Wat is wijsheid?

25-12-2016 01:54 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er maar niet uit...

Het huis waar we nu wonen is voor ons als een tussenstap. De planning is om een paar jaar flink te sparen en dan over een jaar of 5 iets te kopen waar we altijd willen blijven wonen.

Nu staat er een huis te koop, precies wat we over een paar jaar zouden willen. Locatie is top, leuk stukje grond, helemaal onze smaak qua type en betaalbaar omdat er veel aan het huis gedaan moet worden.

Ik ben zo verliefd op dit huis dat ik het niet meer helemaal realistisch kan bekijken geloof ik. Dus als jullie even mee willen denken.. Graag!

Voors:

- Min of meer ons droomhuis

- Pony's aan huis, dus minder kosten daaraan

- We kunnen/willen daar dan altijd blijven wonen, dus opknappen kan stapje voor stapje

- Maandelijkse kosten zullen niet veel stijgen door lagere rente nu

- Huizen in deze omgeving zijn duur, zeker met die grond erbij. Komen we ooit nog zoiets tegen? De meeste huizen zijn klaar of op een veel kleiner perceel.

Tegens:

- Er moet écht veel aan gebeuren, buiten de dingen die zeer ouderwets zijn en dus niet mooi ook praktische dingen als enkel glas (nu voorzetramen), isolatie

- We hebben momenteel niet zoveel spaargeld. Er komt maandelijks wel genoeg binnen, maar het zou dan wel echt een jaren plan worden tot het helemaal af is

- We moeten eerst dit huis zien te verkopen
Eerst dit huis te koop zetten en dan weer verder kijken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat vindt jouw partner?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Is het een optie om er dubbel glas in te zetten en voor de rest er 4 of 5 jaar zo in te leven?

En dus alsnog een paar jaar stevig te sparen vooraleer je zware werken begint?

Of is het echt te oud, doet de waterleiding of de verwarmingsketel het niet, ... ?

Heeft iemand uit je omgeving het huis al es mee bezien? En hoe staan zij er tegenover?

En hoe staat het met de verkoopbaarheid van waar je nu woont?

Denk je dat makkelijk kwijt te raken?
Over vijf jaar kunnen je wensen weer anders liggen. Je zou je kunnen oriënteren op de verkoop van je eigen huis nu, en dan ervan uit gaan dat je een tijdje basic zult gaan leven omdat de verbouwingen niet ineens kunnen. Voor mij zou de doorslag geven dat je nu iets hebt gevonden waarbij je de dieren aan huis kunt hebben. Dat is over vijf jaar maar afwachten.
Wil je jaren in een verbouwing leven? Of wil je eerst sparen zodat je korter in de rommel zit?
Kan je er tegen om jarenlang in oude zooi en troep te leven?! Ik zou het niet willen.

Kan je het huis op één inkomen kopen?

Mocht je jullie huidige huis niet tijdig verkocht krijgen, kunnen jullie dan de dubbele lasten een tijd lang dragen.

Indien je 'ja' hebt beantwoord op ALLE vragen zou ik ervoor gaan ja.
In een huis dat niet bij de tijd is gehouden kom je nog heel veel onverwachte maar urgente zaken tegen de komende paar jaar. Wij wonen nu twee jaar in een dergelijk huis en zijn al meer dan tienduizend euro kwijt aan onveilige situaties die ontstonden. Geen verborgen gebreken, maar meer dat het allemaal behoorlijk versleten is. Denk aan lekkende riolering vervangen, volledig elektrisch systeem bleek onveilig, verwarming die steeds meer lekkages kreeg. Reken er dus op dat je een flinke buffer moet hebben. Maar de kleine buffer die je hebt, heb je waarschijnlijk al nodig voor verhuizen. Hoe betaal je de verkoop?
Ik zou eerst eens onderzoeken wat je huis ongeveer doet in de verkoop. Vaak is een kennismakingsgesprek met een makelaar gratis. Wanneer je een behoorlijke overwaarde blijkt te hebben dan maakt dat de volgende stap makkelijker, houd je een restschuld dan zit e.a. er weer heel anders uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:thistle schreef op 25 december 2016 @ 07:08:

In een huis dat niet bij de tijd is gehouden kom je nog heel veel onverwachte maar urgente zaken tegen de komende paar jaar. Wij wonen nu twee jaar in een dergelijk huis en zijn al meer dan tienduizend euro kwijt aan onveilige situaties die ontstonden. Geen verborgen gebreken, maar meer dat het allemaal behoorlijk versleten is. Denk aan lekkende riolering vervangen, volledig elektrisch systeem bleek onveilig, verwarming die steeds meer lekkages kreeg. Reken er dus op dat je een flinke buffer moet hebben. Maar de kleine buffer die je hebt, heb je waarschijnlijk al nodig voor verhuizen. Hoe betaal je de verkoop?Precies dit.
Een klushuis kopen zonder veel spaargeld?

Wat een slecht plan.

Wat is er leuk aan jaren wonen in een bouwval?
Last je niet gek maken door dit huis nu en door de lage rente. Er zijn meer huizen. Ik zou nooit in een oud klushuid gaan wonen zonder goeie buffer.
Als je het doet, zorg er dan voor dat je koopt onder voorbehoud van verkoop van je huidige woning.

Verder is het geen vreselijke ramp om te moeten leven met enkel glas. Een onveilig electrisch systeem is wel echt problematisch, dus ik zou zeker een bouwtechnische keuring laten doen. En ook de uitslag daarvan kun je op laten nemen als voorbehoud in de koopakte.
Informeren of er een bouwdepot bij kan?
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
quote:Wardijntje schreef op 25 december 2016 @ 08:31:

Als je het doet, zorg er dan voor dat je koopt onder voorbehoud van verkoop van je huidige woning.

Verder is het geen vreselijke ramp om te moeten leven met enkel glas. Een onveilig electrisch systeem is wel echt problematisch, dus ik zou zeker een bouwtechnische keuring laten doen. En ook de uitslag daarvan kun je op laten nemen als voorbehoud in de koopakte.Eensch.
zo'n grote verbouwing is echt een way of life. Als je dat dan ook nog met pony's en een ander (sociaal) leven wil combineren maak je het jezelf wel heel lastig.

Zeker zonder spaargeld, dan kun je ook nog eens geen onverwachte ontdekkingen oplossen.
Het huis dat je graag wilt staat dus voor een hele schappelijke prijs te koop? Dan zou ik al eens achter mijn oren krabben. Wat is daar de reden van? Een goede bouwkundige keuring lijkt mij in elk geval noodzakelijk. Maak een realistische schatting van de kosten de komende vijf jaar.

Badkamer

Keuken

Dubbel glas+kozijnen

Schilderwerk

Stucwerk

Vloeren

Isolatie

gordijen

Afwerking per kamer

Tel daar 30 procent bij voor onvoorziene zaken

En bedenk of je de komende vijf jaar al je geld in het huis wilt stoppen. Geen vakantie, geen extra's.

En wat mij het meeste zou tegenstaan, terwijl ik verbouwen helemaal fantastisch vind: je zit vijf jaar in de rotzooi. Altijd. Overal stof en zooi en niks heeft een vaste plek. Wat ik dan nog eerder zou doen is een wintervaste stacaravan kopen en die in de tuin zetten. Daar kun je dan wonen tot het huis zo goed als af is.
Kun je een deel van de verbouwing mee financieren in een bouwdepot?

Als het huis prima is, alleen gedateerd, is het mijn inziens wel een overweging waard. Dat zal je dan dus goed moeten uitzoeken.
Was het sowieso je intentie om een klushuis te kopen? Wij hebben iets vergelijkbaars gekocht, denk ik, en wij zullen zeker de komende 8 jaar altijd wel in meer of mindere mate in verbouwing zitten, schat ik. Maar dat is een heel bewuste keus geweest, wij zijn erg handig en vinden het heel leuk om de hele tijd na te denken over wat er kan en hoe het moet en hoe het dan nog mooier en toch niet te duur kan. Maar het wordt echt een groot deel van je leven, onderschat dat niet. Als je dat leuk vindt, is het geen probleem. Als je enige reden om het te doen is dat je anders het soort huis wat je wilt niet kunt betalen, dan moet je het niet doen. Echt niet.

En vergis je niet in hoe verschrikkelijk hard je geld er doorheen gast op verbouwen. Ik had een leuk potje, vond ik zelf, om de verbouwing op te starten. Ik dacht dat we daar de belangrijkste dingen wel van konden doen. Nog geen jaar later is dat potje behoorlijk leeg en de plannen voor wat we allemaal willen doen worden alleen maar uitgebreider. En dat soort verhalen hoor je van heel veel mensen, het is altijd duurder dan je denkt.

Wat anderen ook zeggen: als het zo goedkoop is dat het een totale buitenkans is, dan is er misschien ook nog wel iets meer aan de hand. Maar misschien ook niet en kan het (zoals ons huis) alleen al goedkoop de markt op omdat er zoveel aan gedaan moet worden dat de gemiddelde mens het niet ziet zitten. Maar daar kun je nooit 100% zeker van zijn, ook met een bouwkundige keuring is een oud huis met achterstallig onderhoud kopen een flink risico. En geld om dat rosico te dragen heb je dus eigenlijk niet.
Ik zou zelf echt niet jarenlang in een bouwval willen wonen. Een beetje klussen kan prima maar zonder geld wordt het denk ik al snel van een droomhuis naar een ware nachtmerrie als je wel het plaatje in je hoofd hebt maar niet het geld om het te realiseren.

Dus ik zou het niet doen. Ik heb net een nieuwbouw huis gekocht met man en daar zie ik al tegenop
Ja en?
Meestal gaat het opknappen van zo'n bouwval veel meer geld kosten dan van tevoren gepland. Zelfs bij wat oudere huizen die er prima uitzien, zijn er vaak al onvoorziene kosten, dat heb ik in mijn omgeving al regelmatig gezien.

Heb je dat geld en zit je geen jaren in een verbouwing, dan zou ik het doen, maar bij jullie is dat niet het geval. Ik zou dit huis dus niet kopen.
Vrienden van mij hebben dit ook gedaan. Ze vonden een fantastisch huis met ruimte maar moest veel aan gebeuren. Niet genoeg spaargeld maar wel ruim genoeg inkomen om te sparen en alles in fases te doen. Ze wonen er inmiddels al een jaar of 15 en het is nog net zo'n klushuis als toen ze het kochten. Sparen als je er zit is toch niet zo makkelijk, bovendien verloren beide hun baan en vonden een minder goed betaalde baan terug.

Echt bezint eer ge begint!
Fijn, al jullie realistische reacties!

We hebben maar 1 inkomen, dus we kunnen het sowieso op 1 inkomen kopen. Als het nodig is kan ik dus altijd nog gaan werken.

Makelaar is hier al geweest voor dit huis en voorziet geen problemen. Huizen gaan goed hier in de buurt. En inderdaad altijd onder voorbehoud van verkoop huidige woning.

We kunnen afwisselend boven en beneden wonen als we zouden verbouwen om leven in de rommel te beperken.

Het is niet te goedkoop, maar voor ons nu betaalbaar omdat het huis helemaal gemoderniseerd moet worden. Er staan maar zelden 'opknappertjes' te koop in die regio.

Maar ik ben idd ook bang dat er allerlei spoed klussen komen die niet al bij de bouwkundige keuring naar voren komen. En nu denk ik, ach het is ouderwets maar wel leefbaar. Maar wat als ik na een paar jaar wel gillend gek wordt van de bende? Inderdaad jaren niet op vakantie.. Nu leven we ruim, vaak uiteten, winkelen, dagjes weg etc. en dan zouden we echt hard moeten gaan sparen en alles in het huis steken.

Even goed nadenken en dan na de kerst een bouwkundige keuring of het helemaal afblazen ;).
Hier dan een positiever verhaal; wij vonden ons droomhuis waar heel veel aan moe(s)t gebeuren, van boven tot beneden en van binnen en buiten. Het is een oud huis maar was precies wat wij zochten en voor een goede prijs. Toen we gingen kijken wisten we meteen dat dit het was. We wonen er nu vijf jaar en zijn nog lang niet klaar met opknappen. Maar dat wisten we van tevoren. We hebben een tijd op zolder gewoond toen alles beneden verbouwd werd. Toen dat klaar was zijn we aan de tuin begonnen (enorme voor-en achtertuin). Als eerste hebben we gezorgd dat de slaapkamers in orde waren, dus oud behang eraf, nieuwe vloeren erin en houtwerk geschilderd, zodat de kinderen en wij in ieder geval een eigen plek hadden die af was. Wonen en leven deden we op zolder, koken op een camping gasstel, campingkoelkast erbij en we konden veel buiten zitten omdat het zomer was toen. Het is behelpen maar als je dat niet erg vind en klussen niet vervelend vindt, is het goed te doen. We hebben een tijd geen badkamer gehad en toen douchten we bij mijn ouders. Dat vond ik zelf eigenlijk nog het meest vervelende. Sommige ruimtes hebben we toen zo goed en zo kwaad als het kon een beetje opgeknapt met simpele dingen als een keer schilderen en goed poetsen zodat het ermee door kon. Later komt dan wel het echte verbouwen. En ja, daar moet je tegen kunnen om permanent ergens in de rotzooi te zitten. Verbouwen brengt veel rommel en stof met zich mee dus je poetst je een ongeluk. Toch is het geweldig als er weer iets af is en daardoor krijg je ook energie om de rest aan te pakken. Je ziet het mooier en mooier worden. Dus mijn advies zou zijn het wel te doen, op voorwaarde dat je je oude huis makkelijke kwijtraakt natuurlijk.
quote:Forum112 schreef op 25 december 2016 @ 10:25:

Fijn, al jullie realistische reacties!

We hebben maar 1 inkomen, dus we kunnen het sowieso op 1 inkomen kopen. Als het nodig is kan ik dus altijd nog gaan werken.

Makelaar is hier al geweest voor dit huis en voorziet geen problemen. Huizen gaan goed hier in de buurt. En inderdaad altijd onder voorbehoud van verkoop huidige woning.

We kunnen afwisselend boven en beneden wonen als we zouden verbouwen om leven in de rommel te beperken.

Het is niet te goedkoop, maar voor ons nu betaalbaar omdat het huis helemaal gemoderniseerd moet worden. Er staan maar zelden 'opknappertjes' te koop in die regio.

Maar ik ben idd ook bang dat er allerlei spoed klussen komen die niet al bij de bouwkundige keuring naar voren komen. En nu denk ik, ach het is ouderwets maar wel leefbaar. Maar wat als ik na een paar jaar wel gillend gek wordt van de bende? Inderdaad jaren niet op vakantie.. Nu leven we ruim, vaak uiteten, winkelen, dagjes weg etc. en dan zouden we echt hard moeten gaan sparen en alles in het huis steken.

Even goed nadenken en dan na de kerst een bouwkundige keuring of het helemaal afblazen ;).

Ik zou idd een bouwkundige keuring laten doen. Hebben wij ook gedaan en daar kwamen veel dingen uit die slecht waren en vervangen moesten worden. Echter, geen verrassingen meer achteraf. Dat is wel fijn. Je weet waar je aan toe bent. En niet meer op vakantie, dat ligt er maar aan wat je wilt van een vakantie. Wij gaan gewoon elk jaar drie weken kamperen in het buitenland en dat is prima te betalen. Wij hebben het ook op één inkomen gedaan. Inmiddels werk ik wel weer, maar heb geen hoog inkomen. Het is meer voor de extraatjes. Zonder redden we het toen ook. Zijn jullie zelf handig? Dat scheelt wel enorm. Zaken als stucen hebben wij laten doen, maar het sloopwerk, schilderwerk, vloeren leggen hebben we zelf gedaan. Dus alle voorbereidende werkzaamheden voordat de stucadoor en loodgieter erin konden hebben we zelf gedaan. Er moest een nieuwe ketel komen, leidingen vervangen worden, de tuin was een grote puinhoop, er zat enkelglas in overal. Maar de dakpannen waren nog goed bijvoorbeeld, geen scheuren in de muren, geen rotte kozijnen en deuren, geen houtrot, dus alle fundamentele zaken waren in orde.

Ik wens jullie veel succes. Het is ook een leuke uitdaging als je er zin in hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven