1 tuin; 4 wensen maar geen plan

31-01-2009 12:08 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo; vanwege de herkenbaarheid heb ik een nieuwe nick (die ik gelijk behoud ) aangenomen en wel voor het volgende 'probleem';

Wij hebben een tuin van 7 bij 15m; niet onwijs groot maar het zou genoeg moeten zijn om er wat leuks mee te kunnen, toch?

Alleen word er nog al veel verwacht van deze tuin en dus komen we er niet uit hopelijk zijn hier dan mensen met een geniaal tuin inrichtings inzicht die willen helpen er wat van te maken

Mijn wensen zijn; kind vriendelijk; we hebben een schommel en een trampoline van 3m doorsnee die vast komen te staan;verder hebben we nog allerlei losse tributen als een wipje een glijbaantje en fietsjes.

De tuin moet ook dier vriendelijk zijn we hebben een konijnenhok met uitloop en een hond die lekker rond moet kunnen lopen. Het liefst zou ik voor onze kat ook een rennetje willen maken (maar ze mag absoluut niet ontsnappen daar uit) en het allerliefst zou ik een kippenhok willen hebben met 3 zijdehoenders :O (al zal dat er wel niet inzitten :D)

Ik wil graag een moestuin; niet onwijs groot ik heb namelijk helemaal geen groene vingers maar ik wil het graag leren; sowieso vind ik fruit in de tuin erg leuk.

Mijn man wil maar 1 ding; gewoon zitten in de zon en nergens last van hebben :D (de enigste werkzaamheden waar hij toe bereid is als het moet is gras maaien :P haha)

Wie oh wie komt met het geniale plan om van deze tuin een paradijs te maken voor kind; dier; man en vrouw
anoniem_80460 wijzigde dit bericht op 31-01-2009 12:11
Reden: type foutjes :|
% gewijzigd
Tjah daar gaat nogal veel tijd inzitten. Ik denk eerder dat jullie je wensen op moeten schrijven en goed moeten overleggen wat waar komt en hoe jullie dat gaan doen. Lijkt me nogal raar dat een buitenstaander dat voor jou moet gaan bedenken!
Knip de wensen die je hebt (trampoline, schommel, wip, kippenhok, kattenren, moestuin etc) uit op schaal en teken je tuin op schaal (gaat prima met ruitjespapier). Ga nu schuiven en zie hoe veel/weinig je ruimte je over hebt om al je wensen te vervullen.

Knip sfeerplaatjes uit tuingidsen, folders en tijdschriften, zodat je een sfeer kunt bepalen.

Dan kun je zelf al een aardig ontwerp maken!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oja, hou voor o.a. je moestuin-idee ook rekening met grondsoort/ligging/zon etc.
En dat allemaal op 105 vierkante meter?

*haalt passer en lineaal uit lade*

Dit moet er allemaal in zo te lezen:

kat plus ren

knijn plus ren

hond

kippenhok plus ren

fruitbomen

schommel

wip

terras

trampoline 3 meter diameter

glijbaan

fietsen

Conclusie: bouw een verdieping op de tuin.

Succes!
Er hoeft niks bedacht te worden hoor; meer ideeën passen er echt niet in

Wij komen er samen niet uit omdat we beide iets heel anders willen en omdat we beide 0,0 ruimtelijk inzicht hebben.

We hebben diverse plattegrondjes gemaakt maar zelfs over de plek van de schuur worden we het niet eens. Juist een frisse derde blik kan misschien wat opleveren. (en als je geen interesse hebt mag je dit topic zo weer dicht klikken hoor )
Denk idd ook dat je een beetje teveel wilt voor te weinig tuin

Hier wel een goede oplossing voor je moestuin (zo ga ik het ook doen) http://www.makkelijkemoestuin.com/
Tip:

Dit ken d'r ook nog wel bij:

pergola

vijver

waterval

nostalgische zonnewijzer/molen/tuinkabouters

extra parkeerplaats

zandbak

blokhut

voliere

zonneweide

borders

rozenperkje

kunstwerk, leuk standbeeld of zo

openhaardhout stapel

Als t kon maakte ik er 3 verdiepingen in :P haha

De katten ren had ik zelf over de 'zithoek' heen bedacht; maar t idee dat ik uit mijn raam de tuin in kijk en alleen maar tralies zie staat mij nog al tegen :|

nijn en poes combineren heb ik ook over zitten nadenken, poes is alleen buiten onder toezicht en het gaat goed met die twee samen, maar ja dan gaat nijn aan de kattenbak knabbelen onder andere en dat is dan ook weer niet zo'n strak plan :|
Poes aan de lijn? Met een haring vastpinnen in het stukje gras.

Poes met nijn combineren is niet natuurlijk en raad ik je echt af.
Upload eerst eens een tekening zodat we kunnen zien over wat voor soort vorm tuin we praten. Hoe je huis daarin gesitueerd is, waar de zon opkomt en weggaat, hoe je met buren zit. Want nu is het allemaal zo lullen in de ruimte.
quote:quattro35 schreef op 31 januari 2009 @ 12:31:

Tip:

Dit ken d'r ook nog wel bij:

pergola; ach ja over de zithoek heen; kan best ;)

vijver; nee das gevaarlijk met 2 kleine kinderen

waterval; ja leuk! ipv een schutting :P

nostalgische zonnewijzer/molen/tuinkabouters; ieuw!!

extra parkeerplaats; helaas geen achter om

zandbak; dat is t nu; daar wil ik juist vanaf

blokhut; heb ik; alleen wij noemen het een schuur

volière; nee houd niet zo van vogels

zonneweide; voor welke zon? ;)

borders; je bedoeld een stoep? das wel handig ja; voor onder de zithoek :P

rozenperkje; nee... liever fruit

kunstwerk, leuk standbeeld of zo; zodat de kinderen een doel hebben bij t voetballen; goed idee!

openhaardhout stapel; zodat ik dagelijks herinnerd word aan t ontbreken van een openhaard :(

Plattegrond;

Waar de lijnen staan (rechtsboven in) staat zo goed als de hele dag zon; ik heb een lijn getekend met hoe de zon loopt. dat rare puntje linksboven in heb ik ook niet bedacht; je kan er helemaal niks mee en mag wat mij betreft weggedacht worden.

Onder in is ons huis; de lijn daar boven is nu een stoep (die er uit moet want echt te lelijk voor woorden) de stippellijn rechts is nu nog niks; we kunnen zo door lopen de tuin van de buren in maar dat moet dus anders. links staat een schutting (echt een flut ding maar volgens de buren pas nieuw dus zij wensen hem te behouden... :|) daar moet dus nog een andere schutting voor.

We hebben een schuur van 200x260 (of een blokhut; wat jullie willen ;))

Nijn staat nu op de stoep (met ren) en verder is het 1 grote zandplaats...(beste voor nijn is verhuizen naar links; nooit volle zon en minder wind)
Oh poes aan de riem heb ik geprobeerd; dan gaat ze als een bange poeperd op t verste uit einde van t lijntje zitten (onder een stoel oid) om zodra ze de kans krijgt naar binnen te gaan; maar vervolgens probeert ze dus wel te ontsnappen als ik niet oplet :S
Plant als omheining laurier: dat groeit als 'n trein en is in de winter groen. Goede afscheiding tussen de tuinen van de buren. Verder je hele tuin grasveld maken als het grotendeels speeltuin moet worden. Ook is gras gezelliger om op in de zon te liggen (met of zonder ligstoel) dan een terras. En je konijn kan ook op 't gras spelen.
Elninjoo; laurier is een boom of een struik zegt wikipedia, hoe moet je daar dan een omheining mee maken? Wiki verwijst naar de laurier kers; maar dat lijkt mij een slecht plan aan gezien die word gebruikt als pesticide tegen oa knaagdieren :|

Nijn staat niet op t gras omdat ik bang ben dat hij er van door gaat. Wanneer je gaas in de grond stoot en hij gaat graven is de kans dat konijn beschadigd erg groot :| geen idee hoe dat dus op te lossen.

maar ik wil wel gras dat wel (nou nog praktische oplossing voor nijn )
Een border is een perkje rond de tuin, Vanillafudge, heeft dus niks met tegels te maken.

Ik denk dat Elninjoo die ouderwetse haagplant bedoelt, die je elk jaar een keer of twee, drie, moet snoeien, traditioneel in een vierkante vorm. Ik kan door dat laurier nu ook niet op de naam komen maar het is ook iets met au.

Een schutting naast een al bestaande schutting plaatsen kost je zo 50 cm ruimte, of je ondermijnt de bestaande schutting. Lijkt me slimmer om hedera tegen de schutting te laten lopen, evt. een rasterwerk tegen de schutting aan om ze langs te leiden.

Als ik je wensenlijstje zie kom ik ook niet verder dan een grasveld, een flink terras, en dan borders om je in uit te leven met groeiend en bloeiend spul. Als je je tuin hermetisch afsluit is dat overigens een paradijs voor een loslopend konijntje. Loslopende konijntjes zijn veel leuker dan konijntjes in een ren.
Correctie: laurierhagen bestaan echt -zie eerste linkje bij haagplanten- en ik bedoelde liguster gespeld met een au.
Mamzelle; hoe houd ik de katten van de buren dan buiten? Een klein nijntje en minimaal 20 katten lijkt mij een slecht plan :O

Liefst wil ik dus mijn eigen katten binnen houden (in de tuin; de ene komt nu buiten de ander niet) scheelt weer gedoe met een ren of 2

Verder zitten we met een schuur van 1 van de buren die echt helemaal verrot is. Hij is te hoog om te verbergen met een schutting dus daar wilde ik een druif tegen aan zetten.

De buurvrouw (een ander ;)) die dus nu in verbinding staat met onze tuin heeft tegen die verrotte schuur een haag gezet; maar dat ding woekert enorm (ook mijn tuin in :S) ik vind hem niet alleen lelijk; hij trekt enorm veel ongedierte aan ook :| die wil ik wel buiten mijn tuin houden. (nu snoei ik hem, maar zo hard als die groeit kan ik niet snoeien en daarbij zit ik met enorme bergen afval er van)

Valt t op dat dit onze eerste tuin is en dat we er al veel te lang over na denken? :D
Gras kost wel veel tijd wil je 't een beetje mooi houden.

Links bovenin de schuur, daarvoor je konijnen/kippenren (en de kat maar binnenhouden of zo). Rechts onderin de moestuin (maar dat is afhankelijk van waar je deur zit). Heb je rechtsboven en linksonder nog over, eventueel met het middendeel afhankelijk van de grootte van je moestuin en rennen. Als je daar houtsnippers legt ben je nauwelijks tijd kwijt aan onderhoud en valt je kind redelijk zacht uit/af schommel/glijbaan/trampoline etc. En dan maar een lichtgewicht tuinsetje zodat je het telkens kan verplaatsen naar waar toevallig nog een beetje ruimte is én zon. Met tegels een soort pad maken (stapstenen), niet te strak.

Klimmers links tegen de schutting en rechts ook iets van gaas met klimmers.
Goh ben ik nou de enige die vind dat dit best moet kunnen op 100m2? Ik woon op 100M2 en heb daarin toch ook een keuken, badkamer, woonkamer, twee slaapkamers, computerhoek enz. enz. Ik ben niet zo'n digitaal wonder maar zal zo eens ff kijken of ik wat kan schetsen...
Nijn en katten binnen houden en buurtkatten buiten houden: Een net over de tuin spannen. Klinkt lullig, is hartstikke handig (als je zoals jullie toch rondom schuttingen hebt). Dan ben je dus al van kattenren en nijnenren af. Dan inderdaad overal gras met borders langs de schuttingen (en in die borders kun je natuurlijk net zo goed kruiden zetten als bloeiende planten als bessen- en aardbeienstruiken, ander fruit zou ik niet aan beginnen als ik jou was want daar het je redelijk grote en dure bomen voor nodig) de speeltuin in de schaduw, zitje in de zon, schuurtje tegen de achterschutting zo dicht mogelijk naar de poort toe (of, als dat niet haalbaar is, zou namelijk zonde zijn als-ie op een zonplek zou staan, tegen de linkerschutting zo dicht mogelijk bij de poort)

En tip: Ik hoor veel potentieel ruziemateriaal met de buren (verrotte schuur, woekerplant, lullige schutting) dus blijf heel goed communiceren en wees geduldig. Burenvetes om schuttingen zijn er al meer dan genoeg en je wordt er niet gelukkig van.

Nog een tip: Als je wilt dat het écht mooi wordt en niet alleen in de lente leuk, maar ook de rest van het jaar: Huur een professional in. Want je kunt je er nog zo in verdiepen, een eerste tuintje als je totaal geen tuinervaring hebt, wordt echt niet heel mooi.
Katten van de buren buiten en eigen katten binnen de tuin lukt alleen maar met een ren. Er zijn mensen die een tuingrote ren hebben -googlen op kattenren- maar daar moet je maar smaak in hebben. Persoonlijk vind ik dat niet bijdragen aan de gezelligheid van een tuin.

Hoeveel katten komen er werkelijk ín je tuin. Bij mij drie tot hooguit vijf, waarvan er denk ik één echt een blijvertje is. Die is bang van mijn dwergkonijntje -en het dwergkonijntje ook van hem- Ruimte genoeg in de tuin voor ze om om elkaar heen te lopen. Uiteraard wel in de gaten houden en als je de verhoudingen nog niet in beeld hebt moet het konijntje in de ren als jij er niet bent. Mijn konijntje loopt alleen los als ik thuis ben -en de deuren openstaan-.

Hoe dan ook is gebruiksvriendelijkheid een belangrijke eis aan jouw tuin en dat betekent dús nadruk op gras en terras totdat de kinderen wat groter zijn.

Staat jouw geplande druif op het zuiden?

Wat is je plan dan tegen de woekerende haag? Een schutting ervoor zetten helpt ook niet tenslotte, dan gaat 'ie daar overheen woekeren.

Kan de schuur uit beeld door jouw eigen schuur ervoor te plaatsen?

Bij mijn zeven bij tien tuintje staat de schuur in het midden links en dat bezorgt gelijk een afscheiding tussen terras en verdere tuin, en een fijn hoekje waar je in de zon/buiten de wind kan zitten. Of een moestuintje achter plaatsen.

Voor de beeldvorming is het makkelijk om de locatie van de schuur van de buren en de haag van de buren aan te geven mbv je plattegrondje.

NB: ik doe helemaal niks aan mijn tuin. Voor zover de waarde van mijn advies.
Volgens mij zijn houtsnippers die ideale kattenbak voor de buurtkatten..
-
anoniem_23018 wijzigde dit bericht op 28-09-2010 23:53
Reden: -
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven