Schoolreis

17-03-2017 19:19 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind van 8 gaat binnenkort op schoolreis naar Hellendoorn. Op een klas van 32 kinderen gaan 4 begeleiders mee. Ik vind kinderen van 8 te jong om met zo weinig toezicht door Hellendoorn te lopen. Mijn vraag aan jullie; ben ik overbezorgd of niet?
quote:Solomio schreef op 18 maart 2017 @ 08:58:

[...]

Ik denk juist dat er vroeger veel te jong veel te veel van kinderen verwacht werd.

Dat we nu mss wat doorslaan naar de andere kant wil natuurlijk niet zeggen dat het vroeger zo veel beter was.Dit denk ik ook.
quote:_Beeldig_ schreef op 18 maart 2017 @ 01:07:

Oh dat is inderdaad schattig en sneu tegelijk, Sjansje!

Wat stoer van de school dat ze je dochter en haar klas ook vrij rond liepen lopen. In zo'n geval snap ik de buikpijn prima, maar dapper dat je het toch los kon laten! Hoe vond je dochter het? Groeide ze drie centimeter van trots? Of vond ze het net zo spannend als haar moeder het uitje in Planckendael?

Toverland heeft buiten een paar speeltoestellen staan. Waaronder een ding waar je op kan zitten en dan ronddraaien. Dat heeft ze dus een eeuwigheid gedaan en toen was ze misselijk

Gelukkig was dat snel over en was de rest van de dag nog erg gezellig.

Ik was wel blij dat ze weer thuis was
quote:Solomio schreef op 18 maart 2017 @ 08:58:

[...]

Ik denk juist dat er vroeger veel te jong veel te veel van kinderen verwacht werd.

Dat we nu mss wat doorslaan naar de andere kant wil natuurlijk niet zeggen dat het vroeger zo veel beter was.

Gedeeltelijk mee eens. Wat er toen van kinderen verwacht werd, paste in de tijdsgeest en de minder complexe maatschappij/verkeer etc.

Als ik vroeger naar school liep kwam ik zelden een rijdende auto tegen. De vaders uit mijn staat waren voor 8.00 uur vertrokken naar hun werk. Dertig jaar later als mijn kinderen naar school liepen was het onderweg naar school en bij school heel druk met auto's van ouders die hun kinderen per auto weg brachten. Ik woon in de wijk waar ik ben opgegroeid dus kan dat prima vergelijken voor deze omgeving.
quote:Mietrot schreef op 17 maart 2017 @ 23:45:

[...]

Ik zie op de website van Hellendoorn dingen als loopings, zwevende toestanden, waterbanen, ...

Echt niet dat ik daar mijn kind alleen in loslaat voor zijn 10 à 12.

Ofwel ga ik mee, ofwel sta ik naast de attractie.

Eerlijk, wat schiet je daarmee op?? En dat is niet vervelend bedoeld, maar stel, er gebeurt werkelijk iets, en jij staat naast die attractie, wordt het daar dan beter van? Sneller opgelost?

Ik ging met mijn dochter naar een plaatselijke speeltuin, ze was toen net twee. Lekker achterop de fiets, picknickmandje mee, en een boek voor mama. Ik zat op een bankje, zij ging op de glijbaan. Voordeel van peuters, die willen alles altijd nóg een keeeeeeeeeeer... (en dan nog 300 keer).

Er was een opa met kleinzoon, van ongeveer dezelfde leeftijd. Opa stond naast de glijbaan. En keek eens afkeurend naar mij.

Kleinzoon schoot met voet van de trap, klapte door twee tredes, met kin ook nog eens op zo´n trede, maakte een rare kronkel en belandde op de grond. Opa stond ernaast maar het ging zo snel dat hij echt niks kon doen. Nee, fout. Juist doordat hij wel wat deed maakte dat kind een grotere smak, die rare kronkel was niet nodig geweest. Opa meende naderhand nog de opmerking te moeten maken dat ik onverstandig bezig was. Maar hey, ernaast staan levert dus evenveel veiligheid op als een bankje op drie meter afstand.

In onze buurt een moeder wiens kinderen niet alleen buiten mochten. De hele buurt struinde vanaf een jaar of vijf door alle achtertuinen, maar haar kinderen dus niet. Onverantwoord waren wij allemaal.

Kind kwam met spelen met een vinger klem te zitten, vinger eraf, in het ziekenhuis een infectie erbij en het was kantjeboord.

Ik bedoel maar, de kans dat er iets gebeurt is gewoon altijd aanwezig, waar je ook bent. Zelfs als je je kind geen seconde uit het oog zou verliezen kan er wat gebeuren. Dus naast een attractie staan, of zelfs mee erin gaan, levert geen garantie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:-Nienke- schreef op 17 maart 2017 @ 19:32:

[...]

Of dat ze leert vertrouwen op het organisatorisch vermogen van school, en hun bekwaamheid om zorg te dragen voor haar kind bij buitenschoolse activiteiten. Lijkt me een nog beter alternatief.Jaaa tot je kind je belt dat hij helemaal alleen is en de juf hem blijkbaar vergeten is omdat hij naar de wc moest...

Dus ja ik kan me iets van de ongerustheid van TO voorstellen.

Maar TO heeft jouw kind geen telefoon dan? Geef hem/haar er dan een mee Zorg dat je het nummer van 2 begeleiders krijgt en laat je kind jou bellen als er wat is zodat jij een begeleider kunt bellen.
quote:sjansje schreef op 18 maart 2017 @ 10:11:

[...]

Toverland heeft buiten een paar speeltoestellen staan. Waaronder een ding waar je op kan zitten en dan ronddraaien. Dat heeft ze dus een eeuwigheid gedaan en toen was ze misselijk

Gelukkig was dat snel over en was de rest van de dag nog erg gezellig.

Ik was wel blij dat ze weer thuis was En ik neem aan dat ze nu echt weet dat je van draaien misselijk kan worden, dat ondervind je niet als mama je uit het toestel haalt na 3 rondjes omdat je na 5 rondjes misselijk zou kunnen worden. Laten ondervinden hoe een gebroken been voelt is weer het ander uiterste
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:remedialteacher schreef op 17 maart 2017 @ 20:55:

[...]

Onderwijs afspraken/wetten in verband met aansprakelijkheid als er wat gebeurd.Gebeurt.
quote:Phaedra__ schreef op 17 maart 2017 @ 23:39:

Met 8 gaan ze alleen naar school.

Met 8 spelen ze alleen in de wijk.

Met 8 lopen ze alleen naar vriendinnen.

Met 8 gaan ze zelfstandig naar sport.

En dan kunnen ze niet in een parkje als Hellendoorn met vriendinnen samen lopen, terwijl er overal begeleiding is?Ik laat ze liever in een park los dan alleen in de wijk, alleen naar sport, alleen naar de super etc.
quote:Mietrot schreef op 17 maart 2017 @ 23:44:

[...]

Ik ben Belgje. Ik ken vooral Bobbejaanland .

Ik trek daar de website van Slagharen open en zie daar gelijk iets looping-achtig.

Hell no dat ik daar mijn kind voor zijn / haar 12de alleen in laat.Daar zijn gewoon regels voor (leeftijd/lengte) of ze daar in mogen. Er staat personeel bij de attracties en die houden zich daar echt aan.
quote:nina1966 schreef op 18 maart 2017 @ 12:02:

[...]

Jaaa tot je kind je belt dat hij helemaal alleen is en de juf hem blijkbaar vergeten is omdat hij naar de wc moest...

Dus ja ik kan me iets van de ongerustheid van TO voorstellen.

Maar TO heeft jouw kind geen telefoon dan? Geef hem/haar er dan een mee Zorg dat je het nummer van 2 begeleiders krijgt en laat je kind jou bellen als er wat is zodat jij een begeleider kunt bellen.

Heb alle reacties doorgelezen, en ja TO is overbezorgd.

Ken Hellendoorn, dikwijls genoeg geweest, zeer overzichtelijk, zeer degelijk en uiterst oplettend personeel. Kinderen die te klein zijn en waar twijfel bestaat over de leeftijd worden zonder discussie geweigerd. Ging en ga er graag naar toe, gaan ergens zitten, kinderen lopen lekker rond en mogen overal in. Zelf lopen we eens rond om te kijken wat ze aan het doen zijn. Mijn kinderen hebben beperkingen (spraak- taal problemen en leerproblemen) en hebben hierdoor een ontwikkelingsachterstand. Efteling doen we niet, te massaal, te groot, te lawaaierig..........

Wat ik regelmatig gezien heb is dat de kinderen een armbandje kregen met het telefoonnummer van de betreffende begeleider. Mocht er dan iets zijn dan kon er gebeld worden. Kinderen vergeten? Flauwekul, de grootste smoes die je kunt verzinnen. De begeleider checkt voordat ze uit park weggaan of alle kinderen er zijn en in de bus wordt er nog een keer gecontroleerd.

En ja, als 10 jarige ging ik met onze klas van 34 kinderen en 2 leerkrachten naar Ouwehands dierenpark en daarna naar het nabij gelegen zwembad.................. Het kan dus wel.............
Met 8 jaar niet alleen in de wijk spelen, maar alleen in de achtertuin?

Wij dwaalden vroeger vaak door de wijk; spannend!
quote:florel schreef op 18 maart 2017 @ 00:02:

[...]

Mocht jij mee? Ik ben een taxiouder (ik werk ongeveer 40 uur) maar neem voor dat soort dingen graag vrij. Met schooluitjes mag ik mee, met een schoolreis niet. De ouders van de 'commissie/ouderraad' die mogen mee. Die zijn belangrijker.

Is dat een geval belangrijker zijn denk je? Ik zit zelf in de ouderraad en organiseer dit jaar het schoolreisje van onze school. Ik vind het best wel logisch dat iemand van de ouderraad, als organisator dus, mee gaat. Zo krijg je ook een goed beeld hoe het schoolreisje geweest is, of het park geschikt was etc. Als het kan qua budget ga ik dus mee dit jaar.

Hellendoorn is mijn dochter vorig jaar geweest, ze was toen 10, sommigen uit haar klas waren nog 9. Maar ook een klas lager (met ook 8-jarigen dus) gingen naar Hellendoorn. Ze lopen daar ook vrij rond, in vooraf afgesproken groepjes en her en der in het park zijn ouders en leerkrachten aanwezig. Daarnaast is elke leerling zeer herkenbaar in een felgroen shirt met het telefoonnummer van de school erop.

Dit jaar gaan ze ergens anders heen. Zoon van 7 zit in groep 4, maar omdat hij in een combi 4/5 zit, gaat zijn klas mee met het schoolreisje van de bovenbouw (groep 5/6/7). En ja, dat vind ik best een beetje spannend, omdat hij nog zo jong is, maar bijna de halve school loopt in dat park, plus begeleiding en in een groepje, dat komt wel goed.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Zoon van 7 mag trouwens gewoon buiten spelen en ons eigen buurtje door. Dochter van bijna 11 mag de hele wijk door, zelf naar de winkel en zodra ze de weg goed weet zelf naar haar vriendin die in een dorp vlakbij woont, dat is een minuut of 10 fietsen. Zoon mag niet alleen naar school of sport, al is dat maar 5 minuten lopen, omdat hij een dromer is en een weg moet oversteken waar nogal eens hard gereden wordt. Voorlopig breng ik hem dus nog.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:nina1966 schreef op 18 maart 2017 @ 12:02:

[...]

Jaaa tot je kind je belt dat hij helemaal alleen is en de juf hem blijkbaar vergeten is omdat hij naar de wc moest...

Alsof dat schering en inslag is bij ieder schoolreisje

Ik ben zelf wel twee keer kwijtgeraakt bij een schoolreisje, en beide keren zijn ze me toch echt gaan zoeken en kwam ik gewoon weer met de bus thuis.

Loslaten is gewoon lastig, en de één gaat dat wat gemakkelijker af dan de ander. Maar het is wel noodzakelijk. Iets anders is het als je kind echt met geen stok op schoolreisje wil, of op kamp. In zo'n geval vind ik het verkeerd om zo'n kind toch te dwingen.
quote:Phaedra__ schreef op 17 maart 2017 @ 23:39:

Met 8 gaan ze alleen naar school.

Met 8 spelen ze alleen in de wijk.

Met 8 lopen ze alleen naar vriendinnen.

Met 8 gaan ze zelfstandig naar sport.

En dan kunnen ze niet in een parkje als Hellendoorn met vriendinnen samen lopen, terwijl er overal begeleiding is?

Nou, dan zal ik wel op een vreemde plek wonen, want hier is dat dus helemaal niet gebruikelijk. Grote stad in het zuiden van het land.

Alle kinderen uit kinds klas (groep 4) worden naar school gebracht, ik zie soms kinderen uit groep 7 of 8 die alleen komen.

Alleen in de wijk spelen, tot op zekere hoogte. Dat wil zeggen, ofwel geen straten oversteken ofwel één straat tot aan de speeltuin. Maar zeker niet door de hele wijk.

Vrienden wonen niet (allemaal) in hetzelfde blok, dus echt niet dat kind zelf naar vrienden kan wandelen of vrienden naar hem. Ze worden altijd gehaald en gebracht, ook op loopafstand.

Op de fiets mogen de kinderen helemaal nog niet alleen, alleen op de fiets over het trottoir. Een kind van 8 jaar heeft helemaal geen verkeersinzicht, die kan echt niet alleen op pad.

En dan denk je misschien dat ik zo'n overbeschermende moeder ben, maar ik ken dus geen enkel kind uit de klas van ons kind dat zoiets alleen mag. Sterker nog, het komt zelfs voor dat de onze meer mag dan andere kinderen va die leeftijd.
quote:blauwmetstippen schreef op 18 maart 2017 @ 17:21:

[...]

Nou, dan zal ik wel op een vreemde plek wonen, want hier is dat dus helemaal niet gebruikelijk. Grote stad in het zuiden van het land.

Alle kinderen uit kinds klas (groep 4) worden naar school gebracht, ik zie soms kinderen uit groep 7 of 8 die alleen komen.

Alleen in de wijk spelen, tot op zekere hoogte. Dat wil zeggen, ofwel geen straten oversteken ofwel één straat tot aan de speeltuin. Maar zeker niet door de hele wijk.

Vrienden wonen niet (allemaal) in hetzelfde blok, dus echt niet dat kind zelf naar vrienden kan wandelen of vrienden naar hem. Ze worden altijd gehaald en gebracht, ook op loopafstand.

Op de fiets mogen de kinderen helemaal nog niet alleen, alleen op de fiets over het trottoir. Een kind van 8 jaar heeft helemaal geen verkeersinzicht, die kan echt niet alleen op pad.

En dan denk je misschien dat ik zo'n overbeschermende moeder ben, maar ik ken dus geen enkel kind uit de klas van ons kind dat zoiets alleen mag. Sterker nog, het komt zelfs voor dat de onze meer mag dan andere kinderen va die leeftijd.

Ik vind dat echt apart! Blijkbaar beïnvloedt men elkaar onwillekeurig toch, want hier (Amsterdam) is het in het eigen stadsgedeelte allemaal vrij normaal vanaf 8, 9 jaar. Ze spelen in de wijk, de kinderen die op de buurtschool zitten komen daar zelf naar toe.

Alleen sport is vaak echt half uurtje fietsen, dat doen ouders wel mee.

Maar verder fietsen ze lekker zelf naar elkaar of naar de bibliotheek of het parkje ofzo hoor.

Wel wat meer verkeer dan bij jullie dacht ik zo...

Misschien juist daarom, onze kinderen zijn wellicht meer gewend.
quote:sssssst schreef op 17 maart 2017 @ 22:18:

[...]

Dat zegt ook helemaal niemand dat iedereen getraumatiseerd terug kwam. Maar het tegendeel, dat er alleen maar gelukkige kinderen terug kwamen, is gewoon ook niet waar.Nou dan laat je je kind lekker thuisblijven bij mama, en leert haar/hem dat alle dingen die "nieuw" of "spannend" zijn allemaal potentiële gevarenzones zijn, en terwijl alle kinderen dan de volgende dag opgewonden napraten over dat schoolreisje, zit jouw kind bang in een hoekje en voelt zich buitengesloten. Als dat is waar je gelukkig van wordt, nou prima.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Lady_Voldemort schreef op 18 maart 2017 @ 15:30:

[...]

Alsof dat schering en inslag is bij ieder schoolreisje

Ik ben zelf wel twee keer kwijtgeraakt bij een schoolreisje, en beide keren zijn ze me toch echt gaan zoeken en kwam ik gewoon weer met de bus thuis.

Loslaten is gewoon lastig, en de één gaat dat wat gemakkelijker af dan de ander. Maar het is wel noodzakelijk. Iets anders is het als je kind echt met geen stok op schoolreisje wil, of op kamp. In zo'n geval vind ik het verkeerd om zo'n kind toch te dwingen.Twee keer kwijtgeraakt? Klinkt meer alsof je jezelf kwijtgemaakt had, dat is wel wat anders natuurlijk.
Oei, dochter van groep 1 is vorig jaar al op schoolreis geweest naar Toverland. Geen moment over nagedacht. Ze heeft het heerlijk gehad!
quote:pejeka schreef op 18 maart 2017 @ 18:20:

[...]

Nou dan laat je je kind lekker thuisblijven bij mama, en leert haar/hem dat alle dingen die "nieuw" of "spannend" zijn allemaal potentiële gevarenzones zijn, en terwijl alle kinderen dan de volgende dag opgewonden napraten over dat schoolreisje, zit jouw kind bang in een hoekje en voelt zich buitengesloten. Als dat is waar je gelukkig van wordt, nou prima.Het gaat niet over mijn kind, het gaat over kinderen voor wie een schoolreisje niet automatisch een feest is.
quote:sssssst schreef op 18 maart 2017 @ 18:38:

[...]

Het gaat niet over mijn kind, het gaat over kinderen voor wie een schoolreisje niet automatisch een feest is.

Nou, dan moeten die moeders hun kinders dus lekker thuishouden, en zoals ik al eerder zie, vooral mee huiveren over alle verschrikkingen van een schoolreis, die kinders afschermen van nieuwe ervaringen of belevenissen, en ze lekker onder hun vleugels houden. Maar dan ook niet zeuren naderhand dat je kind buiten de groep staat omdat hij/zij niet mee was, niet mee kan praten over alle leuke dingen die ze gedaan hebben en de spannende dag, dan moet je ook consequent zijn.

Of is jouw bedoeling dan dat we schoolreisjes maar gaan afschaffen omdat er soms heel misschien wel eens zomaar kinderen kunnen zijn die het toch wel een beetje eng vinden allemaal?
quote:sssssst schreef op 18 maart 2017 @ 18:38:

[...]

Het gaat niet over mijn kind, het gaat over kinderen voor wie een schoolreisje niet automatisch een feest is.

Je haalt nu twee dingen door elkaar.

Niet voor ieder kind is een schoolreis een feestje, inderdaad. Maar dat houdt dus niet in dat schoolreisjes per definitie Eng zijn of zo, en dat je je bij ieder schoolreisje maar meteen Zorgen moet maken.
quote:anoniem180320171837 schreef op 18 maart 2017 @ 18:23:

[...]

Twee keer kwijtgeraakt? Klinkt meer alsof je jezelf kwijtgemaakt had, dat is wel wat anders natuurlijk.Wie ben jij nou weer?
quote:pejeka schreef op 18 maart 2017 @ 18:42:

[...]

Nou, dan moeten die moeders hun kinders dus lekker thuishouden, en zoals ik al eerder zie, vooral mee huiveren over alle verschrikkingen van een schoolreis, die kinders afschermen van nieuwe ervaringen of belevenissen, en ze lekker onder hun vleugels houden. Maar dan ook niet zeuren naderhand dat je kind buiten de groep staat omdat hij/zij niet mee was, niet mee kan praten over alle leuke dingen die ze gedaan hebben en de spannende dag, dan moet je ook consequent zijn.

Of is jouw bedoeling dan dat we schoolreisjes maar gaan afschaffen omdat er soms heel misschien wel eens zomaar kinderen kunnen zijn die het toch wel een beetje eng vinden allemaal?

Nee hoor, maar van een beetje begrip is nog niemand dood gegaan.

Zoals jij het schrijft zijn schoolreisjes dus alleen maar voor het gemiddelde kind. Iedereen die maar een beetje afwijkt kan niet mee en maakt zichzelf daar nog extra afwijkend mee. Dat is pech want eigen keus.

Ik pleit ervoor dat scholen hun schoolreisjes geschikt maken voor alle leerlingen. Dat leerkrachten met het maken van de groepjes rekening houden met alle kinderen. Dat er bij het meegenomen van de ouders gekeken wordt naar de geschiktheid van die ouders.
quote:Lady_Voldemort schreef op 18 maart 2017 @ 18:46:

[...]

Je haalt nu twee dingen door elkaar.

Niet voor ieder kind is een schoolreis een feestje, inderdaad. Maar dat houdt dus niet in dat schoolreisjes per definitie Eng zijn of zo, en dat je je bij ieder schoolreisje maar meteen Zorgen moet maken.

Los daarvan, ik vind het ook zo'n raar commentaar. Zes jaar lang op de lagere school schoolreisjes meegemaakt, en over het algemeen was dat het hoogtepunt van het schooljaar. Daar leefde je naartoe, telde de nachtjes af die je nog scheidden van die grote dag, en dan in de ochtend opgewonden en wel met zijn allen die touringcar in, met een rijksdaalder zakgeld en een tasje met extra lekkers mee, man, je was de koning te rijk. En ik wilde dan altijd iets voor mama mee terugnemen. Weet nog goed dat ik destijds bij de Pyramide van Austerlitz eindeloos heb staan dubben bij het souvenirwinkeltje, en toen toch die sneeuwbol van wel één hele gulden heb gekocht, waarin een kleine Pyramide van Austerlitz van plastic stond, en als je schudde, ging het sneeuwen... maar die kostte wel één hele gulden, man, dat vrat wel even in op mijn rijksdaalder zakgeld die ik mee had.... en ik stuurde een kaart naar oma, die kostte 20 cent, maar er moest ook een postzegel van 40 cent op destijds... maar ik voelde me zo groos toen oma die had gekregen de dag erna... een wereldreiziger was ik, die naar huis had geschreven...

Nooit kinderen meegemaakt die de hele dag huilend en snikkend van ellende de dag doormaakten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven