Erfenis perikelen

07-06-2017 13:38 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede kameraad van mij is onlangs op 66 jarige leeftijd overleden, er was geen erfenis voor zijn 2 dochters want er waren wat schulden. De ex-vrouw van mijn kameraad is in het verleden opnieuw getrouwd en de nieuwe man heeft ook een zoon. Van de 2 dochters van mijn kameraad is de oudere universitair afgestudeerd en heeft een goede baan bij de overheid. De jongere dochter is model doet o.a. reclamewerk en is zzp’er. Ze verdient daarmee ongeveer 1600 euro netto per maand. De zoon van de nieuwe man heeft ook een universitaire studie gedaan, heeft een baan, maar heeft de juiste baan eigenlijk nog niet gevonden. Verder ken ik alle kinderen goed, en mag ze allemaal even graag, maar ben van mening dat de jongere dochter die model is het moeilijker heeft als de anderen. Als kameraad van haar overleden vader wilde ik een testament maken waarin ik haar vernoemen voor zeg 75000 Euro om de in mijn ogen ongelijkheid wat te compenseren. Tijdens een gesprek met haar moeder en de nieuwe man heb ik aangegeven dat ik dit van plan was. Er ontstond toen een discussie dat ze eigenlijk liever zagen dat alle 3 de kinderen wat zou geven. De dochter die zzp’er was zou dan bijvoorbeeld de helft kunnen krijgen en de andere helft zou ik over de 2 andere kinderen verdelen. Hoewel ik hun overwegingen begrijp sta ik er anders in. Ik wil graag de jongste dochter een duwtje in de rug geven en vind dat aanmerkelijk minder nodig voor de overige 2. We hebben er lang en breed over gepraat, maar we kwamen er niet uit.
Bedankt voor al jullie reacties, ik zal op een aantal ingaan.

Ik vraag natuurlijk om jullie reacties omdat ik zelf ook mijn twijfels heb hierover.

Het bespreken met anderen in dit geval haar moeder en stiefvader is soms nodig omdat je bepaalde gegevens nodig hebt van de betreffende persoon, die je wil vernoemen, daar ontkom ik dus niet aan.
Verder denk ik dat het benoemen van anderen in je testament niet iets nobels heeft. Je kunt het toch niet meenemen.
Daarnaast ben ik alleenstaand, wel genoeg vrienden en kennissen.
Het overlijden van een goede kameraad zet je echter aan het denken. Ik wil mijn geld niet nalaten aan verre familie die ik weinig zie, En dat bij overlijden een gedeelte naar de belasting gaat dat is een gegeven waar je weinig aan kunt doen.
Zoals gezegd het is niet meer als mijn visie waarbij ik me ervan bewust ben dat ik de wijsheid niet in pacht heb.
billyenbolly schreef:
07-06-2017 15:00
Bedankt voor al jullie reacties, ik zal op een aantal ingaan.

Ik vraag natuurlijk om jullie reacties omdat ik zelf ook mijn twijfels heb hierover.

Het bespreken met anderen in dit geval haar moeder en stiefvader is soms nodig omdat je bepaalde gegevens nodig hebt van de betreffende persoon, die je wil vernoemen, daar ontkom ik dus niet aan.
Verder denk ik dat het benoemen van anderen in je testament niet iets nobels heeft. Je kunt het toch niet meenemen.
Daarnaast ben ik alleenstaand, wel genoeg vrienden en kennissen.
Het overlijden van een goede kameraad zet je echter aan het denken. Ik wil mijn geld niet nalaten aan verre familie die ik weinig zie, En dat bij overlijden een gedeelte naar de belasting gaat dat is een gegeven waar je weinig aan kunt doen.
Zoals gezegd het is niet meer als mijn visie waarbij ik me ervan bewust ben dat ik de wijsheid niet in pacht heb.
Wat heb je er op tegen om je geld bij leven nog weg te geven? Gewoon, lekker zwart handje contantje? Lijkt mij toch veel leuker..
Hoe zorg je dat een familie van broers en zussen uit elkaar flikkert en de band die ze hadden voorgoed verpest wordt. Nou, zo dus.....
Je kan nog een clausule inbouwen:
Als er bij jou verscheiden nog steeds een groot inkomensverschil bestaat, dan 2:1:1.
En anders 1:1:1.

Wat doe je als de academische dochter haar baan kwijtraakt of haar huis?
Hahaha dit vind ik heel raar klinken hoor. Heb je een oogje op de jongste dochter?

Als je binnenkort doodgaat en je hebt veel geld en geen vrienden en familie, zou ik eerder kijken naar goede doelen of initiatieven die je een warm hart toedraagt. (En dat kan van alles zijn, oudjes in het bejaardenhuis om de hoek die je wel een dagje uit gunt, kinderen in het ziekenhuis, geld voor onderzoek naar een bepaalde ziekte, een school laten bouwen in een ontwikkelingsland, een operatie betalen van een asieldier, etc.)

Als je een goede band hebt met de kinderen van je vriend, zou ik ze allemaal een klein bedrag nalaten. Gewoon voor de leuk, want het klinkt niet alsof ze het nodig hebben.
Ik zou het niet doen als ik jou was, gewoon niet. In hoeverre weet je nu écht iets van de financiële positie, salarissen en vermogens van deze mensen? Bovendien, tegen de tijd dat jij overlijdt kunnen die vermogensverschillen ook alweer compleet anders liggen.

En als je wil schenken "bij leven" plaats je haar denk ik in een lastige positie. Nog niet eens ten opzichte van haar zus en stiefbroer, maar vooral ook ten opzichte van jouzelf. Ook al is het onbaatzuchtig bedoeld en wil je er niks voor terug. Zelfs wanneer zij dat ook weet, ze zal te maken krijgen met praatjes en vooroordelen.

Mocht je echt erg begaan zijn met deze kinderen en niet weten wat je anders van je geld wil doen zou ik ze allemaal eenzelfde bedrag schenken, bij leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven