Tabletgebruik
zondag 5 maart 2017 om 07:35
Hier hebben we de afspraak dat de tablet 30min per dag gebruikt mag worden. In het weekend meestal langer.Toch is het steeds zo dat in het weekend meteen na het wakker worden dat ding aangaat. Nu wil ik geen zeurmoeder zijn, maar ben benieuwd wat jullie voor afspraken hebben.
Mijn kinderen zijn 10 en 6. Alleen de oudste heeft er een , de jongste gebruikt die van mij wel regelmatig.
Mijn kinderen zijn 10 en 6. Alleen de oudste heeft er een , de jongste gebruikt die van mij wel regelmatig.
zondag 5 maart 2017 om 07:39
Ik hou de tijd niet bij. Als ik vind dat het even genoeg is, dan gaat hij uit en moet ze wat anders gaan doen. Maar hier kijken we in de ochtend ook altijd even tv of op de iPad. Ik vind het niet zo'n probleem. Ze gaat meestal zelf ook na een tijdje wat anders doen, dus dat is prima. Dochter heeft haar eigen iPad, ze is 5.
zondag 5 maart 2017 om 07:42
zondag 5 maart 2017 om 07:43
Op schoolse dagen komt voor schooltijd de tablet bij de kids (7&4) eigenlijk nooit in beeld, wel staat de tv dan op ned3 om de tijd naar school toe wat op te vullen. Er zit geen bewust tijdslot op het gebruik. Wel stel ik na schooltijd, wanneer ze ermee spelen na ca. een half uurtje voor om te gaan tekenen of mee te helpen met koken o.i.d. Ik vind zelf een half uurtje heel acceptabel overigens. Bij de oudste staat whatsapp erop geïnstalleerd en kan ze met oma,opa en ons en haar tante appen. Oefent ze indirect haar taal, al is het grootste deel nog wel het doorappen van foto's
zondag 5 maart 2017 om 07:44
Wij hebben een app, screentime parental control, waarmee wij een tijd op kunnen instellen. Vijf minuten voor het verstrijken van de tijd krijgen ze een melding en na het verstrijken van de tijd krijgen ze een blauw scherm. Volledig accepteert door de kinderen en we hebben helemaal geen strijd meer hierover. Wel regelmatig verbazing bij vriendjes. Het is alleen niet gratis.
zondag 5 maart 2017 om 07:51
quote:Medjouldadel schreef op 05 maart 2017 @ 07:37:
Ik heb geen scherm tijd. Zolang het in balans is met buitenspelen, sporten, school etc maakt het mij niet zoveel uit. De ene dag wordt er dus veelvuldig met de tablet gespeeld en de andere dag nauwelijks 10 minuten.
Hier geen tablet maar computer, maar hetzelfde als bovenstaand.
Vooral in het weekend mogen ze het lekker zelf weten. Ff chill,niks moeten. Ik hang zelf ook met laptop op de bank tot een uur of 10. Dan gaan we aankleden,koffie drinken en bedenken wat we gaan doen.
Ik heb geen scherm tijd. Zolang het in balans is met buitenspelen, sporten, school etc maakt het mij niet zoveel uit. De ene dag wordt er dus veelvuldig met de tablet gespeeld en de andere dag nauwelijks 10 minuten.
Hier geen tablet maar computer, maar hetzelfde als bovenstaand.
Vooral in het weekend mogen ze het lekker zelf weten. Ff chill,niks moeten. Ik hang zelf ook met laptop op de bank tot een uur of 10. Dan gaan we aankleden,koffie drinken en bedenken wat we gaan doen.
zondag 5 maart 2017 om 08:01
Tablet :Max 1 uur per dag. Niet voor ontbijt en niet na het avondeten.
En niet uit willen zetten nadat ik gezegd heb dat de tijd om is: dan morgen geen tablet.
Klinkt streng, maar realiteit: ik heb in 1,5 jr 1 keer moeten zeggen dat zoon morgen geen tablet krijgt.
Ze weten waar ze zich aan moeten houden en derhalve geen discussie.
En ik sta er niet met de stopwatch naast: zoals eergisteren, vakantiedag met slecht weer dan zeg in pas na twee uur dat het uur om is. Ze kijken er ook vaak genoeg de hele dag niet naar om.
En niet uit willen zetten nadat ik gezegd heb dat de tijd om is: dan morgen geen tablet.
Klinkt streng, maar realiteit: ik heb in 1,5 jr 1 keer moeten zeggen dat zoon morgen geen tablet krijgt.
Ze weten waar ze zich aan moeten houden en derhalve geen discussie.
En ik sta er niet met de stopwatch naast: zoals eergisteren, vakantiedag met slecht weer dan zeg in pas na twee uur dat het uur om is. Ze kijken er ook vaak genoeg de hele dag niet naar om.
zondag 5 maart 2017 om 08:13
Hier ook doordeweeks per dag een halfuur. Soms gaat hij helemaal niet aan. In het weekend mogen ze een uur. Dat gebruiken ze meestal wel op, tenzij we een dagje uit hebben of vriendjes die komen spelen (dan eerst iets anders doen en dan pas tablet).
Wij hebben een kindertablet en daar kun je de tijd op instellen. Dan krijgen ze 5 min voor de tijd om is een melding. Om hun spelletje af te werken of op te slaan.
Wij hebben een kindertablet en daar kun je de tijd op instellen. Dan krijgen ze 5 min voor de tijd om is een melding. Om hun spelletje af te werken of op te slaan.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
zondag 5 maart 2017 om 08:15
zondag 5 maart 2017 om 08:17
zondag 5 maart 2017 om 08:27
Jeetje wat kort, en heel half uur op je tablet mogen.
Ik geloof meer in zelfregulatie en dat heeft hier goed uitgepakt. Het zijn nu pubers die ook nog andere dingen doen dan op schermpjes kijken. Zij hadden dan geen tablets maar Nintendo's maar ook dat ging goed. Met vriendjes die kwamen spelen altijd eerst iets anders doen en dan pas op de Nintendo.
Voordeel daarvan was dat ze het zelf leerden reguleren en dus ook als ik niet thuis was/ben niet constant op hun schermpjes zitten. Ze kunnen zelf de verleiding weerstaan.
Ik geloof meer in zelfregulatie en dat heeft hier goed uitgepakt. Het zijn nu pubers die ook nog andere dingen doen dan op schermpjes kijken. Zij hadden dan geen tablets maar Nintendo's maar ook dat ging goed. Met vriendjes die kwamen spelen altijd eerst iets anders doen en dan pas op de Nintendo.
Voordeel daarvan was dat ze het zelf leerden reguleren en dus ook als ik niet thuis was/ben niet constant op hun schermpjes zitten. Ze kunnen zelf de verleiding weerstaan.
zondag 5 maart 2017 om 08:35
Probleem is een beetje dat de oudste zich al zolang ze leeft niet kan vermaken , behalve met dat ding. De jongste gaat braaf spelen als ik gezegd heb dat het uit moet. Dit levert veel irritatie op bij de jongste, die voortdurend lastig gevallen wordt door de oudste. Zeker in vakanties is het heel erg lastig. Dan zijn we ook zeker niet zo strikt met onze tijd hoor.
zondag 5 maart 2017 om 08:59
Doordeweeks niet.
In het weekend onbeperkt maar na een uurtje legt ze dat ding meestal zelf weg. Mijn dochter van 9 is nog steeds meer een speelkind.
Ik heb wel de regel dat ze niet gelijk na het slapen erop mag. Ik merkte dat ze steeds vroeger wakker werd en op haar iPad ging. Ze sliep erop.
Nu slaapt ze weer wat langer uit en na het ontbijt mag ze op haar iPad.
In het weekend onbeperkt maar na een uurtje legt ze dat ding meestal zelf weg. Mijn dochter van 9 is nog steeds meer een speelkind.
Ik heb wel de regel dat ze niet gelijk na het slapen erop mag. Ik merkte dat ze steeds vroeger wakker werd en op haar iPad ging. Ze sliep erop.
Nu slaapt ze weer wat langer uit en na het ontbijt mag ze op haar iPad.
zondag 5 maart 2017 om 09:13
Mijn jongens zijn nu al twee uur lego aan het bouwen met bouwtekeningen die ze op hun tablet bekijken, telt dat ook mee?
Ik heb de schermtijd helemaal losgelaten, ze zitten soms de hele dag op de tablet of voor de tv, andere dagen kijken ze er niet naar om. Zolang ze ook nog spelen, lezen en hun humeur gewoon ok is, laat ik ze.
Ik heb de schermtijd helemaal losgelaten, ze zitten soms de hele dag op de tablet of voor de tv, andere dagen kijken ze er niet naar om. Zolang ze ook nog spelen, lezen en hun humeur gewoon ok is, laat ik ze.
zondag 5 maart 2017 om 11:53
Doordeweeks jongste (7) een half uur, oudste (11) een uur, aan het eind van de middag. In het weekend 's ochtends ook.
Oudste is zo'n kind dat 'm nooit uit zichzelf uit zal zetten dus helaas restrictie nodig. Jongste kan zich veel beter zelf vermaken (en dat is niet alleen door de leeftijd!).
Iets tekenen of maken met een voorbeeld van pinterest of internet geldt niet als schermtijd.
Oudste is zo'n kind dat 'm nooit uit zichzelf uit zal zetten dus helaas restrictie nodig. Jongste kan zich veel beter zelf vermaken (en dat is niet alleen door de leeftijd!).
Iets tekenen of maken met een voorbeeld van pinterest of internet geldt niet als schermtijd.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C
zondag 5 maart 2017 om 12:28
Wij hebben wel een iPad, maar de kinderen gebruiken hem nooit. Ik vind het echt geen toevoeging. Misschien als ze ouder zijn dat ze er wat op kunnen opzoeken ofzo. Wij gebruiken hem zelf eigenlijk amper en zeker weinig met kinderen in de buurt, soms wel voor mail, iets boeken, informatie, recepten of het typen van een brief oid. Telefoons gebruiken wij wel, maar eigenlijk ook nooit als de kinderen in de buurt zijn. We letten daar bewust op. Soms kijken we een film met z'n allen of iets anders, maar er is zeker geen onbeperkte toegang tot schermende huis. Ik vind het echt vreselijk als ik bij anderen thuis kom de de tv staat non-stop aan of kinderen zitten maar op een tablet. Ik vind het nogmaals echt geen toevoeging.