Werk & Studie alle pijlers

viaviela

05-01-2017 12:40 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie werkt er/heeft gewerkt als gastouder bij Via Viela? Ik weet niet of dit een goed gastouderbureau is en ben op zoek naar ervaringen van mensen.
Je mag mij wel pben.
Toevallig is de gastouder van mijn kind sinds deze maand ook in dienst van Via viela dus ben ook wel benieuwd.
Via viela is vooral voor vraagouders duur. En net zo goed -of slecht- als ieder willekeurig GOB. Veruit de meeste zijn amateuristische clubs die op facturatie en intake na bar weinig voor ouders of GO betekenen
quote:mademoiselle83 schreef op 05 januari 2017 @ 13:32:

Toevallig is de gastouder van mijn kind sinds deze maand ook in dienst van Via viela dus ben ook wel benieuwd.

Een gastouder is nooit in dienst van een gastouderbureau, maar altijd zelfstandig. Er worden namelijk geen premies afgedragen (volksverzekeringen, pensioen, vakantiegeld etc). Afhankelijk van de hoeveelheid gewerkte uren en het inkomen kan een gastouder -als zij (of hij) dat wil- werken als zelfstandig ondernemer (zzp'er).

Via Viela is een van de grootste bureau's in Nederland. Ze zullen dus vast dingen goed doen. Maar ik denk ook dat dat per regio erg verschillend is, omdat je per regio verschillende bemiddelingsmedewerkers hebt, die hun werk ieder op hun eigen manier doen.

Verder ben ik persoonlijk geen fan van Via Viela, omdat ze de gastouder tot een tijd geleden (ik weet niet hoe dat nu gaat) niet benaderden als volwaardig pedagogisch onderlegde professionals, maar als mensen die het oppassen er een beetje bij doen. En daarnaast promootten zij in het verleden vreemde financiële constructies die -wat mij betreft- oneigenlijk gebruik van kinderopvangtoeslag inhielden.

Tegenwoordig doet Via Viela nog steeds schimmig over hun tarieven. Ik heb even (niet zolang, dat geef ik toe) op hun website gezocht, maar kon ze niet vinden. Dat zegt voor mij genoeg. Via Viela geeft veel geld uit aan reclamecampagnes, dus reken maar dat de tarieven daar ook naar zijn.
Via viela hanteert een tarief obv het aantal uur wat je van de GO afneemt, met uiteraard een minimum.

Wij kwamen op 86 euro per kind per maand. Ik weiger 172 euro te betalen voor een bureau en de GO dan minder (want idd bureaukosten komen ook gedeeltelijk voor toeslag in aanmerking maar dat is maar tot een bepaald uurtarief. Ze zijn fan van de GO het minimale te geven en zelf -voor nagenoeg niks- de hoofdprijs te vangen.
quote:diaa schreef op 05 januari 2017 @ 14:30:

Via viela hanteert een tarief obv het aantal uur wat je van de GO afneemt, met uiteraard een minimum.

Wij kwamen op 86 euro per kind per maand. Ik weiger 172 euro te betalen voor een bureau en de GO dan minder (want idd bureaukosten komen ook gedeeltelijk voor toeslag in aanmerking maar dat is maar tot een bepaald uurtarief. Ze zijn fan van de GO het minimale te geven en zelf -voor nagenoeg niks- de hoofdprijs te vangen.

Zoveel?!

Er zijn ook bureaus die het voor rond €30 per gezin per maand doen!

En inderdaad: Voor kinderopvangtoeslag geldt een maximumuurtarief (€5,75); hierover krijg je als ouder een bepaald percentage terug in de vorm van kinderopvangtoeslag. Dit tarief is de opvangvergoeding (wat de gastouder krijgt) plus het bureautarief (wat het bureau krijgt). Als het bureautarief hoog is, komt het totale uurtarief al snel boven die €5,75 uit. Dan kan het vervolgens nog 2 kanten uit: of de ouder betaalt zich blauw, of (wanneer het totaal tarief onder €5,75 blijft) de gastouder krijgt te weinig.
Ik heb er voor gewerkt , vragen absurd veel bureau kosten maar doen daarintegen heel erg weinig.

Als ik jou was zou ik voor een ander bureau gaan.

Mocht je nog vragen hebben mag je me ook pben
Carpe diem
quote:chandalier schreef op 05 januari 2017 @ 13:03:

Je mag mij wel pben.Je pb functie staat uit.
Bedankt voor de reacties.

Wat zou bv wel een goed gob zijn? Er is zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Iemand tips hiervoor?
Helaas niet. Heb als vraagouder een uitgebreide zoektocht gehad maar er kwam er niet een beter dan matig uit de bus.

Ben voor de goedkoopste gegaan GOB Mare. 39 euro per gezin. Was ik redelijk tevreden mee. Ook bij nannythuis gezeten dat was heel slecht. Stuurde ongescreende en onervaren GO's als vervanging en iedere maand klopte de rekening niet.

Iedereen kan een GOB beginnen. En tis makkelijk cashen voor ze. Intake, urenregistratie systeem/facturatie en een keer per jaar een gesprek. Bij problemen geven ze al snel niet thuis want ze hebben slechts een inspanningsverplichting

Succes!
GOB mare , GOB poko heb ik goede ervaringen mee..
Carpe diem
quote:yogonaise schreef op 05 januari 2017 @ 16:28:

Bedankt voor de reacties.

Wat zou bv wel een goed gob zijn? Er is zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Iemand tips hiervoor?

Wat is jouw rol? Wil je zelf als gastouder aan de slag of zoek je kinderopvang?

Aandachtspunten zijn:

Tarief v/h bureau.

Wat doen zij aan begeleiding van de gastouder? Bieden ze veel cursussen aan of juist niet, en is dat dan in verhouding met de prijs die ervoor betaald wordt?

Mag je als gastouder je eigen overeenkomst met ouders opstellen of ben je min of meer verplicht om de standaardovereenkomst van het bureau te gebruiken? (Zo ook met het uurtarief)

Hoe benaderen ze hun gastouders: zijn gastouders professionals of zijn het oppassers?

Hoe gaat de facturering in zijn werk?

Je kunt ook andere gastouders vragen naar hun ervaringen met het bureau. De meeste gastouders delen hun ervaringen graag.

Wat is je gevoel bij alles?

In het geval dat jij opvang zoekt, is het misschien beter om niet te zoeken naar een gastouderbureau, maar naar een gastouder. Zoveel mensen, zoveel smaken: gaat ook op voor gastouders. Het is belangrijk dat er een klik is tussen ouder en gastouder, veel belangrijker dan het bureau dat er bij komt kijken. Heb je eenmaal een gastouder gevonden, dan heeft die vaak wel een suggestie mbt het gastouderbureau.

Zoeken naar gastouders bij jou in de buurt kun je doen op het Landelijk Register Kinderopvang. Daar kun je ook zien met welk gastouderbureau de gastouder samenwerkt.
Ik wil gastouder worden. Bedankt voor de tips!
succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven