Erfenis perikelen
woensdag 7 juni 2017 om 13:38
Een goede kameraad van mij is onlangs op 66 jarige leeftijd overleden, er was geen erfenis voor zijn 2 dochters want er waren wat schulden. De ex-vrouw van mijn kameraad is in het verleden opnieuw getrouwd en de nieuwe man heeft ook een zoon. Van de 2 dochters van mijn kameraad is de oudere universitair afgestudeerd en heeft een goede baan bij de overheid. De jongere dochter is model doet o.a. reclamewerk en is zzp’er. Ze verdient daarmee ongeveer 1600 euro netto per maand. De zoon van de nieuwe man heeft ook een universitaire studie gedaan, heeft een baan, maar heeft de juiste baan eigenlijk nog niet gevonden. Verder ken ik alle kinderen goed, en mag ze allemaal even graag, maar ben van mening dat de jongere dochter die model is het moeilijker heeft als de anderen. Als kameraad van haar overleden vader wilde ik een testament maken waarin ik haar vernoemen voor zeg 75000 Euro om de in mijn ogen ongelijkheid wat te compenseren. Tijdens een gesprek met haar moeder en de nieuwe man heb ik aangegeven dat ik dit van plan was. Er ontstond toen een discussie dat ze eigenlijk liever zagen dat alle 3 de kinderen wat zou geven. De dochter die zzp’er was zou dan bijvoorbeeld de helft kunnen krijgen en de andere helft zou ik over de 2 andere kinderen verdelen. Hoewel ik hun overwegingen begrijp sta ik er anders in. Ik wil graag de jongste dochter een duwtje in de rug geven en vind dat aanmerkelijk minder nodig voor de overige 2. We hebben er lang en breed over gepraat, maar we kwamen er niet uit.
woensdag 7 juni 2017 om 13:42
Ten eerste: hoezo zou jij een testament maken namens een ander?? Ten tweede: nooit kinderen ongelijk behandelen. Wat die zoon van de ex-vrouw ermee te maken heeft, snap ik sowieso niet. Alleen de dochters van die kameraad hebben recht op iets, als het er is. Maar ik begrijp eigenlijk geen bal van je post.
woensdag 7 juni 2017 om 13:43
woensdag 7 juni 2017 om 13:44
Hmmmm, sorry mijzelf gequote.... maar ik snap het nog steeds nietdaenerys79 schreef: ↑07-06-2017 13:43Ik snap het niet zo goed; Dus jij wil die ene dochter steunen door haar op te nemen in jouw testament. ik vind het erg nobel van je maar... wat als jij nou 100 wordt? wat heeft zij daar nu dan aan? Ik zou dit niet bespreken met anderen. is toch nergens voor nodig?
Don't cry, buy a bag and move on.
woensdag 7 juni 2017 om 13:45
Oké.
Ja, jouw geld, jouw keuzes. Je hebt geen verplichting alle drie te helpen, zelfs niet om een te helpen. Als jij zelf vindt dat je goede redenen hebt om alleen modeldochter te helpen, dan is dat jouw keuze.
Ik vind het wel een groot bedrag (en inderdaad: erfbelasting! ) en ik vind 1600 netto in de maand geen dramatisch inkomen voor een jonge vrouw. Feitelijk straf je nu de andere twee omdat ze brave burgers zijn, althans zo zouden mensen dat kunnen zien. Maar tegelijkertijd is het jouw geld, dus al wil je 75000 Euro aan de kat van de buren geven, omdat die zo mooi spint, dan is het allemaal jouw vrije keuze.
Ja, jouw geld, jouw keuzes. Je hebt geen verplichting alle drie te helpen, zelfs niet om een te helpen. Als jij zelf vindt dat je goede redenen hebt om alleen modeldochter te helpen, dan is dat jouw keuze.
Ik vind het wel een groot bedrag (en inderdaad: erfbelasting! ) en ik vind 1600 netto in de maand geen dramatisch inkomen voor een jonge vrouw. Feitelijk straf je nu de andere twee omdat ze brave burgers zijn, althans zo zouden mensen dat kunnen zien. Maar tegelijkertijd is het jouw geld, dus al wil je 75000 Euro aan de kat van de buren geven, omdat die zo mooi spint, dan is het allemaal jouw vrije keuze.
woensdag 7 juni 2017 om 13:46
woensdag 7 juni 2017 om 13:48
Ik heb een ontzettend leuke kat TOvrouwjagersma schreef: ↑07-06-2017 13:45Oké.
dus al wil je 75000 Euro aan de kat van de buren geven, omdat die zo mooi spint, dan is het allemaal jouw vrije keuze.
woensdag 7 juni 2017 om 13:49
Ik begrijp ook niet helemaal wat je wil. Wil je dat geld nu geven?
Want stel nou he, dat jij nog 20 jaar leeft en zij inmiddels een internationaal doorgebroken model is, of anderzijds goed geld verdient in de mode industrie, dan komt er bij haar ineens veel meer binnen dan bij de rest.
Heeft ze dan nog wel "recht" op dat geld?
Want stel nou he, dat jij nog 20 jaar leeft en zij inmiddels een internationaal doorgebroken model is, of anderzijds goed geld verdient in de mode industrie, dan komt er bij haar ineens veel meer binnen dan bij de rest.
Heeft ze dan nog wel "recht" op dat geld?
woensdag 7 juni 2017 om 13:50
Ik snap niet zo goed wat het verschil in carrières er toe doet. Dus waarom je de ene dochter zo veel geld zou willen schenken, terwijl je niet aangeeft wat de rest verdient (want ik ken ook genoeg mensen met een universitaire scholing die slechts parttime aan het werk komen of een redelijke studieschuld hebben). Daarnaast vind ik een carrière als model/zzp-er ook een eigen keuze, welke voor- en nadelen heeft.
Maar goed, zoals vrouwjagersma zegt: het is jouw geld dus jouw keuze.
Maar goed, zoals vrouwjagersma zegt: het is jouw geld dus jouw keuze.
woensdag 7 juni 2017 om 13:52
suggardaddy idee....Hunniebunnie schreef: ↑07-06-2017 13:50Ik zou sowieso wel even mijn wenkbrauwen optrekken als een kameraad van mijn dode ex zo'n bedrag wil nalaten aan één van mijn dochters.
woensdag 7 juni 2017 om 13:53
Joh, dat jongste kind is model. Die duikelt binnenkort wel iemand op met een heel gezellig inkomen, daar hoef jij je echt geen zorgen over te maken.
Sowieso snap ik niet waarom je überhaupt de kinderen van een overleden vriend in jouw testament zou zetten. Dan kan je toch beter bij leven zo nu en dan wat geld toe stoppen? Scheelt een bak belastingen ook nog!
Sowieso snap ik niet waarom je überhaupt de kinderen van een overleden vriend in jouw testament zou zetten. Dan kan je toch beter bij leven zo nu en dan wat geld toe stoppen? Scheelt een bak belastingen ook nog!
woensdag 7 juni 2017 om 13:55
je zult maar:
braaf je studie afmaken, braaf aan het werk gaan
En een zusje hebben dat een beetje het model loopt uit te hangen
en je zusje krijgt wel (veel) geld, want die is zo ziehielig!
Best TO, natuurlijk, doe met je geld, wat je wilt. Maar ik garandeer je, dat je hiermee veel gedonder veroorzaakt bij de kinderen van die kameraad van je
Geloof nooit, dat hij je dat in dank af zou nemen
Best TO, natuurlijk, doe met je geld, wat je wilt. Maar ik garandeer je, dat je hiermee veel gedonder veroorzaakt bij de kinderen van die kameraad van je
woensdag 7 juni 2017 om 14:08
Dit.lilalinda schreef: ↑07-06-2017 13:55je zult maar:
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 7 juni 2017 om 14:09
woensdag 7 juni 2017 om 14:13
Zo, ik moest even twee keer lezen voordat ik dit verhaal snapte.
Maar ga jij binnenkort ook overlijden verwacht je? Wat ik lees is dat jij graag deze drie mensen iets wil meegeven als je overlijdt. Uiteraard mag je dat helemaal zelf bepalen. Het is jouw geld. Het zijn geen kinderen van je (kinderen zou ik gelijk behandelen). Wat wel iets is om over na te denken is wat je meegeeft als je geld geeft. Een probleem voor iemand oplossen is niet altijd het meest helpend. Als iemand kan leren hun eigen problemen op te lossen hebben ze daar iets aan hun hele leven. Daarin ondersteunen is natuurlijk altijd fijn, maar op welke manier is afhankelijk van het 'probleem'. Net als met jongere kinderen, als je ze geld geeft zodat ze alles kunnen hebben waar ze gelukkig van worden heb je kans dat ze als volwassenen juist helemaal niet zo gelukkig worden. Leer je ze met geld om te gaan zodat ze de dingen kunnen kopen die ze écht willen, daar hebben ze vaak meer aan.
Zo ook hier denk ik. Althans, dat is waar ik over na zou denken als ik een groot geldbedrag zou willen verdelen. Op welke manier is diegene ermee geholpen? Een baan hebben waar je veel geld verdient is niet per se de definitie van succes. Wellicht los je die 'ongelijkheid' niet op met geld. Wellicht maak je het alleen maar erger. Dit soort dingen kun jij natuurlijk zelf het beste over nadeken, want jij kent de situatie beter, maar dit zijn dingen die ik mee zou nemen in mijn keuze.
Persoonlijk vind ik 75.000 geen 'duwtje in de rug'.
Maar ga jij binnenkort ook overlijden verwacht je? Wat ik lees is dat jij graag deze drie mensen iets wil meegeven als je overlijdt. Uiteraard mag je dat helemaal zelf bepalen. Het is jouw geld. Het zijn geen kinderen van je (kinderen zou ik gelijk behandelen). Wat wel iets is om over na te denken is wat je meegeeft als je geld geeft. Een probleem voor iemand oplossen is niet altijd het meest helpend. Als iemand kan leren hun eigen problemen op te lossen hebben ze daar iets aan hun hele leven. Daarin ondersteunen is natuurlijk altijd fijn, maar op welke manier is afhankelijk van het 'probleem'. Net als met jongere kinderen, als je ze geld geeft zodat ze alles kunnen hebben waar ze gelukkig van worden heb je kans dat ze als volwassenen juist helemaal niet zo gelukkig worden. Leer je ze met geld om te gaan zodat ze de dingen kunnen kopen die ze écht willen, daar hebben ze vaak meer aan.
Zo ook hier denk ik. Althans, dat is waar ik over na zou denken als ik een groot geldbedrag zou willen verdelen. Op welke manier is diegene ermee geholpen? Een baan hebben waar je veel geld verdient is niet per se de definitie van succes. Wellicht los je die 'ongelijkheid' niet op met geld. Wellicht maak je het alleen maar erger. Dit soort dingen kun jij natuurlijk zelf het beste over nadeken, want jij kent de situatie beter, maar dit zijn dingen die ik mee zou nemen in mijn keuze.
Persoonlijk vind ik 75.000 geen 'duwtje in de rug'.
woensdag 7 juni 2017 om 14:19
Dus, de dochters van jouw overleden kameraad hebben geen erfenis gehad na het overlijden van hun vader aangezien er schulden waren. Omdat jij dat een beetje sneu vindt, wil je graag wat geld geven aan de dochter die het misgelopen erfenisgeld wel goed had kunnen gebruiken volgens jou.
Wat ontzettend lief van jou.
Ik denk echter dat je de jongste dochter meer helpt door haar + haar zus een identiek bedrag te geven. Zo kan er geen wrevel ontstaan onderling, krijgen ze allebei een duwtje in de rug en voelt niemand zich benadeeld. Je wilt de families geen eten geven die elkaar niet meer spreken omwille van ruzie over de erfenis.
De familie van mijn vriend is in 2 kampen verdeeld omdat 1 koppel zich benadeeld voelde bij de erfenis. Dat koppel spreekt nu enkel nog met hun dochter en haar gezin.... schrijnend. Just saying.
Wat ontzettend lief van jou.
De familie van mijn vriend is in 2 kampen verdeeld omdat 1 koppel zich benadeeld voelde bij de erfenis. Dat koppel spreekt nu enkel nog met hun dochter en haar gezin.... schrijnend. Just saying.
woensdag 7 juni 2017 om 14:22
Dit. Helemaal mee eens.Jitsie schreef: ↑07-06-2017 14:19Dus, de dochters van jouw overleden kameraad hebben geen erfenis gehad na het overlijden van hun vader aangezien er schulden waren. Aangezien jij dat een beetje sneu vindt, wil je graag wat geld geven aan de dochter die het misgelopen erfenisgeld wel goed had kunnen gebruiken.
Wat ontzettend lief van jou.Ik denk echter dat je de jongste dochter meer helpt door haar + haar zus een identiek bedrag te geven. Zo kan er geen wrevel ontstaan onderling, krijgen ze allebei een duwtje in de rug en voelt niemand zich benadeeld. Je wilt de families geen eten geven die elkaar niet meer spreken omwille van ruzie over de erfenis.
woensdag 7 juni 2017 om 14:53
75000 vind ik geen duwtje in de rug, dat is heel veel geld en dat hebben genoeg mensen met een universitaire opleiding ook niet. Zou persoonlijk deze constructie nooit doen maar het geld eerlijk verdelen, dadelijk veroorzaak je alleen maar onderlinge irritaties en ruzie in de familie daar....
Maar ja, jouw geld, jouw keuzes he.....
Maar ja, jouw geld, jouw keuzes he.....