Zero waste home / minimalisme

04-01-2017 18:16 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?

Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.

Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.

Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
Ik lees nu een aantal mensen in hun duurzaam lijstje zetten dat ze hout stoken, maar dat kan best schadelijk zijn.

Nu stoken wij ook af en toe en het is wel heel leuk om je eigen gesnoeide bomen gewoon zelf te verstoken en in sommige regio's van de wereld zo ongeveer een van de weinige manieren om te verwarmen, maar voor het milieu kun je dat hout beter composteren.
quote:aife schreef op 12 januari 2017 @ 09:01:

[...]

Bloemen kan je beter helemaal niet kopen, beter zet je een plant neer in je huiskamer.

Wat hier in Nederland wordt geproduceert is beter dan dat je het van ver haalt. En ander kiezen voor producten binnen west europa

Tenminste dat is hoe ik er over denk Bloemen koop ik om die reden inderdaad niet. Maar dat alles wat in Nederland geproduceerd wordt beter is dan dat wat van ver komt, klopt dus niet helemaal. En het is op zijn zachts gezegd moeilijk uit te vogelen hoe dit nu exact zit bij ieder product.
Dat klopt Mevrouw75. Denk wel dat het er van afhankelijk is hoe je stookt, houtgestookt is het in ons huis bijvoorbeeld met 14 graden al prima itt de minimaal 18 graden die ik in NL met gewone cv nodig had voor minimale behaaglijkheid. We proberen er ook spaarzaam mee om te gaan, dus niet onnodig te stoken en zorgen dat het huis niet teveel opwarming nodig heeft door oa isolatie. Maar we hebben wel verwarming nodig en in de iets koudere temperaturen waarin wij hier wonen geeft hout (bv in onze tegelkachel, stralingswarmte) wel een erg hoog rendement. De meeste andere manieren die hier zijn hebben veel electriciteit nodig en meer graden om dezelfde behaaglijkheid te bereiken.
quote:Mevrouw75 schreef op 12 januari 2017 @ 13:46:

Ik lees nu een aantal mensen in hun duurzaam lijstje zetten dat ze hout stoken, maar dat kan best schadelijk zijn.

Nu stoken wij ook af en toe en het is wel heel leuk om je eigen gesnoeide bomen gewoon zelf te verstoken en in sommige regio's van de wereld zo ongeveer een van de weinige manieren om te verwarmen, maar voor het milieu kun je dat hout beter composteren.

Ik ben geen voorstander van houtstoken, men zegt wel dat het CO2 nutraal is en dat is ipc ook zo ware het niet dat er toch ook nog een hoop ongezonde stoffen vrij komen met houtstoken.

Zeker in woonwijken is het niet echt gezond te noemen al die houtkachels.
quote:vivian2016 schreef op 12 januari 2017 @ 14:40:

Dat klopt Mevrouw75. Denk wel dat het er van afhankelijk is hoe je stookt, houtgestookt is het in ons huis bijvoorbeeld met 14 graden al prima itt de minimaal 18 graden die ik in NL met gewone cv nodig had voor minimale behaaglijkheid. We proberen er ook spaarzaam mee om te gaan, dus niet onnodig te stoken en zorgen dat het huis niet teveel opwarming nodig heeft door oa isolatie. Maar we hebben wel verwarming nodig en in de iets koudere temperaturen waarin wij hier wonen geeft hout (bv in onze tegelkachel, stralingswarmte) wel een erg hoog rendement. De meeste andere manieren die hier zijn hebben veel electriciteit nodig en meer graden om dezelfde behaaglijkheid te bereiken.

Volgens mij is het bij jullie ook een van de weinige manieren om te verwarmen, denk ik?

Ik heb een vriendin op het platteland van noord west Schotland en daar is bijv helemaal geen gas, want zo ver voor zo weinig huizen leidingen leggen is niet heel lucratief en iedereen stookt dus alles op hout. De douche inclusief. Zelf zonnepanelen neerleggen daar is ook niet heel verstandig daar.

En cv warmte is geen directe stralingswarmte, dus ik snap het wel. Mijn oma had het ook altijd koud in cv-gestookte huizen.
Voor zover ik weet wordt er in dit land niet heel veel op gas gestookt. Er zijn wel nog andere systemen maar die gebruiken vaak weer veel electriciteit. Een optie waar ik nog aan denk zou kunnen zijn een warmtepomp (op el) en zonnepanelen maar ben daar nog niet helemaal uit, op zich genoeg zon hier maar ook genoeg sneeuw/ijs en het is niet de bedoeling dat de panelen hun energie moeten gebruiken om ijsvrij te worden overdag... Maar dan zou ik er eens wat dieper in moeten duiken
quote:novelle schreef op 10 januari 2017 @ 12:59:

[...]

Graag! (Misschien kunnen we iets ruilen?)

Heb je ook een soort beschrijving? Hoe ik dat voor elkaar ga krijgen?

Leuk! En over ruilen, ik zeg altijd "try me" :-D

Ik heb geloof ik twee sjablonen. Die kan ik wel even overtrekken voor je en erbij doen.

En over de groenten en fruit in linnen tasjes: dat ik daar zelf nooit opgekomen ben! Briljant!
De weekboodschappen gedaan. Dit is het resultaat:

Verpakkingsvrij

stoofperen

zoete aardappels

pruimen

rode bieten

stuk jong belegen kaas

walnoten

nootjes

bananen

appels

boerenkool

bloemkool

mandarijnen

peren

aubergines

brood x 3

bosuitjes

citroenen

granaatappel

rode uien

gember

kurkuma

avocado's

In glazen potjes/karton/papier

kikkererwten

vaatwastabletten (ik zou hier graag een alternatief voor zoeken)

mosterd

olijven

havermout

mini-loempia's

amandelboter

artisjokharten

eieren

In pakken of plastic

Afwasmiddel Ecover

Oatly bio haverdrank

amandelmelk

brie

vuilniszakken

wc papier

Dit ben ik tot nu toe dus tegengekomen. Ik zou uiteindelijk voor rood en oranje een alternatief willen. Zelf maken, andere winkels etc.
quote:martje55 schreef op 13 januari 2017 @ 19:07:

[...]

Leuk! En over ruilen, ik zeg altijd "try me" :-D

Ik heb geloof ik twee sjablonen. Die kan ik wel even overtrekken voor je en erbij doen.

En over de groenten en fruit in linnen tasjes: dat ik daar zelf nooit opgekomen ben! Briljant!Ik kan je nog niet pb-en!
Afwasmiddel van ecover heb ik ook altijd, ik koop dit in groot verpakking in dat is een soort van jerrycan. Deze jerrycans kun je ook kopen met schoonmaakmiddel van ecover.

Stoofpeertjes heb ik ook gekocht, zo lekker samen met rodekoolstampot

Ik doe op de fiets boodschappen en niet voor de hele week, past namelijk niet echt op mijn fiets allemaal.
quote:aife schreef op 14 januari 2017 @ 15:33:

Afwasmiddel van ecover heb ik ook altijd, ik koop dit in groot verpakking in dat is een soort van jerrycan. Deze jerrycans kun je ook kopen met schoonmaakmiddel van ecover.

Stoofpeertjes heb ik ook gekocht, zo lekker samen met rodekoolstampot

Ik doe op de fiets boodschappen en niet voor de hele week, past namelijk niet echt op mijn fiets allemaal.Ik doe ook alles op de fiets, heb geen rijbewijs. Deels gisteren boodschappen gedaan op de markt en de rest vandaag.
quote:novelle schreef op 14 januari 2017 @ 15:39:

[...]

Ik doe ook alles op de fiets, heb geen rijbewijs. Deels gisteren boodschappen gedaan op de markt en de rest vandaag.

Ik heb wel een rijbewijs maar geen auto

Ik heb overigens wel een karretje voor achter mijn fiets dan kan ik aardig wat boodschappen mee nemen maar ik vind het makkelijker om vaker boodschappn te gaan doen, ik fiets er toch langs op de terugweg van mijn werk.
En waar koop je die grote verpakkingen Ecover, Aife?
Bij de biologische winkel, ik vraag dat altijd aan de eigenaar of hij die voor mij wil bestellen. Staat hier namelijk niet standaard in de winkel
Goed idee! Daar ga ik ook eens achteraan.
quote:novelle schreef op 14 januari 2017 @ 17:11:

Goed idee! Daar ga ik ook eens achteraan.
Wauw!

Heb het hele topic doorgelezen en wat zijn jullie allemaal goed bezig zeg...

Ik probeer soms ook wel eens wat te doen, maar in mijn familie- en vriendenkring ben ik tot nu toe zo'n beetje de enige die zich daar mee bezig houdt.

Afval scheiden doe ik wel en zie dat ook nog om mij heen gebeuren, maar dat is wel het allerminste wat je kunt doen is mijn mening.

Verder dan een menstruatiecup, dopper voor mijn water en azijn als wasverzachter kom ik de laatste tijd niet echt.

Die linnen tasjes voor groenten en fruit zijn ook nog een goed idee waar je eigenlijk niks meer voor hoeft te doen

Nu bedenk ik dat ik ook geen auto heb en een paar keer in de week vegetarische gerechten aan het uitproberen ben, maar voor mijn gevoel zet dat ook niet echt zoden aan de dijk, maar het prille begin is er.

Als ik berichten zoals die van jullie lees denk ik wel eens, laat maar dat gaat mij nooit lukken, maar misschien helpen alle beetjes bij elkaar ook nog
Welkom Saartje

Vanavond deel 2 van De Prijsvechter.

http://http://www.vpro.nl/programmas/pr ... tikel.html

Vooral dit stukje uit het artikel wil ik nog even uitlichten

'De gevolgen voor het milieu zijn volgens Duong en Marijn Frank heel groot. ‘Ik heb zeer verontrustende gesprekken gevoerd met onderzoekers, waaruit blijkt dat plastic eigenlijk het nieuwe fijnstof is,’ vertelt Frank. ‘Het zit overal in: in kleding, drinkwater, zelfs in de lucht die je inademt. En er is nog bijna geen onderzoek gedaan wat dit doet in je lichaam. Sinds ik dat weet, zit ik niet meer zo lekker.’

Duong: ‘Het beeld is veel grimmiger en heftiger dan ik me had kunnen voorstellen. De planeet is er heel slecht aan toe door onze consumptiedrift. We zitten in het Antropoceen: het geologische tijdperk van de mensheid. Overal ter wereld vind je gevolgen van de menselijke invloed. De aarde ziet er volgens geologen nu net zo uit als vlak voor de dinosauriërs massaal uitstierven. We produceren zo enorm veel van die rommel, en zorgen daarmee voor verspilling en vervuiling. Om niet te spreken van de energie die het kost om het allemaal te transporteren.’
quote:saartje- schreef op 14 januari 2017 @ 19:24:

Wauw!

Heb het hele topic doorgelezen en wat zijn jullie allemaal goed bezig zeg...

Ik probeer soms ook wel eens wat te doen, maar in mijn familie- en vriendenkring ben ik tot nu toe zo'n beetje de enige die zich daar mee bezig houdt.

Afval scheiden doe ik wel en zie dat ook nog om mij heen gebeuren, maar dat is wel het allerminste wat je kunt doen is mijn mening.

Verder dan een menstruatiecup, dopper voor mijn water en azijn als wasverzachter kom ik de laatste tijd niet echt.

Die linnen tasjes voor groenten en fruit zijn ook nog een goed idee waar je eigenlijk niks meer voor hoeft te doen

Nu bedenk ik dat ik ook geen auto heb en een paar keer in de week vegetarische gerechten aan het uitproberen ben, maar voor mijn gevoel zet dat ook niet echt zoden aan de dijk, maar het prille begin is er.

Als ik berichten zoals die van jullie lees denk ik wel eens, laat maar dat gaat mij nooit lukken, maar misschien helpen alle beetjes bij elkaar ook nogLeuk dat je mee schrijft
novelle, ik ga vanavond kijken
Weer wat geleerd. Neem ik vandaag brood mee naar mijn werk, zodat ik niets voor de lunch hoef te kopen... Heb ik het in aluminiumfolie ingepakt...

Volgende keer maar een broodtrommel meenemen. Scheelt ook weer.

Vorige week wel een waterfles gekocht, zodat ik geen flesjes water meer hoef te kopen voor in de sportschool.
quote:vivian2016 schreef op 12 januari 2017 @ 12:39:

Gioia82 pelletkachels zijn erg fijn, geven super goed rendement. In ons eerdere huis hadden we er ook 1. Wil je een complete installatie of gewoon een stand alone? Eigen pellets uit eigen tuin is alleen nog niet zo makkelijk denk ik, de pelletkwaliteit is enorm belangrijk en er gaat nogal wat doorheen, zou je daar goed over laten informeren. Is een allesbrander dan niet makkelijker?Ik heb geen idee wat voor pelletkachel wij willen, mijn vriend heeft tot nu toe het uitzoekwerk gedaan Mij sprak met name het groenafval uit de eigen tuin gebruiken erg aan, omdat we altijd veel takken e.d. hebben en daar nooit echt iets mee kunnen doen. Mijn vriend deed het voorkomen alsof het heel makkelijk zou zijn dat dit dan in de boomgaard tot pellets zou worden gemaakt, maar ik zal me daar dan eens zelf in gaan verdiepen Een allesbrander is geen optie want dan zouden we eerst al het groenafval naar ons huis moeten vervoeren en de boomgaard ligt ver van ons huis. Het liefst zou ik een écht milieuvriendelijke manier vinden om het huis te verwarmen, maar dat is nog best lastig vind ik!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:novelle schreef op 14 januari 2017 @ 15:29:

[...]

Ik kan je nog niet pb-en!Ik heb jou een berichtje gestuurd!
Interessant topic! Laatst viel me op hoeveel plastic ik aan het weggooien was en heb ik me voorgenomen om nu ook het plastic te scheiden van het 'gewone' afval. Maar waar laat je dat vervolgens? Zijn er speciale bakken voor? Ik ga binnenkort dit topic maar eens helemaal doorlezen, ik weet zeker dat er bruikbare tips voor ons in staan.

Ik koop (en stuur ) veel kaarten, en die verpakken ze vaak in van die kleine papieren zakjes. Vervolgens bewaar ik die zakjes en gebruik ik ze nog één of twee keer om brood mee te nemen naar m'n werk (afhankelijk van het beleg, vaak eet ik pindakaas en dan is heel het zakje vies . Meer doe ik volgens mij niet qua recyclen.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:Roxy21 schreef op 16 januari 2017 @ 19:24:

Interessant topic! Laatst viel me op hoeveel plastic ik aan het weggooien was en heb ik me voorgenomen om nu ook het plastic te scheiden van het 'gewone' afval. Maar waar laat je dat vervolgens? Zijn er speciale bakken voor? Woon je in Nederland? Volgens mij staan er overal wel van die oranje containers bij winkelcentra. En in steeds meer gemeenten wordt het ook huis aan huis opgehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven