Kieskeurige Birmaan

10-04-2017 17:53 50 berichten
Hoi allemaal

Sinds september 2016 hebben wij een ontzettend lieve Heilige Birmaan poes. Het is het liefste dier wat ik ooit gezien heb en alles gaat eigenlijk heel erg goed met haar.

Nu merk ik de laatste weken dat ze wat aan de magere kant is. Ze is bijna 1, en zit volop in de verharing wat er misschien mee te maken heeft. Toch zou ik haar wat willen helpen om ietsje aan te komen.

Ze wordt gewoon volgens schema ontwormd/ontvlooid dus het kan niet komen doordat ze wormen of vlooien heeft.

Ik heb best veel (leuk) contact met de fokster waarbij ze vandaan komt en aan haar mag ik ook altijd vragen om tips. Zij heeft me aangeraden om wat te gaan variëren. Als eerste noemde ze koolvisfilet bijvoeren. Dit heb ik nu 2 keer geprobeerd en is een groot succes!

Maar dit kan ik natuurlijk beter niet elke dag gaan geven. Ook omdat ze dan helemaal geen brokjes meer wil en daar zitten wel dingen in die ze nodig heeft. (Fokster gaf de tip om dan brokjes tussen de vis te mengen maar ik heb het vermoeden dat ze daar niet in gaat trappen).

Ze krijgt brokjes van Royal Canin of Purina One. Daarin ben ik ook nog zoekende, ze lijkt er niet heel dol op. Eet er dus erg weinig van, zeker als ik het vergelijk met wat mijn 2 katers eten. Bovendien merk ik ook heel af en toe dat ze last heeft van diarree, maar ik zie nog geen verband met een of ander. Heel erg vaak van brok gaan wisselen vind ik dus ook geen fijn idee.

Woensdag ga ik even naar de DA, die haar even zal controleren. Maar echt veel verwacht ik daar niet van, omdat ze gewoon blij overkomt en niet last lijkt te hebben van iets. Het is meer voor mijn eigen gevoel en even het precieze gewicht.

Ik ben benieuwd naar tips dus eigenlijk. Ik weet wel dat het qua brokjes vaak een kwestie is van proberen tot je iets hebt gevonden wat bij de poes past, maar het leek me leuk om van jullie te horen wat werkte bij jullie kieskeurige eter .
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 10 april 2017 @ 18:20:

[...]

Nee

Zit er wel over te lezen, is dat iets?

Ze vinden het vaak een stuk lekkerder dan droge brok (alhoewel ik ook een kat heb die gewoon echt niet van vers houdt) en doordat er geen granen/onnodige vulling in zitten zetten ze er vaak ook goed van aan, samen met dat ze er vaak goed van eten.

Twee van mijn katten staan (deels) op KVV en doen het daar erg goed op (en vinden het echt heerlijk, alhoewel de ene diersoort wat minder in de smaak valt dan de andere). Ik geef het mijn katten met veel plezier, vooral dus omdat ze het zo lekker vinden en het er goed op doen.

Je zou eens kunnen beginnen met het bijgeven van een complete KVV van vis. Dan geef je toch vis bij, maar weet je ook gelijk dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgt (door de naam 'compleet', dat betekent namelijk dat er een premix met de juiste voedingsstoffen aan toegevoegd is).
S-Groot dat klinkt allemaal goed!

Welke website is een goeie om dat te bestellen?

Stomme is dat we ook een vrij stevige kater hebben en het is niet de bedoeling dat hij verder aankomt
Ik geef hier tonijn uit blik op waterbasis en koolvis met rijst
quote:BridgetteDubois schreef op 10 april 2017 @ 18:39:

S-Groot dat klinkt allemaal goed!

Welke website is een goeie om dat te bestellen?

Stomme is dat we ook een vrij stevige kater hebben en het is niet de bedoeling dat hij verder aankomt

Ik zal straks even kijken. Welke regio/provincie zit je?

Je hebt nu de hele dag brokjes staan? Het KVV kun je er gewoon bijgeven, maar dan doe je dat in afgepaste porties (de kater dus in ieder geval niet teveel) en haal je het weg zodra de kat wegloopt.
Ja brokjes staan hier inderdaad de hele dag. Ik woon bij Amersfoort.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
De meeste dierenwinkels verkopen tegenwoordig KVV, vaak zul je bv. Carnibest of Tinlo tegenkomen. Ik zou echter niet beginnen met vis. Mijn katten eten allemaal KVV, maar vis vinden ze collectief smerig.
Is dat dan de kvv vis? Want sinds ik haar koolvis geef loopt ze wel de hele dag maar te mauwen en bij de koelkast te schooien dus vis lust ze blijkbaar graag.
Geef je die koolvis rauw of kook je die kort? KVV vis bestaat meestal uit verschillende vissoorten. Ik kreeg de indruk dat mijn katten vooral moeite hadden met makreel.
Ik kook het kort, op advies van de fokster.

Ze kan trouwens ook niet tegen blikvoer, behalve die van almo nature. Als ze iets anders krijgt gaat ze direct erna aan de diarree dus dat krijgt ze ook niet meer.
Wij hebben ook een Birmaan.

Vrouwtjes Birmanen zijn sowieso kleiner van stuk en wat slanker van postuur.

Daarnaast is je poes nog geen jaar oud. Birmanen zijn pas rond 3 jaar volgroeid.

Onze Birmaan krijgt gewoon felix brokjes en doet het hier al 9 jaren prima op.

Af en toe wissel ik af met purina one of perfect fit kattenbrokjes. Net wat in de aanbieding is.

Een zakje nat voer krijgr ze ongeveer eens per 3 weken.

Onze birmaan eet sowieso een stuk minder dan de gewone kat die we eerst hadden.
Jij laat de brokjes de hele dag staan Bridgette? Kan het niet zijn dat de geur er dan een beetje afgaat en ze het daarom niet lekker vind? Je zou kunnen proberen om kleine beetjes te geven gedurende de dag.
Dat is ook nog iets om eens op te letten inderdaad!

Al krijgen ze hier denk ik wel 2 keer een bakje eten omdat 1 bakje voor de 3 katten te weinig is.
Ik heb een kat die een scheutje Maine Coone heeft in haar genen. Die vindt pens lekker. Pens! Gewoon rauw dus he. En gekookte vis, en brokjes eet ze. Verder niks, ze lust veel niet. Probeer anders eens een kuip smuldier uit de supermarkt. Bv de oranje, niet die met kip want die is moddervet. Ontdooien en aanbieden.
Is dat goede voeding, dat smuldier?

Pens..... klinkt niet heel aanlokkelijk maar goed, als dat werkt...
quote:BridgetteDubois schreef op 11 april 2017 @ 09:21:

Is dat goede voeding, dat smuldier?

Pens..... klinkt niet heel aanlokkelijk maar goed, als dat werkt... Ik hoor van anderen dat het prima voer is maar ik weet geen ingredienten hoor. Dacht wel dat het geen geanen bevat maar dat staat op het pakje. Pens lusten de meeste katten niet. De groene verpakking is pens, de oranje/blauwe gewoon vlees. Nou ja gewoon.. Het stinkt allemaal hoor. Je kunt pens proberen, het kost 70 cent per pakje ofzo.
ik heb Smuldier gisteren voor het eerst geprobeerd, helaas.....mijn katten willen er niks van weten en halen hun neus er voor op
Ik ben verbaasd over wat ik hier lees over dat natvoer zo'n beetje verplicht is bij katten. Die van mij leven al jaren op enkel droogvoer, en lopen en springen en rennen nog dagelijks vrolijk door het huis heen (en sinds een paar weken buiten).

Speciaal vanwege wat hier gezegd wordt van de week twee (focking dure) blikjes natvoer gekocht. Gewoon onaangeraakt weg kunnen gooien dus, de volgende dag. Bedankt allemaal!
mijn katten vinden natvoer heerlijk (maar krijgen het zelden) op een na eet ook alleen maar brokjes, ik kan bij haar alles voor haar neus zetten, ze eet het absoluut niet.
Natvoer is toch niet verplicht? Alleen als ze weinig gewoon drinken is het volgens mij een goede manier om het vocht aan te vullen.

Die Birmaan van ons gaat vreselijk aan de diarree van natvoer, alleen van bepaalde merken niet. Maar ik geef dat niet zovaak.

Wat voor blikjes had je dan gekocht?
drinken doen ze ook goed, hier staan twee grote bakken water die tweemaaldaags worden vervest.
Oh my goodness, ik zie nu pas dat ik in het verkeerde topic zit! Zeer welgemeende excuses....

edit: succes met de lieve Birmaan!
foutje bedankt
Hahaha
Even een update.

Ben bij de dierenarts geweest met haar en ze weegt 3.45. Wat volgens de DA een prima gewicht is. Ze vond haar ook niet te mager eruit zien, en verwacht dat ze nog wel wat steviger zal gaan worden.

Neemt niet weg dat ik haar gewoon kan blijven verwennen met zo af en toe eens koolvis o.i.d.

Bedankt allemaal voor het meedenken

Ik ga alle reacties "bewaren" als tips om zo nu en dan eens wat af te wisselen!
Fijn om te horen dat alles goed is met jouw birmaan, ik wens je veel sterkte met het uitzoeken van voeding welke het best wordt gewaardeerd door de eigenwijze dame.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven