Backpacken ZO Azie

04-04-2017 23:55 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halloo,

Alweer de zoveelste over zuid-oost azie maar ik zal het kort houden!

Ik vlieg eind mei naar Bangkok (1 nacht), om vanaf daar de nachttrein (1 nacht) naar Chiang Mai (2 nachten) te pakken. Vanaf Chiang Mai zo snel mogelijk door naar Laos en daar de slow boat (1 nacht) pakken naar Luang Prabang (3 nachten), Vang Vieng (3 nachten) en Vientiane (2 nachten). Daarna doorvliegen naar Hanoi (4 nachten) en die omgeving verkennen!

Dit zijn natuurlijk richtlijnen aangezien we de vrijheid willen houden onze plannen te veranderen! Deze reis moet 3 weken duren, als we herkansingen hebben! Als we slagen verplaatsen we de vlucht naar 2,5 week later en willen we de rest van Vietnam en misschien nog een gedeelte van Cambodja zien!

Heeft iemand op- of aanmerkingen (bv. over de tijd en route), tips of ideeën? Wordt heel erg gewaardeerd

Groetjess
Zuid Laos: Don Det (4000 islands) en dan via Champassak naar Pakse, brommer huren en het Bolaven circuit doen, de grote loop, zwemmen in de watervallen en een nacht of 2 doorbrengen in Tad Lo

Centraal Laos: Konglor cave en slapen in het dorpje er vlakbij, guesthouse aan de rivier, door naar Vientiane en met de bus naar Vang Vieng. Fietsen, wandelen, tuben, allemaal leuk.

Noord Laos: Luang Prabang, zeker een nacht of 3-4, ook watervallen, wandelen en fietsen, dan door naar Nong Khiaw en Muang Ngoy. Ook leuk, maar verder afgelegen zijn Phongsali en Luang Namtha.

Hier ben je al zeker 3 weken zoet mee.

De slow boat sucks! (De avond markt in Luang Prabang ook trouwens, wat een tourist trap!) Met de bus reizen gaat langzaam in Laos en de bussen zijn slecht. Maar het is nog steeds 1 van mijn favo bestemmingen!
Hi mayou, klinkt goed! Hoe kom je dan vanaf Bangkok naad zuid-Laos? Lees dat er geen spoorwegen zijn..quote:mayou schreef op 05 april 2017 @ 22:50:

Zuid Laos: Don Det (4000 islands) en dan via Champassak naar Pakse, brommer huren en het Bolaven circuit doen, de grote loop, zwemmen in de watervallen en een nacht of 2 doorbrengen in Tad Lo

Centraal Laos: Konglor cave en slapen in het dorpje er vlakbij, guesthouse aan de rivier, door naar Vientiane en met de bus naar Vang Vieng. Fietsen, wandelen, tuben, allemaal leuk.

Noord Laos: Luang Prabang, zeker een nacht of 3-4, ook watervallen, wandelen en fietsen, dan door naar Nong Khiaw en Muang Ngoy. Ook leuk, maar verder afgelegen zijn Phongsali en Luang Namtha.

Hier ben je al zeker 3 weken zoet mee.

De slow boat sucks! (De avond markt in Luang Prabang ook trouwens, wat een tourist trap!) Met de bus reizen gaat langzaam in Laos en de bussen zijn slecht. Maar het is nog steeds 1 van mijn favo bestemmingen!
De beste plek om dit soort dingen uit te zoeken is de site van 'the man in seat 61'. Staat veel informatie over treinen, bussen, veerboten in oa Thailand. Helaas nog geen informatie over het reizen naar het zuiden van Laos, maar die vind je dan vast wel op Travelfish. Het makkelijkste is trouwens vliegen van Bangkok naar Pakse, denk ik. Wel saai en relatief duur.

Hoewel er inderdaad geen treinen in Laos rijden (behalve het boemeltje vanaf de grens naar Vientiane), kun je in Thailand op meerdere plaatsen wel tot vrij dichtbij de grens met Laos komen en dan een busje nemen etc. Ik ben zelf deze winter overgestoken vanuit zuid Laos naar Thailand en had dat dezelfde dag geregeld (doorgaande bus van Pakse naar Ubon).
Wij zijn van Loei in Thailand naar Laos gegaan, was gewoon een busverbinding. Bij de grens moest iedereen eruit, langs immigrations van beide landen, de bus weer in en door naar Xayabouri. Vandaaruit na een paar dagen door naar Luang Prabang. (Je kunt ook van Udon Thani naar Vientiane denk ik) Dat was de 2e keer Laos, toen we het zuiden en centraal al gedaan hadden. De eerste keer zijn we van Cambodja met de bus zuid Laos in getrokken naar Don Det.

Je kunt ook vliegen van Bangkok naar Luang Prabang en beginnen in het noorden en afzakken naar het zuiden. Tickets zijn iets van 40 euro pp
Hi mensen, ontzettend bedankt voor alle tips! Kritisch zorgt er alleen maar voor dat we een mooiere reis tegemoet gaan!

Heb een beetje gekeken en gepuzzeld met hulp van alle reacties en kwam op het volgende idee:

- Ik kom aan op Bangkok: 1 nacht (Heb de stad al gezien en hoofddoel is toch echt Laos, Bangkok was gewoon de goedkoopste vlucht)

- Vlucht naar Pakse: schijnt leuk te zijn en een mooie scootertocht door de natuur, lijkt me erg gaaf

- Door naar het noorden: de Kong Lor Cave(????) moeite waard voor de tijd die je er over doet???

- Vientiane (schijnt saai te zijn maar als tussenstop)

- Vang Vieng

- Luang Prabang

Voor dit gedeelte hebben we zo'n 21 dagen voor de geboekte terugvlucht vanuit Hanoi. In het geval dat we herexamens hebben moeten we vanaf Luang Prabang naar Hanoi komen en vanaf daar de vlucht naar huis pakken (vlucht makkelijk te boeken???) In het geval dat we GEEN herexamens hebben verplaatsen we de vlucht naar 3 juli vanuit Bangkok, en gaan we vanaf Noord-Laos naar Noord-Thailand en hebben we 3 weken in Thailand.

Op deze manier moeten we nog steeds doorreizen, maar dit is inderdaad een overweging die we hebben gemaakt omdat we simpelweg niet heel veel tijd hebben!

Tips zijn nog altijd welkom!!! Juist nu!
Of die vlucht makkelijk te boeken is kun je zelf googelen (o.a. Air Asia....) en er staan al veel tips hierboven. Waar wil je nog meer tips over dan?
quote:fromfebruary schreef op 05 april 2017 @ 20:31:

En dan moet je nog maar hopen dat je niet ergens tussendoor ziek wordt en 3 dagen aan de diarree van je bedje naar de wc en weer terug kruipt Been there, done that, m'n eerste reis ZO-Azië had ik ook de illusie dat ik alles van dag tot dag kon plannen. Een voedselvergiftiging en 4 dagen verder besloot ik van mijn plannen af te zien en tot op de dag van vandaag levert me dat op al m'n reizen veeeeel meer rust op

Goed daarom dat je je huidige plan inderdaad al wat gaat bijstellen!mijn allereerste planning van mijn reis afgelopen december was ook zo mudvol .. Dat hebben we heeel snel losgelaten .. uiteindelijk met hoofdlijnen in ons hoofd vertrokken en genoten van Thailand.
Persoonlijk vond ik Vientiane verschrikkelijk, maar de rest van Laos prachtig! Vooral het zuiden! Wat jij hier volgens mij over wil staan. Cambodja ook minder leuk, maar was ik weer helemaal verliefd op het noorden van Vietnam! Mijn favo land! Maar dat is mijn voorkeur.

Hier is al gezegd; veel te veel! Ik heb zelf echt de tijd genomen en nu heb ik het idee dat je er met een sneltreinvaart doorheen gaat. Als je 3 weken hebt zou ik denk ik zelf maar 1 land doen. Het zijn stuk voor stuk grote landen en als je echt wat van het land mee wil krijgen en wil genieten zou ik de tijd nemen.
Hi winkje87,

Heb inderdaad het idee dat we het bij 1 land moeten laten door alle reacties, gaan we nu ook doen! Had je mn laatste bericht gezien? Toch eigenlijk alleen Laos de eerste 3 weken. Blijft een planning, dus die is er natuurlijk ook om vanaf te wijken!! Zoals je zegt willen we vooral genieten en dus zullen we per plek kijken hoe en wat, dus misschien dat we ook wel wat zuidelijker komen! Zal er zeker even naar kijken

quote:winkje87 schreef op 07 april 2017 @ 13:49:

Persoonlijk vond ik Vientiane verschrikkelijk, maar de rest van Laos prachtig! Vooral het zuiden! Wat jij hier volgens mij over wil staan. Cambodja ook minder leuk, maar was ik weer helemaal verliefd op het noorden van Vietnam! Mijn favo land! Maar dat is mijn voorkeur.

Hier is al gezegd; veel te veel! Ik heb zelf echt de tijd genomen en nu heb ik het idee dat je er met een sneltreinvaart doorheen gaat. Als je 3 weken hebt zou ik denk ik zelf maar 1 land doen. Het zijn stuk voor stuk grote landen en als je echt wat van het land mee wil krijgen en wil genieten zou ik de tijd nemen.
In Laos gaat alles wel echt een stuk langzamer dan in NL, ook zeker langzamer dan in Thailand en Vietnam. Laos is super relaxt land, gehaast reizen past daar moeilijk bij, vind ik. Alleen al een broodje in een restaurant eten duurt sowieso een uur, mensen zijn gewoon niet zo snel daar. Broodje kip? Dan moet er eerst nog even een kip geslacht worden haha. Ik ben uiteindelijk veel langer in Laos gebleven dan gepland, omdat het land zo lekker easy going is. En zo mooi en groot! Vergis je daar niet in. Het zuiden van Laos heeft het Bolaven Plateau, daar heb ik 3/4 dagen met een gehuurd scootertje rond getuft, watervallen bezocht, in hele aparte hotel geslapen, bij families gegeten. Niets geboekt, gewoon gegaan en zorgen dat je voor het donker weer stopt. En de 4000 islands in het zuiden zijn ook heerlijk. Heb ook een prachtige tocht in het noorden gedaan, heel basic maar echt heel mooi. Erg mooi en veelzijdig land! Met wat mij betreft het lekkerste bier van heel ZO Azië!
Is ook wat wij willen! Alleen dan wat minder tijd :(. Bolaven Plateau klinkt inderdaad goed, scootertje huren en kijken wat we tegenkomen staat op t programma :)! Dankjewel en ik ga genieten van de pilsjesquote:SanPellegrino schreef op 07 april 2017 @ 15:59:

In Laos gaat alles wel echt een stuk langzamer dan in NL, ook zeker langzamer dan in Thailand en Vietnam. Laos is super relaxt land, gehaast reizen past daar moeilijk bij, vind ik. Alleen al een broodje in een restaurant eten duurt sowieso een uur, mensen zijn gewoon niet zo snel daar. Broodje kip? Dan moet er eerst nog even een kip geslacht worden haha. Ik ben uiteindelijk veel langer in Laos gebleven dan gepland, omdat het land zo lekker easy going is. En zo mooi en groot! Vergis je daar niet in. Het zuiden van Laos heeft het Bolaven Plateau, daar heb ik 3/4 dagen met een gehuurd scootertje rond getuft, watervallen bezocht, in hele aparte hotel geslapen, bij families gegeten. Niets geboekt, gewoon gegaan en zorgen dat je voor het donker weer stopt. En de 4000 islands in het zuiden zijn ook heerlijk. Heb ook een prachtige tocht in het noorden gedaan, heel basic maar echt heel mooi. Erg mooi en veelzijdig land! Met wat mij betreft het lekkerste bier van heel ZO Azië!
Wat betreft jullie nieuwe plan... ik zou het andersom doen. Vliegen naar Luang Prabang, over land naar midden- en zuidelijk Laos reizen. 4000 islands ook meepakken, lekker relaxen op het eind. Dan met de bus naar Pakse en eventueel vliegen naar Bangkok (of eerst nog naar een Thais eiland voor nog meer relaxen, want bij 4000 islands kun je niet echt goed zwemmen en heb je ook geen masseurs), of met de bus naar Bangkok.

En koop een reisgids, bijvoorbeeld een Lonely Planet of Rough Guide. Daarin vind je al van alles over de highlights, hoe lang het duurt van A naar B en welke type vervoer er gaat, hoe en waar je visa kunt regelen en hoeveel die kosten, gevaren, openingstijden, het eten, de taal, etc etc. Zelfs 'suggested itineraries' oftewel kant en klare routesuggesties.

En lees reisverslagen op bijvoorbeeld www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com

Op veel plekken in Laos accepteren ze ook Thais geld (baht). Laotiaanse kip pinnen kan maar voor maximaal aan €70 tegelijk en dat is na twee dagen ofzo alweer op, zo blijf je bezig met pinnen... en soms doet de enige pinautomaat in een dorp het niet. Dus zorg voor cash back-up in euro's of baht. En het pinnen kan ook nog per keer extra geld kosten als je bank transactiekosten rekent. Ik hoorde ook van mensen met Rabobankpasje dat zij nergens konden pinnen in Laos.
You can never have too many hats, gloves and shoes
De limiet voor bankopnames is wel wat omhoog gegaan. Uit mijn hoofd zeg ik 2 of 2 1/2 miljoen kip max per opname (dat is ongeveer 200-250 euro en in 2017). Bovendien kun je steeds meer guesthouses online boeken via bijvoorbeeld Agoda en direct met je creditcard afrekenen dus heb je minder cash nodig.
quote:Erizon schreef op 11 april 2017 @ 21:33:

De limiet voor bankopnames is wel wat omhoog gegaan. Uit mijn hoofd zeg ik 2 of 2 1/2 miljoen kip max per opname (dat is ongeveer 200-250 euro en in 2017). Bovendien kun je steeds meer guesthouses online boeken via bijvoorbeeld Agoda en direct met je creditcard afrekenen dus heb je minder cash nodig.Ah, goed nieuws! Dat was echt een gedoe destijds.
Oja, ik kon in Loas met Rabobank niet pinnen! Alleen pinnen met m'n creditcard. Was een duur grapje. Dus check dat even.
Ik was er rond september vorig jaar, bij mijn weten deed mijn rabo pasje het gewoon. Zal later even voor je nakijken
Top! Ik had deze ervaring in 2012.
Vorig jaar kon ik overal genoeg geld pinnen en op veel plekken ook boeken via Agoda.

Ik zou geen reisgids kopen (neemt teveel plek in), maar de nodige hoofstukken van bijv de lonely planet downloaden. Wij kopen trouwens helemaal geen reisgidsen meer, maar gaan af op de verhalen van medereizigers en op wat er op internet te vinden is.
quote:mayou schreef op 12 april 2017 @ 10:07:

Vorig jaar kon ik overal genoeg geld pinnen en op veel plekken ook boeken via Agoda.

Ik zou geen reisgids kopen (neemt teveel plek in), maar de nodige hoofstukken van bijv de lonely planet downloaden. Wij kopen trouwens helemaal geen reisgidsen meer, maar gaan af op de verhalen van medereizigers en op wat er op internet te vinden is.

Prima voor iemand met veel reiservaring buiten Europa, zoals jij. Maar ik denk dat dit niet zo geschikt is voor TO. Die heeft nog geen idee van de lange reistijden, hoe dat dan voelt in de tropen na 12 uren in een bus, de cultuurverschillen, wat er eigenlijk allemaal te zien en doen is, eventuele gevaren. En met maar 3 weken lijkt het mij lastig om op de bonnefooi te gaan zonder enige voorkennis. Dan eindig je op een onhandige plek waardoor je weer precies dezelfde weg terug moet, zonde van je geld en tijd... of je komt thuis en hoort dan van weer andere mensen dat je een geweldige (maar wat minder bekende) plek hebt gemist. Dat soort dingen. Beter kunnen ze nu alvast 'ongeveer' een handig rondje bedenken of een manier waarop ze niet 2x dezelfde lange route over land hoeven af te leggen.

Ik begon ooit 'op de bonnefooi' in Indonesië, stronteigenwijs had ik allerlei adviezen in de wind geslagen over Teva's meenemen en een reisgids raadplegen. Afijn wat gebeurt er dan? Je komt aan op een luchthaven, loopt met je jet lag en al, buiten tegen een saunamuur van hitte aan en er wordt aan alle kanten aan jou en je tas getrokken door taxichauffeurs. Maar je weet eigenlijk zelf niet eens waar het leuk is want je reist lekker avontuurlijk op de bonnefooi (ahem). Dus je stapt maar in bij een mannetje die jou vervolgens naar het meest toeristische, overontwikkelde, saaie oord brengt. En als je dan luistert naar andere reizigers, vertellen die je ook allemaal dat je 'moet!' gaan naar Highlight 1, 2, 3 enz., precies het standaard rijtje uit de Lonely Planet gids. Dus dan kom je precies langs alle overontwikkelde, superdrukke plekken.

Of je bent eigenwijs en denkt, ik ga gewoon net als in Frankrijk lukraak naar een onbekend schattig dorp toe. Maar in een Aziatisch dorp is dan ook echt niks te beleven.

Het ging allemaal een stuk beter toen ik wel een gids kocht en me wat meer ging inlezen. Dan zie je vanzelf welke 'highlights' je wel en niet leuk lijken, en verderop in zo'n gids staan er ook nog een hoop minder bekende mooie plekken waar de meeste reizigers helemaal niet eens aan toe komen, en waar het dus rustiger is. Maar dan heb je wel info over hoe je er komt, hoe lang dat duurt, en wat er te zien is.

Tuurlijk zijn dingen ook online te vinden maar dan moet je wel veel meer handigheid hebben in het aan elkaar knutselen van al die losse info. In een boek zie je tenminste nog de samenhang, althans dat heb ik dan hoor. Misschien ben ik daar ook oldskool in. Maar voor een beginner lijkt het me wel handig om een boek als basis te hebben. En natuurlijk kun je adviezen van reizigers of Thai / Laotianen daar ook nog in passen; en flexibel blijven in je plannen. Maar dan heb je tenminste plattegronden en bus-tabellen enzo.
quote:SanPellegrino schreef op 12 april 2017 @ 08:56:

Top! Ik had deze ervaring in 2012.Ik had dit voorjaar mobiel met lokale sim en heb vanuit een minivan onderweg zelfs zonder probleem ge-internetbankierd.
quote:Erizon schreef op 12 april 2017 @ 16:42:

[...]

Ik had dit voorjaar mobiel met lokale sim en heb vanuit een minivan onderweg zelfs zonder probleem ge-internetbankierd.Wat gaan de dingen snel hè? Fijn dat geld opnemen etc geen probleem meer is.
Even een algemene tip m.b.t. geld tussendoor: check eens wat de voorwaarden van jouw creditcard zijn bij een positief saldo. Zo hanteert die van mij een opnametarief van 1% met een max. van €1,50. Dit scheelt soms enorm met wat de bank met je gewone betaalpas rekent!
Patsy, daar heb je gelijk in. Wij zijn ook gegradeerd van de papieren reisgids naar downloaden naar niets gegaan. De digitale versie van de LP vind ik wel handiger dan de papieren versie, omdat je die per hoofdstuk kunt downloaden en dan niet met die dikke reisbijbel rond loopt te sjouwen.
Ik vond het lezen van de lp juist fijn. Je weet meer van je omgeving. Weet wáar je op moet letten etc ,. En lekker leesvoer in de minivan ;)
Mayou, ja dat doen ze handig. Toch blijf ik zelf met reisboeken een sucker voor papier. Ik scheur thuis voorzichtig de hoofdstukken eruit van gebieden waar ik NIET heen ga. Vaak scheelt dat al de helft of driekwart van een gids. Dan houd ik wel allerlei handige plattegronden en basisinfo over. En als ik dan in een stadje ben, haal ik de pagina met die plattegrond ook uit mijn gids zodat ik bij wijze van spreken niks mee op straat hoef te nemen (ook geen e-reader dus voor een digitale gids), alleen dat ene papiertje met de plattegrond, en wat cash.

Met romans enzo ben ik wel over op e-reader. Ideaal. Maar in een reisboek(je) maak ik graag veel aantekeningen erbij, bijvoorbeeld van dingen die ik online heb gevonden. Ik weet niet, ik vind het met papier gewoon makkelijker om 'die ene bladzijde' terug te vinden enzo. En je hoeft dus niet perse met een elektronisch apparaat over straat 's avonds. Nou is Azië best veilig maar in Zuid-Amerika vind ik het prettiger om alleen papier bij me te hoeven hebben.

Los van een reisgids heb ik ook alleen maar goede ervaringen met:

- in Laos me laten meetronen door zo'n mannetje dat bemiddelt voor accommodaties. Wel veilig lopend over straat of eerst nog een stukje met een songthaew (@TO: dat is een grote tuktuk, openbaar vervoer), ik stap niet zomaar in een privé-auto. Zo iemand die commissie verdient door toeristen bij hotels te brengen. Vaak gloednieuwe hotels die nog niet in reisgidsen staan, nog superschoon zijn, waar het personeel er nog zin in heeft. En wat kan mij het dan schelen dat die man commissie krijgt, good for him. Ik betaalde bijvoorbeeld in Luang Prabang maar €5 voor een kamer met eigen badkamertje, niet heel sjiek maar wel prima, en waar ze ook fietsen verhuurden.

- Taxichauffeurs om advies vragen voor hotels, of afgaan op waar zij uit zichzelf mee komen. Zonder nog iets te beloven... alleen eerst even kijken. Maar meestal precies hetzelfde verhaal: schone nieuwe hotels, waarschijnlijk een commissie naar die taxichauffeur... maar vaak praatte die chauffeur dan ook nog de kamerprijs naar beneden voor mij. Iedereen blij.

- Foldertjes in van die toeristenbureautjes. Als je goed kijkt, zitten er soms heel toffe dingen tussen, en soms ook kortingsbonnetjes. Dit geldt vooral voor Europa maar ook wel voor andere continenten. Zo vond ik een keer info over een geweldige fototentoonstelling, een van de mooiste die ik ooit heb gezien (Family of Man, in Clervaux, Luxemburg), terwijl ik die zelf nooit had gevonden want ik had helemaal geen plannen voor dat stadje. En in Madrid vond ik op die manier een hipster-streetfoodmarkt die ik anders nooit gevonden had, en ook een leuke obscure fototentoonstelling.

- De site www.travelfish.org (niet .com) voor Azië. En www.seat61.com voor treinen (waar dan ook ter wereld). En www.spottedbylocals.com voor steden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven