @ 20:36:

Geen echte zindelijkheid? Dat klopt nogmaals. Toch houd hij zijn poep vaak op tot ik thuis ben. Aangezien hij in het weekend wel overdag poept. 5 maanden schone luiers zonder poep vind ik toch redelijk zindelijk. Is niet dat hij met ketens op zijn potje zit

Heel goed. Applause.

Maar verder blijft je betoog,over dat vroeger kinderen met 2 echt zindelijk waren en dat er nu heel veel niet zindelijke kinderen op de kleuterschool zitten, echt klinklare onzin.
Was even aan het werk, maar het topic is nog actief! Lees zo even alles door. Super handig zoveel ervaringen!
R
Mn oudste was net 2

De middelste ook

Mn jongste met 14 maanden elk uur op het potjegezet, met 16 maanden dag en nacht zindelijk, nooit meer een luier omgehad (ja kind gaf het vanaf dat moment zelf aan)

Heb ze alle 3 wel echt 'getraind'. Geen van de 3 ongelukjes. Heerlijk zonder luiers en reserve kleding op pad.

Ben trouwens niet van mening dat iedereen het zo moet doen. Ieder op zijn of haar eigen manier. Voor mijn kinderen zag ik het niet zitten om te wachten tot ze het zelf aangaven.
quote:kylie_ schreef op 17 december 2016 @ 23:09:

Mn oudste was net 2

De middelste ook

Mn jongste met 14 maanden elk uur op het potjegezet, met 16 maanden dag en nacht zindelijk, nooit meer een luier omgehad (ja kind gaf het vanaf dat moment zelf aan)

Heb ze alle 3 wel echt 'getraind'. Geen van de 3 ongelukjes. Heerlijk zonder luiers en reserve kleding op pad.

Ben trouwens niet van mening dat iedereen het zo moet doen. Ieder op zijn of haar eigen manier. Voor mijn kinderen zag ik het niet zitten om te wachten tot ze het zelf aangaven.

Bravo!

..... je hebt gewoon mazzel gehad.....
quote:sprietgras schreef op 17 december 2016 @ 17:50:

[...]

België?

Heb t precies gedaan zoals jij. Gewoon potje neergezet en af en toe naar gevraagd. Kwam vanzelf goed. En ik denk dat dat voor 90% van de kinderen geldt, dat t vanzelf goed komt.Jup, en gelukkig hoeven de kinderen niet perse zindelijk te zijn op deze school. Dus doen we het nog even rustig aan.
South wat jammer dat je zo'n rotdag hebt.

Ik hoop voor je dat je lekker slaapt vannacht, ben je morgen vast minder zuur.

Slaap lekker en een dikke knuffel voor jou!
quote:Bolletje88 schreef op 17 december 2016 @ 20:36:

Geen echte zindelijkheid? Dat klopt nogmaals. Toch houd hij zijn poep vaak op tot ik thuis ben. Aangezien hij in het weekend wel overdag poept. 5 maanden schone luiers zonder poep vind ik toch redelijk zindelijk. Is niet dat hij met ketens op zijn potje zit Maar is dat ophouden, wel gezond?
quote:Fleet schreef op 18 december 2016 @ 15:42:

[...]

Jup, en gelukkig hoeven de kinderen niet perse zindelijk te zijn op deze school. Dus doen we het nog even rustig aan.

Met Belgie gaan ze toch met 2 jaar naar school?

In Nederland pas met 4.
quote:lilalinda schreef op 18 december 2016 @ 20:17:

[...]

Maar is dat ophouden, wel gezond?Ik heb geen idee. Kan m alleen niet dwingen he? Aangezien hij gewoon een luier aanheeft..
Ik heb ook vanaf de geboorte zindelijkheid gestimuleerd zoals is beschreven in

Je baby vroeg en vrolijk op het potje.

Vanaf een maand of negen nooit meer een poepluier gehad bij dochter. Vanaf twee jaar en drie maanden overdag en s nachts helemaal zindelijk. Ik vond het ideaal.

Mijn zoon met ASS heb ik hetzelfde behandeld, hij heeft moeite met zindelijk zijn maar vindt de manier van omgang met poep en plas zoals wij dat doen wel fijn. In Afrika dragen vrouwen hun kinderen lang en veel en ze bevuilen hun moeder zelden, dat was de aanleiding voor mij.
Het doel was voor mij om van het begin af aan een kind de keuze te geven om zichzelf niet te bevuilen. Er zijn geen zoogdieren die slapen in hun eigen ontlasting. Ik vond dat niet natuurlijk.
Gaaf hoor Floortje. Mochten wij nog een kind krijgen dan wil ook vroeger proberen te beginnen. In een boek dat ik las wordt geadviseerd in elk geval te beginnen voor de peuterpubertijd. En daar zit zoon nu middenin en dat helpt inderdaad zeker niet. Soms heeft hij er gewoon geen zin in.
Wij gaven vaak even iets te spelen, meestal een boekje. Ze waren ook zo klein en het potje was redelijk hoog, ze konden niet eens op staan????. Dochter kroop vaak naar de pot. Niet dat ze laat was met lopen,15 maanden of zo
Ja dat doe ik ook. Maar die van mij is 'al' 2,5. Dus als hij er geen zin in heeft staat hij gewoon weer op.
Ik lees een beetje 2 stromingen met het zindelijk worden, de ene helft die het wel te trainen vindt en de andere vindt dat je het moet afwachten. Ik zit er een beetje tussenin, en vraag mij af hoe ze dat in Belgie doen waar de kinderen veel eerder naar school moeten?

Wij zijn nu bezig om onze peuter van 2,5 actief te stimuleren om op het potje te gaan, dat gaat best goed, hij is enthousiast. Plas vindt hij soms nog lastig aan te voelen voordat het komt, poep gaat wel goed. Alleen loopt hij thuis in zn blote gat rond (dus dan is op het potje gaan makkelijk) en buiten en tijdens het slapen heeft hij nog een luier om. Wanneer is nou het moment om hem buiten en tijdens het slapen overdag/s nachts ook geen luier meer om te doen?
quote:Floortje_7 schreef op 20 december 2016 @ 19:32:

Het doel was voor mij om van het begin af aan een kind de keuze te geven om zichzelf niet te bevuilen. Er zijn geen zoogdieren die slapen in hun eigen ontlasting. Ik vond dat niet natuurlijk.Dat komt doordat de moeder de ontlasting van haar kroost opeet.
quote:Pantax schreef op 21 december 2016 @ 06:31:

[...]

Dat komt doordat de moeder de ontlasting van haar kroost opeet.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Pantax schreef op 21 december 2016 @ 06:31:

[...]

Dat komt doordat de moeder de ontlasting van haar kroost opeet.
Je moet er ook mee opletten. Een vriendin van mij was er heel intensief mee bezig en haar dochter wilde helemaal niet meer poepen. Ze denkt zelf dat ze er misschien teveel druk op heeft gelegd en raadde mij trainen af.

Hier bijna 3 en nog niet zindelijk. In de vetste verte niet. Zal wel vanzelf komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven