Ervaring stuit?
woensdag 31 mei 2017 om 17:12
Hallo
Ik heb vandaag gehoord dat mijn kleine meid helaas nog in een stuit ligt. Nu moet ik hiervoor volgende week naar de gyn. Eventueel draaien heb ik zelf geen goed gevoel bij lijkt me erg naar. Een stuitbevalling ook niet. Aangezien mijn leeftijd en hierna geen kinderwens meer heb zou ik zelf heel graag voor een keizersnede gaan. Maar heeft iemand ervaring met deze situatie? Ik merk dat ik er erg mee zit.
Ik heb vandaag gehoord dat mijn kleine meid helaas nog in een stuit ligt. Nu moet ik hiervoor volgende week naar de gyn. Eventueel draaien heb ik zelf geen goed gevoel bij lijkt me erg naar. Een stuitbevalling ook niet. Aangezien mijn leeftijd en hierna geen kinderwens meer heb zou ik zelf heel graag voor een keizersnede gaan. Maar heeft iemand ervaring met deze situatie? Ik merk dat ik er erg mee zit.
woensdag 31 mei 2017 om 20:24
1 op 60 bij de kinderen tegen 1 op 300 heb ik gelezen. Maar dat zijn dan de niet geplande keizersnedes.MinkeDeWit schreef: ↑31-05-2017 17:43Wat is precies het risico dat het mis gaat bij een stuitbevalling, hoeveel procent van de baby's loopt schade op t.o.v. met een keizersnede? Ik ken een aantal vrouwen die een prima vlotte stuitbevallng hebben gehad, maar het heeft tegenwoordig niet meer de voorkeur. Bij een tweede of later kind na vlotte bevallingen zou ik het wel aandurven. Een sectio lijkt me echt vreselijk, dus echt wel dat ik voor een draaipoging zou gaan.
Bij geplande keizersnedes ligt het aantal blijvende schade aan baby's nog veel lager.
woensdag 31 mei 2017 om 21:25
Ik (en mijn collega's) zijn niet tegen een keizersnede. Ik ben blij dat het kan, als het niet anders kan of in spoedgevallen. Maar als je van dichtbij meemaakt hoe ernstig de complicaties ervan kunnen zijn voor een moeder is het voor mij heel logisch er niet te gemakkelijk over te denken. En dat is wel een idee wat steeds vaker heerst (zeg niet dat dit in jouw geval zo is) van 'doe mij maar een keizersnede '. Maar dit gaat buiten je vraag om, doe gewoon waar je jezelf het beste bij voelt zou ik zeggen.Deniece1980 schreef: ↑31-05-2017 20:55Verloskundiges houden sowieso niet van keizersnede valt mij op. Ik denk omdat dit buiten hun werkgebied ligt. Ook vind ik dat ze vaak erg moeilijk doen over pijnstilling. Op dat gebied vind ik ze nog erg ouderwets soms bij het zweverige af.
woensdag 31 mei 2017 om 21:26
Bijna 12 jaar geleden alweer.
@WW7 ze vraagt ervaringen dus die heb ik gegeven. De verloskundige had het ook nog nooit meegemaakt. En die was al 12 jaar verloskundige. Misschien is het niet helemaal representatief maar wel een stuitbevalling. En mij was verteld dat de baby was ingedaald. Het was mijn eerste zwangerschap. Dan ga ik er vanuit dat de verloskundige daarin gelijk heeft.
Ik zou dus nooit voor een stuitbevalling kiezen als er een keuze is. Ook al zijn er wel succes verhalen.
@WW7 ze vraagt ervaringen dus die heb ik gegeven. De verloskundige had het ook nog nooit meegemaakt. En die was al 12 jaar verloskundige. Misschien is het niet helemaal representatief maar wel een stuitbevalling. En mij was verteld dat de baby was ingedaald. Het was mijn eerste zwangerschap. Dan ga ik er vanuit dat de verloskundige daarin gelijk heeft.
Ik zou dus nooit voor een stuitbevalling kiezen als er een keuze is. Ook al zijn er wel succes verhalen.
woensdag 31 mei 2017 om 21:31
WWW7 schreef: ↑31-05-2017 21:25Ik (en mijn collega's) zijn niet tegen een keizersnede. Ik ben blij dat het kan, als het niet anders kan of in spoedgevallen. Maar als je van dichtbij meemaakt hoe ernstig de complicaties ervan kunnen zijn voor een moeder is het voor mij heel logisch er niet te gemakkelijk over te denken. En dat is wel een idee wat steeds vaker heerst (zeg niet dat dit in jouw geval zo is) van 'doe mij maar een keizersnede '. Maar dit gaat buiten je vraag om, doe gewoon waar je jezelf het beste bij voelt zou ik zeggen.
Ik had eerst een gyn die ook maar steeds hamerde op de risico's van de moeder.
Totdat ik begon te vragen over welke risico's er kleven aan een stuitbevalling voor de moeder en ook vooral de baby.
Toen moest hij mij gelijk geven dat een keizersnede voor de baby het veiligst was en dat de risico's van blijvende schade na stuitbevallingen voor moeders ook best hoog zijn.
Ik ben alsnog geswitch naar ene andere gyn na dat deze een versie wilde proberen zonder de echo van te voren te maken.
Tuurlijk blijft het een operatie en is het geen pretje. Maar ik heb liever wat dan dat mijn baby een parese armpje heeft of erger.
woensdag 31 mei 2017 om 21:34
Ik heb gekozen voor een keizersnede en geen draaipoging. Ik had daar geen goed gevoel bij, met name omdat mijn eerste bevalling een drama was. Als het draaien al lukt is het nog maar de vraag of ze zo blijven liggen, daarbij had ik niet het vertrouwen dat de bevalling vlotter zou verlopen dan bij de eerste die eindigde in een spoedkeizersnee.
Gekozen voor een KS en is met erg goed bevallen.
Gekozen voor een KS en is met erg goed bevallen.
woensdag 31 mei 2017 om 21:41
Onze zoon lag ook in stuit. Hebben wel voor een versie gekozen, ondanks dat de slagingskans klein was.
Het is gelukt en hoewel ik het vreselijk vond, achteraf geen spijt. Maar eerlijk, als dit niet was gelukt had ik het een ander altijd afgeraden. Ik heb nogal sterke buikspieren en de blauwe plekken op m'n buik zijn nog lang zichtbaar en gevoelig geweest. Maar, Hierdoor hoefde ik niet verplicht in het ziekenhuis te bevallen.
Anders was ik waarschijnlijk voor een stuitbevalling gegaan, maar voornamelijk omdat ik graag nog meer kinderen zou krijgen en ook dan liever geen ks.
Ik heb begrepen dat er bij alle soorten bevallingen risico's zijn (uiteraard) en dat een stuitbevalling dus niet minder veilig hoeft te zijn. Bij een stuitbevalling word je hier extra in de gaten gehouden en ik had daar vertrouwen in.
Ik weet niet of ik die keuze ook had gemaakt bij een laatste kind.
Het is gelukt en hoewel ik het vreselijk vond, achteraf geen spijt. Maar eerlijk, als dit niet was gelukt had ik het een ander altijd afgeraden. Ik heb nogal sterke buikspieren en de blauwe plekken op m'n buik zijn nog lang zichtbaar en gevoelig geweest. Maar, Hierdoor hoefde ik niet verplicht in het ziekenhuis te bevallen.
Anders was ik waarschijnlijk voor een stuitbevalling gegaan, maar voornamelijk omdat ik graag nog meer kinderen zou krijgen en ook dan liever geen ks.
Ik heb begrepen dat er bij alle soorten bevallingen risico's zijn (uiteraard) en dat een stuitbevalling dus niet minder veilig hoeft te zijn. Bij een stuitbevalling word je hier extra in de gaten gehouden en ik had daar vertrouwen in.
anoniem_285767 wijzigde dit bericht op 31-05-2017 21:43
Reden: .
Reden: .
1.49% gewijzigd
woensdag 31 mei 2017 om 21:44
Jentelente schreef: ↑31-05-2017 21:41Onze zoon lag ook in stuit. Hebben wel voor een versie gekozen, ondanks dat de slagingskans klein was.
Anders was ik waarschijnlijk voor een stuitbevalling gegaan, maar voornamelijk omdat ik graag nog meer kinderen zou krijgen en liever geen ks.
Waarom zou een KS je beperken in het krijgen van nog meer kinderen?
Ik heb er gewoon nog eentje gemaakt na de 1e keizersnede. En als de de 2e gewoon goed om had gelegen en de placenta niet voor de uitgang had ik gewoon vaginaal kunnen bevallen ipv de 2e keizersnede.
En de risico's zijn echt wel veel hoger. Dat houd het UMC al jaren bij.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 31-05-2017 21:49
5.68% gewijzigd
woensdag 31 mei 2017 om 21:50
Dat is nog best veel. En heel vaak kan je na een keizersnede vaginaal bevallen als het niet weer een stuitbaby is of een placenta voor de uitgang.JustcallmeTuT schreef: ↑31-05-2017 21:48Hier was de regel 3 keer een keizersnede. Ik hoor van andere ziekenhuizen dat zij 4 keer een keizersnede doen.
woensdag 31 mei 2017 om 21:53
Ik twijfelde al of het er duidelijk stond. Ze dachten bij mij dat het mijn baarmoeder dusdanig zou aantasten dat de kans op een natuurlijke bevalling klein was in de toekomst. Waar dat precies aan lag is een beetje vaag gebleven voor me, dus ik kan het niet goed onderbouwen. Ik had al stress genoeg van een niet goed groeiend kindje dat al het medische een beetje blubber is nu.Fee-de-Goede schreef: ↑31-05-2017 21:44Waarom zou een KS je beperken in het krijgen van nog meer kinderen?
Ik heb er gewoon nog eentje gemaakt na de 1e keizersnede. En als de de 2e gewoon goed om had gelegen en de placenta niet voor de uitgang had ik gewoon vaginaal kunnen bevallen ipv de 2e keizersnede.
En de risico's zijn echt wel veel hoger. Dat houd het UMC al jaren bij.
Ik bedoel dus niet dat ik dan geen kind meer zou kunnen krijgen
En de risico's, ik geloof je. Maar Google was niet mijn beste vriend dus ik ging af op de gyn. En vertrouwde daarop. Geen spijt van, hoewel misschien wat naïef.
woensdag 31 mei 2017 om 21:54
Hier ook een stuitligger. Wel draaipoging gedaan maar niet gelukt, kind draaide zo weer terug toen ze hem loslieten.
Heel erg getwijfeld tussen stuitbevalling en keizersnee. Manlief zei dat hij achter mij stond, wat ik ook zou kiezen. Tegelijkertijd merkte ik dat hij voorkeur had voor ks terwijl ik juist een stuitbevalling wilde proberen. Uiteindelijk is kind gehaald met een ks vanwege zwangetschapsvergiftiging. Ks zelf is mij heel erg meegevallen. Tuurlijk, je hebt er last van maar het is niet ondragelijk ofzo. Achteraf snap ik niet wat mij bezielde om een stuitbevalling te willen proberen. Zullen de hormonen wel geweest zijn. Mocht ik ooit weer zwanger zijn, dan hoop ik dat ik nog een keer zelf mag bevallen. Ik vind het jammer dat ik die ervaring niet heb.
Heel erg getwijfeld tussen stuitbevalling en keizersnee. Manlief zei dat hij achter mij stond, wat ik ook zou kiezen. Tegelijkertijd merkte ik dat hij voorkeur had voor ks terwijl ik juist een stuitbevalling wilde proberen. Uiteindelijk is kind gehaald met een ks vanwege zwangetschapsvergiftiging. Ks zelf is mij heel erg meegevallen. Tuurlijk, je hebt er last van maar het is niet ondragelijk ofzo. Achteraf snap ik niet wat mij bezielde om een stuitbevalling te willen proberen. Zullen de hormonen wel geweest zijn. Mocht ik ooit weer zwanger zijn, dan hoop ik dat ik nog een keer zelf mag bevallen. Ik vind het jammer dat ik die ervaring niet heb.
woensdag 31 mei 2017 om 21:57
Draaipoging was erg naar en helaas mislukt. Er was gewoon echt geen ruimte en de draailoging was erg laat in de zwangerschap gepland.
Uitendelijk gekozen voor een keisersnede, wou de risicos voor mijn kind beperken. Als je geen verdere zwangeschappen wenst zou ik er helemaal geen seconde bij stilstaan.
Keizersnede is super verlopen, echt een mooie herinnering aan en daarna geen last gehad.
Uitendelijk gekozen voor een keisersnede, wou de risicos voor mijn kind beperken. Als je geen verdere zwangeschappen wenst zou ik er helemaal geen seconde bij stilstaan.
Keizersnede is super verlopen, echt een mooie herinnering aan en daarna geen last gehad.
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
woensdag 31 mei 2017 om 22:00
Beste Deniece, ik heb zeer recent in eenzelfde situatie gezeten.Deniece1980 schreef: ↑31-05-2017 20:55Verloskundiges houden sowieso niet van keizersnede valt mij op. Ik denk omdat dit buiten hun werkgebied ligt. Ook vind ik dat ze vaak erg moeilijk doen over pijnstilling. Op dat gebied vind ik ze nog erg ouderwets soms bij het zweverige af.
En ook een versie en stuitbevalling geweigerd.
Maar je mag een versie en stuitbevalling uiteraard weigeren, wees wel stellig ook bij de gyneacoloog.
Het herstel van de keizersnede is me reuze meegevallen. Maar hou dan goed je rust!!
woensdag 31 mei 2017 om 22:40
De derde lag eerst dwars, twee keer versie (ging vrij makkelijk, wel een halve dag ziekenhuis met alle controles en gesprekken) bij de bevalling lag ze in stuit en ik heb toen wel voor vaginale bevalling gekozen. Tweede bevalling was supervlot gegaan en baby was ook "maatje moet kunnen". Dat gaf mij wel veel vertrouwen en is ook goed gegaan. Was wel een ziekenhuis met veel ervaring met vaginale stuitbevallingen, maar de beslissing lag echt bij mij/ons.
Bij de eerste en tweede had ik ook liggingsecho's vanwege late hoofdligging maar die waren op tijd zelf gedraaid, wij dachten eigenlijk dat de derde dat ook nog wel zou doen...
Bij de eerste en tweede had ik ook liggingsecho's vanwege late hoofdligging maar die waren op tijd zelf gedraaid, wij dachten eigenlijk dat de derde dat ook nog wel zou doen...
woensdag 31 mei 2017 om 22:41
Nee, daarom schreef ik ook al: 'je kunt daar best de normale gang van zaken naast plaatsen, maar dat kan ook op een andere toon. Zeker als verloskundige.'
Jij zou moeten weten hoe een zware bevalling erin hakt. Beetje respect en ruimte voor haar verhaal had je gesierd. En dat wil niet zeggen dat je (ik herhaal het nog maar eens) er vervolgens de normale gang van zaken niet naast kunt zetten.
blue as ice
donderdag 1 juni 2017 om 22:52
Zoon lag in stuit. Versie geprobeerd, maar mijn strakke buikspieren zaten in de weg. Week later was poging 2 gepland. Zoon daalde de dag ervoor in, dus gyn zei na 1 keer voelen dat hij dat niet meer ging proberen. Ik voldeed aan de criteria voor vaginale stuitbevalling, dus daar heb ik voor gekozen. Ziekenhuis had veel ervaring met vaginale stuitbevallingen en dat gaf mij een goed gevoel. Door de criteria en begeleiding rijdens de bevalling werden volgens hen de risico's gelijk aan een vaginale hoofdbevalling, met 30-40% kans dat je alsnog een keizersnee krijgt. Dat risico was ik bereid te nemen.
Versie vond ik niet naar. Ze stopten toen het echt pijn begon te doen. Ik zou dat zeker proberen.
Ik mocht overigens zo een keizersnee kiezen, ze pushten niet voor een vaginale bevalling, gaven het als optie met goede uitleg. Ze gaven ook aan dat de kans op een goed verlopende bevalling veel groter is als de vrouw er met vertrouwen in gaat, dus dat ze er niets aan hadden om iemand te overtuigen die het een eng idee vond.
Versie vond ik niet naar. Ze stopten toen het echt pijn begon te doen. Ik zou dat zeker proberen.
Ik mocht overigens zo een keizersnee kiezen, ze pushten niet voor een vaginale bevalling, gaven het als optie met goede uitleg. Ze gaven ook aan dat de kans op een goed verlopende bevalling veel groter is als de vrouw er met vertrouwen in gaat, dus dat ze er niets aan hadden om iemand te overtuigen die het een eng idee vond.
vrijdag 2 juni 2017 om 07:47
Dat mag wel, maar alleen als je pas 1 ks hebt gehad. Zodra je een twee ks heb gehad mag je daarna niet meer natuurlijk bevallen. De kans op scheuren van het litteken is dan de groot.Fee-de-Goede schreef: ↑31-05-2017 21:50Dat is nog best veel. En heel vaak kan je na een keizersnede vaginaal bevallen als het niet weer een stuitbaby is of een placenta voor de uitgang.
vrijdag 2 juni 2017 om 07:48
Ze raden wel af om na drie keer een ks nog een keer zwanger te worden, maar als dat gebeurd halen ze die vierde er echt ook nog wel uit.JustcallmeTuT schreef: ↑31-05-2017 21:48Hier was de regel 3 keer een keizersnede. Ik hoor van andere ziekenhuizen dat zij 4 keer een keizersnede doen.
vrijdag 2 juni 2017 om 23:12
Mijn zoontje lag ook in stuit. Ze hebben hem 2 keer geprobeerd te draaien, wat helaas niet gelukt is. Ik vond dit een prima ervaring. Je hoort alleen de horor verhalen over een versie. Maar ik vond het echt goed te doen.
Zelf hebben wij aan de hand daarvan gekozen voor een keizersnede omdat we het risico van een stuitbevalling te groot vonden. Achteraf was dit de beste keuze ooit aangezien mijn zoontje met zijn hoofd klem zat in mijn baarmoeder tijdens de keizersnede.
Ik was na de keizersnede ook weer erg snel op de been en kon alweer erg veel. Na 2.5 week kon ik echt al een stuk gaan wandelen.
Nu al een eindje op weg bij een 2e zwangerschap en weet nu al dat het weer een keizersnede wordt. Omdat de kans dat mijn wond in de baarmoeder (Is overigens geen gewone wond) met weeën kan scheuren. Heel graag had ik het nu zelf willen proberen. Maar de veiligheid staat voorop.
Bijna 2 jaar geleden hebben we de beste keuze gemaakt die we maar konden maken. Als ik dat over kon doen zou ik het zo weer doen.
Zelf hebben wij aan de hand daarvan gekozen voor een keizersnede omdat we het risico van een stuitbevalling te groot vonden. Achteraf was dit de beste keuze ooit aangezien mijn zoontje met zijn hoofd klem zat in mijn baarmoeder tijdens de keizersnede.
Ik was na de keizersnede ook weer erg snel op de been en kon alweer erg veel. Na 2.5 week kon ik echt al een stuk gaan wandelen.
Nu al een eindje op weg bij een 2e zwangerschap en weet nu al dat het weer een keizersnede wordt. Omdat de kans dat mijn wond in de baarmoeder (Is overigens geen gewone wond) met weeën kan scheuren. Heel graag had ik het nu zelf willen proberen. Maar de veiligheid staat voorop.
Bijna 2 jaar geleden hebben we de beste keuze gemaakt die we maar konden maken. Als ik dat over kon doen zou ik het zo weer doen.
dinsdag 6 juni 2017 om 10:39
woensdag 7 juni 2017 om 06:18
War bedoel je dat het ongewenst is dat je vliezen breken?Deniece1980 schreef: ↑06-06-2017 10:39Morgen ga ik naar het ziekenhuis en wil toch inderdaad aandringen op een keizersnee. Vind het allemaal erg spannend dat de kleine in een stuit ligt ook omdat ik lees dat het niet heel gewenst is als nu je vliezen zouden breken.... Vind het erg onzeker allemaal