Hoe dóen andere mensen dat?

23-02-2017 09:09 224 berichten
Ik ben de enige moeder in mijn omgeving, dus ik gooi er hier maar eens een topic tegenaan.

Twee snoesjes van kinderen, 9/11 jaar. Leuk, sociaal, slim, goed gelukt zeg maar. Zelf een enorme chaoot, huishouden is niet mijn sterkste kant, structuur ook niet. Om dat wat te omzeilen een schoonmaakster die eens in de twee weken de boel grondig schoonmaakt. De was is een chronisch probleem, de kasten zijn altijd rommelig, de meeste was ligt een hele tijd in een wasmand voordat hij opgevouwen in de kast ligt. (doorgaans de dag voordat de schoonmaakster komt )

Ik probeer mijn kinderen op te voeden tot zelfstandig functionerende mensen en ik verwacht volgens mij niet heel veel van ze. Zelf hun broodtrommel uitpakken, zelf hun brood smeren voor school (soms doe ik het), zelf hun kleren in de was gooien en hun bed afhalen als ik erom vraag. Plus wat bijkomende incidentele klussen.

Maar ik loop er enorm tegenaan dat ik het áltijd moet vragen. Elke dag moet ik uit school zeggen 'heb je je tas uitgepakt' of 'liggen je spullen in de vaatwasser?'. De afspraak is dat ze binnenkomen, spullen uitpakken en pas daarna iets gaan drinken/iets leuks gaan doen. Ik ben twee middagen niet thuis en dan is het 's ochtends standaard dat alles nog in de tassen zit, of als ik het vergeten ben te vragen, dan ook. Elke avond kan ik ze in principe uit bed sturen omdat hun kleding nog in de badkamer op de grond ligt of op de overloop en ze dat in de was moeten gooien.

Dat ontaard dan 's ochtends in gehaast, ik ben dan weer bozig omdat ik al geen schone kleding van de koters kon vinden, dan blijkt weer dat er bergen was in hun slaapkamer ligt, en dat iemand nog iets mee moet naar school en dat dan niet kan vinden.

En dan wordt ik echt een vréselijk mens. Dan strompel ik in badjas mopperend door het huis, geef iedereen op z'n flikker, roep dat ik het gvd ook allemaal zelf moet doen, dan valt het man op dat zoon een gat in zijn broek heeft en dan ontplof ik helemaal want dat had ik zelf ook al gezien maar hé, ER IS GEEN BROEK MEER DIE HEEL IS DIE NIET IN DE WAS LIGT! EN DAT IK OOK WEL EERST EENS EVEN KOFFIE WIL VOORDAT IK IEDEREEN OVERAL MEE MOET HELPEN! MOET IK HIER DAN ECHT ALLES ZELF DOEN??

Niet fraai. Echt niet. In een panterprintbadjas en mijn haar door de war. Echt Niet Fraai.

Dan kijken mijn bloedjes en mijn man me wat meewarig aan, soms en beetje bibberend. Een kop koffie later bied ik mijn excuses aan, krijg ik een 'geeft niks mam' of 'popje toch, gaat het wel' en dan is het weer klaar. Maar het blijft zich herhalen. Inclusief schuldgevoel als ik er per ongeluk eens één aan het huilen heb gemaakt.

Wat kan ik in godsnaam opvoedingstechnisch, gedragstechnisch of huishoudtechnisch anders doen om te voorkomen dat ik eens in de zoveel tijd verander in ma tokkie met een ochtendhumeur? Herkenning is ook fijn, dus verhalen mogen ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest wel lachen om de leuke manier waarop je dingen/situaties beschrijft. Ik voel me soms ook echt wel een mopperkont en denk ook wel eens van oke, ik zou t nu ook niet leuk vinden om mezelf zo tegenover me te hebben. Tis ook soms heel lastig om alles binnen bepaalde tijd voor elkaar te krijgen en te moeten denken voor meerdere personen. Maarja dat hoort denk ook wel beetje bij het moeder zijn ;) (dat bedenk ik me iig soms dan maar zuchtend haha) Ik zelf probeer iig wanneer er een drukke dag aan zit te komen om de dag van te voren al maatregelingen te nemen. En zo enizins de chaos sochtends te beperken. (ben zelf georganiseerde chaot dusja dat helpt ook niet altijd haha). Je ziet ook vaak voorbij komen dat er gewerkt word met eem schema of beloningssysteem? Misschien een optie om jezelf wat druk vd schouders te ontnemen? Ik merk iig aan mijn kleine dat wat ik uitstraal, hij kopieerd, en dat hij soms door mij juist ook chaotisch word. Ik probeer dan ook mijn eigen gedragd aan te pakken en merk dat wanneer ik rustig ben, de dingen ook veel beter over en aankomen. Misschien ook een tip voor jou om hier ook naar te kijken?
De makkelijkste oplossing is je irritaties loslaten. Je bent zelf ongestructureerd, dat je kinderen het ook zijn is dus niet heel verbazingwekkend. En wat is er nou zo erg aan dat de broodtrommels niet smiddags uit tassen gehaald worden? Dat kan toch net zo makkelijk sochtends als ze hervuld worden.

Mijn moeder heeft het vroeger niet eens geprobeerd bij mij, ze deed alles zelf (indien nodig, zelf is ze ook chaoot ).

Ik gebruik zelf de wasmand eigenlijk nooit, als er een was gedraaid gaat worden wordt er een wandeling door het huis gemaakt om alle was te verzamelen.
quote:Rhae schreef op 23 februari 2017 @ 09:47:

[...]

Die doet heel veel. Hij ergert zich alleen aan andere dingen dan ik.

De hulp 1 keer per week laten komen en laten helpen met de was en strijk ?

Wij wassen onze hulp strijkt en vouwt.
Met meer kleding zou je dus al veel gewonnen hebben ?

Ik snap de combinatie niet zo goed van " ze willen perse die ene broek aan " en het doet ze niets om met een gat in hun broek naar school te gaan " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Rhae schreef op 23 februari 2017 @ 09:44:

[...]

Ik ben al beter dan 10 jaar geleden, geloof me. En als je hier binnen stapt dan denk je 'oh, leuk huis, netjes ook', maar dat is schijn. Ik heb een ontzettend adhd hoofd en ik weet mijn chaos al redelijk te beperken tegenwoordig (ik hoef nog maar een keer of 2 per jaar bij de buren aan te bellen omdat ik mezelf buiten gesloten heb en een keer of 4 de startkabels te gebruiken omdat mijn lichten nog aanstonden, dat is een voortuitgang)

Het lukt me redelijk, maar ik moet er héél hard voor werken, als ik dingen even laat gaan dan gaat het mis. Klinkt dramatisch, is het niet, ik heb er weinig echte hinder van, mijn hele leven is aangepast op het verminderen van mijn chaos en dat gaat eigenlijk heel prima. Maar op huishoudelijk vlak blijf ik er last van ondervinden omdat ik het gewoon het beste doe in een heel gestructureerde omgeving, maar ik het zelf niet voor elkaar krijg om het heel gestructureerd te laten zijn. En voor mezelf lukt dat nog wel, maar met kinderen en man erbij niet.

En dan vind ik weer een systeempje dat even werkt, en dan gaat het weer mis. En dan vind ik weer een ander systeempje. Sommige blijven nu al jaren hangen (sleutels en portomonnee op vaste plekken) maar vooral in mijn ogen 'saaie' klussen zijn het probleem.Maar dat is dus juist goed! Je systeempje groeit mee met je gezin. Wat bij kleuters werkt is anders dan wat bij pubers werkt. Dus eigenlijk ben je best goed bezig!
Maar voorbeeld van hoe mijn hoofd werkt:

Probleem: de was is niet opgevouwen.

Oh, maar dan moet ik dat even doen, oeh, dat kost me een uur, ik heb geen uur, morgen heb ik een uur, dan doe ik het, oh, nu is er was bijgekomen, nu kost het me 1,5 uur, ik doe het morgen wel.

3 dagen later: de was moet nu echt opgevouwen, oh wacht, de kasten zijn een bende, ik moet eigenlijk de kleren even uitzoeken, oh een kapotte broek, ik zou moeten winkelen, man moet even zijn eigen kast doorlopen, oh, ik krijg die stapels nooit netjes in de kast zo, die kasten moeten eigenlijk ook vervangen worden, want het is oude meuk en die ene blijft maar muf ruiken, hm, ik zou de was moeten opvouwen, laat ik eens kijken naar wat een nieuwe kast kost op internet, weetjewat, morgen ruim ik de kasten leeg, dan leg ik alles netjes terug en dan vouw ik de was op, maar misschien moet ik toch eerst een nieuwe kast, oh vandaag heb ik geen tijd meer, dit weekend maar even kijken, dan is het minder druk, oh het is weekend, dan heb ik géén zin in het opvouwen van de was, maandagochtend ben ik vrij, dan doe ik het wel even.

Inmiddels ligt er dan voor 3 uur vouw- en strijkwerk van de afgelopen 2/3 weken en zijn sommige kledingstukken al 2x gedragen vanuit de wasmand en weer gewassen. En dan neem ik me voor om het elke dag op te vouwen, als ik dan weer bij ben, en dan kijk ik in de droger 'oh, dat is maar een klein beetje, dat doe ik morgen wel'
Via het forum ben ik deze link al eens tegengekomen:

flylady

Gemaakt door een Amerikaanse superhuisvrouw, die schema's en stappenplannen heeft bedacht om elk -maar dan ook elk- denkbaar huishoudelijk euvel voorgoed de wereld uit te helpen. Als je 5 procent van haar tips volgt, zit je al gebakken
quote:ardni schreef op 23 februari 2017 @ 09:52:

[...]

De hulp 1 keer per week laten komen en laten helpen met de was en strijk ?

Wij wassen onze hulp strijkt en vouwt.Dit! En als de hulp dan alles sorteert per gezinslid dan kan iedereen alles weer vinden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 februari 2017 @ 09:53:

Ik snap de combinatie niet zo goed van " ze willen perse die ene broek aan " en het doet ze niets om met een gat in hun broek naar school te gaan " .

Twee kinderen

De ene gaat het liefst gekleed in een rood shirt, oranje trui met felgroene stippen op een paarse broek met gaten naar school, met zijn oudste gympjes aan met gaten erin en vindt zichzelf dan práchtig. En de ander is relatief obsessief in wat er gedragen moet worden en dan ook precíes dat.
quote:fairy1 schreef op 23 februari 2017 @ 09:55:

Via het forum ben ik deze link al eens tegengekomen:

flylady

Gemaakt door een Amerikaanse superhuisvrouw, die schema's en stappenplannen heeft bedacht om elk -maar dan ook elk- denkbaar huishoudelijk euvel voorgoed de wereld uit te helpen. Als je 5 procent van haar tips volgt, zit je al gebakken

Waarschijnlijk plaatste ik die link

Jaren geleden ontdekt. Leuk systeem, word gek van de reclame. Sommige tips gebruik ik nog steeds, maar het is voor mij echt teveel om bij te houden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 februari 2017 @ 09:53:

Ik snap de combinatie niet zo goed van " ze willen perse die ene broek aan " en het doet ze niets om met een gat in hun broek naar school te gaan " .Of niet, hoe meer kleding hoe meer zooi. Hoe makkelijker je het wassen nog even uit kunt stellen. Minder spullen kan je leven ook overzichtelijker maken. Alleen nog even uitvinden wat voor TO het best werkt.
quote:Rhae schreef op 23 februari 2017 @ 09:44:

[...]

Ik ben al beter dan 10 jaar geleden, geloof me. En als je hier binnen stapt dan denk je 'oh, leuk huis, netjes ook', maar dat is schijn. Ik heb een ontzettend adhd hoofd en ik weet mijn chaos al redelijk te beperken tegenwoordig (ik hoef nog maar een keer of 2 per jaar bij de buren aan te bellen omdat ik mezelf buiten gesloten heb en een keer of 4 de startkabels te gebruiken omdat mijn lichten nog aanstonden, dat is een voortuitgang)

Het lukt me redelijk, maar ik moet er héél hard voor werken, als ik dingen even laat gaan dan gaat het mis. Klinkt dramatisch, is het niet, ik heb er weinig echte hinder van, mijn hele leven is aangepast op het verminderen van mijn chaos en dat gaat eigenlijk heel prima. Maar op huishoudelijk vlak blijf ik er last van ondervinden omdat ik het gewoon het beste doe in een heel gestructureerde omgeving, maar ik het zelf niet voor elkaar krijg om het heel gestructureerd te laten zijn. En voor mezelf lukt dat nog wel, maar met kinderen en man erbij niet.

En dan vind ik weer een systeempje dat even werkt, en dan gaat het weer mis. En dan vind ik weer een ander systeempje. Sommige blijven nu al jaren hangen (sleutels en portomonnee op vaste plekken) maar vooral in mijn ogen 'saaie' klussen zijn het probleem.

Het klinkt zo herkenbaar ik heb alleen geen adhd maar wel een andere aandoening waardoor er zoveel chaos en drukte in mijn hoofd zit.

Ook op het eerste gezicht gaat het hier best maar het netjes houden en dat van de schone kleding ( of bakjes-gymspullen-sleutels ect) in de kast op een vaste plek is een terugkomend probleem. Maar gaat ook veel beter dan vroeger. Het klaarleggen de dag ervoor helpt hier wel al een lange tijd.

Denk alleen met je adhd dat dit zo blijft, je geeft zelf al aan dat alle systeempjes maar tijdelijk werken. Dat zal dan ook gebeuren met onze tips?

Extra spullen aanschaffen en verder He-le-maal niks.

En gewoon niet meer tekeer gaan als Ma Flodder om zeven uur 's ochtends. Dan maar geen brood, gym-spullen etc. en dat doe je maar een keer als kind. Dan denk je de volgende keer echt wel na.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Rhae schreef op 23 februari 2017 @ 09:55:

Oh, maar dan moet ik dat even doen, oeh, dat kost me een uur, ik heb geen uur, morgen heb ik een uur, dan doe ik het, oh, nu is er was bijgekomen, nu kost het me 1,5 uur, ik doe het morgen wel.

3 dagen later: de was moet nu echt opgevouwen, oh wacht, de kasten zijn een bende, ik moet eigenlijk de kleren even uitzoeken, oh een kapotte broek, ik zou moeten winkelen, man moet even zijn eigen kast doorlopen, oh, ik krijg die stapels nooit netjes in de kast zo, die kasten moeten eigenlijk ook vervangen worden, want het is oude meuk en die ene blijft maar muf ruiken, hm, ik zou de was moeten opvouwen, laat ik eens kijken naar wat een nieuwe kast kost op internet, weetjewat, morgen ruim ik de kasten leeg, dan leg ik alles netjes terug en dan vouw ik de was op, maar misschien moet ik toch eerst een nieuwe kast, oh vandaag heb ik geen tijd meer, dit weekend maar even kijken, dan is het minder druk, oh het is weekend, dan heb ik géén zin in het opvouwen van de was, maandagochtend ben ik vrij, dan doe ik het wel even.

Inmiddels ligt er dan voor 3 uur vouw- en strijkwerk van de afgelopen 2/3 weken en zijn sommige kledingstukken al 2x gedragen vanuit de wasmand en weer gewassen. En dan neem ik me voor om het elke dag op te vouwen, als ik dan weer bij ben, en dan kijk ik in de droger 'oh, dat is maar een klein beetje, dat doe ik morgen wel' ben jij mij? Story of my life..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:sssssst schreef op 23 februari 2017 @ 09:57:

[...]

Of niet, hoe meer kleding hoe meer zooi. Hoe makkelijker je het wassen nog even uit kunt stellen. Minder spullen kan je leven ook overzichtelijker maken. Alleen nog even uitvinden wat voor TO het best werkt.Iets meer zou wel fijn zijn. Jouw tip met broodtrommels heb ik al wel met gymkleding. En dat werkt prima, dan ligt er altijd wel één schoon setje, want wassen hou ik redelijk bij. Het opvouwen, daar loopt het spaak. Dus iets meer kleding helpt denk ik. Dus daar ga ik maar eens mee aan de slag.
quote:Rhae schreef op 23 februari 2017 @ 09:55:

Inmiddels ligt er dan voor 3 uur vouw- en strijkwerk van de afgelopen 2/3 weken en zijn sommige kledingstukken al 2x gedragen vanuit de wasmand en weer gewassen. En dan neem ik me voor om het elke dag op te vouwen, als ik dan weer bij ben, en dan kijk ik in de droger 'oh, dat is maar een klein beetje, dat doe ik morgen wel' Heel herkenbaar. Ik vind het ook nog eens heel lastig om in te schatten hoeveel tijd iets kost. Dus ik wachtte ook rustig tot ik een paar uur de tijd had om een klusje te doen dat in feite maar een half uur duurde. Ik ben inmiddels overgestapt op 'ik doe het nu meteen'. Dus ik zie dat de was opgevouwen moet worden, hup meteen doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Maar hoe doe je dat als je de was uit de droger of van het rekje haalt : in een grote kluwen ergens storten?

Ik haal ding voor ding van het rekje of uit de droger en vouw dat op. Maak stapels per kamer.

Wat gestreken moet worden leg ik ook weleens op een berg. Maar verder vouw ik alles. Dan kost een droger uitruimen nog geen 10 minuten.
Plank naast de droger dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En heb je ruimte in de buurt van je wasrek om op te vouwen? Dat scheelt ook. Maak het jezelf makkelijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Fee-de-Goede schreef op 23 februari 2017 @ 09:58:

[...]

Het klinkt zo herkenbaar ik heb alleen geen adhd maar wel een andere aandoening waardoor er zoveel chaos en drukte in mijn hoofd zit.

Ook voor het eerste gezocvht gaat het hier best maar het netjes houden en dat van de schone kleding ( of bakjes-gymspullen-sleutels ect) in de kast op een vaste plek is een terugkomend probleem. Maar gaat ook veel beter dan vroeger. Het klaarleggen de dag ervoor helpt hier wel al een lange tijd.

Denk alleen met je adhd dat dit zo blijft, je geeft zelf al aan dat alle systeempjes maar tijdelijk werken. Dat zal dan ook gebeuren met onze tips?

Ik heb officieel geen adhd, de diagnose is nooit gesteld omdat ik de onderzoeken niet heb afgemaakt maar ik heb zo mijn vermoedens zeg maar. Maar heel belangrijk is het niet, afgezien dat ik om me heen zie dat mensen soms dingen héél makkelijk vinden die voor mijn gevoel echt keihard werken zijn (en andersom heeft het ook voordelen hoor, ik vind dingen soms prima en een eitje waar andere mensen licht hysterisch zouden worden).

Ik leer alleen wel veel bij en ik word nooit een structuurwonder, maar als ik kijk naar hoeveel ik de afgelopen jaren al verbeterd heb dan denk ik dat hier ook nog wel wat winst te behalen valt. Het gaat me ook vooral om hoe ik mijn koters bijbreng wat ze moeten doen in een huishouden. En idd, ik ben niet altijd het goede voorbeeld.
Dan laat je het idee van eigen kledingkasten toch gewoon helemaal los ? Kennelijk heb je ergens ruimte voor een drie uur durend vouwaktiviteit. Plaats je daar rekken en kratten.
Ook hier nog steeds wel achter hun broek aan zitten, pubers.... Ik ben inmiddels wel zover dat op een vraag "waar is....." (die te verwachten was want niet opgeruimd, had ik al gezien) gewoon met een lief lachje te zeggen: "waar JIJ het hebt gelaten...". en gewoon door te gaan met waarmee ik bezig ben.

Ik ben verder wel heel gestructureerd, zeker met de was, maar zij moeten het zelf in hun kasten opruimen. Doen ze dat niet, jammer dan, hun kamer. Aantal jaren geleden diverse keren gemeld dat wat niet in de was ligt, niet wordt gewassen. En als er dan vrienden kwamen die iets zeiden van de vieze onderbroeken op de grond, was voortaan in de wasmand snel geregeld
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 februari 2017 @ 10:00:

Maar hoe doe je dat als je de was uit de droger of van het rekje haalt : in een grote kluwen ergens storten?

Ik haal ding voor ding van het rekje of uit de droger en vouw dat op. Maak stapels per kamer.

Wat gestreken moet worden leg ik ook weleens op een berg. Maar verder vouw ik alles. Dan kost een droger uitruimen nog geen 10 minuten.Ik heb een wasmachine en een droger naast elkaar, geen ruimte voor een wasmand daarbij. Ik gooi de kleding vanuit de droger in een wasmand. En die breng ik naar een andere verdieping. Mijn wasmachine en droger staan in een piepklein hokje, daar is geen ruimte voor opvouwen. Wasrek is een veel te klein ding, daar maak ik maar zelden gebruik van. Zelfde verhaal: ik roep al tijden dat ik een beter, groter wasrek nodig heb, maar het aanschaffen doe ik dan weer niet. In de zomer hangt het buiten, ook vanaf het rek in de wasmand.
quote:Rhae schreef op 23 februari 2017 @ 10:02:

[...]

Ik heb officieel geen adhd, de diagnose is nooit gesteld omdat ik de onderzoeken niet heb afgemaakt maar ik heb zo mijn vermoedens zeg maar. Maar heel belangrijk is het niet, afgezien dat ik om me heen zie dat mensen soms dingen héél makkelijk vinden die voor mijn gevoel echt keihard werken zijn (en andersom heeft het ook voordelen hoor, ik vind dingen soms prima en een eitje waar andere mensen licht hysterisch zouden worden).

Ik leer alleen wel veel bij en ik word nooit een structuurwonder, maar als ik kijk naar hoeveel ik de afgelopen jaren al verbeterd heb dan denk ik dat hier ook nog wel wat winst te behalen valt. Het gaat me ook vooral om hoe ik mijn koters bijbreng wat ze moeten doen in een huishouden. En idd, ik ben niet altijd het goede voorbeeld.

Ik snap je!

Echt helemaal.
quote:Fiorah schreef op 23 februari 2017 @ 09:27:

Oh help wat herkenbaar en kind nummer 1 is er nog niet eens

Vooral dat je jezelf hóórt bitchen en je je eigenlijk al schuldig voelt na zin 1 maar niet op kunt houden omdat je zo KLAAR bent met die KUT chaos....

Ik lees even mee dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven