hartruis
dinsdag 4 april 2017 om 16:02
Zijn er hier meer mensen die pas na 2 jaar gehoord hebben van hartruis bij hun kind? Dit hebben wij nu te horen gekregen terwijl hiervoor daar nooit iets over gehoord hebben. We zijn voor de zekerheid doorverwezen naar het ziekenhuis. Maar was dit bij andere mensen een ernstige complicatie of kan ik het zo zien als er iets ernstigs was dat het dan vanaf de geboorte al naar voren was gekomen?
dinsdag 4 april 2017 om 16:09
Daar is niets over te zeggen. Bij mij is weleens hartruis gehoord, toen was ik al volwassen. Geen onderzoek naar gedaan ook.
Bij mijn dochter (toen baby) ook hartruis gehoord, bleek niets want dat had de betreffende arts waarschijnlijk gewoon verkeerd gehoord.
Maar ja, het kan ook iets ernstigs zijn.
Bij mijn dochter (toen baby) ook hartruis gehoord, bleek niets want dat had de betreffende arts waarschijnlijk gewoon verkeerd gehoord.
Maar ja, het kan ook iets ernstigs zijn.
dinsdag 4 april 2017 om 16:10
dinsdag 4 april 2017 om 16:10
Als er iets ernstigs aan de hand zou zijn, kun je ervan uitgaan dat je dat wel gemerkt zou hebben. Kind snel vermoeid, blauwe lippen etc.
Mijn dochter had bij een hartruis en daar bleek veel meer aan de hand te zijn. Dit is ontdekt toen ze zes weken oud was.
Maar speculeren heeft niet zoveel zin, wacht de afspraak in het ziekenhuis even af.
Mijn dochter had bij een hartruis en daar bleek veel meer aan de hand te zijn. Dit is ontdekt toen ze zes weken oud was.
Maar speculeren heeft niet zoveel zin, wacht de afspraak in het ziekenhuis even af.
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
dinsdag 4 april 2017 om 16:30
Bij ons kindje werd ook een hartruis geconstateerd toen hij twee was. We zijn toen bij de kindercardioloog geweest die een ASD type II aantrof (een klein gaatje tussen beide hartkamers, normaal hoort dit te sluiten in de tijd na de geboorte). We zijn een tijd lang elk jaar op controle geweest, maar het gaatje groeide niet dicht. De arts adviseerde om het te sluiten via een hartcatheterisatie. Grote stress natuurlijk. Second opinion gevraagd en deze arts adviseerde hetzelfde. Voor de artsen was het een routinekwestie voor ons een iets zwaardere keuze. Hij is uiteindelijk toch geholpen toen hij vijf was en ondertussen is het mooi toegegroeid en zou hij er nooit meer last van moeten hebben.
Kortom: volg het goed op. Deze procedure is enkel te doen wanneer ze nog jong zijn (op latere leeftijd had onze zoon ritmestoornissen kunnen krijgen, nu zou er niets aan de hand moeten zijn).
Kortom: volg het goed op. Deze procedure is enkel te doen wanneer ze nog jong zijn (op latere leeftijd had onze zoon ritmestoornissen kunnen krijgen, nu zou er niets aan de hand moeten zijn).
dinsdag 4 april 2017 om 16:35
sommige mensen komen er pas achter wanneer ze 25 zijn, of 50 of 80.
er zijn meerdere oorzaken voor een hartruis. afhankelijk van de oorzaak en de klachten wordt er helemaal niets gedaan of is het zeer beperkend en moet er medisch gehandeld worden.
gewoon afwachten dus. de cardioloog kunnen jullie meer vertellen over wat er precies met jullie kind aan de hand is en of dat dit enige invloed heeft op zijn leven en zo ja, in hoe verre
er zijn meerdere oorzaken voor een hartruis. afhankelijk van de oorzaak en de klachten wordt er helemaal niets gedaan of is het zeer beperkend en moet er medisch gehandeld worden.
gewoon afwachten dus. de cardioloog kunnen jullie meer vertellen over wat er precies met jullie kind aan de hand is en of dat dit enige invloed heeft op zijn leven en zo ja, in hoe verre
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 4 april 2017 om 17:22
Bij mijn 2 dochters werd het heel laat ontdekt: bij de oudste toen ze 15j was, bij de jongste toen ze 26 was.
Jongste is inmiddels 28, oudste 29.
Ze zijn allang het huis uit en beiden in goede gezondheid. Gelukkig!
Er werd bij beiden wel een hartfilmpje gemaakt en dat was ok.
Je hoeft niet te panikeren maar laat het toch maar eens nakijken door een cardioloog.
Sterkte.
Jongste is inmiddels 28, oudste 29.
Ze zijn allang het huis uit en beiden in goede gezondheid. Gelukkig!
Er werd bij beiden wel een hartfilmpje gemaakt en dat was ok.
Je hoeft niet te panikeren maar laat het toch maar eens nakijken door een cardioloog.
Sterkte.
dinsdag 4 april 2017 om 17:34
dinsdag 4 april 2017 om 19:24
Hier was een hartruisje ook aanleiding om een echo te maken, maar er waren ook andere klachten. Uiteindelijk bleek dochter, naast een ernstige hartafwijking, ook enkele VSD's te hebben, gaatjes tussen haar linker- en rechter hartkamers. Die VSD's veroorzaakten het ruisje. De grootste VSD is tijdens de operatie voor haar andere afwijking gesloten, en er zit nu nog in ieder geval een klein gaatje dat ze niet dicht konden maken omdat het te dicht bij een spier zat (geloof ik). Er is dus nog altijd een ruisje te horen, maar het gat is niet groot genoeg om ernstig te zijn. Er is een kans dat het na verloop van tijd dichtgroeit, en het kan zo zijn dat ze het ruisje houdt, maar in dat tweede geval kan ze er prima 100 mee worden. Goed dat je het laat onderzoeken, dat weet je of er wel/niet iets aan de hand is en of er iets aan gedaan moet worden. Grote kans dat het meevalt, dus probeer je er niet te druk om te maken (al snap ik ook dat dat lastig is).
mataranka wijzigde dit bericht op 04-04-2017 19:25
Reden: Typo
Reden: Typo
% gewijzigd
dinsdag 4 april 2017 om 22:16
quote:Mataranka schreef op 04 april 2017 @ 19:24:
Hier was een hartruisje ook aanleiding om een echo te maken, maar er waren ook andere klachten. Uiteindelijk bleek dochter, naast een ernstige hartafwijking, ook enkele VSD's te hebben, gaatjes tussen haar linker- en rechter hartkamers. Die VSD's veroorzaakten het ruisje. De grootste VSD is tijdens de operatie voor haar andere afwijking gesloten, en er zit nu nog in ieder geval een klein gaatje dat ze niet dicht konden maken omdat het te dicht bij een spier zat (geloof ik). Er is dus nog altijd een ruisje te horen, maar het gat is niet groot genoeg om ernstig te zijn. Er is een kans dat het na verloop van tijd dichtgroeit, en het kan zo zijn dat ze het ruisje houdt, maar in dat tweede geval kan ze er prima 100 mee worden. Goed dat je het laat onderzoeken, dat weet je of er wel/niet iets aan de hand is en of er iets aan gedaan moet worden. Grote kans dat het meevalt, dus probeer je er niet te druk om te maken (al snap ik ook dat dat lastig is).
Even een aanvulling nadat ik de OP nog eens goed heb gelezen.
Bij dochter is het hartruisje na 4 maanden ontdekt, en er is vervolgonderzoek gedaan omdat er ook andere klachten waren. Als die er niet waren, was er denk ik niets met het ruisje gedaan.
Even een aanvulling nadat ik de OP nog eens goed heb gelezen.
Bij dochter is het hartruisje na 4 maanden ontdekt, en er is vervolgonderzoek gedaan omdat er ook andere klachten waren. Als die er niet waren, was er denk ik niets met het ruisje gedaan.