private lease(auto), is het wat?

21-03-2017 10:45 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg een auto prive te gaan leasen. Als alles door gaat wordt het een Volkswagen Up via de private lease van Volkswagen. De leaseduur, kosten enzovoort zijn me duidelijk, ik ben ook al doorgelicht en ben financieel goed genoeg bevonden.

Maar...hoe bevalt het? Ik ken niemand die prive least, de mensen die ik ken leasen zakelijk.

Wie weet meer?
Ik ken iemand die privé least, die bevalt het erg goed!

Je hebt natuurlijk veel gemak. In de klasse die jij wilt leasen vallen de prijzen me best mee, heb er ook weleens naar gekeken maar met een iets grotere auto en wat opties erin betaal je zo ontzettend veel, dus wij doen het niet.
Je zit vast aan een contract. En als je in de toekomst geld wilt lenen of een hypotheek nemen ze dat mee als schuld.

En wat als je werkloos raakt, ziek of gaat scheiden?
Ik zou het graag doen, maar zodra je meer dan 10.000 km rijdt wordt het een stuk duurder per maand en ik rijdt er 30.000 :(
Ik vind het echt zonde van het geld. Ik rijd een zelfgekochte auto, niet nieuw, maar zo veel goedkoper.

De mensen van de leasemaatschappij moeten ook salaris, duur kantoor etc. Dat moet de leaserijder allemaal betalen. En als het financieel niet goed gaat, kan ik mijn auto verkopen wanneer ik dit wil. Een leaserijder zit aan de lengte van het contract vast. Het is eigenlijk een verkapte lening. Ik wil niet lenen.

Maar als mensen zich hier goed bij voelen, dan is het prima toch?

Het wordt wel meegerekend mocht je een hypotheek willen, als ik me niet vergis.
quote:Pluisi schreef op 21 maart 2017 @ 10:54:

Je zit vast aan een contract. En als je in de toekomst geld wilt lenen of een hypotheek nemen ze dat mee als schuld.

En wat als je werkloos raakt, ziek of gaat scheiden?

Dit is ook waar. Als we het niet kunnen betalen verkopen we de auto.

Eerlijk gezegd heb ik, behalve voor huis en studie maar dat kon niet anders, nooit geld ergens voor geleend of op afbetaling. Vind t altijd een beetje eng. We zijn meer van het als we het geld niet hebben is het dus te duur voor ons.

Tja, uiteindelijk betaal je wel meer voor de auto. Maar dat lijkt me logisch.
quote:Sosa85 schreef op 21 maart 2017 @ 10:58:

[...]

Dit is ook waar. Als we het niet kunnen betalen verkopen we de auto.

Eerlijk gezegd heb ik, behalve voor huis en studie maar dat kon niet anders, nooit geld ergens voor geleend of op afbetaling. Vind t altijd een beetje eng. We zijn meer van het als we het geld niet hebben is het dus te duur voor ons.

Tja, uiteindelijk betaal je wel meer voor de auto. Maar dat lijkt me logisch.Je kan de auto niet verkopen, want de auto is niet van jou. Je zou het contract kunnen afkopen.
Ja ik bedoel in onze situatie. We hebben een eigen auto. Dat kan idd niet met een leasebak
Prijs valt inderdaad mee, nog geen 300 per maand. Ik rij nu in een ouwe grote Volvo station waar binnenkort werk aan zit te komen, duur in de belasting, duur in onderhoud, ook al kan mijn man het onderhoud zelf, onderdelen zullen ook aangeschaft moeten worden en hij zit door de week in het buitenland, dus met acute problemen kan ik niet rijden.

Ik rij niet zoveel(ik verwacht niet boven de 10.000 per jaar uit te komen) en heb al wat oudere kinderen, die hoeven zelden tot nooit allemaal tegelijk mee.

Contract klopt, het is een lening. Hypotheek hebben we al, zijn niet voornemens te gaan verhuizen. Scheiden, ziekte, werkloosheid...dat kan allemaal. En dat is dus een vraag; hoe zit dat als je onverhoopt niet meer kan betalen?

Let wel, er is nog niets getekend.
Als je man het onderhoud zelf kan doen ben je denk ik helemaal duurder uit met lease hoor!

Heb je budget om een andere auto te kopen?
Hey Fleur, ik heb je een PB gestuurd over mijn ervaring (ivm herkenbaarheid).
Ik heb nu een jaar een private lease contract via de ANWB (was ik al lid van) dit gaat via Leaseplan. Ik vond het heel duidelijk en eenvoudig kwa contract. Ik heb een contract van 3 jaar en max 10.000 km per jaar, wat mij ook goed lukt.

Ik vond het vooral fijn omdat ik niet in 1x het grote bedrag voor een andere auto kon missen toendertijd en mijn toenmalige oude auto echt heel erg duur was in onderhoud. Heerlijk om te weten wat je vaste kosten per maand zijn. In mijn geval slechts 214 euro.

Per schadegeval heb ik een eigen risico van 300 euro op niet verhaalbare schade. Hieronder geldt dus ook het krijgen van een lekke band etc. Verder vind ik het heerlijk. Fijn om zo een nieuwe auto te kunnen rijden en je niet druk hoeven te maken over wegenbelasting/verzekering/apk/onderhoud/wegenwachtservice en dat soort dingen.
quote:Sosa85 schreef op 21 maart 2017 @ 11:07:

Als je man het onderhoud zelf kan doen ben je denk ik helemaal duurder uit met lease hoor!

Heb je budget om een andere auto te kopen?

Hij kan het onderhoud zelf doen, mits de auto zich daar voor leent. Dus niet te veel elektronica waar alleen de garage/dealer de apparatuur voor heeft. Dan zit je dus vast aan een oude auto. Niks mis met een oude auto(we hebben zelf jaren en jarenlang rondgereden in oldtimers), maar ik wil wel graag veilig rijden. Geen skelter met een dakje dus. En oude auto's mankeren wel eens wat, het is niet alleen onderhoud.

Bovendien zit ie dus 5 dagen per week in het buitenland en moet onderhoud/reparatie in het weekend gaan plaatsvinden. Ik vind mijn man leuk hoor, in overall, onder de olie, maar ik kan me wel leukere dingen bedenken in die twee dagen per week dat ie thuis is.

Budget is er over een maand of wat weer, maar dan is het nog steeds budget voor een niet al te nieuwe auto, waar waarschijnlijk minder onderhoud en reparaties aan zit, maar niet niks. Bovendien moet ik een automaat hebben en die zijn erg, erg lastig te vinden voor een leuke prijs. Een goede automaat, tenminste.
Ik las laatst in consumentengids (denk ik) dat private lease wordt aangemerkt als lening, dat die wordt geregistreerd bij BKR en er zo dus - bijvoorbeeld - voor kan zorgen dat je minder kunt lenen voor een hypotheek. Daar schrok ik best van, het ging om forse bedragen die op je maximale leenbedrag in aftrek kwamen. Misschien ook iets om aan te denken!
Ja, dat weet ik. Maar we hebben al een hypotheek, hebben geen verhuisplannen en mijn man is sinds het afsluiten van de hypotheek behoorlijk meer gaan verdienen. Maar geldt dat dan ook voor oversluiten?
Ik vind het nogal wat € 3.600,00 per jaar kwijt aan de auto, pfff

Mijn lasten nu zijn verzekering 25,00 per maand

Wegenbelasting 33,00 per maand

Dat is samen 696,00 per jaar. Dan zou ik 2.904,00 per jaar overhouden voor reparaties/keuringen en afschrijving. Ik kom zelf op nog geen 1.000 per jaar hiervoor. Onderhoud heb ik wel bij de dealer.

Ik heb daarvoor een auto die een slag groter is dan een Up, een automaat en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. En hij is van mij, niet van de bank.

Ik begrijp niet dat als je geen geld hebt, je gaat lenen voor een nieuwe auto. Neem dan een lening voor een 2e hands Up en los die z.s.m. af.
quote:LaFleurNoire schreef op 21 maart 2017 @ 11:30:

Ja, dat weet ik. Maar we hebben al een hypotheek, hebben geen verhuisplannen en mijn man is sinds het afsluiten van de hypotheek behoorlijk meer gaan verdienen. Maar geldt dat dan ook voor oversluiten?Ja dit geldt ook voor oversluiten! Je krijgt namelijk een BKR regristratie.
quote:ChantalZr7 schreef op 21 maart 2017 @ 11:42:

Ik vind het nogal wat € 3.600,00 per jaar kwijt aan de auto, pfff

Mijn lasten nu zijn verzekering 25,00 per maand

Wegenbelasting 33,00 per maand

Dat is samen 696,00 per jaar. Dan zou ik 2.904,00 per jaar overhouden voor reparaties/keuringen en afschrijving. Ik kom zelf op nog geen 1.000 per jaar hiervoor. Onderhoud heb ik wel bij de dealer.

Ik heb daarvoor een auto die een slag groter is dan een Up, een automaat en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. En hij is van mij, niet van de bank.

Ik begrijp niet dat als je geen geld hebt, je gaat lenen voor een nieuwe auto. Neem dan een lening voor een 2e hands Up en los die z.s.m. af.Maar je rekent nu je aanschafkosten niet mee he
Niet zelf ervaring, ik heb wel een familielid wat private lease reed, toen hij werkloos werd heeft hij geprobeerd het contract stop te zetten/ af te kopen. Dat is niet gelukt. Hij zat er gewoon aan vast., de maatschappij gaf geen centimeter toe.

Gelukkig voor hem heeft hij na een half jaar een nieuwe baan gevonden en kan hij de kosten dus dragen, hij heeft alleen weinig meer aan de auto want hij werkt nu in het buitenland en kan de auto daar niet voor gebruiken omdat hij anders over de kilometers heen gaat en extreem veel zou moeten bij betalen. Nog een jaar en dan is hij er vanaf, nu gebruikt hij de auto eens in de maand als hij in NL is voor verlof en hij is er één keer mee naar z'n nieuwe werk gereden.

Hij zegt dat hij het nooit meer doet.
Het is een keuze om extra te betalen voor zorgeloos rijden. Als je het je financeel kan veroorloven; lekker doen

Als je het wilt doen omdat je eigenlijk geen nieuwe auto kan betalen en toch 'mee wil doen met de buren'; niet doen
Oke! Toch handig dan dat ik eerst nog eens wat navraag doe.
quote:rosings schreef op 21 maart 2017 @ 10:55:

Ik zou het graag doen, maar zodra je meer dan 10.000 km rijdt wordt het een stuk duurder per maand en ik rijdt er 30.000 :(

Hier hetzelfde

quote:Sosa85 schreef op 21 maart 2017 @ 11:54:

[...]

Maar je rekent nu je aanschafkosten niet mee heDat zijn dus afschrijvingen
Bij Athlon (dacht ik) kun je bij ontslag kosteloos van je leaseauto af maar check de voorwaarden even. Verder telt het idd mee voor je hypotheek, ook voor oversluiten dus denk daar goed over na.
quote:rosings schreef op 21 maart 2017 @ 11:59:

Het is een keuze om extra te betalen voor zorgeloos rijden. Als je het je financeel kan veroorloven; lekker doen

Als je het wilt doen omdat je eigenlijk geen nieuwe auto kan betalen en toch 'mee wil doen met de buren'; niet doen

Nee hoor, het kan me geen reet schelen wat de buren rijden. Ik wil alleen wel veilig rijden in een niet al te grote(dus redelijk nieuwe) auto en me niet druk hoeven te maken over onderhoud of mankementen.

Ja, we kunnen het ons veroorloven. Maar als er echte kinken in de kabel komen houdt dat wel een keer op. En als ik lees dat afkopen geen sinecure is, moet ik nog maar eens diep nadenken.
quote:Sosa85 schreef op 21 maart 2017 @ 11:54:

[...]

Maar je rekent nu je aanschafkosten niet mee heMaar een lease auto schaf je ook niet aan want die wordt niet van jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven