Zwangere kat

19-03-2017 18:21 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij zijn van de week tot de ontdekking gekomen dat onze poes zwanger is. Ik voelde van de week de Kittens bewegen. Nu zagen we net dat de haren rond de tepels weg beginnen te gaan is dit normaal? We weten niet precies hoeveel weken ze is.

En we zouden graag advies willen wat we straks allemaal moeten gaan halen? Welk voer en onwormings middel.

Bedankt alvast.
quote:Oudblond schreef op 19 maart 2017 @ 20:14:

[...]

Hou toch eens op met je agressieve gedoe. Beetje laat advies om een sterilisatie te halen als poes al zwanger is. En poes is niet braaf komen vragen of kater mocht komen spelen.terechte opmerking van gooilob hoor, die poes moet na de bevalling zsm gesterilliseerd worden. Beter zeggen meer mensen dat zodat de boodschap bij TO binnenkomt. Die kater had ook allang onder het mes gemoeten
quote:twijfelaartje4378 schreef op 19 maart 2017 @ 20:17:

Volgens mij vroeg t.o om advies en niet om reacties die haar vraag niet beantwoorden.het is geen vraagbaak hier, maar een forum
quote:lisbeth schreef op 19 maart 2017 @ 20:08:

Mains coon kittens , ook mix raak je makkelijk kwijt. ze zijn zo leuk ik heb er twee, een volle en een mix. Beide zijn trouwens na 6 maanden gesteriliseerd.het zijn geen maine coon kittens
quote:S-Meds schreef op 19 maart 2017 @ 20:18:

[...]

terechte opmerking van gooilob hoor, die poes moet na de bevalling zsm gesterilliseerd worden. Beter zeggen meer mensen dat zodat de boodschap bij TO binnenkomt. Die kater had ook allang onder het mes gemoetenDaar ben ik het helemaal mee eens Meds. Maar het gaat me om de toon van de muziek van de bioloog. In meerdere topics vandaag trouwens.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:S-Meds schreef op 19 maart 2017 @ 20:19:

[...]

het zijn geen maine coon kittensMix main coon en die zijn nig steeds populair
Dat ben ik met je eens, maar niet iedereen is een geboren dierenbeul.
Als je geen zin hebt om te antwoorden, reageer dan lekker in een ander topic, welke je wel interesseert.
quote:lisbeth schreef op 19 maart 2017 @ 20:21:

[...]

Mix main coon en die zijn nig steeds populaireen main coon is een raskat, zonder papieren is het geen raskat en waardeloos
quote:Oudblond schreef op 19 maart 2017 @ 20:20:

[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens Meds. Maar het gaat me om de toon van de muziek van de bioloog. In meerdere topics vandaag trouwens.ja toon is altijd lastig zonder geluid
quote:S-Meds schreef op 19 maart 2017 @ 20:27:

[...]

ja toon is altijd lastig zonder geluid

[...]

een main coon is een raskat, zonder papieren is het geen raskat en waardeloos

Zelfs zonder papiertje raak je ze makkelijk kwijt. Je kunt geen 300 euro ervoor vragen maar rond de 150 krijg je zeker ervoor.

Dan heb ik het dus even niet over broodfokkers maar mensen die hun nestje kwijt willen zondr mega winst te draaien
quote:lisbeth schreef op 19 maart 2017 @ 20:30:

[...]

Zelfs zonder papiertje raak je ze makkelijk kwijt. Je kunt geen 300 euro ervoor vragen maar rond de 150 krijg je zeker ervoor.Absoluut. En daarvoor kun je prima zorgen dat ze ontwormd en ontvlooid zijn en in ieder geval de 1e enting gehad hebben.
Oke ik vind hier wel wat van, maar de kittens zijn nu eenmaal onderweg, dus wat praktische tips:

- Je voelt de kittens al bewegen. Dat betekent dat ze al best ver is. Ik zou zeggen, nog max 2/3 weken te gaan.

- Creëer een lekker plekje voor de bevalling. Een grote kartonnen doos, eventueel in een eigen kamer, met oude handdoeken erin. Later kun je dan een hoog gat maken in de doos voor de kittens. Let op: geen bananendoos! Daar zitten soms giftige stoffen in.

- Lees je in over bevallingen van poezen. Ik moest haar toen een handje helpen. Ik heb bijvoorbeeld navelstrengetjes moeten af binden. Mocht je iets niet weten tijdens de bevalling, bel dan meteen je dierenarts.

- Zorg dat je kittenmelk in huis hebt. Normaal gesproken drinken ze bij moeder, maar dat lukt niet altijd

- Zorg dat poes, zodra de kittens weg zijn, wordt gesteriliseerd

Een van onze poezen is aan komen lopen (zwervertje) en toen bleek al vrij snel dat ze zwanger was. Zodra de kittens weg waren, is ze gesteriliseerd. Een nestje kan heel hard werken zijn! Onze poes was erg verzwakt door het zwerven en moest dus krachtvoer erbij krijgen.
quote:S-Meds schreef op 19 maart 2017 @ 19:54:

waarom zou je een oeps kitten willen, voor 100 euro nota bene? De kosten van een kitten zijn

Consult dierenarts 25 euro

Ontwormen en ontvlooien 20 euro

Eerste inenting kitten 40 euro

Tweede inenting kitten 40 euro

Chippen en registratie 35 euro

Castreren kater 50 t/m 80 euro

Castreren poes 100 t/m 150 euro

ca. 260 euro.

Haal voor 85 euro een geheel verzorgde kitten uit het asiel dan spaar je dus 175 euro, dit is inclusief castratie!!!

Ik denk namelijk niet dat TO voor die 100 euro het kitten 2 keer laten vaccineren, chippen, ontwormen/ ontvlooien etc. Dat loopt nogal in de papieren met vier kittens. Vraag je dan 100 euro dan zijn de kosten amper dekkend. Meestal vragen broodfokkers 100 euro voor een kat waar nog nooit enige medische zorg aan besteed is, met alle gevolgen van dienMaar TO heeft toch nog helemaal geen prijs genoemd? Volgens mij is iemand anders begonnen met te roepen dat ze wel 100 EUR kan vragen. En die persoon ging dan wel uit van de nodige medische zorg.
Advies:

Neem morgen contact op met je dierenarts. Maak het liefst een afspraak om te kijken of ze een inschatting kunnen

maken hoe ver je poes is. Hoogstwaarschijnlijk is ze al een eind, gezien het feit dat je de kittens voelde bewegen?

Dit is eigenlijk pas in de laatste twee weken voelbaar.

Lees je goed in op de bevalling; maak een mooi plekje, maar ga er niet vanuit dat ze ook daar wil bevallen.

Ze hebben vaak hun eigen mening van een 'fijne' plek.

Zorg ervoor dat je genoeg handdoekjes hebt liggen, eventueel een warmtedekentje (mocht de poes lang bezig zijn met bevallen kan je daar de eerstgeborene alvast inleggen. Zo kan moeders zich richten op bevallen zonder bovenop de kleine te liggen, maar is niet altijd noodzakelijk). Ontsmet een schaar en neem een klosje garen. Deze spullen kan je nodig hebben om de placenta door te knippen mocht moeders dat niet zelf doen. Meeste poezen doen het zelf, maar hier helaas de ervaring dat ze het niet allemaal doen.

Veel poezen doen alles volledig zelf en hebben nauwelijks hulp nodig. Als je pech hebt, zul je een handje moeten helpen. Zo hebben wij 1 poes gehad die de kittens uitperst, en er vervolgens niets mee deed. Dus lagen ze nog helemaal gaaf in hun vruchtzakje, placenta en al eraan vast. Als wij ze niet 'bevrijd' hadden, hadden ze het geen van allen overleeft.

Tijdens de bevalling goed in de gaten houden dat er niet teveel tijd tussen de kittens zit. Weet de precieze tijd niet uit mijn hoofd, kun je het beste even aan de dierenarts vragen. Duurt het langer en heb je het gevoel dat er nog meer kittens in zitten zal je naar de dierenarts moeten, die of een weeenopwekker geeft of een keizersnede.

Zodra de kleintjes er allen zijn doet moeders eigenlijk al het werk.

Pas vanaf een week of 4/6 hoef jij ze kitten brokken aan te bieden. Het liefst geen whiskas o.i.d., hier zitten niet voldoende voedingsstoffen in. Aanrader: Royal Canin.

Met 9 weken de eerste inenting bij dierenarts en met 12 de tweede inenting. Kunnen ze met 13 weken naar hun nieuwe huisje. Eerder al moeten ze ontwormd zijn, verschilt per merk van ontwormingspasta op welke leeftijd dit moet. Vaak met 4/6/8/10 weken o.i.d.

Wat ik je eigenlijk het meeste wil adviseren is je goed te laten informeren door je dierenarts. Een nestje is erg leuk, maar kan ook veel zorgen met zich meebrengen. Een goede voorbereiding is het halve werk!
Vanaf 40 dagen kun je de kittens voelen, de dracht duurt ongeveer 64 dagen.
Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat maine coons pas na een jaar geholpen mogen worden. Volledig nieuw voor mij
Bij mij werden de katers geholpen zodra ze begonnen te sproeien. En dat was al vrij snel

[...]

ja toon is altijd lastig zonder geluidPrecies dit! Misschien "zeg" ik het allemaal met een heel lief piepstemmetje
quote:Gooloib schreef op 19 maart 2017 @ 20:50:

[...]

Precies dit! Misschien "zeg" ik het allemaal met een heel lief piepstemmetjeIk geloof het helemaal.
quote:Gooloib schreef op 19 maart 2017 @ 20:50:

[...]

Precies dit! Misschien "zeg" ik het allemaal met een heel lief piepstemmetjeDan nog is de boodschap misschien ok maar is ze in erg negatieve bewoordingen verpakt.
quote:Oudblond schreef op 19 maart 2017 @ 20:14:

[...]

Hou toch eens op met je agressieve gedoe. Beetje laat advies om een sterilisatie te halen als poes al zwanger is. En poes is niet braaf komen vragen of kater mocht komen spelen.En jou goede "advies" bestaat uit??
quote:Oudblond schreef op 19 maart 2017 @ 20:52:

[...]

Dan nog is de boodschap misschien ok maar is ze in erg agressieve bewoodingen verpakt.

Hoe ik iets typ maak ik gelukkig helemaal zelf uit!

In de schuldsanering, te klein gehuisvest, die kater is echt niet gesteriliseerd hoor.. maar goed, ik wacht nog op jou advies aan to..
To heeft ook alleen maar op mij terug lopen katten.. alle mensen met "goed" advies daar neemt ze de moeite niet voor om even te reageren. Super sympathiek!
Ik heb me duidelijk aangsloten bij Meds. Dus met mijn advies zit het wel goed. En jouw mening mag je inderdaad helemaal zelf uitmaken. En hoe je typt ook. En dat ik er wat van vind maak ik ook helemaal zelf uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven