kan jij rondkomen met een hypotheek van 1321 netto per maand

20-01-2009 17:52 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik staan op het punt een hypotheek af te sluiten 355.000, we moeten dan netto 1321,00 per maand aan hypotheek aflossen. Onze netto inkomsten zijn 3.500,- per maand, na aftrek van echt alle vaste lasten houden we over 1.200,- per maand. Dit geld is voor boodschappen, kleding, verjaardagskadootjes en leuke dingen. We hebben 2 kinderen van 4 en 7 jaar. Ik persoonlijk vind 1.200 euro best veel geld. Toch twijfelen we! Ik vroeg me af of er mensen zijn die in dezelfde situatie zitten en mij kunnen vertellen of dit inderdaad voldoende is om rond te komen.
Hoi,

Afgaand op jouw berekening bedragen je vaste lasten in totaal dus net geen 1000 Euri. Is dat inclusief alle verzekering, onderhoud, auto, abonnementen/lidmaatschappen etc?

Als de auto, jullie hobbies, muziekles voor de kids en de nieuwe wasmachine (ik noem maar wat) van die 1200 Euro betaald moeten worden, dan zie ik het zwaar in. Zeker als je ook nog op vakantie wil en een beetje wil sparen.

Ik blijf ook bij de al eerder genoemde veilige stelregel: niet meer dan 1/3 van je inkomen verwonen. Eerlijk gezegd zou ik dat voor mezelf meer dan de max vinden, aangezien ik redelijk safe wil zitten in geval van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid etc. Bovendien leven partner en ik nogal ruim en dat vind ik erg belangrijk.

Natuurlijk: je weet zelf (en zeker als je de boel op een rijtje hebt gezet) wat je je kan veroorloven. Ben je bang dat het krap wordt, dan zou ik het niet doen en wachten tot het volgende droomhuis voorbij komt.
wi hebben een hypotheek van 650 bruto en een inkomen van 24 netto ongeveer...(zzp'er en vaste baan partner) maar de kosten van gemeentelijke belastingen, gas water licht etc. heffingen etc. etc. dat verdubbeld bijna onze hypotheek! ik zou het zeker niet doen en gezien je zelf twijfelt (anders open je geen topic) zou ik het NIET DOEN!

succes...
quote:Starshine schreef op 20 januari 2009 @ 21:07:

na aftrek van àlle vaste lasten heb je 1200 euro over voor boodschappen en fun? Ik vind dit ontzettend ruim. Wij hebben na aftrek van vaste lasten krap 500 euro voor boodschappen en de rest (en ook 2 kinderen). Ik vraag me ernstig af waarom je denkt dat 1200 niet genoeg zou zijn.

Ze hebben een inkomen van 3500 Euro en zijn dus een veel ruimer leef- en uitgaven patroon gewend dan jullie.

Tuurlijk kun je wel van zo'n bedrag rondkomen; maar daarom zeggen hier al zoveel mensen: wat is je uitgavenpatroon?

Zoals al eerder geschreven: wij zouden echt ernstig moeten beknibbelen om uit te komen met 1200 Euro voor (uit)eten, kleding, kado's, vakanties etc

En dan heb ik het nog niet eens over sparen voor bijvoorbeeld vervanging van een auto om maar eens iets te noemen.
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je uitgavenpatroon. De een red het makkelijk en de ander zal het niet lukken.

Wij hebben ongeveer dezelfde lasten. Hypotheek is 1200 netto, inkomen is 3000,- Ik vind het ontzettend veel geld, maar wij hebben geen kinderen en het lukt mij bijvoorbeeld om elke week voor 40 euro boodschappen te doen. We kopen bijna geen kleding en hebben geen dure hobby's of abbonementen.

Toch ben ik blij dat ons inkomen over 1,5 jaar met 1000 euro toeneemt (hij is zelfst ondernemer en dan is alles afbetaald)

Het feit dat het tijdelijk is, maakt voor mij wel dat ik het aandurf.

Maar nogmaals; het is echt afhankelijk van je uitgavenpatroon en je leefwijze.

Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien mosterd.. maar voor mij zou het belangrijk zijn om wat spaargeld achter de hand te hebben. Zodat je in dure tijden in elk geval een buffertje hebt.
Sparen en afschrijvingen voor de auto ofzo is in mijn ogen onderdeel van de vaste lasten. Als ze met die 1200 niet uitkomen, moeten ze dus maar wat minder uit eten gaan, probleem opgelost.
Het is jammer dat je het snel moet beslissen, maar anders zou ik je aanraden om te gaan leven als met die hypotheek.

Dus geef aan de dingen waar je die 1200 nu aan denkt te besteden ook niet meer uit. Red je dat zonder te veel moeten opofferen, kun je het doen. Haal je het met hangen en wurgen: niet doen! Je kinderen worden alleen maar duurder. Red je het niet: dan heb je alsnog wat gespaard, maar koop het niet!
Ik ben geloof ik de enige die een hypotheek van 355.000 niet overdreven hoog vindt. Dat is in de randstad echt geen groot of duur huis. Mijn collegas hebben als tweeverdieners bijna allemaal een huis van boven de 5 ton, dus ik vind mezelf al voorzichtig als ik 400.000 aan wil houden (in principe, als het meer wordt stoppen we er eigen geld in). Wij hebben wel iets meer inkomen (zo'n 4000 netto gok ik) maar zo'n hypotheek zou ik echt wel aandurven. We leven nu ontzettend ruim voor mijn gevoel en sparen ieder minimaal 800 euro in de maand (dus 1600 samen) Daar hoeven we (behalve bijv. voor onze bruiloft dit jaar) ook eigenlijk nooit aan te komen. En we hebben reserve voor als het echt nodig is. Kortom: ik weet uit mijn uitgaven patroon nu, dat ik makkelijk het bedrag dat jij nu noemt extra kan uitgeven aan woonlasten zonder in de problemen te komen.

Hoe zit het bij jullie? Hoeveel spaar je nu, hoevaak moet je daar aankomen en heb je een buffer voor als het minder gaat?
Die afweging is en blijft dus heel persoonlijk.

Lika, als ik jouw verhaal zo lees hebben jullie geen kinderen, alweer een heel andere situatie dan bij TO.
Lika: ben ik met je eens! Zeker in Amsterdam waar ik woon (maar nog studeer ). Maar als je het niet hebt, dan heb je het niet. Je kan denk ik niet met 4 personen leven van 1200 euro en ook nog sparen en dure vakanties hebben. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de reactie van TO is!
Ze hoeven niet te leven van 1200 euro. Dat is het bedrag dat ze over hebben nadat alles betaald is. Wauw, als ik zoveel kon uitgeven aan boodschappen en leuke dingen...
quote:Pauline65 schreef op 20 januari 2009 @ 23:15:

Die afweging is en blijft dus heel persoonlijk.

Lika, als ik jouw verhaal zo lees hebben jullie geen kinderen, alweer een heel andere situatie dan bij TO.

Waar haal je dat uit? omdat we tweeverdieners zijn? Ik heb wel een kind, en ben zwanger van nr 2..

edit: oh, uit de bruiloft waarschijnlijk. Dat hebben we inderdaad in de 'verkeerde' volgorde gedaan ..
quote:Lika schreef op 20 januari 2009 @ 23:22:

[...]

Waar haal je dat uit? omdat we tweeverdieners zijn? Ik heb wel een kind, en ben zwanger van nr 2....he, je bent tweeverdiener zeg je.. dus jij hoort thuis te zitten met de kids toch?
quote:Pauline65 schreef op 20 januari 2009 @ 20:38:

Daar ben ik ook bang voor.

@kaasfondue; uitgaande van een rente van 5,5%, zit je qua rente alleen al op zo'n 1630 Euro bruto; maar daar komen verzekerings- en aflossingscomponenten nog netto bij. Ik denk dat to een verkeerd beeld heeft van de vaste lasten.

Jammer trouwens dat TO niks meer van zich laat horen.

Pfffff, en dat met 2 kinderen! En dan los je nog niet eens af!

Ik denk dat ze zich een beetje rijk rekent met 12oo euro 'over'. Maarja, wie weet eten ze iedere dag met zn vieren 1 kilo goedkope patat van de super per dag. Ik vind het iig veel te veel hypotheek. Ik vraag me ook echt af of ze na aftrek van de vaste lasten (eten/kleding/toiletartikelen/auto/kapper/klubjes kinderen e.d) ECHT 1200 over houden.

Ik vind dat je de bruto hyptheek op je netto salaris moet afwegen, kijken of je dan goed bezig bent.
Zie QR
@Lika, een verkeerde conclusie mijnerzijds: sorry!

Maar goed, we kunnen het blijven herhalen, maar het hangt ontzettend van je uitgavenpatroon af.

Wat starshine zegt "minder uit eten, probleem opgelost", klopt op zich wel, maar het is de vraag of je dat soort dingen op wilt geven (voor langere tijd) voor een huis.

Als je van jezelf weet dat je van dat soort dingen erg geniet, gaat het al snel wringen als dat niet meer kan vanwege de hypotheek.
Lika ik ben het wel met je eens hoor. Wij wonen ook in de randstad, in een niet belachelijk groot huis met twee (en om de week 3) kinderen en hebben een hypotheek van 375000. En dat is echt geen bijzonder hoge prijs voor onze buurt hoor.

Ga toevallig net onze vaste lasten op een rijtje zetten, dus zal zo eens kijken wat wij nog over hebben per maand. Vind het zelf eigenlijk niet genoeg, maar dat ligt volgens mij meer aan mijn uitgavenpatroon
Ik vind het net als het merendeel hier een erg hoge maandlast. Maar volgens de banknormen kan het ws wel prima (jullie zitten dan ws wel tegen de maximale lening obv jullie inkomen aan).

Het hangt helemaal af van je levensstijl en wat jij belangrijk vindt. Wij hebben net een huis gekocht en hebben een netto maandlast van ca 825,- (1190 bruto) en een netto maandinkomen van 3200,-. Ik heb wel personeelskorting en als ik weg zou gaan bij mijn huidige werkgever wordt het ca. 925 netto en 1300 bruto. Dit is op basis van NHG bijna het maximale wat mogelijk was. Wij hebben echter geen kids. Wel studiekosten omdat manlief een opleiding volgt en daardoor ook parttime werkt (dus als hij klaar is stijgt zijn inkomen aardig en ook ik heb komend jaar al zeker 7% stijging) Hier hebben wij heel goed over nagedacht, want voor mijn gevoel was dit een veel te hoge hypotheek (kreeg ik het bijna benauwd van). Maar na alle voors en tegens op een rijtje hebben we het toch gedaan, omdat we nu een woning hebben waar we ook voldoende ruimte hebben als er ooit kids komen. Daarnaast hebben wij een zeer ruime buffer aan spaargeld (op dit moment ¤ 80.000,- maar we gaan nog verbouwen en dit doen we alleen als we nog min ¤ 40.000,- overhouden. Dat willen we als buffer houden omdat we een hoge maandlast hebben).

Wij leven daarnaast niet royaal, maar ook niet superzuinig. We hebben 2 auto's (nodig ivm werk) en kopen best makkelijk (nuttige) dingen voor in huis oid. Aan de andere kant zoek ik met de boodschappen wel altijd de aanbiedingen (ook omdat ik dat gewoon leuk vind om te doen) en gaan we hooguit 1x per jaar op vakantie. We hebben daarnaast geen lidmaatschappen of abonnementen (muv internet en de krant voor de helft ivm samen doen met de buren).

Maar zoals gezegd: wij hebben geen kinderen en hoewel we die wel graag willen, wachten we daar bewust nog even mee. enerzijds doordat manlief nog naar school gaat, maar ook omdat we denken dat dat financieel wel heel lastig gaat worden. Kinderen kosten toch ongelooflijk veel geld. Dat hebben we er ook zeker voor over, maar kiezen nu bewust om nog even te wachten.

Jij zelf kunt het beste je lasten op een rijtje zetten en vooral je manier van leven en wat je bereid bent te laten of wat je kúnt laten. bedenk wel dat jij wellicht voor je droomhuis wat zuiniger aan wilt doen, maar dat je een heel gezin hebt en het bv wel erg sneu wordt als je kinderen er ook veel voor moeten laten. Ik ben zeker niet van mening dat kinderen alles maar moeten krijgen hoor, maar als kinderen niet op een sport kunnen doordat ouders moeten bezuinigen zou mij dat te ver gaan.
Welke bank biedt jullie deze hypotheek? En los je dan ook af of is het alleen maar rente?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dat moet echt makkelijk kunnen.

Mijn vriend en ik storten maandelijks beiden 800 euro op een gezamenlijke rekening. Hier gaat 1100 euro hypo, 250 gas licht water én de boodschappen vanaf. Natuurlijk heb jij kinderen en zul je qua boodschappen duurder uit zijn.

Mijn vriend houdt voor zichzelf dan 700 euro over, waarvan hij spaart, ziektekosten en andere bijkomstigheden betaald.

Ik heb een eigen bedrijf en geef mezelf om belastingtechnische redenen niet veel salaris. Maar ik houd dan nog 500 euro over.

We rijden verder twee auto's, gaan meerdere malen per jaar op vakantie, gaan uiteten, stappen enz.

Natuurlijk moet je de ene maand dan wel op de kosten letten, om de volgende maand iets leuks te kunnen doen. Het is niet zo dat we gedachteloos geld uit kunnen geven. Maar we hoeven zeker niets te laten.

Iemand maakte overigens over het huidige economische klimaat. Juist nu is het interessant om een huis te kopen. De geschiedenis leert ons dat zolang je de tijd van economische malaise uit kunt zingen financieel gezien en investeert in grond/vastgoed, de periode van 'vette jaren' erna de prijzen explosief omhoog gaan waarmee je dus leuke winst maakt.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je met een hypotheek van 355000 een netto maandlast van 1320 euro hebt. Wij hebben een hypotheek van 210000 en onze netto maandlast is bijna 1000 euro. Wij hebben dan een soort beleggingshypotheek geloof ik, en dat zit dus wel in die 1000 euro. Wij hebben hem afgesloten met een lage rente, dus ik begrijp het niet helemaal.
quote:El_lebel schreef op 20 januari 2009 @ 20:03:

Maar waarschijnlijk is TO nu gewend (veel) meer uit te geven per maand. Dus dan woon je straks in een mooi huis, maar moet je enorm leren besparen in het dagelijks leven. Vind je dat leuk? Word je daar gelukkig van? ...

Los van of je het nu 'leuk' vindt. Op de lange termijn is het wel verstandig. Wij zijn een verwende generatie. We willen er warmpjes bij zitten in de toekomst maar er nu niets voor laten.

De generatie boven ons (en die daarboven) kochten ook, vaak boven hun inkomensniveau, maar moesten er wel iets voor laten. En die babyboomers profiteren nu van hun harde werken, investering en zuinigheid.
Ruim een derde van je netto inkomen uitgeven puur aan je hypotheek (dus zonder reservering voor bijvoorbeeld onderhoud van het huis) lijkt mij persoonlijk veel. Eerlijk gezegd te veel. Natuurlijk kan het wel, maar persoonlijk zou ik het niet doen.
quote:momo1980 schreef op 21 januari 2009 @ 10:52:

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je met een hypotheek van 355000 een netto maandlast van 1320 euro hebt. Wij hebben een hypotheek van 210000 en onze netto maandlast is bijna 1000 euro. Wij hebben dan een soort beleggingshypotheek geloof ik, en dat zit dus wel in die 1000 euro. Wij hebben hem afgesloten met een lage rente, dus ik begrijp het niet helemaal.

???

Wij hebben een bruto maandlast van iets minder dan 1200,- en een hypoteek van 286.000.

Dat is met levensverzekering meegetelt.
quote:momo1980 schreef op 21 januari 2009 @ 10:52:

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je met een hypotheek van 355000 een netto maandlast van 1320 euro hebt. Wij hebben een hypotheek van 210000 en onze netto maandlast is bijna 1000 euro. Wij hebben dan een soort beleggingshypotheek geloof ik, en dat zit dus wel in die 1000 euro. Wij hebben hem afgesloten met een lage rente, dus ik begrijp het niet helemaal.Dan heb je toch iets niet helemaal slim gedaan in de hypotheekonderhandelingen. Of je verwart bruto en netto hypotheeklast.
Hier een nieuwe hypotheek van 230.000 duizend (huis was 287.500 maar hebben overwaarde meegenomen).

Bruto maandlast is 1070,-. Netto ongeveer 700,-. Wij hebben ook een inkomen van circa 3500,- netto. Krijgen wel hypotheekrente van de belastig maandelijks terug. Dat bedrag sparen we wel. (dit zodat we het eerste jaar ook een spaarpotje hebben, we moeten anders nl wachten, nog bijna 1,5 jaar, totdat die hypotheekrente in 1x wordt uitgekeerd). Wij houden na alle vaste lasten circa 1300,- over in de maand, meer dan genoeg denken we. We gaan hier ong. 300,- per maand van sparen.

Ik vind het ook vrij veel wat TO zegt. Want dat is netto dus 620,- meer aan hypotheek dan wij hebben. En toch blijft er ong hetzelfde over aan vrij te besteden geld... Ik vraag me dus af wat TO onder vaste lasten rekent. Ik reken daar bijv ook de boodschappen, auto's, belasting daarvoor, verzekeringen, g/w/l, abonnementen, aflossing ib, benzine etc etc in mee.
Je moet bruto betalen he, aan het einde van de maand, en je krijgt je geld van de belasting pas rond de 15e terug. Dat als eerste.

Ten tweede denk ik dat als je al twijfelt, je een goedkoper huis moet kopen. Nooit op je top gaan zitten. Zeker niet met 2 kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven