Rust vinden in jezelf
zaterdag 25 maart 2017 om 12:56
Misschien klinkt het wat zwaar , zo is het nu ook weer niet. Maar prachtige dag vandaag!
Kinderen spelen lekker buiten hollen af en aan.
De was hangt te wapperen aan de lijn.
En ik voel een berg onrust in mijn lijf.
Met 1 oor hou ik de jongste van 6 in de gaten, die buiten speelt.
Tussendoor ren ik naar zolder voor de was. Ondertussen komt er weer een kind binnen voor een boterham.
Daartussen probeer ik zelf even te zitten.
Het is allemaal geen drama, maar ik voel zo'n onrust in mezelf.
Hoe doen jullie dat?
Kinderen spelen lekker buiten hollen af en aan.
De was hangt te wapperen aan de lijn.
En ik voel een berg onrust in mijn lijf.
Met 1 oor hou ik de jongste van 6 in de gaten, die buiten speelt.
Tussendoor ren ik naar zolder voor de was. Ondertussen komt er weer een kind binnen voor een boterham.
Daartussen probeer ik zelf even te zitten.
Het is allemaal geen drama, maar ik voel zo'n onrust in mezelf.
Hoe doen jullie dat?
zaterdag 25 maart 2017 om 13:22
Mindfulness, yoga, bewustwording. Vooral handig om je eigen oordelen en meningen te zien. Die over jezelf zijn het meest funest en die over anderen zijn verkapte aanvallen op jezelf.
Ik ben sinds mijn burnout 25 jaar geleden in de weer om ze los te laten. Het helpt al enorm om ze te zien. Na al die jaren ermee bezig zijn is dat nog steeds zo (zij het steeds subtieler). Zo hardnekkig zijn die gedachten.
Ik ben sinds mijn burnout 25 jaar geleden in de weer om ze los te laten. Het helpt al enorm om ze te zien. Na al die jaren ermee bezig zijn is dat nog steeds zo (zij het steeds subtieler). Zo hardnekkig zijn die gedachten.
zaterdag 25 maart 2017 om 13:38
Als je dit voelt, dan eens de boel de boel laten. Schenk een glas in en ga heerlijk in de zon zitten luieren, eventueeel met een goed boek/ de krant. De rest komt wel weer. Kinderen doorverwijzen naar papa of zelf een banaan/krentenbol laten pakken. Ze moeten ook leren dat mama niet op elk moment beschikbaar is voor ieder wissewasje.
zaterdag 25 maart 2017 om 13:45
Ideaal zou zijn als je met een kopje lekkere thee en een goed boek (als je daar van houdt) ergens in het zonnetje een oogje in het zeil kon houden bij je kinderen. Ik weet niet of dat wel te managen is met zo'n druk huishouden, maar ik zou dat denk ik niet kunnen, het huishouden doen, de buitenspelende kinderen in de gaten houden en dan ook nog rustig blijven!
Ik heb altijd bewondering voor vrouwen die dit kunnen hoor, echt. Vergeet jezelf alleen niet. Verder geen tips, geen ervaring.
Ik heb altijd bewondering voor vrouwen die dit kunnen hoor, echt. Vergeet jezelf alleen niet. Verder geen tips, geen ervaring.
zaterdag 25 maart 2017 om 15:32
Uitkijken naar de avond waarin niemand mij aan hoeft te kijken of wat moet durven te vragen
Ook vandaag weer met dit superlekker weer ben ik in de weer voor jan alleman ipv dat ik lekker lui op mijn loungeset kan vertoeven, dus owee als iemand me vanavond stoort, haha!
En in de tussentijd geniet ik gewoon van ieder kwartiertje rust en de geur van de lente buiten, heeerlijk!
Ook vandaag weer met dit superlekker weer ben ik in de weer voor jan alleman ipv dat ik lekker lui op mijn loungeset kan vertoeven, dus owee als iemand me vanavond stoort, haha!
En in de tussentijd geniet ik gewoon van ieder kwartiertje rust en de geur van de lente buiten, heeerlijk!
zaterdag 25 maart 2017 om 15:37
Herkenbaar ik heb het vaak na een drukke werkweek als de kinderen bij hun vader zijn. De zon schijnt ik heb een stapel boeken maar geen rust in mijn lijf.
Ben maar een serie gaan kijken ben in slaap gevallen ga me zo opfrissen en een wijntje doen bij een vriendin.
Geen idee waar het bij jou door komt bij mij het uitkijken naar een weekendje niks en dan is dat weekend er en dan is er ook die onrust.
Ik heb het vaker gehad als een hardloper naar dat felbegeerde rustige weekend en dan boem onrust.
Ben maar een serie gaan kijken ben in slaap gevallen ga me zo opfrissen en een wijntje doen bij een vriendin.
Geen idee waar het bij jou door komt bij mij het uitkijken naar een weekendje niks en dan is dat weekend er en dan is er ook die onrust.
Ik heb het vaker gehad als een hardloper naar dat felbegeerde rustige weekend en dan boem onrust.
zaterdag 25 maart 2017 om 16:20
quote:Lilith75 schreef op 25 maart 2017 @ 15:37:
Herkenbaar ik heb het vaak na een drukke werkweek als de kinderen bij hun vader zijn. De zon schijnt ik heb een stapel boeken maar geen rust in mijn lijf.
Vanwege de rust krijg je alle tijd om te malen, en dan komt de onrust. (Soms dan)
En dat leidt (soms ) tot een selffulfilling prophecy
Vanwege de rust krijg je alle tijd om te malen, en dan komt de onrust. (Soms dan)
En dat leidt (soms ) tot een selffulfilling prophecy
zaterdag 25 maart 2017 om 19:46
Ik weet niet goed wat het is. Momenteel spelen er wat dingetjes waar ik wel mee zit. Maar wie is er wel 100%zorgenvrij. En het is iets waar ik alles aan gedaan heb.
De kinderen leggen niet eens zoveel beslag op mij. Het is meer dat ik voortdurend het gevoel heb alles in de gaten te moeten houden.
De was ff tussendoor te doen , even te stofzuigen. Ik kan nooit eens een dag niks doen.
Ik heb gewoon de rust niet om eens even rustig met een boekje te gaan zitten. Eigenlijk heb ik dat nooit zo gehad. Jaloers kan ik weleens zijn , als mensen rustig op een strandbedje liggen en een boek lezen en meer niet.
De kinderen leggen niet eens zoveel beslag op mij. Het is meer dat ik voortdurend het gevoel heb alles in de gaten te moeten houden.
De was ff tussendoor te doen , even te stofzuigen. Ik kan nooit eens een dag niks doen.
Ik heb gewoon de rust niet om eens even rustig met een boekje te gaan zitten. Eigenlijk heb ik dat nooit zo gehad. Jaloers kan ik weleens zijn , als mensen rustig op een strandbedje liggen en een boek lezen en meer niet.
zaterdag 25 maart 2017 om 22:44
Deel je tijd wel in of begin je gewoon en je ziet wel? Ik zou het eerste doen en dan zorgen dat er tijd is voor jezelf, waarop je niets hoeft. Alsof je pauze hebt op je werk. Je mag alles.
En als het je aanvliegt, neem dan echt een dag(deel) vrij. Laat de boel even de boel, breng je kids ergens onder en maak een heerlijke wandeling, ga even buurten bij vriend(inn)en, ga naar de sauna of wat dan ook. Je klinkt alsof je aardig richting een burnout gaat en dan ben je verder van huis.
En als het je aanvliegt, neem dan echt een dag(deel) vrij. Laat de boel even de boel, breng je kids ergens onder en maak een heerlijke wandeling, ga even buurten bij vriend(inn)en, ga naar de sauna of wat dan ook. Je klinkt alsof je aardig richting een burnout gaat en dan ben je verder van huis.
zondag 26 maart 2017 om 08:05
zondag 26 maart 2017 om 08:06
quote:Wandelen_afvallen schreef op 25 maart 2017 @ 22:44:
Deel je tijd wel in of begin je gewoon en je ziet wel? Ik zou het eerste doen en dan zorgen dat er tijd is voor jezelf, waarop je niets hoeft. Alsof je pauze hebt op je werk. Je mag alles.
Ik deel mijn tijd niet in ik zie wel idd.
Een burn out??
Daar had ik nog nooit aan gedacht dat
Ik deel mijn tijd niet in ik zie wel idd.
Een burn out??
Daar had ik nog nooit aan gedacht dat
zondag 26 maart 2017 om 11:20
Inderdaad denk je niet zo snel aan burnout, Binkie. Toch zou het zomaar kunnen. Het gevoel dat je nooit 'een dag niets kan doen' betekent dat je voortdurend 'aan het werk' bent. Moet je je voorstellen dat je voor een werkgever werkt die jou 24/7 kan oproepen. Heb je dus nooit rust. En dat is DE basis voor een burnout.
Ik heb er zelf jaren mee getobt en heb ontdekt dat bewegen belangrijk is (wandelen in mijn geval). Daarnaast tijd voor jezelf vrijmaken (oppas voor de kids?) en iets doen waar je je helemaal aan oplaadt. Iets waar je erg blij van wordt. Tenslotte je gedachten onder de loep nemen. Gun je jezelf wel de rust? Of vind je dat je van alles MOET? Dat is killing voor je innerlijke rust, want zelfs als je 'niets doet', ben je in je hoofd toch steeds jezelf op je nek aan het zitten. Vandaar dat ik eerder schreef je (zelf)oordelen te onderzoeken. Gaat razendsnel. Ik ben daarvoor bij een psycholoog geweest. Heeft me geholpen, maar misschien is dat bij jou niet nodig.
Succes!
Ik heb er zelf jaren mee getobt en heb ontdekt dat bewegen belangrijk is (wandelen in mijn geval). Daarnaast tijd voor jezelf vrijmaken (oppas voor de kids?) en iets doen waar je je helemaal aan oplaadt. Iets waar je erg blij van wordt. Tenslotte je gedachten onder de loep nemen. Gun je jezelf wel de rust? Of vind je dat je van alles MOET? Dat is killing voor je innerlijke rust, want zelfs als je 'niets doet', ben je in je hoofd toch steeds jezelf op je nek aan het zitten. Vandaar dat ik eerder schreef je (zelf)oordelen te onderzoeken. Gaat razendsnel. Ik ben daarvoor bij een psycholoog geweest. Heeft me geholpen, maar misschien is dat bij jou niet nodig.
Succes!