Gezondheid alle pijlers

ervaring MRI scan

14-01-2009 18:25 13 berichten
Mijn dochter van 3,5 moet binnenkort een MRI-scan ondergaan en ik wil graag weten of het pijnlijk of vervelend is.

ik weet dat ze wordt ingespoten met een contrastvloeistof en eerlijk gezegd heb ik daar een beetje moeite mee.

Maar misschien stel ik me aan en valt het allemaal wel mee.

Op internet vind ik niet zoveel info als het om een klein kind gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een aantal keer een mri gehad.

Ik had er geen moeite mee, maar ik kan me voorstellen dat het voor een klein kind anders is. Is het niet zo dat kleine kinderen in slaap worden gebracht?
Het vervelende van een MRI is de beperkte ruimte en het harde lawaai. Denk hierbij aan het kabaal van een verbouwing. En daar zit je middenin. Achteraf vond ik dat ook meevallen. Ik ging me concentreren op het geluid en ging daar ritmes op bedenken.

Ik vond het inspuiten van de contrastvloeistof het vervelendst, maar dat kwam omdat dat niet lukte. Anders valt dat ook reuze mee.

Het grote verschil is natuurlijk dat volwassenen zoiets totaal anders beleven als een kind. Waar de ruimte voor een volwassene heel beperkt is, heeft een kind logischerwijs meer ruimte. Waar ik vrij ontspannen kan blijven bij dat lawaai, is het voor je dochter misschien juist heel eng. Moeilijk dus. Ik hoop dat je ervaringsverhalen van kinderen krijgt.

En heel veel succes! Ik hoop dat het niet om iets ernstigs gaat?
Ik hoop eigenlijk wel dat ze een roesje krijgt ofzo, maar dan denk ik weer; roesje plus dat vloeistof... dr is al zoveel in dr lijfje dan...

Het gaat om een scan om te kijken of ze nu echt reuma heeft of niet. Ben zelf niet zo'n held met dit soort dingen, en ze heeft de afgelopen tijd al genoeg prikken gehad om te weten dat zij het ook niet echt leuk vindt.
Zelf heb ik ook een keer een mri scan gehad maar bij mij werd er geen vloeistof ingespoten.

Ik kreeg een grote koptelefoon op mijn hoofd met muziek zodat het geluid gedempt werd.
Hallo _Lente_,

Mijn zoon van (toen) 3 1/2 en mijn dochter van bijna 9 hebben een MRI gehad, zoon ivm eenmalige epileptische aanval en dochter ter voorbereiding op scoliose operatie. beiden kregen een lichte narcose, voor omdat ze lang stil moeten liggen. Zoon begreep er niets van, heeft verder geen last gehad van de narcose, sliep rustig in en werd rustig weer wakker, dat duurde wel vrij lang, ongeveer een uurtje na de mri mocht hij weer naar huis. Dochter van 9 jaar vond het wel eng, vooral het prikje voor de narcose, dat heeft ook de meeste indruk gemaakt. Zij was vrijwel direct na de mri weer wakker en mocht een half uurtje daarna mee naar huis. Ik denk dus dat het reuze mee zal vallen, de mri zelf doet geen pijn en omdat je dochter nog zo jong is, zal zij ws. een lichte narcose krijgen ivm stilliggen.

Veel mensen zeiden tegen mij ook: valt best mee, en achteraf zeg ik dat ook, maar van de voren was ik best nerveus. Achteraf zeg ik inderdaad: het valt wel mee. Veel sterkte in ieder geval.
*
pas vanaf een jaar of acht wordt het vaker zonder narcose/roesje gedaan, afh van het kind. Want tja, zo lang stilliggen is erg moeilijk.
ze moeten idd. stil liggen wat voor een klein kind onmogelijk is. dus ze krijg waarschijnelijk een roesje.

hebben ze je in het ziekenhuis niet vertelt hoe zoiets in zijn werk gaat..? bel anders het ziekenhuis even, want je moet je kindje wel voorbereiden wat er gaat gebeuren. dus ook dat een injectie wat pijn doet enz.

of krijg je nog een voorgesprek, dan krijg je de informatie nog wel en kan je vragen stellen.
Ik zou het ziekenhuis bellen en een afspraak maken met de pedagogisch medewerker van het ziekenhuis. Deze kan je dochter heel goed voorbereiden en heeft handige tips.
Mijn hubbie werkt op de MRI en kinderen krijgen bijna altijd een roesje. Vraag dit van tevoren na, want er vindt dan een voorbereidend gesprek plaats met de anesthesist.

Verder is het idd een hoop herrie en lang stil liggen.

Ik heb er zelf meerdere keren ingelegen voor zijn studie en vond het geen probleem.
mijn vriend heeft ook een mri gehad aan zijn schouder en hij zei dat de contrastvloeistof erg veel pijn deed, dat ie niet makkelijk in de mri paste (ondanks dat hij niet te dik is ofzo maargoed, niet van toepassin bij een kind ;)) maar dat het maken van de mri zelf hartstikke meeviel. en met een roesje merkt ze er zelf natuurlijk niks van, dan is het verder geen probleem toch?
Dank voor alle info.

Ik woon in Frankrijk en mijn frans is dus nog niet zo goed dat ik zelf even telefonisch informeer. Vandaar dus ook mijn vraag hier! :-)

Ik had zelf ook het idee dat die contrastvloeistof niet echt heel fijn was... We moeten dan ook zo'n verdovingspatch halen bij de apotheek. Ik ga vragen of ze een roesje mag, en dat ze dan daarna die vloeistof er maar inprikken.

Ik had gelezen dat dat vloeistof best wel rotspul is in de zin van dat je lijf er moeite mee heeft om het weer eruit te krijgen. Mensen met nierproblemen moeten zelfs aan de dialyse soms. Dus dat, en dan in combi met een roesje... mja ik heb er geen lekker gevoel over.

Maar ben al wel blij met al deze info!

Thx!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven