Borstvoeding (help!tips!)

23-12-2016 20:54 29 berichten
Hallo,

Ik heb een zoontje van bijna twee maanden en ik geef borstvoeding.

Het gaat..op zich..goed. Maar niet perfect in mijn ogen. Nou had ik bv geven zwaar onderschat en begrijp ik nu heeel goed waarom moeders er mee (moeten) stoppen of niet eens aan willen beginnen.

Toch hoop ik dat er dames zijn die mij kunnen helpen met de volgende vragen of willen zelf misschien ook het eea kwijt.

Ik heb in het begin ook tips gehad van een lactatiekundige. Maar denk dat het nu vooral mijn eigen onzekerheid betreft en mijn zoontje groeit goed en is een blije baby.

- soms met voeden worst hij tegen het eind heel onrustig. Trekt aan mijn tepel,laat hem los en zoekt hem gauw weer op. Dit steeds achter elkaar.

Soms gaat hij daar ook bij zeuren/jammeren.

Dan stop ik want dat vind ik heel onprettig. Herkent iemand dit?

Daarnaast wil ik bv invriezen voor een voorraad als ik ga werken.

Iemand ervaring welke diepvries zakjes het beste zijn en waarom?

En zoals vandaag drinkt hij langer,heel rustig bijna slapen.. hij komt ook sneller voor de volgende voeding. Ik zit op zo'n moment vol in de twijfels of ik wel genoeg voeding heb. Maar volgens mij maakt hij dan gewoon een sprongetje..?!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij die jij het heel goed. Gewoon zo doorgaan. Jouw kindje regelt zelf wel hoeveel hij nodig heeft. En het wordt echt makkelijker.
Misschien spruw?
Er zijn speciale borstvoedingszakjes van Medela, Ik vind ze erg fijn, ze hebben een dubbele sluitstrip.

Wat betreft de onrust zou ik het niet weten. Ik voed niet live. Zou het kunnen dat er wat lucht dwarszit?
Hai TO, van harte met je zoontje!

Wat je beschrijft klinkt heel herkenbaar en normaal. Waarom kindjes dit doen weet ik niet. Persoonlijk denk ik dat de melk aan het eind van de voeding langzamer gaat stromen en je baby ook moe wordt. Je borstvoeding is ook nog niet stabiel, dus het kan best dat hij nu iets minder krijgt dan hij eigenlijk wil. Door vaker te drinken voert hij de productie op, geef hem vooral die kans.

Je hebt absoluut genoeg melk (dat geldt voor bijna elke vrouw), maar soms moet de kraan iets verder opengedraaid worden

Er zijn in de komende maanden regelmatig momenten dat een kindje onrustiger gaat drinken, zijn wereld wordt groter en hij wil meer zien, overal bij zijn. Mijn jongste dochtertje is nu 6 maanden en drinkt 's nachts absoluut het beste. Overdag neemt ze er de tijd amper voor.

Mijn beste algemene tip, probeer te vertrouwen op je gevoel en doe wat werkt. Dat betekent in mijn geval dat ik soms met mn dochtertje aan de borst ga lopen, omdat ze te onrustig is als ik zittend voed en dat wél werkt.

Ik wens je veel succes. geniet er ook van als het even kan.
Geen zorgen hoor of je genoeg voeding hebt, je kindje regelt dat prima. Als je te weinig hebt zal hij vaker komen zodat je productie meer wordt. Zo houden vraag en aanbod elkaar keurig in evenwicht.
Eens met yoogali.. het is zoeken maar je kindje regelt het. Wissel je van borst als hij onrustig gaat drinken?

Ik vroor in in van die bekers van Avent.

Ik vond het vanaf 3 maanden ineens heel makkelijk gaan allemaal! Succes!
Wat iemand anders zegt, spruw is ook een mogelijkheid, dat maakt wel extra onrustig. Kijk even in zijn mondje of hij een erg witte tong heeft.
Herkenbaar hoor die onzekerheid soms! Ik geef nu bijna 5 maanden borstvoeding aan mijn dochter. Toen ik aan het werk ging heb ik een klein voorraadje in de vriezer opgebouwd. Ik deed dat toen in hersluitbare diepvrieszakjes (ik had gewoon het huismerk van de plus). Inmiddels weet ik dat het kolven goed gaat op het werk en dat ik ermee door wil gaan. Daarom heb ik nu een aantal moedermelk bewaarbakjes van avent aangeschaft. Toch iets makkelijker dan klungelen met zakjes (vooral voor mijn man en de oma's die een fles geven en dus de inhoud van dat zakje in een flesje moeten zien te krijgen )
quote:PlayingTheAngel schreef op 23 december 2016 @ 21:07:

Wat iemand anders zegt, spruw is ook een mogelijkheid, dat maakt wel extra onrustig. Kijk even in zijn mondje of hij een erg witte tong heeft.Even met een gaasje om je vinger proberen of je de witte aanslag weg kunt vegen, als je het weg kunt vegen is het melkaanslag. Ik had ook steken in mijn tepels toen zoon en ik spruw hadden maar weet niet of dit altijd zo is.
Herkenbaar al die twijfels.

Onrustig drinken aan het eind herken ik ook. Je kan dan gewoon de andere borst (weer) aanbieden. Dat werkt hier altijd wel.

Ik gebruik diepvrieszakjes van de Ikea, (zonder bpa) ideaal. En ook nog eens goedkoop!
Volgens mij gaat het super. Accepteer dat zolang hij groeit er echt niets is om je zorgen over te maken. Verder zou ik van borst wisselen als hij zo onrustig blijft aanhappen. Ik zou zeggen dat de melk m dan te langzaam komt. En idd als hij vaker vraagt dan heeft hij even meer nodig misschien omdat hij groeit of omdat hij dat gewoon even fijn vindt. Het is vraag en aanbod en zolang je hem gewoon aanlegd als hij daarom vraagt krijgt hij echt niet te weinig.
Ik wisselde ook van borst als dochter onrustig werd. Meestal werkte dat wel.

Om in te vriezen heb ik van die potjes van Avent maar daarvan had ik er niet genoeg en toen ben ik overgegaan op gewone diepvrieszakjes met sluiting.

De voorraad is bijna op nu. Dochter wordt volgende week 6 maanden.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
Zorg ook goed voor jezelf, o.a. zelf genoeg eten en drinken. Verder heb je om de paar weken regeldagen, dan wordt vraag en aanbod weer wat aangepast. Regelt zich allemaal vanzelf
Herkenbaar!! Hier ook een paar regeldagen achter de rug en dan ga ik altijd twijfelen aan mezelf...

Daarna besef ik me wel dat die er gewoon bij houden en ik moet vertrouwen op de natuur!
Het kan ook zijn dat hij moet boeren. Mijn zoontje wilde dan duidelijk nog doordrinken maar na iedere slok moest hij huilen/stopte hij. Het viel dus gewoon niet lekker bij hem. Na een boertje kon hij dan weer verder drinken.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Mijn baby deed dat als de melk op was en ze meer wilde. Dan gaf ik de andere borst. Soms had ze die ook al leeg, maar dan wisselde ik toch nog een paar keer van borst om de aanmaak van melk te stimuleren.

Je baby heeft steeds meer melk nodig, dus af en toe zullen er dagen zijn dat je vaker aan moet leggen om de productie te stimuleren.

Ik vond de borstvoeding de eerste maanden ook een opgave. Na 3 maanden kwam ik er een beetje in. Na 6 maanden vond ik het pas relaxed.
Hee rammama

Ik denk dat je hartstikke goed bezig bent!

Mijn dochter wordt ook na een poosje onrustig en bij haar helpt tussendoor laten boeren.

En idd soms andere kant aanleggen. Als je twijfelt over spruw kun je eventueel ook ff naar inloop van cb.

Ik gebruikte voor invriezen blauwe ijsklontzakjes van ah. 1 ijsklontje is ong 15ml. En als je blauwe zakjes doet dan zie je bij het loshalen of je het plastic er ook echt af hebt.

Kijk vooral naar je kind. Is ie blij en tevreden? Groeit ie goed? Dan gaat het voeden dus super.

Mijn meisje drinkt soms 5min en soms 40min. CB heeft mij verteld dat dat heel normaal gedrag is bij borstvoeding.
Voor spruw zou ik eerder naar de ha of de lactatiekundige... bij mij op t cb konden ze er weinig zinnigs over zeggen iig
Volgens mij doe jij het hartstikke goed!! Ik herken je onzekerheid met het geven vam bv maar je lichaam regelt het echt!

Wat betreft onrustig aan het einde, misschien wisselen van borst of een boertje laten. Dat werkte hier goed en ja regeldagen horen erbij helaas maar over paar dagen is dat weer op pijl.

Ik heb eerst zakjes gebruikt maar toen ik wel eens net afgekolfde melk erin goot en het zakje perongeluk omviel of dat mijn moeder het niet goed eruit kreeg ben ik overgestapt op de madela moedermelk flesjes. Ideaaal!!!

Zet hem op!! Hier eerste 4 weken moeten wennen en heb tot 7 maanden kunnen geven, toen dronk dochter nog maar 3x en begon mijn menstruatie een week geprobeerd mijn productie omhoog te krijgen maar niets werkte, toen 1 voeding gaan vervangen door fles en binnen die twee weken daarna was er helemaal geen productie meer en ook niet meer op gang kunnen krijgen. Maar dus te weinig bv vragen en menstruatie was hier moordend maar toen was ze al 7,5 maand!
Tip: word lid van de fb pagina van La Leche League, borstvoedingsorganisatie. Er zit daar zoveel kennis bij leidsters en leden, ik heb er heel veel aan gehad! (Voed nu ruim 9 maanden)
Wat een reacties! En wat fijn allemaal!

Heel erg bedankt!

Het doet mij goed te lezen dat er zo veel herkenning is.

Ik deed van borst wisselen in het begin nog wel eens inderdaad.. maar was die "truc" eigenlijk al weer vergeten .. ga ik zeker weer oppakken!

Zoiets onschuldigs als een boertje doe dwars zit kan ik mij ook wel voorstellen.

Ik ga daar ook meer aandacht aan besteden.

Toch wel verschillen in de diepvrieszakjes lees ik. Je hebt dus niet perse speciale steriele zakjes nodig.. of dat is een keus..

ieder voor zich..

Nogmaals dank jullie wel ook voor de lieve ondersteunende woorden.

@Bottom, je bent een lieverd

@strandparasol, goed idee van die FB pag.!

Ik ga aan de slag (was afgelopen 24u een beetje druk)

Wordt vervolgd...
Ps. Stom eigenlijk dat we het zo moeilijk vinden om te vertrouwen op moeder natuur! Volgens mij is dat het verschil met "vroeger" wel een beetje.. in míjn moeder haar tijd.... toen konden/deden ze dat nog veel meer dan nu
De darmpjes gaan heel vaak werken als je voedt. Het kunnen dus heel goed krampjes zijn. Jongste poept ook heel vaak tijdens een voeding.

Google verder eens op 'regeldagen'.

Verder: zolang ze tevreden zijn en goed groeien hoef je je geen zorgen te maken.
En de eerste paar maanden is het best even bikkelen, maar je zal zien dat het daarna juist makkelijk en fijn is (op kolven op je werk na dan) omdat je alleen maar hoeft aan te leggen en klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven