Ervaring stuit?

31-05-2017 17:12 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb vandaag gehoord dat mijn kleine meid helaas nog in een stuit ligt. Nu moet ik hiervoor volgende week naar de gyn. Eventueel draaien heb ik zelf geen goed gevoel bij lijkt me erg naar. Een stuitbevalling ook niet. Aangezien mijn leeftijd en hierna geen kinderwens meer heb zou ik zelf heel graag voor een keizersnede gaan. Maar heeft iemand ervaring met deze situatie? Ik merk dat ik er erg mee zit.
Ik had hetzelfde. Ik vond het een moeilijke beslissing om te maken en heb ook gekozen voor een keizersnee. Het herstel duurt wel langer maar ik wilde dat mijn kind zo min mogelijk risico liep en bij een stuitbevalling heb je toch allerlei risico's op complicaties, helemaal omdat het de eerste is.
Ik heb er ook geen spijt van gehad en we hebben nu een kerngezonde peuter rondlopen en nummer twee is onder weg dus of je hierna nog meer kinderen wilt, maakt in principe niet uit.

Succes met je keuze.
Ja ik heb ook een keizersnede gehad vanwege stuitligging. Wat wil je weten?
Ik sluit me helemaal aan bij Marg81. Ook een stuitligger. Proberen te draaien en moxa gedaan. Maar geen resultaat. Uiteindelijk voor een keizersnede gekozen omdat ik geen enkel risico wilde nemen voor ons kindje.
Ben nogal bang dat een gyn je eerst draaien zal verplichten en ik voel daar helemaal niks voor. Veel bloedingen gehad deze zwangerschap en al een nacht opname erop zitten. Ik ben onderhand moe en wil nu niet weer allerlei toestanden met uitwendig draaien
Puur op mijn gevoel afgaand zou ik voor een eerste kind in stuit ook kiezen voor een keizersnede. Gewoon voor de veiligheid van het kind. De kans dat een stuitbevalling alsnog in een keizersnede eindigt is volgens mij een stuk groter (hoeveel even navragen bij gyn zou ik doen). Om die stress te voorkomen zou ik persoonlijk denk ik voor geplande keizersnede kiezen in jouw situatie. Succes met je beslissing!
Deniece1980 schreef:
31-05-2017 17:21
Ben nogal bang dat een gyn je eerst draaien zal verplichten en ik voel daar helemaal niks voor. Veel bloedingen gehad deze zwangerschap en al een nacht opname erop zitten. Ik ben onderhand moe en wil nu niet weer allerlei toestanden met uitwendig draaien
Dat kunnen ze niet.

En het kan echt niet zoveel kwaad mits ze een echo maken van de baby en de navelstreng voor ze het gaan proberen.

Het is minder risicovol dan een stuisbevalling en ook minder risicovol als een keizersnede. Dat is namelijk een operatie en ja veiliger dan een stuisbevalling voor de baby maar een operatie is altijd een risico. Voor de moeder ook vooral.
De gynaecoloog kan je tot niks verplichten! Als jij geen versie wil, dan gebeurt dat niet. Hou dat sowieso in je achterhoofd. Zou wel proberen open het gesprek in te gaan zodat hij/zij goed kan uitleggen hoe zoiets in z'n werk gaat en wat de prognose een beetje is. Op basis daarvan zou ik na de afspraak pas besluiten.
Mijn zus heeft ruim 12 jaar geleden gekozen voor draaien. Dat was geen pretje, maar is wel gelukt en de baby bleef na de draaiing keurig met het hoofd naar beneden. Vervolgens kon ze thuis bevallen, wat ze heel graag wilde.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Bij een keizersnede is het percentage qua baby wat blijvende schade oploopt echt heel heel veel lager dan bij een stuitbevalling. UMC en de WHO hebben daar meerdere onderzoeken naar gedaan, zijn te googlen.

Ik zou wel de versie proberen ( 1x en met een echovan te voren) en lukt dat niet dan een keizersnede.
Dit is mijn 2e maar de oudste is bijna 10. Vind het gewoon spannend had wel verwacht het gewoon goed zou draaien maar door de duur van 35 weken en hoe ze ligt ziet de verloskundige het niet meer gebeuren uit zichzelf
En Moxa, zou dat niet meer kunnen?

Goh, jammer dat ik niet meer weet met hoeveel weken precies mijn jongste zich heeft gedraaid. Maar wel vrij laat. Ik heb met de VK ook een versie en moxa besproken. Ik wilde toch eerst moxa proberen want ik heb de verhalen over pijnlijke versies die niet lukte (of met baby's die zich alsnog terug draaiden) ook gehoord. Maar bleek toch niet nodig, op een avond zat ik op de bank en was dochter aan het draaien in de buik. Heel ongemakkelijk en beetje pijnlijk. Bleek met de controle dat ze d'r draai had gemaakt die avond. :)

Dus het kan wel nog, al zou ik toch kijken wat je graag wil. Ik zou het niet gedaan hebben want ik keek enorm op tegen de versie (meer dan tegen de bevalling).
Ik heb een stuitbevalling gehad. De verloskundige had gezegd dat de baby was ingedaald maar dit was dus niet het geval. In het kort: Thuis bevallen met 35 weken doordat ik dacht dat ik kramp had. Wat dus weeën bleken te zijn. Zijn hoofd zat vast. De verloskundige en ambulance waren te laat. De verloskundige had hem net eruit toen de ambulance kwam. Hij had zuurstof gebrek en ademde niet. Hij is in folie gepakt met flessen warm water en dekens. Met spoed naar het ziekenhuis gegaan. Het is kantje boord geweest.

Gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden. Maar het had ook heel anders kunnen lopen.
Wat is precies het risico dat het mis gaat bij een stuitbevalling, hoeveel procent van de baby's loopt schade op t.o.v. met een keizersnede? Ik ken een aantal vrouwen die een prima vlotte stuitbevallng hebben gehad, maar het heeft tegenwoordig niet meer de voorkeur. Bij een tweede of later kind na vlotte bevallingen zou ik het wel aandurven. Een sectio lijkt me echt vreselijk, dus echt wel dat ik voor een draaipoging zou gaan.
Jeetje Leenav, dat vergeet je nooit meer... :hug:
Een stuitbevalling zou ik nooit voor kiezen. Aangezien ik bij de 1e al ingeknipt moest worden en de vacuüm erbij kwam. En die lag helemaal goed en dan toch een moeizame bevalling
Mijn eerste lag ook in stuit. Ik heb wel een versie-poging laten doen. Ik heb dat goed ervaren. De gyn was kundig, stelde me gerust. Ik mocht aangeven als ik wilde dat hij stopte.
Hij probeerde de baby de draai te laten maken, maar stopte op een gegeven moment met de mededeling: 'als de baby nu niet meedraait, dan heeft ze de ruimte niet meer.'
De versie is dus niet gelukt. Daarna mocht ik kiezen en ik koos voor de keizersnee.

Al met al een prima ervaring dus. Maar toch zou ik het bij de tweede niet meer gedaan hebben, een versie-poging.
En dat, omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn eerste niet voor niks verkeerd om lag.

De tweede baby lag wel goed en ik kon natuurlijk bevallen.

De keizersnee/geboorte was een 'gentle sectio': baby mocht direct op mijn buik. Is ook aan de borst gelegd en ze lag naast me in een clip-on crib. Dat is een soort co-sleeper, zodat ik zelf mijn kind uit bed kon pakken.
Hier destijds geprobeerd baby te draaien. Ik ben geen pieperd, maar man, wat een hel. Twee vrouwen die met vol gewicht zaten te duwen en sjorren. Deed ook nog mee met een onderzoek waardoor ik een baarmoederontspanner (of iets dergelijks) had gekregen waar mijn hart sowieso al wat van op hol sloeg. Ik ben de hele dag van de leg geweest. Was van plan om naar het werk te gaan, maar dat ging echt niet. Zowel pijn, maar vond het op de een of andere manier ook emotioneel heftig. Vanuit mijn persoonlijke beleving geen aanrader dus..

Ik wilde vervolgens gaan voor een natuurlijke bevalling (zijn best wel wat redenen voor te noemen), maar dat wordt alleen gedaan als je aan een aantal criteria voldoet. En dat deed ik niet (kind was bijv niet ingedaald). Dus uiteindelijk een geplande keizersnede. Ik wilde graag een "natuurlijke" keizersnede, maar kreeg dat niet voor elkaar. Als ik daar op terugkijk vind ik dat wel jammer. De rest kon ik wel bij me neerleggen; had mijn best gedaan, maar snapte niet waarom ik dit niet voor elkaar kreeg. Verder ging keizersnede prima. Herstel ook. Stond alweer te dweilen thuis na drie nachten in het ziekenhuis.

Mijn tip, mocht het een geplande keizersnede zijn, is zoek uit wat een natuurlijke keizersnede is en als je dat aanspreekt, waar dat mogelijk is. Een ziekenhuis waar je de eerste nachten met je partner op 1 kamer kunt verblijven is ook heel prettig (had ik niet). Zou ook uitzoeken of je iets kunt doen om de darmflora van je pasgeboren baby een boost te geven. Onder begeleiding van een medisch professional.

En ter troost, hoe teleurstellend deze situatie ook kan zijn, je bent het al snel vergeten als je de kleine in je armen hebt. Dan doet het er allemaal niet meer toe hoe hij/zij ter wereld is gekomen; het gaat erom dat het kind er is.
leenav schreef:
31-05-2017 17:38
Ik heb een stuitbevalling gehad. De verloskundige had gezegd dat de baby was ingedaald maar dit was dus niet het geval. In het kort: Thuis bevallen met 35 weken doordat ik dacht dat ik kramp had. Wat dus weeën bleken te zijn. Zijn hoofd zat vast. De verloskundige en ambulance waren te laat. De verloskundige had hem net eruit toen de ambulance kwam. Hij had zuurstof gebrek en ademde niet. Hij is in folie gepakt met flessen warm water en dekens. Met spoed naar het ziekenhuis gegaan. Het is kantje boord geweest.

Gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden. Maar het had ook heel anders kunnen lopen.
Wat vreemd. Hoe lang is dit geleden? Bij mij was het de gynaecoloog die beoordeelde of ik voldeed aan de criteria voor een natuurlijke stuitbevalling. En mocht ik daar aan voldoen, dan zou het een ziekenhuisbevalling worden (geen keuze daarin).
Ze kunnen je niet verplichten tot een versie hoor. Bij mij wilde de gyn het gerust proberen, maar ik had in mijn situatie maar 10% slagingskans dus ik zag dat niet zitten. Was geen probleem er werd gewoon een keizersnede gepland. Stuitbevalling werd in mijn geval ook al niet aangeraden trouwens dus ik vond de keuze niet zo moeilijk.
Waarom lijkt mensen draaien zo erg? Ik ben bij veel versies geweest (zelf verloskundige ) en het is idd even vervelend , maar dat zijn weeën toch ook? Het is het aller veiligst om vaginaal van een kind te bevallen in hoofdligfing, dus als de versie lukt is de winst super groot. Waarom zou je dit niet willen?
Daarna, als het niet lukt, kan je altijd ng nadenken over hoe je dan wil bevallen.
Er komen ook ernstige complicaties van een keizersnede bij moeder voor, houd daar ook rekening mee.
leenav schreef:
31-05-2017 17:38

Dit heeft toch niks te maken met stuit bevallen in het algemeen? Er zijn hier meer dingen aan de hand: 1. Als je überhaupt bij 35 weken bevalt is de kans op complicaties groter . 2. Dit was waarschijnlijk een onverwachte stuit , bij to is het bekend en die zal dus onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog bevallen. 3. Er was überhaupt niemand bij je bevalling
WWW7 schreef:
31-05-2017 19:43
Dit heeft toch niks te maken met stuit bevallen in het algemeen? Er zijn hier meer dingen aan de hand: 1. Als je überhaupt bij 35 weken bevalt is de kans op complicaties groter . 2. Dit was waarschijnlijk een onverwachte stuit , bij to is het bekend en die zal dus onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog bevallen. 3. Er was überhaupt niemand bij je bevalling
Tjonge, wat een weinig empathische reactie. Haar ervaring mag toch ook gehoord worden? Je kunt daar best de normale gang van zaken naast plaatsen, maar dat kan ook op een andere toon. Zeker als verloskundige.
blue as ice
ijsblauw schreef:
31-05-2017 20:11
Tjonge, wat een weinig empathische reactie. Haar ervaring mag toch ook gehoord worden? Je kunt daar best de normale gang van zaken naast plaatsen, maar dat kan ook op een andere toon. Zeker als verloskundige.
Tuurlijk mag de ervaring gehoord worden, dit is een heel naar verhaal voor degene die het heeft meegemaakt , maar niet representatief voor de situatie van to.
anoniem_233475 wijzigde dit bericht op 31-05-2017 20:21
4.62% gewijzigd
WWW7 schreef:
31-05-2017 20:19
Tuurlijk mag de ervaring gehoord worden, dit is een heel naar verhaal voor degene die het heeft meegemaakt, maar niet representatief voor de situatie van to.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven