Druif!

28-01-2009 22:10 32 berichten
Voor alle forummers met groene vingers

We gaan binnenkort verhuizen, en bij het nieuwe huis zit een enórme druivenplant. (Zie foto's onder)

Aangezien ik wel een "hmm, lekker; fruit uit eigen tuin-typje" ben, wil ik deze druif graag behouden. Máár; hij groeit eigenlijk op de verkeerde plek

Want, ik wil graag helemaal de tuin in kunnen kijken als ik binnen zit/sta. En dat kan niet, want het zicht wordt belemmerd door de druif.

De druif groeit nu over een enkele pergola. Vanaf de pergola zijn er ijzerdraden verbonden naar de gevel van het huis, en daar groeit het ding dus ook helemaal overheen.

Da's leuk, in de zomer heb je een dakje over je terras, maar ook erg weinig licht in huis. Das dus reden twee, waarom ik de druif voor het raam weg wil hebben

Zijn er forummers die druif-ervaring hebben? Hoe moet ik snoeien, wanneer, waar? Kan ik het ding ook halveren en dan wellicht de andere kant op laten groeien? (Wat practischer is, daar staat 1 van de schuren waar ie naartoe kan groeien, dan zit ie nergens in de weg zeg maar)

Tis al een oude plant, gezien de stam. Ik weet ook niet welke soort het is ofzo.

(Ik zet de foto's even in een volgende post, anders duurt de OP laden zo lang)

Druivendak

De zijkant

De stam

Van bovenaf
Alle reacties Link kopieren
Het zou zonde zijn dat als je snoeit je geen druif meer over houdt. Daar waar ik groene vingers voor kamerplanten heb zo nitwit ben ik als het gaat om tuinplanten! Het zou mij dus goed gebeuren dat ik uiteindelijk een stuk stok over hou. hahaa.

Ik heb werkelijk waar geen idee hoe je dat moet doen en nog belangrijker wanneer!
Hé Dushi!

(Ik dacht vandaag nog aan je, dat ik je zo weinig zag op het forum, lately! )

Ik heb op zich echt wel groene vingers, zéker qua tuin, maar met een druif heb ik 0,0 ervaring

En inderdaad, ik wil voorkomen dat ik straks met een dode druif zit
Het snoeien van de druif doe je in de periode december - februari.

Niet met vorst. En pas dan wanneer er geen blad meer aanzit.

Alleen snoeien wanneer de druif in rust is.

En hoe, ja dat weet ik niet meer zo goed. Iets met het zoveelste takje of uitstulping etc. Daarvoor zul je moeten googelen.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Hey Sarah, is het gelukt dus met het huis?

Gefeliciteerd!!!

Heb jouw andere topic niet gelezen, staat daar meer info?

** Gaat gelijk kijken**
Oh ik hield zelf altijd de laatste week van december aan maar zie nu dat november/december goed is beter nog dan februari.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Ja Shining! (Dank je!!)

Jasmine, thanx ik ga morgen zelf ook maar ff googlen

Maar ik had gehoopt op wat ervaringsverhalen

Beter zo snel mogelijk snoeien dus! Ga dat dan maar gelijk doen zodra we over gaan. Tegelijkertijd met het klimop verwijderen.... (Pfff.... )
Het enige wat ik je uit ervaring kan vertellen is dat de meeste druivenplanten behoorlijk wat kunnen hebben...

Bij ons heb ik 'm helemaal afgezaagd toen we dit huis kochten (er bleef een heel zielig 'takje' van ongeveer een meter hoog over, met wat goede hoop van mij)

Nu, 2 jaar later is het alweer een prachtige druif die mooi vol is en flink hoog groeit.

Ook bij mijn ouders thuis hebben we er 1 flink toegetakeld jaren geleden, en ook daar is het een mooi afdakje geworden.

Succes ermee!
De druif ziet eruit alsof hij een paar jaar amper gesnoeid is. In de wintersnoei van druiven kun je best fors snoeien, oude en misplaatste takken kun je tot op de stomp afsnoeien. De druiven komen uit ranken, die groeien uit de ogen die er nu op zitten. Wil je dus komend jaar druiven, dan zul je een flink aantal takken moeten snoeien zodat er nog 2 tot 4 ogen blijven zitten.

Zodra je de struik gesnoeid hebt, kun je proberen de struik voorzichtig in de goede richting te 'duwen' en op te binden. Haal de draden boven het terras weg zodat de druif daarlangs niet meer kan kruipen. Ook kan je eventueel de pergola verplaatsen, als je de druif daar niet meer over wilt hebben. Zodra hij weer gaat groeien, zal hij houvadt zoeken en die kant opgroeien als waar jij geleiders hebt gemaakt.

In de zomer moet je ook snoeien, om een goede oogst te krijgen. Je snoeit dan juist jonge scheuten weg, om de kracht naar de druiven te sturen en niet naar nieuwe takken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Noni, dank je, dat geeft me wel wat moed

Poez, ook bedankt! Hier heb ik veel aan. Toch maar rigoreus de snoeischaar er in dus.
Geen verstand van druiven (of t moet in de vorm van wijn zijn), maar ik heb de foto bekeken en mij viel op dat je een erg aparte tuindecoratie hebt in de vorm van een tuinkonijn.
Cum non tum age
Noa

(Is nog van de vorige bewoners, er staan ook nog tuinkabouters bij de vijver.....mag duidelijk zijn dat ik niet alleen in het groen ga snoeien straks )
Kun je de druif niet eerst een seizoen aankijken? Misschien valt het wel mee met de belemmering voor het zicht. Op de foto's kan ik het niet goed zien, maar je kijkt er toch gewoon onderdoor?

Een druivendak is heerlijk in de zomer. De schaduw ervan is aangenamer dan die van een parasol, omdat de warmte er niet onder blijft hangen. Het is inderdaad wat donkerder in huis als het blad er aan zit, maar is dat erg? In de zomer zit je toch meestal buiten. Hoe staat hij eigenlijk op de zon? Een druif wil graag zo zonnig mogelijk staan en groeien doet hij altijd richting de zon.

Bereid je trouwens maar voor op veel tegels vegen en ramen wassen als de druiven rijp zijn en de spreeuwen hebben ze ontdekt. Aan de andere kant is het wel een komisch gezicht om die vogels allerlei acrobatentoeren te zien uithalen om een druif te pakken te krijgen.

Ik zou de druif nu nog niet verplanten maar even wachten hoe hij bevalt op die plek. Aan een druif kun je trouwens niet gauw te veel wegsnoeien. Wij hebben onze (oude) druif gekocht als een 'dooie' stam zonder ook maar een tak, en binnen een jaar bedekte hij de pergola. Je kunt dus best wat takken eraf halen, maar dan moet je het wel nog deze maand doen en niet bij vorst.
Ik vind hier dingen van.
@Poez: Zullen wij samen een duobaan als tuingoeroe nemen? Ik geloof dat die functie nog vacant is.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia; nee, je kijkt er niet onderdoor......de vloer van de woonkamer ligt een stuk hoger dan de vloer van het terras zeg maar....

Schaduwplekje hebben we evenmin nodig daar, onze tuin is nogal groot (70 bij 15) en we hebben oa een prieel in de tuin staan voor de schaduw....

Misschien krijg je hiermee een idee (dit is het zicht van binnen):

70 bij 15??? *kwijlt* Wat een lap!

Op de laatste foto zie ik inderdaad wat je bedoelt. Zou je hem wat hoger kunnen laten groeien? Dat zal ook wel schelen voor het licht. Alle takken eraf en 'opnieuw beginnen' zeg maar. Wat ik in mijn vorige posting vergeten ben te vertellen is dat het ook minder warm is in huis in de zomer met zo'n dak ervoor. Maar goed, die van ons staat pal op het zuiden dus dan is zo'n warmteschild wel welkom.
Ik vind hier dingen van.
Hihi ja, is inderdaad een hele lap Ik ben ook echt een tuinmens, dus is aan mij wel besteed (in tegenstelling tot de buren, die hebben hun tuin tot 15 meter, daarna laten ze de grond verbossen ofzo.... Beetje jammer)

Hoger groeien lukt niet, de takken zitten nu al op slaapkamer-raam-hoogte....daarom wil ik het ding ook het liefst de andere kant op laten groeien.

De tuin is idd ook op het zuiden (hebben we nu ook, maar mét veranda en dat scheelt idd heel veel warmte in huis) maar toch wil ik die druif niet als schaduwplek gaan gebruiken...
quote:Sabeltandcavia schreef op 28 januari 2009 @ 22:47:

@Poez: Zullen wij samen een duobaan als tuingoeroe nemen? Ik geloof dat die functie nog vacant is.Oh ja gezellig Caaf! Hoe gaan we het aanpakken? Jij met de bomen kletsen ik het water voor de bloemen instralen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
druiven kan je snoeien tot op ongeveer 30 cm, de nieuwe uitlopers leid je de kant op waar je ze heen wilt hebben. Snoeien kan nog in januari, als het niet meer vriest
O, ik zie nu pas de foto, je kan alles gerust wegsnoeien, in 1 jaar gaat ie de pergola wel weer over. Een oude druif kan wel zo ineens er de brui aangeven, maar ik denk dat ie nog niet zo oud is, meestal zijn de stammen dan veel grilliger. En volgens mij is ie nog nooit gesnoeid
Kijk even of er al nieuwe knoppen zitten, dan pak je de eerste knop van de grond en daarboven snoeien
wond wel afdekken met afdekkingspasta tegen ziekten
quote:Sabeltandcavia schreef op 28 januari 2009 @ 22:47:

@Poez: Zullen wij samen een duobaan als tuingoeroe nemen? Ik geloof dat die functie nog vacant is.

mijn tante heeft ook geen groene vingers, eerder bruine, en haar druiven-boom-ding doet het al jaren gewoon goed.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven