Afvalscheiding

24-05-2017 18:10 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu 3 containers gekregen en er is nog een ondergrondse container voor restafval.
Ik moet dus in de keuken al gaan scheiden.
We hebben een gootsteenkost van ongeveer 80 cm breed waar we wat voor zoeken. Heb al op internet gekeken maar zie alleen dure systemen staan. Hoe doen jullie dat?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Ikea heeft daar prima systemen voor. Even op de site kijken. Staat bij keuken geloof ik.
Onder de gootsteen een bak voor restafval, een bakje voor groenafval en plastic. En een tas in de keuken voor papier.
In de keuken zo'n klein prullenbakje voor restafval wat niet direct de container in kan. In de gang oud papier (en grote dozen in de schuur), in de keuken een zak met plastic. plastic wordt eens in de 2 weken opgehaald, evt volle zakken kunnen in de schuur.
Groen afval in de groencontainer en restafval in de restafval container.

Maar wij krijgen volgend jaar als het goed is: een plastic container, een papiercontainer en een groen afval container en dan idd ondergronds ergens ruimte om het restafval te dumpen.

Ken ook mensen en die hebben 1 container met 2 delen. Een deel groen en een deel restafval. Werkt voor hun ook handig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik lees mee. Wij hebben ook 3 kliko's en plastic moet in aparte zakken. Waar laat je het? :huh:
Kijk eens bij Ikea. Wij gebruiken de Filur bakken. Die zijn er in verschillende maten.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/40188340
Wij hebben onder de gootsteen: bak voor restafval, bak voor plastic en een klein bakje voor groenafval (gebruiken we voor compost).
In de bijkeuken staan de bakken voor glas en papier.
Ikea had ik idd gekeken maar die Filur bak niet gezien. Jammer dat ze niet in verschillende kleuren zijn. Misschien even crea met stickers of zo.
Wij leggen papier en plastic gewoon op een hoekje van het aanrecht, en wanneer iemand naar de bijkeuken loopt, neemt die het mee naar de juiste kliko / zak. Groenafval in een mini-afvalbakje (of meteen na het eten bereiden even opruimen) en restafval in de gewone prullenbak in de gootsteen. Gaat prima zo!
Afbeelding
Ik stapel een paar IKEA-bakken. In de plasticbak zit een plastic zak zodat de bak zelf niet te vies wordt. De papierbak is gewoon alleen de bak.

Afbeelding
You can never have too many hats, gloves and shoes
Pasty stone
Wat voor zak gebruik je hier voor?
Kirikou
Deze is leuk, maar geen plaats voor. Past niet in het kastje, en alle wanden zijn volgebouwd.
Ik zag bij Ikea ook de Utrusta met bakken. Heeft iemand die?
Een dubbele prullenbak onder de gootsteen voor gft- en restafval, een zak voor plastic en blik in een grote keukenlade, een bak voor het oud papier in de voorraadkast en de lege flessen en potten gaan meteen de boodschappentas in.
Brrr beide dingen op de foto wil ik echt niet. Is er niet iets wat in het gootsteenkastje kan? Gewoon drie kleine bakjes voor weinig? Papier doen wij in een magazine box.
Ik heb bij de Ikea een schijfsysteem met 2 zwarte bakken voor onder de gootsteen. Past bij ons goed, ze staan wel andersom omdat de zwanenhals in de weg zit. Daar heb ik plastic en restafval in.
Papier gaat gelijk de kliko in en groen gaat naar de beesten of ook gelijk de kliko in.

Ik heb 4klikos staan nu, groen word 2x per maand geleegd en de rest 1x per maand.
Kirikou schreef:
24-05-2017 18:19
Wij hebben onder de gootsteen: bak voor restafval, bak voor plastic en een klein bakje voor groenafval (gebruiken we voor compost).
In de bijkeuken staan de bakken voor glas en papier.

Zo ongeveer hebben wij het ook. Ik heb gewoon kleine prullenbakjes gekocht en die naast elkaar gezet. Ipv de bijkeuken ergens in een grote kast papier en glas.
teletubbie1234 schreef:
24-05-2017 19:08
Brrr beide dingen op de foto wil ik echt niet. Is er niet iets wat in het gootsteenkastje kan? Gewoon drie kleine bakjes voor weinig? Papier doen wij in een magazine box.
Ja, gewoon 3 kleine bakjes bij de Blokker of Hema kopen en die in het gootsteenkastje zetten.
Rest en plastic staan bij ons in de gootsteen. Papier en groen gaan meteen de kliko in. Plastic is bij ons het meeste. En blikjes, maar ik ken ook een gemeente die dat bij het plastic inzamelen.
Wel hebben we 4 kliko's dus we hoeven niet te wachten met het restafval tot er een volle vuilniszak is.
Er staan bij mij drie kliko's om de hoek van de keukendeur. Alles gaat direct in de kliko. Tijdens het koken verzamel ik wel even op het hoekje van het aanrecht, dan loop ik een keer naar buiten en sorteer dan pas. In de keuken alleen een mini bakje voor restafval en altijd een bakje op het aanrecht voor GFT.
anoniem_304245 wijzigde dit bericht op 25-05-2017 08:22
0.16% gewijzigd
In een keukenkastje 2 afvalbakjes van brabantia: 1 voor gft en de ander voor restafval.
Een grotere prullenbak voor plastic en verpakkingen, en in de bijkeuken een doos voor oud papier.

Mijn ervaring is dat de (grote) prullenbak voor plastic veel en veel sneller en vaker vol zit dan de andere 2 bakjes.
Ik vond afval scheiden altijd teveel gedoe, maar op deze manier prima te doen!
Ik heb geen ruimte in mijn keuken voor het scheiden van afval. In de hal staat daarom een tweeladen kastje voor papier en plastic. Groenafval en etensresten doe ik direct in de kliko, vind ik niet zo fris in huis. Etensresten doe ik in een composteerbaar zakje tegen de maden in de zomer.
HermioneJeanGranger schreef:
24-05-2017 19:31
Rest en plastic staan bij ons in de gootsteen. Papier en groen gaan meteen de kliko in. Plastic is bij ons het meeste. En blikjes, maar ik ken ook een gemeente die dat bij het plastic inzamelen.
Wel hebben we 4 kliko's dus we hoeven niet te wachten met het restafval tot er een volle vuilniszak is.
Hier is het idd een PMD container; plastic, metalen en drankkartons.
Wij hebben hetzelfde probleem en helaas geen bijkeuken. Ik zag van Joseph Joseph de intelligent waste vuilnisbak. Kent iemand die ? Lijkt me wel handig maar aardig aan de prijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven