Gesprek douane Amerika

06-06-2017 08:51 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Over 3 weken ga ik met een vriendin een reis maken door Amerika.
Ik hoor van mensen die daar geweest zijn, dat de heenreis soms erg vervelend is. Naast dat je lang moet vliegen, moet je diverse formulieren invullen en krijg je op de luchthaven een één op één gesprek.

Nu ben ik van mezelf al een beetje zenuwachtig en heb ik zelfs een beetje reis angst. Ik zie nu dus heel erg op tegen de heenreis en met name ook tegen het één op één gesprek.

Wat kan ik allemaal precies verwachten?
Invisible10 schreef:
06-06-2017 14:19
Wat zou je er over moeten lezen dan? Zij hebben het recht mensen te weigeren, dat is geen wereldnieuws hoor. En ja, ze weigeren mensen. Ik ken iemand die geweigerd is.
Vanwege?
vrouw2016 schreef:
06-06-2017 14:44
Vanwege?
Verkeerde Visa, strafblad, andere redenen dan opgegeven.....

Waar maak je je druk om. Als je niets te verbergen hebt en gewoon alles naar waarheid hebt ingevuld, wordt je echt niet zomaar geweigerd.
vrouw2016 schreef:
06-06-2017 14:44
Vanwege?
Kunnen ook kleine dingen zijn.
Als je papieren niet in order zijn, mag je rechtsomkeert.
Als je niet kunt aantonen dat je tijdens je verblijf genoeg geld hebt om in je bestaan te kunnen voorzien, mag je ook terug.
Genoeggedronken schreef:
06-06-2017 09:17
Het is een op een omdat je dus ook als gezin echt stuk voor stuk naar die balie moet komen, mijn puberkinderen moesten dus zelf. Dat is echt alles.
Dat klopt niet, als gezin ga je tegelijk. Tenzij je kinderen volwassenen zijn en niet meer uit huis wonen. Man en ik gaan ook altijd samen (ook al hebben we een andere achternaam), gaat erom dat er een band is tussen jullie (dat staat althans op het groene formulier vermeld, bloedband, wonen op hetzelfde adres, getrouwd zijn).
Niet dat het heel relevant is voor TO, haha, maar toch.
TO, het stelt weinig voor. Vragen die ik altijd kreeg: wat kom je doen (vakantie), hoelang, waar ga je heen en waarom (to see a bit of this beautiful country!) , wat doe je voor werk (kort en bondig), heb je genoeg geld bij je (ja, creditcard) en wanneer ga je weg. Tada, meer is het niet.
Ik had me superdruk gemaakt, maar dat bleek niet nodig. Op JFK waren ze superaardig en relaxed, had ik echt niet verwacht. Ze maakten zelfs grapjes. Je kan het minder vriendelijk treffen, weet ik van kennissen, maar ik vond het ontzettend meevallen! En dat gesprekje stelt inderdaad niets voor.
't Is al met al een heel gedoe
vrouw2016 schreef:
06-06-2017 08:59
Ik heb eigenlijk niets om bang voor te zijn. Althans, ik ben nooit in aanraking geweest met politie ofzo.
Hooguit een vervelend tweetje verstuurd over Trump haha.

Maar ik klap altijd vaak dicht als de 'ogen op mij gericht zijn'. Zenuwachtig, rood,etc. Misschien maakt dat verdacht waardoor het vervelend wordt?
Ik weet niet of ik mosterd ben maar over dat laatste zou ik me geen zorgen maken, ik denk dat die kerel me niet één keer recht heeft aangekeken. Zat alleen naar mn paspoort, formulier en naar z'n scherm te kijken.
Ik maakte me er ook een beetje nerveus over maar het stelt echt niks voor. Gewoon eerlijk antwoorden, ze vragen voornamelijk naar waar je naartoe gaat, hoe lang je blijft en of je geld mee hebt.

Alleen je iets voor je werk moet doen, antwoord dan nìet dat je voor 'work' komt. In plaats daarvan moet je 'business' zeggen, anders denken ze dat je werk gaat zoeken :proud:
AnAppleADay schreef:
06-06-2017 15:35
Ik weet niet of ik mosterd ben maar over dat laatste zou ik me geen zorgen maken, ik denk dat die kerel me niet één keer recht heeft aangekeken. Zat alleen naar mn paspoort, formulier en naar z'n scherm te kijken.
Ik maakte me er ook een beetje nerveus over maar het stelt echt niks voor. Gewoon eerlijk antwoorden, ze vragen voornamelijk naar waar je naartoe gaat, hoe lang je blijft en of je geld mee hebt.

Alleen je iets voor je werk moet doen, antwoord dan nìet dat je voor 'work' komt. In plaats daarvan moet je 'business' zeggen, anders denken ze dat je werk gaat zoeken :proud:
Dank voor je reactie. Ik ga niet voor werk, maar om een aantal steden te bezoeken.

En zodra ik terug ben ga ik werken aan m'n zelfvertrouwen haha
vrouw2016 schreef:
06-06-2017 11:17
Of ik gevaarlijk ben. Nee.
Of ik een strafblad heb. Nee.

Of ik wel eens wat over Trump getweet heb? Ja!

Dit snap ik nooit zo goed. Het heeft totaal geen zin, waarschijnlijk leest maximaal 5 man het en nu moet je je dus zorgen maken over deze anti Trump tweets. Doe.het.gewoon.niet en je hoeft je er ook geen zorgen over te maken als je naar de VS reist :lightbulb:

Ze kunnen al je sociaal media activiteit inzien en je kan moeilijke vragen krijgen als je het te bont maakt!
aidem schreef:
06-06-2017 15:47
Dit snap ik nooit zo goed. Het heeft totaal geen zin, waarschijnlijk leest maximaal 5 man het en nu moet je je dus zorgen maken over deze anti Trump tweets. Doe.het.gewoon.niet en je hoeft je er ook geen zorgen over te maken als je naar de VS reist :lightbulb:

Ze kunnen al je sociaal media activiteit inzien nu je kan moeilijke vragen krijgen als je het te bont maakt!
Als zelfs Geert Wilders gewoon naar binnen mag, hoe kan ik het dan te bont hebben gemaakt? :-P

Maar puur uit nieuwsgierigheid/onwetendheid hé. Checken ze nou werkelijk van iedereen social media? Dan hebben ze daar een drukke taak aan o_o
Niet alles gelezen, maar wij hebben vorig jaar als gezin geen enkele vraag gekregen. Ze hebben ons alleen een leuke vakantie gewenst. De vorige keer was het ook heel erg kort: doel van de reis, wat ga je allemaal doen en klaar.
Zus en schoonbroer hebben ze eens ooit gevraagd hoe ze de reis konden betalen aangezien ze nog allebei studeerden :)
vrouw2016 schreef:
06-06-2017 15:52
Als zelfs Geert Wilders gewoon naar binnen mag, hoe kan ik het dan te bont hebben gemaakt? :-P

Maar puur uit nieuwsgierigheid/onwetendheid hé. Checken ze nou werkelijk van iedereen social media? Dan hebben ze daar een drukke taak aan o_o
Nogmaals: wat denk je zelf? Kom op zeg.
Hoe oud ben je eigenlijk?
vrouw2016 schreef:
06-06-2017 15:52

Wilders is super positief over Trump. Jij niet, gok ik zo, anders zou je je er niet druk over maken.

Ze checken natuutlijk niet handmatig maar met speciale software. Zoeken op keywords en gedrag.
aidem schreef:
06-06-2017 15:57
Wilders is super positief over Trump. Jij niet, gok ik zo, anders zou je je er niet druk over maken.

Ze checken natuutlijk niet handmatig maar met speciale software. Zoeken op keywords en gedrag.
Niet te hopen dat ze m'n nudes tegen komen dan haha
Hoe meer ik lees hoe raarder ik het vind.

Hoe oud ben je eigenlijk TO?
Vivo per lei
DuploPanda schreef:
06-06-2017 16:11
Hoe meer ik lees hoe raarder ik het vind.

Hoe oud ben je eigenlijk TO?
Ik ben 22.

Hoezo?
vrouw2016 schreef:
06-06-2017 16:29
Ik ben 22.

Hoezo?
Je komt nogal jong over.
hans66 schreef:
06-06-2017 11:20
Ik moet maar eens aan een collega vragen hoe zijn aankomst in de VS was. Die is afgelopen week daar geweest.

Ik was in de VS in 2004 en 2010. De controle op Detroit (luchthaven van aankomst) in 2004, was de strengste die ik ooit heb gehad (zelfs nog strenger bij de grensovergang toen van West- naar Oost-Berlijn). Ik had geen gesprek. Bij de terugreis, en de latere tweede aankomst in 2010 was de controle al minder streng.

In Detroit: werden mijn vingerafdrukken afgenomen, foto gemaakt van mijn ogen. Schoenen moesten uit en ik werd gefouilleerd en een metaaldetector ging langs mijn lichaam. Ik moest met de armen horizontaal, zodat ik op een hoofdletter T leek.
Dat moest ik doen, in de Ziggodome.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wat lijkt het leven me ingewikkeld als je je om dit soort dingen druk maakt. Overigens vond ik de controle aan de grens bij Israël "indringender", maar nog steeds niet iets waar ik me druk om zou kunnen maken. Mijn beroep zorgt overigens altijd voor wat extra vragen, maar dat is eigenlijk bij alle douanes zo.
Ik kom net terug uit de USA en heb geen gesprekjes gehad. Op beide vliegvelden een vraag of 5, niets aan de hand. gewoon casual bij het controleren van het paspoort. Als je je documenten in orde hebt is er niets aan de hand. Ik vond het douanepersoneel bij binnenkomst vriendelijk, bij de terugvlucht onbeschoft. Er leek niet 1 persoon te werken daar met plezier in wat hij/zij deed. Heel onaangenaam.

Veel plezier op vakantie!
Elfje112 schreef:
06-06-2017 16:32
Je komt nogal jong over.
Dit.
Yakatani schreef:
06-06-2017 17:37
Ik kom net terug uit de USA en heb geen gesprekjes gehad. Op beide vliegvelden een vraag of 5, niets aan de hand. gewoon casual bij het controleren van het paspoort. Als je je documenten in orde hebt is er niets aan de hand. Ik vond het douanepersoneel bij binnenkomst vriendelijk, bij de terugvlucht onbeschoft. Er leek niet 1 persoon te werken daar met plezier in wat hij/zij deed. Heel onaangenaam.

Veel plezier op vakantie!
Dat is dus precies wat ze onder 'persoonlijk gesprek' verstaan :proud:
Maar ik ben het ermee eens dat de benaming het zwaarder laat lijken dan dat het is.
Die vragen krijg je ook vaak bij de beveiliging op Schiphol. Daar vragen ze standaard bij mij: Waar ga je heen? Hoe lang blijf je daar?

Ik snap niet dat je daar zo zenuwachtig van wordt.
FiIee schreef:
06-06-2017 17:54
Die vragen krijg je ook vaak bij de beveiliging op Schiphol. Daar vragen ze standaard bij mij: Waar ga je heen? Hoe lang blijf je daar?

Ik snap niet dat je daar zo zenuwachtig van wordt.
Omdat TO dus nog jong is.
Komt goed TO, gewoon netjes meewerken en je bent er weer vanaf. Ik hoop voor je dat je mensen met humor treft. Fijne vakantie alvast!
SinDudas schreef:
06-06-2017 18:02
Omdat TO dus nog jong is.
Komt goed TO, gewoon netjes meewerken en je bent er weer vanaf. Ik hoop voor je dat je mensen met humor treft. Fijne vakantie alvast!
22 noem ik niet jong.
Terugkijkend naar mijzelf als 22 jarige vind het wel jong :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven