Schoolreis

17-03-2017 19:19 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind van 8 gaat binnenkort op schoolreis naar Hellendoorn. Op een klas van 32 kinderen gaan 4 begeleiders mee. Ik vind kinderen van 8 te jong om met zo weinig toezicht door Hellendoorn te lopen. Mijn vraag aan jullie; ben ik overbezorgd of niet?
quote:Nouschi schreef op 17 maart 2017 @ 20:14:

[...]

Als kind van tevoren al buikpijn heeft zou ik haar wel gerust willen stellen en even overleggen op school, of met de begeleider, om haar een beetje op haar gemak te stellen.

De enige buikpijn die wij er destijds over hadden, was de spanning van een dagje uit zonder ouderlijk toezicht, helemaal geweldig vonden we dat, en de nacht vóór het schoolreisje lag je je te verkneukelen in je bed, want nou kwám die grote dag dan eindelijk...

Kind krijgt alleen buikpijn doordat de moeder buikpijn heeft. Als de moeder zou zeggen "Joh, wat gaaf, lekker een dagje uit met je klas, gaat helemaal geweldig worden!", dan heeft het kind echt geen buikpijn, maar wél als moeder al maanden zélf aan het tobben is over dat schoolreisje en dat ook laat merken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 17 maart 2017 @ 20:22:

[...]

De enige buikpijn die wij er destijds over hadden, was de spanning van een dagje uit zonder ouderlijk toezicht, helemaal geweldig vonden we dat, en de nacht vóór het schoolreisje lag je je te verkneukelen in je bed, want nou kwám die grote dag dan eindelijk...

Niet alle kinderen zijn zoals jij als kind was hè?

Alle volwassenen ook niet
Een kind kan dingen overigens ook eng of spannend vinden, terwijl de ouder(s) driest zijn en zonder enige vorm van schroom de wereld bestormen. Ik was zelf zo'n kind. Mij hielp het erg wanneer er rustig werd uitgelegd wat er zou gebeuren en wat ik kon verwachten. Ik vind dat niet zo'n heel ernstige zaak, als het kind dat gerustgesteld is, wordt het met elk uitje makkelijker.
quote:pejeka schreef op 17 maart 2017 @ 20:11:

[...]

Nondeju, écht, voor een schoolreisje allerlei overleg op school? Wij gingen vroeger gewoon op schoolreis, dagje naar een pretpark of de Westerbouwing of de dierentuin, met een aantal leerkrachten voor het toezicht en een paar kratten met limonade in de bagageruimte van de touringcar voor onderweg. En geen moeder die zich er druk over maakte, laat staan dat die moeders op school kwamen praten over het feit dat Marietje het eng vond of rustiger moest hebben of weet ik weet. Moeders kwamen ons uitzwaaien bij de school als de bussen wegreden en als we aan het eind van de dag weer moegespeeld en vol van alle indrukken thuiskwamen, stonden ze ons weer bij de bus op te wachten, maar al dat overdreven gedoe over Marietjes gevoeligheid waar rekening mee moest worden gehouden, echt niet...

Nee, waren onze ouders maar naar school gegaan. Wij kregen altijd chocomel te drinken, je mocht niks te drinken meenemen ivm lekken. Dus ik had altijd de hele dag dorst. Stond water te drinken bij de toiletten want ik lustte echt geen chocomel.

Ook waren we een keer veel later thuis omdat er een kind het leuk vond om zich te verstoppen op het moment dat we naar huis gingen.

Worden dingen nu echt beter geregeld dan toen.
Volgens mij is het vastgelegd: 1 begeleider op 6 kinderen
quote:sssssst schreef op 17 maart 2017 @ 20:32:

[...]

Nee, waren onze ouders maar naar school gegaan. Wij kregen altijd chocomel te drinken, je mocht niks te drinken meenemen ivm lekken. Dus ik had altijd de hele dag dorst. Stond water te drinken bij de toiletten want ik lustte echt geen chocomel.

Ook waren er een keer veel later thuis omdat er een kind het leuk vind om zich te verstoppen op het moment dat we naar huis gingen.

Worden dingen nu echt beter geregeld dan toen.Ja, want dat kwam echt om de haverklap voor, destijds. Kinderen die van dorst omkwamen en kinderen die gewoon achtergelaten werden. Sure.
quote:remedialteacher schreef op 17 maart 2017 @ 20:37:

Volgens mij is het vastgelegd: 1 begeleider op 6 kinderenBij wet?
Afgelopen schooljaar hadden wij nagenoeg hetzelfde aan de hand, maar dan met een kind in groep 4. Wij waren niet de enige ouders die de kinderen (6 of 7 jaar) te jong vonden om zelfstandig door zo'n park te wandelen. Er is na extra overleg besloten dat ook de kinderen van de groepen 4 en 5 in groepjes met een ouder/leerkracht door het park gingen. Voor de groepen 6 t/m 8 mochten de kinderen zelf kiezen: of met een groepje mee of zelfstandig.

Dus, ik zou het zeker even ter sprake brengen op school, waarschijnlijk zijn er meer ouders en/of kinderen die hier niet heel blij van worden.
quote:pejeka schreef op 17 maart 2017 @ 20:40:

[...]

Ja, want dat kwam echt om de haverklap voor, destijds. Kinderen die van dorst omkwamen en kinderen die gewoon achtergelaten werden. Sure.Ik kwam niet om van de dorst en er werd niemand achtergelaten er werd gezocht. Toen waren schoolreisjes niet foutloos en nu nog steeds niet. Scholen hebben gelukkig wel geleerd van de dingen die mis gingen en hun toezicht verbeterd.
quote:Phaedra__ schreef op 17 maart 2017 @ 20:44:

[...]

Bij wet?Onderwijs afspraken/wetten in verband met aansprakelijkheid als er wat gebeurd.
quote:remedialteacher schreef op 17 maart 2017 @ 20:55:

[...]

Onderwijs afspraken/wetten in verband met aansprakelijkheid als er wat gebeurd.Maar waar is dat vastgelegd dan?
Hoe weet je hoeveel begeleiders er mee gaan? Ik weet dat soort dingen helemaal niet, ook niet hoe ze het organisatorisch aanpakken. Ik breng kind naar de bus, zwaai hem uit en zeg: veel plezier!

En als zoon van tevoren klaagt over buikpijn, zeg ik: 'tuurlijk is het best spannend, maar je zal zien dat het leuk wordt.'

Aan het eind van de dag rolt er dan wel weer een bekend kind moe maar voldaan uit een bus.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-03-2017 22:55
Reden: ongepast
% gewijzigd
don't forget that i'm fabulous, and you're not
quote:remedialteacher schreef op 17 maart 2017 @ 20:55:

[...]

Onderwijs afspraken/wetten in verband met aansprakelijkheid als er wat gebeurd.

Ja, de wet op de schoolreisjes artikel 1 lid 4

Dit is geen wet.

Het is gewoon aan de school. Ze kunnen ook alleen met juf.

En TO, je bent zeker overbezorgd. Al ging je kind helemaal alleen, hij komt er wel weer levend vandaan, denk je zelf ook niet?
quote:lisaviva schreef op 17 maart 2017 @ 20:57:

Hoe weet je hoeveel begeleiders er mee gaan? Ik weet dat soort dingen helemaal niet, ook niet hoe ze het organisatorisch aanpakken. Ik breng kind naar de bus, zwaai hem uit en zeg: veel plezier!

En als zoon van tevoren klaagt over buikpijn, zeg ik: 'tuurlijk is het best spannend, maar je zal zien dat het leuk wordt.'

Aan het eind van de dag rolt er dan wel weer een bekend kind moe maar voldaan uit een bus.

Ja hier ook.

Doei kind, veel plezier.

Die kinderen zijn toch ook niet gek?! Wat denken mensen dat ze doen, de attractie uit springen? Daar helpt trouwens geen begeleider aan.
quote:lisaviva schreef op 17 maart 2017 @ 20:57:

Aan het eind van de dag rolt er dan wel weer een bekend kind moe maar voldaan uit een bus.Omdat je daar mails over krijgt toch? Ze moeten ouders hebben die meegaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Waar het op neerkomt, is dat ik geen fluit snap van dit topic. Generaties lang zijn kinderen op schoolreisjes gegaan, gewoon in een bus, met een aantal leerkrachten erbij, die verdomd goed zelf konden inschatten welke kinderen ze even wat meer ruimte konden geven en welke kinderen ze wat meer in de gaten moesten houden, want weet je, daar zijn die leerkrachten voor opgeleid. En dus is het generaties zo geweest dat ouders hun kinderen vrolijk kwamen uitzwaaien als ze om 8 uur in de ochtend in de bus stapten, gewoon naar huis gingen in de wetenschap dat er goed voor hun kroost gezorgd zou worden, en om 5 of 6 uur in de middag haalden ze de kinderen weer op, die dan met rode wangen van plezier volop babbelden over alle belevenissen van de dag.

Maar is ook dit nu al verworden tot een issue waar langdurig overleg tussen ouder en leerkracht voor nodig is, allerlei apen en beren op de weg, want tja... Jantje kan soms baldadig zijn en Marietje wat teruggetrokken, en wat als daar niet genoeg op gelet wordt... Nou, lekker vertrouwen heb je dan in de school. Enerzijds geven steeds meer ouders aan dat steeds meer opvoedingstaken maar op school moeten worden uitgevoerd, omdat ze er zelf niet aan toe komen of geen tijd voor hebben, maar met een schoolreisje is het dan opeens drama... Grow up... en dan bedoel ik dus de ouders...
Helemaal zelfstandig door Hellendoorn met 8 jaar vind ik, als leerkracht, zeker te jong.

Groepjes van 8 kinderen zijn grote groepjes, maar moet te doen zijn.
Is toch interessant hoe iedereen iets anders uit een topic haalt.

Ik zou geen probleem hebben met dit schoolreisje, maar ik vind het ook niet gek dat je terloops tegen de juf/meester zegt dat kind het spannend vindt.
Eens, Pejaka.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lijkt mij helemaal prima
Als de groepjes bij de begeleider blijven zou ik het prima vinden. Alleen door het park zonder begeleider is een ander verhaal.
quote:pejeka schreef op 17 maart 2017 @ 21:17:

Waar het op neerkomt, is dat ik geen fluit snap van dit topic. Generaties lang zijn kinderen op schoolreisjes gegaan, gewoon in een bus, met een aantal leerkrachten erbij, die verdomd goed zelf konden inschatten welke kinderen ze even wat meer ruimte konden geven en welke kinderen ze wat meer in de gaten moesten houden, want weet je, daar zijn die leerkrachten voor opgeleid. En dus is het generaties zo geweest dat ouders hun kinderen vrolijk kwamen uitzwaaien als ze om 8 uur in de ochtend in de bus stapten, gewoon naar huis gingen in de wetenschap dat er goed voor hun kroost gezorgd zou worden, en om 5 of 6 uur in de middag haalden ze de kinderen weer op, die dan met rode wangen van plezier volop babbelden over alle belevenissen van de dag.

Maar is ook dit nu al verworden tot een issue waar langdurig overleg tussen ouder en leerkracht voor nodig is, allerlei apen en beren op de weg, want tja... Jantje kan soms baldadig zijn en Marietje wat teruggetrokken, en wat als daar niet genoeg op gelet wordt... Nou, lekker vertrouwen heb je dan in de school. Enerzijds geven steeds meer ouders aan dat steeds meer opvoedingstaken maar op school moeten worden uitgevoerd, omdat ze er zelf niet aan toe komen of geen tijd voor hebben, maar met een schoolreisje is het dan opeens drama... Grow up... en dan bedoel ik dus de ouders...Dat heet passend onderwijs! In mijn tijd zaten veel meer kinderen met afwijkend gedrag in het speciaal onderwijs. En viel het niemand op dat de Marietjes en beetje sip terug kwamen.
quote:lizzy75 schreef op 17 maart 2017 @ 21:30:

Als de groepjes bij de begeleider blijven zou ik het prima vinden. Alleen door het park zonder begeleider is een ander verhaal.Natuurlijk blijft er een begeleider/leerkracht bij jonge kinderen. Wat dacht je dan? Dat die naast de touringcar een borrel gingen zitten drinken in de zon en de kinderen van 6 of 7 jaar het zelf lieten uitzoeken in een pretpark? Alleen al het feit dat je het je afvraagt, wat een onzin. Destijds bleven de leerkrachten die meegingen al bij de kinderen, en hielden alles in de gaten, waarom zou dat tegenwoordig anders zijn?
quote:sssssst schreef op 17 maart 2017 @ 21:42:

[...]

Dat heet passend onderwijs! In mijn tijd zaten veel meer kinderen met afwijkend gedrag in het speciaal onderwijs. En viel het niemand op dat de Marietjes en beetje sip terug kwamen.Schoolreisje vinden alle kinderen over het algemeen leuk, en leerkrachten hebben echt verdomd goed in de gaten of ze een bepaalde leerling wat meer onder hun vleugels moeten nemen en doen dat dan ook echt wel. Gewoon vertrouwen hebben in die mensen, zou ik zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven