Ervaringen met caravan

22-04-2017 18:48 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij overwegen om een caravan (tweedehands) aan te kopen, en ik ben op zoek naar ervaringen van andere gezinnen.

We hebben drie kinderen van 8, 7 en bijna 2 jaar. We zouden er zo vaak mogelijk op uit trekken met de caravan en willen er twee soorten vakanties mee doen: enerzijds gewoon naar een camping rijden, daar een week of twee blijven, en dan weer naar huis. Verder zouden we ook graag rondreisvakanties doen in Europa (die mogen dan wat langer duren), waarbij we soms maar 1 of een paar nachten op eenzelfde camping blijven.

Ik heb vroeger met mijn ouders altijd gekampeerd (met een camping car, dus met een caravan heb ik geen ervaring) en dat was altijd erg leuk. Mijn vriend heeft zeer weinig kampeerervaring, maar heeft er wel zin in.

Wie heeft hier ook een caravan, en bevalt dat? En hebben jullie eventueel tips waar we zeker op moeten letten bij de aankoop?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
...
quote:Rusticaa_ schreef op 22 april 2017 @ 20:13:

Met een caravan mag je op de meeste wegen niet eens harder dan 90. Harder dan 100 is zoiezo onverantwoord met een caravan.In Frankrijk mag je 130
...
quote:Rusticaa_ schreef op 22 april 2017 @ 20:16:

[...]

Echt? Ja maar ik zou het niet doen hoor
Vervang in ieder geval je gasslang! En laat de gaskachel controleren als je die wil gebruiken i.v.m. koolmonoxide vergiftiging.
Wij rijden ook rond de 100 met de caravan. Wij hadden een behoorlijk zware auto en een miet heel zware caravan. Merkte je weinig van.

Vooral in 't buitenland opletten dat je niet te makkelijk te hard rijdt.

Ook een fijne, een stabalisator op de caravan.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Wanneer je met een caravan een enkele overnachting wilt maken is het een kwestie van de poten uitdraaien (gaat erg snel met een accuboormachine) en je bent klaar.

Bij aanschaf van een 2e hands caravan moet je zeker goed opletten welke accessoires er in/op zitten, achteraf toevoegen is erg kostbaar, zeker wanneer het om een voortent gaat. Maak een wensenlijstje.

Persoonlijk ben ik erg blij met het boilertje in de caravan en zeker met kinderen lijkt het mij erg fijn om meteen warm water bij de hand te hebben. Verder heb ik, toen ik alleen ging kamperen, een mover aangebracht aangezien het in je uppie nagenoeg niet te doen is om de caravan op zijn plaats te zetten.

Ook een stadsaansluiting voor het water kan erg praktisch zijn. Geen tanken/jerrycans meer vullen, gewoon aansluiten op de kraan van de camping en je hebt continue stromend water in de caravan.

Er zijn opklapbare keukenkastjes te koop waar een gasfles in kan en een kooktoestel op past. Zet je dat in de voortent dan dus geen luchtjes in de caravan.

Kijk wel uit geen caravan te kopen die optimaal is voor je kinderen met hun huidige leeftijd maar waar jullie over 5 jaar niet meer in passen.

Voor korte verblijven is het een optie om een cassetteluifel aan de buitenkant van de caravan te monteren, die kan je zo uitdraaien en het kost dus bijna geen tijd om voor een paar nachten droge ruimte te creëren.

Overigens, er bestaan ook caravans met een één zijde een afsluitbare kinderslaapkamer met een stapelbed en waar dan beneden een kinderhoekje te maken is van de bedden.

Wil je solitair kamperen, denk dan eens aan zonnepanelen op het dak en een extra huishoudaccu in de caravan.
Niet geschoten is altijd mis
...
Wij tellen dat je er netto 75 km/u daadwerkelijk mee aflegt. Je rijdt wel iets harder (ca. 90) maar het is ook een keer stoppen/tanken etc. En al mág je 130 km in Frankrijk, ik zou het ook niet doen hoor. Dus het schiet echt op met zo'n ding, dat is wel een nadeel. Wij zijn er dus ook nog niet mee naar het buitenland geweest.

Naar de provincie Zeeland is het voor ons ca. 170 km maar waar waren we toch wel ruim 2,5 uur voor onderweg.
Dat rijdt dan wel weer heel relaxed, racen gaat niet.
quote:pejeka schreef op 22 april 2017 @ 18:53:

Met drie kinderen denk ik dat je wel een behoorlijk grote caravan nodig hebt, als je langere rondreizen wilt maken, zodat iedereen ook een behoorlijk bed heeft in de nacht en als het een dagje regent, is het ook wel fijn als je dan genoeg leefruimte hebt in die caravan, zodat iedereen zich binnen kan vermaken. Dus een behoorlijke grote caravan wordt het dan, en dan moet je natuurlijk ook zorgen voor een auto die geschikt is om die caravan te trekken.Als ervaren caravanner dit!!!
quote:Gatti schreef op 22 april 2017 @ 19:01:

Goed ruiken als je in een caravan komt of 't niet muf ruikt (vocht), eventueel controleten met een vochtmeter.En de vloer moet stevig En zéker dit!!!
Toen ze kleiner waren sliepen onze kinderen op opblaas air bed in de voortent, die we overdag leeg laten lopen en opvouwen, dat was sowieso hun plekje, daar stond ook hun tafeltje en stoeltje met kleur spullen en

Al hun speelgoed, caravan was voor papa en mama.

Naast de caravan stond een party tent (met prik kabel met gekleurde lampjes), met daaronder tafel en stoelen om te eten en te koken

Wel altijd hartje zomer in z Frankrijk
quote:_Inkie_ schreef op 22 april 2017 @ 20:16:

[...]

In Frankrijk mag je 130

Echt dwaas km zó hard te gaan met een caravan.

En als je een ongeluk krijgt krijg je dan misschien niet alle schade vergoed omdat caravans niet geschikt zijn om zo hard mee te rijden. (zal misschien alleen voor Fransen gelden?

(http://escapade.evasion.free.fr/site/Pratique/Code.html)

helemaal onderaan staat dat, bij punt 8-10)
Ze zegt toch helemaal niet dat ze dat rijdt. Ze zegt dat 't in Frankrijk is toegestaan.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Mocht je een caravan zoeken waar je drie kinderen in kunt laten slapen, zelf nog kunt zitten binnen en een vast bed wilt hebben, kun je zoeken naar een Burstner Premio 495. Deze zou ik heel graag willen! Hij heeft een drielaags stapelbed achterin.
Het lijkt mij enig! Ik heb ook zulke leuke herinnering aan mijn vakanties vroeger met mijn ouders met de caravan. Maar helaas mijn man vindt het niets.
Als ik jullie was zou ik beginnen met een caravan huren. Dan kun je zelf ervaren hoe het is om te rijden en om te kamperen met een caravan met jullie gezin. Ook kun je dan ervaren hoe de indeling bevalt en de grootte van de caravan. En uiteraard ook de verschillende merken qua kwaliteit e.d..
...
...
quote:minoes5 schreef op 22 april 2017 @ 22:11:

Als ik jullie was zou ik beginnen met een caravan huren. Dan kun je zelf ervaren hoe het is om te rijden en om te kamperen met een caravan met jullie gezin. Ook kun je dan ervaren hoe de indeling bevalt en de grootte van de caravan. En uiteraard ook de verschillende merken qua kwaliteit e.d..

Daar hebben wij ook weleens naar gekeken maar dat is echt enórm duur. Zo ook voor een camper, dat wij ook weleens zouden willen proberen.

Wij kozen er dan dus maar voor om een, niet te dure, te kopen en als het niet bevalt weer te verkopen.
Wat ik nog vergeet, kijk ook even hoe oud de banden zijn, hier zit een "houdbaarheidsdatum" op. Doordat er zo weinig gereden wordt met een caravan is deze datum meestal bereikt ruimschoots voordat ze versleten zijn.
Niet geschoten is altijd mis
Goed kijken naar het gewicht en kijken of je hem mag trekken. Voor de grens van 3.500 kg moet je uitgaan van het maximale beladen gewicht van de auto, hierbij het maximaal beladen gewicht van de caravan.. Hier hebben wij ooit een fout in gemaakt door van het lege gewicht van de auto uit te gaan. Zodra je over de 3.500 kg komt heb je een E-rijbewijs nodig.
Ja, ook een goede tip idd !
Wij hebben jarenlang een caravan gehad, inmiddels ingeruild voor een camper.

Wij trokken altijd rond, de laatste jaren namen we wel eens een voorseizoenplaats op een camping in de buurt van april t/m juni en dan gingen we in de zomer alsnog rondtrekken.

Bij de voorseizoenplaats zetten we wel altijd de hele voortent op. In de zomer hingen we een etuiluifel eraan. Pootjes uitklappen van de luifel en klaar.

De laatste jaren hadden wij een vrij grote caravan, met genoeg slaapplaatsen voor 3 kinderen. Ik vond hem wel erg groot. 90 km per uur reed nog comfortabel, harder was eigenlijk niet verantwoord.

Zo'n drielaags stapelbed hebben wij ook wel eens naar gekeken, omdat je daarmee de caravan een stuk korter maakt. Maar het zijn wel doodskistjes dan hoor, ik vond het te benauwd voor onze kinderen.

Het rondtrekken met een caravan beviel ons altijd goed, maar sinds we die hele grote hadden vonden we het toch wat onhandiger worden. En een kleinere caravan waarbij de kinderen in een tentje moesten slapen vonden we ook niets. Dan moet je toch weer een tent opzetten, luchtbedden opblazen etc. Allemaal weer veel meer gedoe, zeker als je om de dag verder trekt.

En onze kinderen werden wat groter en het werd zo krap op de achterbank tijdens de lange ritten. We hebben niet zo'n gigantische grote auto en voor dagelijks gebruik past het prima, maar ze zitten niet echt ruim.

Uiteindelijk hebben we toen vorig jaar een camper gehuurd en toen waren we helemaal om. Inmiddels hebben we de caravan ingeruild voor een camper. Het is wel duurder, maar voor ons is het het waard.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven