Verfadvies gevraagd!!

20-01-2009 22:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Voorstrijken is alleen nodig bij sterk zuigende muren. Of een muur zuigt, kun je controleren door er een natte spons tegenaan te houden en iets uit te wringen. Als het water direct in de muur trekt dan zuigt het, als het water in straaltjes langs de muur naar beneden loopt dan zuigt het niet.

Als voorstrijken nodig is, dan kun je speciale voorstrijk kopen maar je kunt ook gewoon een eerste laag verdunde muurverf aanbrengen.

Hoeveel je nodig hebt hangt af van de aanwijzingen op de verpakking. Deze aanwijzingen gelden voor onverdund gebruik, dus als je verdund dan kun je er wat meer mee doen (maar zal het minder of niet dekken).

De luchtvochtigheid maakt voor witten volgens mij niet zo heel veel uit (wel voor behangen en vloeren leggen!). Je kunt gewone latex gebruiken.

Heb ik zo alles... ? :-)
ik neem aan dat je gaat sauzen en niet verven?voorstrijken is alleen nodig als de muur nog nooit gesausd is.luchtvochtigheid is niet van belang, tenzij er schimmel op de muren staat, dan zou ik me daar eerst druk over maken (de bouwmarkt heeft daar spullen voor.)hoeveel je nodig hebt, kun je vinden op de emmer.zuigende muur heeft wel invloed, maar als de muur al eens gesausd is, valt dat wel mee.gewone goede saus van de bouwmarkt. neem geen goedkope troep, dan heb je veel meer nodig en wordt het nog duur.ik zou gewoon dubbeldekkend eigen merk nemen.ga met een dikke kwast langs de randen en houd een nat doekje gereed, als je knoeit direct afnemen. scheelt een hele hoop afplakwerk.ga wel met je roller over de kwaststreken anders blijf je die zien.
Gamma heeft nu 15% korting op alle verven-in-emmer.... en daar kunnen ze je ook alles vertellen over welke-verf-waar-en-hoeveel en zo...

Veel plezier in je nieuwe stulpje!
Alles wit schilderen/sauzen maakt wel een hele kille indruk. Mischien een roomkleurtje voor de wat warmere indruk ????

Dubbelde dekkende saus is makkelijk te verwerken.

Je kan het eventueel ook nog afnemen met een vochtig doekje, staat vaak op de met saus.

succes
Waar komt dat sauzen toch vandaan? Dat spul wordt gewoon verkocht als muurverf voor zover ik weet hoor.

Zuigend of niet even testen inderdaad, en zo wel is voorstrijk wel een goed idee.

In tegenstelling tot ijabi vind ik wit helemaal niet kil, als er maar genoeg tegenover staat (dingen aan de muur inderdaad, donkere meubels of vloer, zoiets)

Wil je de muur glad krijgen of mag je de structuur blijven zien? Glad wordt het namelijk niet door verven, dan moet je aan de 'Muurglad' van Alabastine, en da's wel echt een pokkewerk.
Wat is het verschil eigenlijk tussen verven en sauzen?
Geen, maar ik vind sauzen altijd zo gorig klinken, alsof je totaan je elleboog in de smurrie zit te roeren.

Volgens mij heeft het met de regio te maken waar je woont. Ik vind verven van je muur ook een hele normale uitdrukkig.

Anyway, alle tips zijn al gegeven. Alles wit vind ik erg strak en stijlvol, zeker als je mooie tegenkleuren gebruikt. Niet combineren met een lichtcreme bank en lichtcreme gordijnen, dan wordt het zo flets, maar voor de rest past alles. Ik vind niets erger dan een creme-kleurtje op de muur, beetje ouderwetsig.

Oh en nog wat: Bespaar niet op je muurroller! Koop één van de duurste, geschikt voor gestucte muren (want je hebt een korreltje) deze roller is rond de 10 euro, maar het geld méér dan waard!
Nee nee nee, die ene gouden tip heb ik hier nog niet gelezen!

Namelijk, als je gaat verven, een muur met een roller, doe dat dan in "blokken". En, niet geheel onbelangrijk, ga schematisch te werk. Dus begin links boven van de wand, en verf een blok. 4 Strepen verticaal naast elkaar, en dan horizontaal weer over die verticale strepen heen. Zo krijg je dat het overal goed gedekt is. Heb je een blok af, dan doe je het volgende blok ernaast. Wanneer je zo ritmisch en schematisch werkt (ook heel meditatief, zeker wanneer je met wit werkt, lekker alles helder maken) krijg je een gelijkmatige en goed gedekte wand.

Ik kan t weten, wij wonen in een monumentaal pand met van die hoge plafonds, en heb zodoende heeeeeeeeeeeeel wat meters afgelegd op die manier. Ziet er retestrak en kek uit. Veel plezier met het verven. Ciao!
O, en last but not least: als je tussendoor even pauzeert, wikkel je roller dan in een plastic pedaalemmerzak. Dat voorkomt uitdroging van de roller, anders krijg je allemaal lelijke gedroogde stukjes op je wand.

Enne, wellicht overbodig om te zeggen, maar houd een doek binnen handbereik. Mocht je knoeien....doekje erover, en klaar.
Ow, en goed roeren alvorens je gaat beginnen met schilderen! Ook belangrijk voor de gelijkmatigheid van je wand.
En doe de randjes en de hoeken met een heel klein rollertje en niet met een kwast, want dat geeft een andere structuur en kun je zien...

Ik zou overigens ook niet alles echt wit doen. Wij hebben net de kamer van ons nieuwe huis gedaan en het plafond is wit en de vloer is wit met een soort lichte grijs en beige 'veegjes'. De muren hebben wij in een heel licht grijstitje gedaan (op de kleurenwaaier leek het echt lichtgrijs, maar op de muur lijkt het nu ook bijna wit). De kozijnen doen wij bewust ral9001, omdat wit daarop ook echt heel 'fel' lijkt.

Ik zou een tintje van wit afnemen. Dat lijkt nog haast wit maar maakt het minder fel en kil. Maar goed, is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Leg gewoon wat op je vloer, want je knoeit gehaaid. Je hebt bij de bouwmarkt een rol met een soort wat dikker papier met aan beide kanten een plakrand. Ideaal en je gooit het na de tijd gewoon weg. Als je bij ieder spettertje met een doekje aan de gang moet vergeet je toch wat en krijg je dat er later niet meer af.
quote:Sim69 schreef op 21 januari 2009 @ 00:01:

Wat is het verschil eigenlijk tussen verven en sauzen?Sauzen is het aanbrengen van witkalk, dit gebruikte men vroeger voordat de latex op de markt kwam.

Tegenwoordig worden de wanden en plafonds met een muurverf (latex) geschilderd.

Mijn tip is, koop een goede muurverf van Sikkens of Sigma, die werkt en dekt beter en is daardoor relatief goedkoper.
*
Miss Dubbelfriss, ik zou toch echt niet strak wit nemen! Het is ZO wit!

Ik ben in december gaan samenwonen en we hadden een groene woonkamer, een bruine hal, een gele gang en een blauw met groene slaapkamer... we hebben ALLES met witte latex behandeld en dat was wit en kil. Daarna in de woonkamer de kozijnen met Ral9001 (histor) gedaan en de muren in de woonkamer met Ral9010. Daardoor is de muur wit, maar toch niet wit, en de Ral9001 geeft een iets geler kleurtje af. Echt, het is ZO veel mooier dan de witte latex!

Overigens, reken ruim! Wij hebben ons enorm verrekend in alles, vooral in de latex. We hebben uiteindelijk zo'n 40 liter latex gebruikt terwijl we 20 of 30 hadden ingecalculeerd!

De muren hebben we overigens gewoon met rollers gedaan, van die grote, dikke stoffige rollers. Die pakten beter op de oneffen muren dan de platte rollers. Enige nadeel is dat je vaak over 1 plek moet gaan omdat het niet genoeg dekt!

Veel plezier in ieder geval!
Bedankt voor de uitleg over het sauzen

Ik heb toevallig ook net mijn muren geverfd. Heb lang lopen dubben met de kleurstrookjes van Flexa om een kleur te vinden die bij mijn bruine houtlook vloer paste, en dacht toen, laat ik het gewoon een kleur geven. Maar dat pakte niet zo goed uit (oranje, pffft), en nu heb ik van die felle kleur die ik had een off-white latex gemengd, op de gok, en dat geeft best een mooi subtiel effect.

Dussuh, ik ben het eens met panienka op dit moment, strak wit is wel erg wit...

Kijk anders 's bij de kleurenstrookjes, daar hebben ze ook grote stroken met oranjewit, blauwwit, en leg die gewoon 's in de kamer, of maak het plafond superwit, en zoek daar dan een mooie off white bij. Ik vind het zelf wel mooier als het plafond en de muren niet helemaal gelijk zijn.
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven