Kind eet weinig

12-02-2017 18:53 49 berichten
Hoi,

Mijn zoontje van 7 jaar proeft en lust weinig, vooral groenten gaan er slecht in. Het enige wat hij wel lust is (rauwe) worteltjes. De rest niet. Hij weigert t ook gewoon te eten. Maak ik macaroni en zit er groenten in, dan plukt hij 1 voor 1 de macaroni en het gehakt eruit, met als resultaat dat het eten lang duurt en uiteindelijk niets oplevert...

Boos worden helpt niet, belonen soms. Heeft iemand tips hoe ik hem beter kan laten eten?
Alle reacties Link kopieren
bied je alternatieven aan?
Dit vond ik wel een leuk artikel. Ik ga het eens in de praktijk testen.Dit zeg je tegen moeilijke eters
Uit eigen ervaring (ik als slechte eter) gewoon laten gaan. Hou het leuk aan tafel en zet er standaard een bak worteltjes bij. Misschien kan je hem bijvoorbeeld laten helpen met koken. Dat hij een keer in de week het gerecht bepaalt (en met jouw hulp) klaarmaakt. Ook al zijm dat in het begin dingen als pannenkoeken ofzo. Na een tijdje zal hij wellicht interesse krijgen in andere gerechten om te maken en dan misschien ook eens een hapje (van een ingrediënt) te proeven.
Ik wil ook een motto
Dat artikel klinkt wel goed! Ik denk dat als mijn ouders dar geprobeerd hadden dat ik wellicht meer en sneller dingen was gaan lusten.
Ik wil ook een motto
Saus mag hier apart van pasta of rijst. Tomaatjes en komkommer, of worteltjes erbij, dan eten ze toch iets. Inmiddels eten ze prima. Een enkele keer wordt er nog kalender pasta of rijst gegeten.
Spaghettisaus mixen en dan het gehakt erbij?

Zolang de saus "rood" ziet, eet hij het misschien wel.

En als het kind wel wortelen eet ... Een paar wortelen schillen en snijden is weinig werk.

Of laat hem het zelf doen.

Gemixte soep al geprobeerd?

Daarom niet persé bij het warm eten, maar als 4-uurtje, bij de boterhammen, ...
quote:reisa1978 schreef op 12 februari 2017 @ 19:12:

Een enkele keer wordt er nog kalender pasta of rijst gegeten.Da's weer eens wat anders dan elleboogjes, sliertjes of vlinderpasta.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:reisa1978 schreef op 12 februari 2017 @ 19:12:

Saus mag hier apart van pasta of rijst. Tomaatjes en komkommer, of worteltjes erbij, dan eten ze toch iets. Inmiddels eten ze prima. Een enkele keer wordt er nog kalender pasta of rijst gegeten.

Hier precies andersom. Blijft de rijst of de pasta staan Maar vind ik minder erg.

Hier ook geen avontuurlijke eter, maar in de loop van de tijd komt er steeds een beetje bij.
quote:himalaya schreef op 12 februari 2017 @ 19:15:

[...]

Da's weer eens wat anders dan elleboogjes, sliertjes of vlinderpasta.
Ik heb geen kinderen dus geen ervaring.. Maar wat is er mis met je eet je eten op en anders eet je maar niet? Ik zou mijn kind dingen die hij/zij echt niet lust nooit dwingen te eten en vol is vol, maar dat je kind geen enkele groenten lust en al begint met heel zijn bord om te spitten om er vanalles tussenuit te pulken daar zou ik voor passen..
Ik zou het gewoon zo laten. Wordt vanzelf beter, geen drama van maken. Wil je geen eten? Dan eet je maar niks!
quote:renate19 schreef op 12 februari 2017 @ 19:20:

Ik heb geen kinderen dus geen ervaring.. Maar wat is er mis met je eet je eten op en anders eet je maar niet? Ik zou mijn kind dingen die hij/zij echt niet lust nooit dwingen te eten en vol is vol, maar dat je kind geen enkele groenten lust en al begint met heel zijn bord om te spitten om er vanalles tussenuit te pulken daar zou ik voor passen..

Wacht maar, soms is het gewoon heel erg lastig!

Maar er zijn ook ouders die jouw methode toepassen hoor
quote:himalaya schreef op 12 februari 2017 @ 19:15:

[...]

Da's weer eens wat anders dan elleboogjes, sliertjes of vlinderpasta. autocorrect.
Ja zelf saus maken en dan pureren met een staafmixer is wellicht een idee. Dan krijgt hij tenminste toch nog wat groenten binnen. Ik irriteer me ook enorm aan het gepluk hoor.

Ik weet van mijn ouders dat ik precies ook zo was vroeger, en met mij is het wel goed gekomen. Ik lust nu bijna alles. Dus ik heb wel hoop

Ja zo dacht ik ook, toen ik nog geen kinderen had.

Ben er inmiddels wel achter dat je het niet in de hand hebt. Een trechter is ook niet echt een optie toch? Mijn middelste (4jr) is net zo als het kind van TO.

Wij blijven wel vanalles aanbieden, dwingen niet. Het weinige gezonds dat ze wel lust, staat vaak op het menu.

Ik heb geen kinderen dus geen ervaring.. Maar wat is er mis met je eet je eten op en anders eet je maar niet? Ik zou mijn kind dingen die hij/zij echt niet lust nooit dwingen te eten en vol is vol, maar dat je kind geen enkele groenten lust en al begint met heel zijn bord om te spitten om er vanalles tussenuit te pulken daar zou ik voor passen..Totdat je een kind krijgt dat dan maar liever niet meer eet.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Of kinderen makkelijk bereid zijn om nieuwe dingen te proeven (b)lijkt aangeboren, net als veel lusten.

Ik ben opgevoed met eten wat de pot schaft en niet miepen. Resultaat: ik lust heel veel dingen niet en ben blij dat ik nu zelf kan bepalen of ik iets eet of niet.

Mijn kinderen zijn anders opgevoed. Resultaat: oudste is wel kieskeurig, maar altijd bereid nieuwe dingen te proberen. Jongste heeft ondergewicht, want lust weinig en eet liever niet dan iets wat hij niet lust of niet kent.

Mijn ervaring is dat er wat dit betreft maar heel weinig te sturen is middels de opvoeding.
Ja nee als een kind echt niet eet eet het niet dus dat is dan natuurlijk geen optie. Ik ging er eigenlijk vanuit dat als kind er meerdere keren voor kiest niet te eten dat het vanzelf honger krijgt en dan wel zou eten. Dan heb ik het dus over dingen zoals pureren.. Dat ze het gepureerd wel eten omdat ze dan de groente niet zien. Dat zou ik dus niet accepteren want dat is dan geen kwestie van niet lusten maar een kwestie van miepen. Ik zie in mijn omgeving ontzettend veel kinderen die bijna niets eten. Met moeite wat hapjes pasta met geraspte kaas en dan gauw van tafel de snoepkast in. Dan denk ik wel eens, als ze niets anders zouden krijgen zouden ze dan alsnog niet eten?

Nogmaals ik heb geen kinderen dus het kan zo maar eens heel anders uitpakken in de praktijk
quote:renate19 schreef op 12 februari 2017 @ 19:43:

Ja nee als een kind echt niet eet eet het niet dus dat is dan natuurlijk geen optie. Ik ging er eigenlijk vanuit dat als kind er meerdere keren voor kiest niet te eten dat het vanzelf honger krijgt en dan wel zou eten. Dan heb ik het dus over dingen zoals pureren.. Dat ze het gepureerd wel eten omdat ze dan de groente niet zien. Dat zou ik dus niet accepteren want dat is dan geen kwestie van niet lusten maar een kwestie van miepen. Ik zie in mijn omgeving ontzettend veel kinderen die bijna niets eten. Met moeite wat hapjes pasta met geraspte kaas en dan gauw van tafel de snoepkast in. Dan denk ik wel eens, als ze niets anders zouden krijgen zouden ze dan alsnog niet eten?

Nogmaals ik heb geen kinderen dus het kan zo maar eens heel anders uitpakken in de praktijk

Nou kom ik uit een familie met veel autisten, daar is lusten niet alleen een kwestie van smaak, maar bijv ook van mondgevoel: gepureerd eten voelt heel anders in je mond, waardoor iets mss juist wel eetbaar is.

Ik lust bijv geen pudding, ongeacht de smaak, want ik vind dat drillerige zo vreselijk in mijn mond.

Mijn oudste houdt niet van rijst en couscous, vanwege dat korrelige in zijn mond.

Ik heb geen kinderen dus geen ervaring.. Maar wat is er mis met je eet je eten op en anders eet je maar niet? Ik zou mijn kind dingen die hij/zij echt niet lust nooit dwingen te eten en vol is vol, maar dat je kind geen enkele groenten lust en al begint met heel zijn bord om te spitten om er vanalles tussenuit te pulken daar zou ik voor passen..Jij hebt inderdaad duidelijk geen kinderen.
Natuurlijk dat heeft ieder mens. Maar er zijn toch ook alternatieven daarvoor? Dan kunnen ze ook wat anders eten maar dat willen de kinderen in mijn omgeving ook niet. Buikpijn, ik zit vol, gadverdamme, hoef ik niet. En dan praktisch leven op witte boterhammen met chocopasta, snoep, chips en frisdrank. Dat kan toch gewoon niet..
Blijft een lastige discussie...dat mondgevoel herken ik, maar eerlijk is eerlijk als je echt trek hebt lust je veel. Alleen echt trek/ honger...kennen we niet
quote:Mevrouw75 schreef op 12 februari 2017 @ 18:57:

Dit vond ik wel een leuk artikel. Ik ga het eens in de praktijk testen.Dit zeg je tegen moeilijke etersOh, poging 1 mislukt vanavond
quote:blauwuiltje schreef op 12 februari 2017 @ 19:52:

Blijft een lastige discussie...dat mondgevoel herken ik, maar eerlijk is eerlijk als je echt trek hebt lust je veel. Alleen echt trek/ honger...kennen we nietNou, ik heb zelf wel dat ik heel erg misselijk wordt van echt trek en daar moet ik dan doorheen. Ik herken hetzelfde bij kind. Ikzelf weet dat dat opgelost wordt door eten, maar kind niet. En het allerlaatste dat je op zo'n moment wil is ....eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven