Lijf & Lijn alle pijlers

Wat te doen in de natuur?

02-01-2017 22:52 30 berichten
Ik wil graag wat meer bewegen en buiten zijn. Nou ben ik niet sportief en een wandeling maken staat bij mij vaak gelijk aan een doel, zoals bijvoorbeeld het doen van boodschappen. Ik zou graag wat meer naar buiten willen, de natuur in. Maar wat doe je in de natuur? Alleen wandelen??

Ik woon in een natuurrijk gebied en heb genoeg opties maar geen idee!

Dus wat doen jullie buiten, in de natuur?
Alle reacties Link kopieren
Genieten. Nadenken. Ademen.
Ik heb wat collega's die officieel vlindertellen.

Of vogelspotten.
Pokemon vangen
In de zomer ga ik bosbessen plukken, verder kom ik er helaas ook nooit
Maar ik loop ook wel gewoon een rondje.

Je kan ook wandelen en fietsen met knooppunten.
Je kan gaan geocachen.
Asiel in de buurt? Misschien kan je helpen met het uitlaten van de honden, toch iets wat dagelijks meerdere keren moet gebeuren, goed voor de honden en goed voor jou :-)
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Wandelen, mountainbiken, fotograferen, hoofd leegmaken, energie opdoen, genieten van alles wat ik in de natuur zie, hoor en ruik, af en toe deelnemen aan natuurexcursie. In de zomer fietsen en picknickkleed mee. Na een fietstocht dan picknickkleed in het bos neergooien en lekker wat lezen.

Verder denk ik dat je het best bij je eigen interesse aan kunt sluiten. Als je van vogels houdt, ga dan bijv. wandelen of fietsen en vogels spotten, houd je van fotografie, neem je camera mee. Houd je van sociaal contact tijdens het in de natuur zijn, sluit je dan aan bij een wandelclub/nordic walkingclub o.d. Heb je direct een stok achter de deur om te gaan.

Ken ook mensen die gaan schatzoeken in de natuur (is een site voor, weet de naam niet meer)

Later toegevoegd: wat Aliva zegt; geocaching bedoel ik ook.
Ik vind het altijd leuk om nieuwe mooie plekjes en routes te ontdekken en ze dan aan anderen te laten zien.
Als je enige kennis hebt, wordt het ook interessanter. Dan blijkt kleine paadje dat nergens naartoe lijkt te gaan een weggetje naar een dassenburcht. Dan valt je op hoe mooi de vogels zich verdelen in de lagen van de bomen; sommige leven vooral laag en in de struiken, anderen meer in het midden en weer andere in de toppen. Je ziet sporen, voetsporen maar ook sporen gemaakt door het eten. Het valt je op dat de koeien met de kont in de wind staan, dat planten elkaar opzoeken, als in elkaars nabijheid groeien, dat planten die veel licht nodig hebben (vaak) lichtere bladen hebben, dat een bejaarde boom veel scheuten om zich heen heeft, dat, dat, dat.

Sorry ik ben een beetje een natuurliefhebber.

Wat je zou kunnen doen -behalve lezen- is eens deel nemen aan een excursie in de natuur. Die zijn meestal gratis en hebben ook vaak een thema, bijv sporen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

NS-routes doen (en afvinken). Een lange route opbreken in stukjes (zoals het Pieterpad). Naar een luisterboek luisteren. Vrijwilligen voor een organisatie die zwerfvuil opruimen. Een (leen)hond uitlaten. Opdrachten voor een fotografiecursus (of tekencursus) doen. Brandnetels plukken voor in de brandnetelthee (wel wassen wegens hondepis haha). Rolschaatsen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:kopjekoffie70 schreef op 02 januari 2017 @ 23:11:

Als je enige kennis hebt, wordt het ook interessanter. Dan blijkt kleine paadje dat nergens naartoe lijkt te gaan een weggetje naar een dassenburcht. Dan valt je op hoe mooi de vogels zich verdelen in de lagen van de bomen; sommige leven vooral laag en in de struiken, anderen meer in het midden en weer andere in de toppen. Je ziet sporen, voetsporen maar ook sporen gemaakt door het eten. Het valt je op dat de koeien met de kont in de wind staan, dat planten elkaar opzoeken, als in elkaars nabijheid groeien, dat planten die veel licht nodig hebben (vaak) lichtere bladen hebben, dat een bejaarde boom veel scheuten om zich heen heeft, dat, dat, dat.

Sorry ik ben een beetje een natuurliefhebber.

Wat je zou kunnen doen -behalve lezen- is eens deel nemen aan een excursie in de natuur. Die zijn meestal gratis en hebben ook vaak een thema, bijv sporen.Je kunt je kennis vergroten.
Luisterboeken luisteren! (Tijdens wandelen/ fietsen uiteraard).
Wel leuk dat je veel natuurgebied in de omgeving hebt! Je zou ook vogels kunnen leren herkennen aan hun zang en hoe ze er uit zien. Dan heb je een uitdaging (kijken of vandaag en blauwbilgorgel spot of zo).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Wij gaan ook schatzoeken, geocachen dus.
Je kan je ook inschrijven voor een wandeltocht over een aantal maanden (hoeft niet meteen de vierdaagse te zijn, maar wel iets dat je niet ongetrained kan doen, zeg iets van een dag tussen de 30 en 50 km), zodat je een reden hebt om te trainen. En dat dan aan iedereen vertellen dat je dat gaat doen.

(Zo doe ik dat met hardlopen, haha. Het is mijn eer te na ongetraind aan de start te verschinen. Zonder inschrijving over een aantal maanden, loop ik tóch minder, dus het is een staaltje mezelf goed kennen en zo psychlogisch dwingen drie keer per week hard te lopen).
En als je de smaak te pakken krijgt, veel natuurorganisaties zoeken vrijwilligers om bijv. de paaltjes van wandelroutes te controleren/bij te werken zodat gemarkeerde routes goed blijven en zoeken deelnemers aan natuurwerkdagen waarbij je allerhande klussen doet in de natuur.
Pokemon vangen, wandelen en dan fotograferen.
Dieren spotten, leuke plek zoeken voor een picknick. Oproepje plaatsen op de lokale Facebook pagina wie er een hond heeft die je eens mee mag nemen zodat je een flinke ronde met de hond gaat wandelen. Jij blij, hond blij, baasje blij :-)
Hond nemen en het bos in gaan.

Was een goede stap een hond te nemen. Ben veel vaker buiten en actief.

OK nu iets minder wegens zwangerschap, maar straks kunnen we weer!
Wachten tot het gras twee kontjes hoog is en dan met je partner gaan wandelen.

Tot die tijd pokémon vangen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Met een vriendin wandelen: oewehoeren op niks af. Daarna een koppie thee.
Kijk of je in de buurt kan bootcampen. Heerlijk zo sporten in de natuur! Ik doe het ook sinds een half jaar en was ook niet sportief maar dit houd ik vol omdat ik het echt leuk vind.
Gewoon wandelen zonder doel is ook wel lekker. Goed voor automatische verwerking van de info op je harde schijf. Wandelen geeft mij altijd inspiratie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven