Zero waste home / minimalisme

04-01-2017 18:16 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?

Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.

Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.

Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
quote:martje55 schreef op 09 januari 2017 @ 15:53:

[...]

Novelle, ik heb er eerst een paar gekocht. Toen ik zag hoe simpel het was, ben ik ze zelf gaan maken van ecologisch bamboe. Dit omdat bamboe nog meer water opneemt dan katoen.

Ik heb ze wel met drukknoopjes zodat ze goed blijven zitten. Eerst een paar met klittenband gemaakt, maar dat geeft scherpe randjes.

Ik heb nog wel wat restjes bamboe stof liggen, als je interesse hebt, mag je pb-en...

Ik ga tijd vrij maken om die documentaires te kijken, klinkt interessant!

Graag! (Misschien kunnen we iets ruilen?)

Heb je ook een soort beschrijving? Hoe ik dat voor elkaar ga krijgen?
quote:novelle schreef op 10 januari 2017 @ 12:54:

Ik zit nu op mn werk met een thermos soep, een mason jar met leftovers bloemkoolrijst ( ), tofu en courgetti en een spinaziemuffin. Met eigen bestek en katoenen servet in een linnen tas.

Hoe zero waste ben ik vandaag!Goed bezig
Ik ga wel proberen minder papier te gebruiken. Zal mijn huisgenoot ook erg blij mee zijn :-) Die tissues ga ik wel proberen. Even kijken hoeveel er in zo'n pak zitten en of dat inderdaad voordeliger is.
quote:sabrina73 schreef op 10 januari 2017 @ 13:24:

Ik ga wel proberen minder papier te gebruiken. Zal mijn huisgenoot ook erg blij mee zijn :-) Die tissues ga ik wel proberen. Even kijken hoeveel er in zo'n pak zitten en of dat inderdaad voordeliger is.Zero waste en minimalisme gaat niet over of iets goedkoper is maar meer over wat er beter is voor het milieu. Tissues zijn sowieso beter voor het milieu dan zakdoekjes ivm het verpakkingsmateriaal. Ik denk overigens dat het ook goedkoper is maar goed dat weet ik niet zeker.
Ik dacht altijd dat tissues goedkoper waren. Maar nu ik het nakijk blijkt het niet veel uit te maken. Een doos tissues van Kleenex met 88 stuks kost bij jumbo 1,13 en de vergelijkbare zakdoekjes kosten 99 cent voor 72 (8 pakjes van 9 stuks). Omgerekend betaal je voor 88 papieren zakdoekjes dan 1.21. Bij het huismerk is het 200 tissues voor 1,42. 100 zakdoekjes(10 pakjes van 10) kosten 92 cent. Omgerekend is dat voor 200 stuks 1.84, daar is het verschil dus groter. Sowieso kijk ik altijd hoeveel er in de verpakking zitten. Er zijn ook van die leuke vierkante doosjes, maar daar zitten er veel minder in. Thuis gebruik ik altijd tissues en voor onderweg pak ik dan een gewone zakdoek of een pakje papieren.

Qua verpakking zijn tissues natuurlijk vele malen beter. Tissues zitten in een kartonnen doos en papieren zakdoeken in plastic.
Ik heb vandaag bij de wereldwinkel van die wasnoten gehaald ik ben benieuwd. Qua luiers gebruik ik wegwerp luiers. Ik wilde bij de oudste wasbare gaan gebruiken maar doordat ik een keizersnede kreeg en in het begin niet veel zou kunnen wilde ik switchen met 3 maanden dat heb ik uiteindelijk nooit gedaan. Wat ik wel doe is dat ik met anderhalf de luier gewoon uittrek. Ging echt niet gelijk goed maar met 23 maanden was hij dag en nacht zindelijk. Ga ik bij de jongste ook doen. Misschien zelfs eerder ik begin in de zomer. En helemaal geen luiers is sowieso goed voor het milieu.
quote:viva-amber schreef op 10 januari 2017 @ 07:08:

The minimalists (.com) hebben ook een document. Deze staat denk ik op de Amerikaanse netflix. Ik vind de positieve insteek fijner.Ik ga kijken!
Andere docu waar ik nu aan moet denken, is No Impact Man.

https://www.youtube.com/watch?v=Z9Ctt7FGFBo

Colin haalt zijn vrouw Michelle over om als experiment een jaar lang, met hun dochtertje, klimaatneutraal te leven in Manhattan, New York. Geen lift gebruiken, geen koelkast, naar de farmers market, geen onnodige verpakkingen, noem het maar op. Niets doen wat belastend is voor het milieu. Ze filmen hun gesprekken en discussies. Michelle gaat niet ook zomaar overal enthousiast in mee en je gaat zelfs als kijker echt nieuwe waardering krijgen voor allerlei 'normale' dingen. En juist omdat hij zo ver gaat en het zo absurd lijkt wat ze allemaal uitproberen maakt hij zijn punt heel mooi. Erg vermakelijk om te kijken.
Ik zit zelf te denken om mijn auto weg te doen. Maar twijfel heel erg ondat ik weer onregelmatig werk en ga wel aankijken komend half jaar of fietsen realistisch is.

Plastic is overal en ik heb minder vertrouwen in de overheid wat ermee gebeurd!

Ik heb wel afgelopen 2 jaar gekeken naar wat ik allemaal koop van decoratie tot shampoo. En hierin stap voor stap in gegroeid.

Want wat verspilde ik toch veel aan decoratie; kussens, vaasjes, schilderijtjes etc etc.

Ik probeer vlees te eten 1x per week. Liefst had ik een eigen beesteboel die ik zelf kon vetmesten en eten. Maar helaas heb ik niet zoveel grond. Ik vind dus vlees eten geen prettig gevoel omdat ik weet hoe smerig eraan toegaat in fabrieken. Ik heb ooit docu gekeken van KFC, nou dat brak me hart.

Ik ben ook aan het kijken voor een moestuin of om ergena goedkoop en ongespoten groente-fruit te halen. Dit ook omdat er veel chemische stof gespoten wordt op al de groente en fruit.

Ik leen boeken van de bieb en lees daar ook tijdschriften. Boeken die ik heb zelf, geef ik door.

Ik merk persoonlijk dat het een soort combinatie is bij mij; materialisme en duurzaamheid. Ik ben toch soms net een schaap die de kudde volgt en maar "kopen kopen".... Dus lees mee hier!
quote:wilma36 schreef op 10 januari 2017 @ 09:31:

[...]

Ik heb hem gisteren terug gekeken en vond het ook zo raar. Ze ging naar de action, en laad daar even haar karretje vol. Die lamp in het begin ook. Als hij duurder was had ze hem niet gekocht en nu hij zo goedkoop was kon ze hem niet laten liggen. Dus ze was hem niet nodig.

Ik kom ook af en toe wel eens bij de Action, maar prullen voor in huis koop ik er eigenlijk nooit. Ik ben gehecht aan de spullen die ik heb en ik hoef niet zo nodig iedere keer nieuwe prullaria. Moet je alleen maar schoonmaken en als ik dan iets neerzet of hang dan zet ik liever iets neer met een verhaal. En door dat verhaal blijft het ook mooi. Bijvoorbeeld het wandbordje wat ik van mijn eerste vakantie heb meegenomen uit griekenland. En het is ook nog een mooi bordje, niet een overduidelijke souvenir. Verder heb ik wat dingen staan van mijn oma en foto's. De foto's worden wel eens vervangen, maar dan gebruik ik weer dezelfde lijst.

Ja precies! Ze koopt de lamp omdat het ding zo goedkoop is. Heel vreemd mechanisme. Want we schijnen dan dus 'pijn' te kunnen ervaren - onbewust - als we zoiets goedkoops laten liggen want dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Fascinerend dit.

Gruwelijk lelijke troep of iedereen heeft hetzelfde, en maar volladen die kar. Je verzint ter plekke wel waar je het nodig voor gaat hebben?
Hai Fairytales, gezellig dat je meedoet!
Ga je dan vanaf nu vaker de fiets pakken? Om te kijken of je het zonder auto kunt?

Ik heb zelf geen rijbewijs. Ik doe heel veel op de fiets en van mijn werk heb ik een OV kaart. Het is 13 km fietsen naar mijn werk en dat doe ik ook regelmatig, alleen nu in de winter niet. Verder neem ik altijd de trein naar afspraken.

De vraag wanneer ik dat rijbewijs nou eens zou halen wordt nog best vaak gesteld, maar ik heb er nooit interesse in gehad. Ik ben ook snel afgeleid en zal volgens mij geen goede chauffeur zijn haha, heb tot nu toe nooit echt gespaard en nooit zin gehad om daar in te investeren. En ik vind het allang best zo. Ik zit lekker met mijn laptop in de trein op weg naar meetings of ik lees ook nog eens wat.

Mijn vriend heeft wel een auto maar daar rijdt hij voornamelijk mee naar zijn werk. Van mij mag hij die weg doen, maar hij kan dat nog niet aan.
quote:novelle schreef op 10 januari 2017 @ 23:28:

[...]

Ja precies! Ze koopt de lamp omdat het ding zo goedkoop is. Heel vreemd mechanisme. Want we schijnen dan dus 'pijn' te kunnen ervaren - onbewust - als we zoiets goedkoops laten liggen want dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Fascinerend dit.

Gruwelijk lelijke troep of iedereen heeft hetzelfde, en maar volladen die kar. Je verzint ter plekke wel waar je het nodig voor gaat hebben?Die ook ja. De fruitschaal en dat andere ding voor saus (echt een ding wat direct rijp is voor de kliko), leuk voor een cadeautje zei ze. Maar ze wist nu nog niet aan wie ze het wilde geven. Zelf koop ik een cadeautje met de toekomstige ontvanger in gedachten en met het idee wat hij/zij op dat moment ook nodig kan hebben. Als ik bij de Action kom dan weet ik wat ik wil kopen en dan neem ik ook alleen dat mee. Geld overigens voor andere winkels ook
Mag ik ook mee schrijven? Ik probeer ook steeds bewuster te leven. En ik stoor me ook al lange tijd aan de hoeveelheid afval wat we produceren, maar ik vind het moeilijk om dit te verminderen. Ik probeer al zoveel mogelijk te scheiden. Ook wil ik graag minder vlees gaan eten door af en toe vegetarisch te koken. Dat vind ik ook moeilijk. Aardappels, groenten en vlees zit er toch wel een beetje ingebakken.

Ik volg graag jullie tips...
Wat voor gerechten, naast AGV eet je nog meer graag?
Ik koop zelf ook altijd gerecycled toiletpapier waarbij geen chloor aan te pas is gekomen, deze: https://www.ekoplaza.nl/producten/produ ... apier-moka
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Goedemorgen! Ik heb het topic doorgelezen, wat een mooie verhalen komen er voorbij!

Mijn verhaal: Ik woon met man en twee kinderen (en een kleine beestenboel ) in een huis dat we afgelopen jaren flink verbouwd hebben. Het is een oud huis. We hebben bij de verbouwing zoveel mogelijk gebruikt gemaakt van de materialen die tijdens het slopen te voorschijn kwamen: oude deuren opnieuw gebruikt, hout van de inbouwkasten boven gebruikt voor de lambrisering in de hal, etc.

We hebben wel veel nieuw materiaal gebruikt om het huis te isoleren.

Vooral de eerste zinnen uit de OP spreken me aan: "Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid?"

We proberen om geen gas te gebruiken, en het gebruik van electriciteit tot een minimum te beperken.

De vloerverwarming en ons douchewater, etc. verwarmen we door een hout-gestookte kachel in de schuur. Die kachel verwarmt een groot buffervat (met daarin water).

Door het werk van mijn man komen we aan hout, vooral resthout van bijv. onderhoud van bossen, of reststukken hardhout uit de weg- en waterbouw.

Binnenkort gaan we de schuur verbouwen (met materialen van een eerder gesloopt bij-gebouwtje), en dan willen we nog wat zonnepanelen, zodat we nog minder energie verbruiken, en nog duurzamer kunnen leven.

Onze gas- en electriciteitsrekening van het afgelopen jaar was echt heel laag (zal eens aan man vragen hoeveel lager dan de jaren daarvoor, toen we nog in ons oude huis woonden.)

Op ons perceel groeien veel fruitbomen en struiken. Die stonden er al. In de jaren van verbouwen heb ik er niet zoveel mee gedaan, maar dit jaar heb ik het echt ontdekt.

Onze kelder staat vol met jam, sap en gelei van de bessen, bramen, aardbeien, frambozen, appels en peren uit eigen tuin. En we hebben een kleine kas waar druiven groeien, dus we hebben ook veel druivensap.

Afgelopen jaar heb ik amper fruit gekocht in een winkel, en als ik nu (in de winter groeit er niet veel hier in de tuin ;) ) fruit koop, dan schrik ik echt van de prijzen, maar ook van de kwaliteit. Aan de ene kant is er prachtig fruit te koop, maar ik denk dan ook aan het fruit wat de winkel niet haalde, en wat ik in mijn keukentje dus prima tot sap of moes had kunnen maken. Een smoothie van iets te rijpe frambozen... mmmm....

Vorig jaar ook begonnen met een moestuin, maar dat moet ik nog leren hoor... Mijn beginnersfouten:

-alles tegelijk planten. Héél blij zijn met de kleine sprietjes uit de potjes. Maar vervolgens alles tegelijk over moeten potten, uit planten én oogsten... Dit jaar dus gefaseerd planten

-courgettes groeiden bij ons heel goed. Zo goed... ik blééf courgettes uitdelen. Op iedere verjaardag, teamoverleg of gewoon zomaar kwam ik binnen met een paar courgettes onder mijn arm

-Goed opzoeken hoeveel ruimte een plantje eigenlijk nodig heeft. Ik had alles netjes in rijtjes geplant, zag er keurig uit. Man heeft mij flink uitgelachen... Een bietje heeft minder ruimte nodig dan een courgetteplant..

Dus toen alles ging groeien zag het bietjes rijtje er wat zielig uit, en was het courgette-rijtje een soort oerwoud geworden.

Dit jaar ga ik zeker planten:

-bietjes (zo lekker uit eigen tuin!)

-(iets minder) courgettes

-diverse soorten sla, makkelijk, je kunt eraf knippen wat je nodig hebt, en het groeit wel door.

-tomaten (in de kas)

En wat ik dit jaar ook ga proberen:

-worteltjes (al is het alleen maar omdat ik dit jaar géén wortel wil kopen á €1,- voor in de schoen in december )

-spinazie

-boerenkool

Nu de kinderen geen (wegwerp)luiers meer dragen, is onze container niet meer zo vol.

En groen-afval hebben we bijna niet: veel gaat naar de kippetjes, of naar de varkentjes van de buren.

En snoei- en bladafval gaat op de composthoop in de tuin. Stel je daar niet veel bij voor.. het is een hoekje tussen wat bomen waar takjes en bladeren op gooien, af en toe eens met een riek in roeren, en later op andere plekken in de tuin weer gaten mee vullen enzo.

We eten wel vlees, maar vooral biologisch: de buren laten weleens een koe of varken slachten, en dan krijgen we daar wat stukken van en daar eten we een flinke tijd van. Hier in de buurt veel biologische slagers, daar haal ik ook regelmatig wat om de vriezer mee te vullen.

We hebben eieren van onze kippen, en delen die ook graag uit.

Verder ben ik in huis en dagelijks leven wat minder groen dan een aantal van jullie denk ik.

Ben erg gehecht aan mijn verzorgingsproducten, kleding en ook voor de kinderen vind ik het moeilijk om 'zero-wasted' te leven. Maar ik ga mijn best doen, en zal af en toe eens mee lezen en schrijven, leuk!
quote:novelle schreef op 10 januari 2017 @ 23:23:

Andere docu waar ik nu aan moet denken, is No Impact Man.

https://www.youtube.com/watch?v=Z9Ctt7FGFBo

Colin haalt zijn vrouw Michelle over om als experiment een jaar lang, met hun dochtertje, klimaatneutraal te leven in Manhattan, New York. Geen lift gebruiken, geen koelkast, naar de farmers market, geen onnodige verpakkingen, noem het maar op. Niets doen wat belastend is voor het milieu. Ze filmen hun gesprekken en discussies. Michelle gaat niet ook zomaar overal enthousiast in mee en je gaat zelfs als kijker echt nieuwe waardering krijgen voor allerlei 'normale' dingen. En juist omdat hij zo ver gaat en het zo absurd lijkt wat ze allemaal uitproberen maakt hij zijn punt heel mooi. Erg vermakelijk om te kijken.Die heb ik ook gezien, idd vermakelijk om naar te kijken.
quote:Ilovefairytales schreef op 10 januari 2017 @ 23:25:

Ik zit zelf te denken om mijn auto weg te doen. Maar twijfel heel erg ondat ik weer onregelmatig werk en ga wel aankijken komend half jaar of fietsen realistisch is.

Plastic is overal en ik heb minder vertrouwen in de overheid wat ermee gebeurd!

Ik heb wel afgelopen 2 jaar gekeken naar wat ik allemaal koop van decoratie tot shampoo. En hierin stap voor stap in gegroeid.

Want wat verspilde ik toch veel aan decoratie; kussens, vaasjes, schilderijtjes etc etc.

Ik probeer vlees te eten 1x per week. Liefst had ik een eigen beesteboel die ik zelf kon vetmesten en eten. Maar helaas heb ik niet zoveel grond. Ik vind dus vlees eten geen prettig gevoel omdat ik weet hoe smerig eraan toegaat in fabrieken. Ik heb ooit docu gekeken van KFC, nou dat brak me hart.

Ik ben ook aan het kijken voor een moestuin of om ergena goedkoop en ongespoten groente-fruit te halen. Dit ook omdat er veel chemische stof gespoten wordt op al de groente en fruit.

Ik leen boeken van de bieb en lees daar ook tijdschriften. Boeken die ik heb zelf, geef ik door.

Ik merk persoonlijk dat het een soort combinatie is bij mij; materialisme en duurzaamheid. Ik ben toch soms net een schaap die de kudde volgt en maar "kopen kopen".... Dus lees mee hier!

Hoi Ilovefairytales, ik heb geen auto en ik kan me prima redden met 2 kinderen zonder auto.

Wat jij schrijft over vlees dat is ook het geen mij vreselijk tegen staat om vlees te eten. Daarom eten wij hier ook maar 1 ker vlees per week en 1 keer vis per week.
quote:Friction-90 schreef op 11 januari 2017 @ 09:49:

Ik koop zelf ook altijd gerecycled toiletpapier waarbij geen chloor aan te pas is gekomen, deze: https://www.ekoplaza.nl/producten/produ ... ier-mokaIk ook
quote:quinta1976 schreef op 11 januari 2017 @ 08:18:

Mag ik ook mee schrijven? Ik probeer ook steeds bewuster te leven. En ik stoor me ook al lange tijd aan de hoeveelheid afval wat we produceren, maar ik vind het moeilijk om dit te verminderen. Ik probeer al zoveel mogelijk te scheiden. Ook wil ik graag minder vlees gaan eten door af en toe vegetarisch te koken. Dat vind ik ook moeilijk. Aardappels, groenten en vlees zit er toch wel een beetje ingebakken.

Ik volg graag jullie tips...

Natuurlijk mag je meeschrijven, en wat leuk dat je het probeert.

Wat denk ik voor iedereen geld die minimalistisch en zero waste wil leven is hoever wil je gaan? Waar voel jij je nog prettig bij?

Je hebt zoveel leuke en lekkere vegetarische gerechten dat het je vast wel gaat lukken om minder vlees te gaan eten.
quote:Pop77 schreef op 11 januari 2017 @ 09:50:

Goedemorgen! Ik heb het topic doorgelezen, wat een mooie verhalen komen er voorbij!

Mijn verhaal: Ik woon met man en twee kinderen (en een kleine beestenboel ) in een huis dat we afgelopen jaren flink verbouwd hebben. Het is een oud huis. We hebben bij de verbouwing zoveel mogelijk gebruikt gemaakt van de materialen die tijdens het slopen te voorschijn kwamen: oude deuren opnieuw gebruikt, hout van de inbouwkasten boven gebruikt voor de lambrisering in de hal, etc.

We hebben wel veel nieuw materiaal gebruikt om het huis te isoleren.

Vooral de eerste zinnen uit de OP spreken me aan: "Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid?"

We proberen om geen gas te gebruiken, en het gebruik van electriciteit tot een minimum te beperken.

De vloerverwarming en ons douchewater, etc. verwarmen we door een hout-gestookte kachel in de schuur. Die kachel verwarmt een groot buffervat (met daarin water).

Door het werk van mijn man komen we aan hout, vooral resthout van bijv. onderhoud van bossen, of reststukken hardhout uit de weg- en waterbouw.

Binnenkort gaan we de schuur verbouwen (met materialen van een eerder gesloopt bij-gebouwtje), en dan willen we nog wat zonnepanelen, zodat we nog minder energie verbruiken, en nog duurzamer kunnen leven.

Onze gas- en electriciteitsrekening van het afgelopen jaar was echt heel laag (zal eens aan man vragen hoeveel lager dan de jaren daarvoor, toen we nog in ons oude huis woonden.)

Op ons perceel groeien veel fruitbomen en struiken. Die stonden er al. In de jaren van verbouwen heb ik er niet zoveel mee gedaan, maar dit jaar heb ik het echt ontdekt.

Onze kelder staat vol met jam, sap en gelei van de bessen, bramen, aardbeien, frambozen, appels en peren uit eigen tuin. En we hebben een kleine kas waar druiven groeien, dus we hebben ook veel druivensap.

Afgelopen jaar heb ik amper fruit gekocht in een winkel, en als ik nu (in de winter groeit er niet veel hier in de tuin ;) ) fruit koop, dan schrik ik echt van de prijzen, maar ook van de kwaliteit. Aan de ene kant is er prachtig fruit te koop, maar ik denk dan ook aan het fruit wat de winkel niet haalde, en wat ik in mijn keukentje dus prima tot sap of moes had kunnen maken. Een smoothie van iets te rijpe frambozen... mmmm....

Vorig jaar ook begonnen met een moestuin, maar dat moet ik nog leren hoor... Mijn beginnersfouten:

-alles tegelijk planten. Héél blij zijn met de kleine sprietjes uit de potjes. Maar vervolgens alles tegelijk over moeten potten, uit planten én oogsten... Dit jaar dus gefaseerd planten

-courgettes groeiden bij ons heel goed. Zo goed... ik blééf courgettes uitdelen. Op iedere verjaardag, teamoverleg of gewoon zomaar kwam ik binnen met een paar courgettes onder mijn arm

-Goed opzoeken hoeveel ruimte een plantje eigenlijk nodig heeft. Ik had alles netjes in rijtjes geplant, zag er keurig uit. Man heeft mij flink uitgelachen... Een bietje heeft minder ruimte nodig dan een courgetteplant..

Dus toen alles ging groeien zag het bietjes rijtje er wat zielig uit, en was het courgette-rijtje een soort oerwoud geworden.

Dit jaar ga ik zeker planten:

-bietjes (zo lekker uit eigen tuin!)

-(iets minder) courgettes

-diverse soorten sla, makkelijk, je kunt eraf knippen wat je nodig hebt, en het groeit wel door.

-tomaten (in de kas)

En wat ik dit jaar ook ga proberen:

-worteltjes (al is het alleen maar omdat ik dit jaar géén wortel wil kopen á €1,- voor in de schoen in december )

-spinazie

-boerenkool

Nu de kinderen geen (wegwerp)luiers meer dragen, is onze container niet meer zo vol.

En groen-afval hebben we bijna niet: veel gaat naar de kippetjes, of naar de varkentjes van de buren.

En snoei- en bladafval gaat op de composthoop in de tuin. Stel je daar niet veel bij voor.. het is een hoekje tussen wat bomen waar takjes en bladeren op gooien, af en toe eens met een riek in roeren, en later op andere plekken in de tuin weer gaten mee vullen enzo.

We eten wel vlees, maar vooral biologisch: de buren laten weleens een koe of varken slachten, en dan krijgen we daar wat stukken van en daar eten we een flinke tijd van. Hier in de buurt veel biologische slagers, daar haal ik ook regelmatig wat om de vriezer mee te vullen.

We hebben eieren van onze kippen, en delen die ook graag uit.

Verder ben ik in huis en dagelijks leven wat minder groen dan een aantal van jullie denk ik.

Ben erg gehecht aan mijn verzorgingsproducten, kleding en ook voor de kinderen vind ik het moeilijk om 'zero-wasted' te leven. Maar ik ga mijn best doen, en zal af en toe eens mee lezen en schrijven, leuk!

Wat goed dat je tijdens het verbouwen de materialen weer hergebruikt hebt

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een houtkachel in steden maar ik vermoed dat jij afgelegen woont, dan is het geen probleem.
quote:aife schreef op 11 januari 2017 @ 11:10:

[...]

Natuurlijk mag je meeschrijven, en wat leuk dat je het probeert.

Wat denk ik voor iedereen geld die minimalistisch en zero waste wil leven is hoever wil je gaan? Waar voel jij je nog prettig bij?

Je hebt zoveel leuke en lekkere vegetarische gerechten dat het je vast wel gaat lukken om minder vlees te gaan eten.

Ik daag iedereen uit om vandaag 1 ding te veranderen dat ook zero waste kan. Dus neem vanaf nu je Dopper mee naar je werk of een wasnetje voor de kiwi's bij de AH

Als je om recepten verlegen zit dan moet je vooral even zeggen wat je bijvoorbeeld in huis hebt dan denken we mee!
Welkom Pop!

Leuk om je verhaal te lezen. Wat ben jij handig

Later meer, mijn koters komen net binnenvallen uit school.
hey wat een interessant topic! Zou ook graag een beetje meekletsen en meer ideeën opdoen!

Wat grappig ook dat mijn verhaal veel overeenkomsten heeft met dat van Pop77. Wij wonen echter niet in Nederland maar hebben een paar jaar geleden een boerderijtje in Scandinavie gekocht. Daar proberen wij goed op te letten welke keuzes we maken en duurzaamheid is daar een erg belangrijk criterium bij voor ons. Het huis had een vrij grote renovering nodig, net als Pop77 hebben we zoveel mogelijk materiaal wat uit huis/schuur kwam hergebruikt. Voor isolatie hadden we nog vrij veel liggen wat vorige eigenaren al hadden aangekocht en daarnaast proberen we ook zoveel mogelijk natuurlijke materialen te gebruiken.

Verwarmen doen we hier met een moeder-houtkachel in de kelder die inderdaad ook buffervaten vult, dit is voor warm water maar ook voor de radiatoren. Voor de niet zo koude dagen wanneer de radiatoren niet aan hoeven hebben we een tegelkachel, ideaal. Ik sta wel echt versteld van het isolerend vermogen van ons huis, de temperatuur is hier over het algemeen onder vriespunt in deze tijd van het jaar, maar ik heb er genoeg dagen bij dat we s middags pas eens wat aan verwarmen hoeven te doen (huis is gebouwd uit massief hout). Voor ons hout hebben wij eigen bos waarbij we selectief te werk gaan en ook ruimte creeeren waardoor bomen zich weer op natuurlijke wijze "voortplanten". Daarnaast gebruiken we uiteraard ook afvalhout voor de kachels. We zijn ook nog verder aan het verdiepen in gebruik van zonnewarmte (bv ook voor warm water aangezien dergelijke panelen op ons buffervat aangesloten zouden kunnen worden) maar dat is allemaal nog uitvogelen wat we precies willen.

Voor groenten hebben we een vrij grote moestuin, voor onszelf, voor onze dieren en wellicht op termijn ook voor "anderen". we zijn ons op dit moment erg aan het verdiepen in hoe we hier meer uit kunnen halen. Qua fruit hebben we zelf een beetje appels, veel frambozen en rode bessen en hier in het bos een smulpartij aan bosbessen en vosbessen. Hier dus ook jams, moesen en sappen. Kippen hebben we voor eieren, zwijntjes voor de fok en uiteindelijk voor vlees (maar pas als ze minimaal 1,5 jr a 2 jr zijn, na veel modder-plezier) en sinds kort schapen (hoop oa te gaan vilten etc).

Voor mij is een aandachtspuntje wel echt minder afval produceren. We verspillen nooit geen voedsel ofzo want als er wat over is gaat dat naar de dieren. Van grotere spullen en bouwmaterialen gooien we ook zelden wat weg. Maar met name verpakkingsmaterialen, daar heb ik echt nog teveel van, daar wil ik wel echt beter op gaan letten.

Daarnaast is het ook echt wel de focus om zoveel mogelijk zelf te maken. Brood maak ik vaak zelf (maar eerlijk is eerlijk, wel met een keukenmachine voor het kneden want elke dag een brood zelf kneden gaat me teveel tijd kosten). Deo en wasmiddel maak ik ook sowieso zelf. Maar kan nog meer denk ik, het is erg leuk om op dat vlak meer te leren. No poo heb ik een aantal keer een tijdje geprobeerd maar dat werkt voor mij niet, voel mezelf er toch uiteindelijk niet prettig bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven