Leuke geschiedenisweetjes

12-06-2017 23:44 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier meer liefhebbers van geschiedenis? Ik vind de grotere bekendere zaken interessant, maar ook de kleinere die bijvoorbeeld een benaming/oorsprong verklaren.

Zo zijn er twee dorpen; Helenaveen (Noord-Brabant) en Griendtsveen (Limburg). Griendtsveen werd gesticht door de zakenman Jan van de Griendt. Hij kocht land om er het turf te aten steken. Er waren niet voldoende arbeiders in de buurt, dus werden ze gerekruteerd vanuit Drenthe en Overijssel. Deze arbeiders hadden natuurlijk woningen en voorzieningen nodig dus werd Helenaveen (genoemd naar zijn vrouw) opgericht.
Deze migratie verklaart ook de niet Limburgse en niet Brabantse namen alsook het dialect.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Griendtsveen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helenaveen

Een ander leuk weetje is van iets grotere proporties en heeft te maken met spionage en naar verluid de reden voor Hitler om Nederland binnen te vallen. (al had hij dat waarschijnlijk hoe dan ook gedaan)

"Op 9 november 1939 vond er aan de Herungergrens bij café Backus in Venlo een merkwaardig voorval plaats. De Engelse geheim agenten kapitein Sigismund Payne-Best en majoor Richard Stevens, de Nederlandse luitenant Dirk Klop en de privé-chauffeur Jan Lemmens werden schijnbaar uit het niets ontvoerd door een SS-Sonderkommando. Met de ontvoering van het viertal bij café Backus was het Venlo Incident geboren. De gevolgen van de kidnapping bleken immens!"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venlo-incident
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Vroeger werden baby's in voorverwarmde doeken gewikkeld: inbakeren. Soms waren die doeken veel te warm en begonnen die baby's vreselijk hard te huilen.
Daar komt de term "heetgebakerd" vandaan
Leuk, ik volg dit topic even. Weet er zelf weinig van, maar ben gelukkig nooit te oud om te leren!
Ik zal mn vriend op dit topic attenderen :thumbsup:
Mijn moeder wist alles over Rotterdam. Als ik met haar in de stad liep, waar dan ook, dan kon ze ineens stilstaan en vertellen, over een gebouw, een standbeeld of een straat en kon echt over eeuwen her vertellen. Zij was mijn gildegids, veel van geleerd. :)
Heel leuk onderwerp. :)
Heb nu even geen leuke weetjes paraat. Daarom een tpv.
Mijn opa en oma woonden ook in Rotterdam. Ik weet alleen nog "Jan Gat" goed te herinneren!
O ja en ergens voor een gebouw staat een groot standbeeld van een zittende man met een dik boek op zijn schoot. Mijn opa zei altijd:"als de klok 13 keer slaat, dan slaat hij een bladzijde om"
Rotterdamse humor zeker 😜
Als kind voel je dat er iets niet klopt maar je weet niet wat haha!
Na de russische revolutie wer de film "Pantserkruiser Potemkin (Potjomkin)" gemaakt. Dit gaat over muiterij op dit schip dat wordt overgenomen op het land. Aan het eind van de film vaart het schip de Russiche vloot tegemoet.
Andere landen schrokken hiervan want men wist niet dat Rusland al zo'n grote vloot had.
Het waren echter ingemonteerde beelden van de Britse vloot!
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
maze schreef:
12-06-2017 23:59
Vroeger werden baby's in voorverwarmde doeken gewikkeld: inbakeren. Soms waren die doeken veel te warm en begonnen die baby's vreselijk hard te huilen.
Daar komt de term "heetgebakerd" vandaan
Als babietjes te veel huilden kregen ze een dotje van een doekje met daarin papaverzaadjes als 'speen'. Dat was gewoon opium. Of ze kregen een fopspeen die eerst in de brandewijn en daarna in de suiker was gedoopt: dat hield ze ook zoet.
Ik leerde ooit in een schoenmuseum in Noord-Amerika over de smokkelklompen: klompen die achterstevoren gedragen werden zodat het leek alsof je de andere kant uit liep. Gebruikt tussen in de "grenshandel" tussen België en Nederland ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Daffodil schreef:
13-06-2017 01:03
Ik leerde ooit in een schoenmuseum in Noord-Amerika over de smokkelklompen: klompen die achterstevoren gedragen werden zodat het leek alsof je de andere kant uit liep. Gebruikt tussen in de "grenshandel" tussen België en Nederland ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw.
Moest je ver voor weg om dat te ontdekken, ik denk dat je ze rond Baarle-Nassau nog wel in miniatuur kunt kopen.
en even voor de geïnteresseerde :
http://www.delocht.nl/audiotour/smokkelklomp.htm
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Leuk topic! Mijn opa en oma hadden hadden een schuilkelder waarin ze een joodsgezin 2 jaar verborgen hebben gehouden. Ze hadden een kruidenierszaak, eten genoeg (niet op de bon), Zoals een oom ooit vertelde, anders aten we de gans op ;) Ze hielden daarnaast kippen en ganzen.
nlies schreef:
13-06-2017 01:15
Moest je ver voor weg om dat te ontdekken, ik denk dat je ze rond Baarle-Nassau nog wel in miniatuur kunt kopen.
en even voor de geïnteresseerde :
http://www.delocht.nl/audiotour/smokkelklomp.htm
Ja, best verrassend dat ik daar nog nooit eerder van had gehoord eigenlijk. Ik was er toen ook best wel van onder de indruk: low tech, maar toch effectief. :)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Als Britse officieren in de oorlog bang waren dat ze werden afgeluisterd door de Duitsers dan spraken ze tegen elkaar in het Frans. Hun uitspraak van die taal kon door een niet-Brit toch niet verstaan worden.

Is het waar? Zal wel niet. Maar toch een goed verhaal. :biggrin:
Omdat Hendrik de achtste wilde scheiden heb je nu de Anglicaanse kerk met als hoofd van de kerk niet de paus maar het staatshoofd.
Op quilts werd de route of hints van de route van de underground railroad aangegeven. De underground railroad was de smokkelroute waarop ontsnapte slaven van de zuidelijke slaven naar de noordelijke staten van Amerika vluchtten.

Wordt ook veel in twijfel genomen, maar desondanks een leuk feitje.
James Bond is deels gebaseerd op prins Bernhard.
..
Mijn opa woonde als jonge jongen op de Afsluitdijk,bij de sluizen waar zijn vader sluiswachter was. Toen de Nederlandse militairen zich haastig moesten terugtrekken en daarbij hun fietsen achterlieten, hebben de sluiswachters deze in de sluis gegooid zodat de Duitsers ze niet konden inpikken.

Na de oorlog zijn ze er weer uitgehaald.
miehoen schreef:
13-06-2017 07:12
James Bond is deels gebaseerd op prins Bernhard.
Die is niet waar. James Bond is gebaseerd op het Britse MI6. Daar was laatst nog een documentaire over.
FiIee schreef:
13-06-2017 07:41
Die is niet waar. James Bond is gebaseerd op het Britse MI6. Daar was laatst nog een documentaire over.
Dat is het andere verhaal;)
FEBO heet zo omdat de eerste vestiging op de FErdinand BOlstraat (in Amsterdam) zat
De boekdrukkunst met verwijderbare losse letters is niet als eerste in Duitsland uitgevonden, en ook niet in Haarlen, zoals ze daar geloven. Het is al veel eerder in China uitgevonden.
En de kruiwagen komt daar ook vandaan.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Toen de Engelsen voor het eerst in aanraking kwamen met suiker, waren ze meteen verkocht. Ze deden er niet alleen grote hopen van in de thee, het ging óveral op. Brood, eieren, groenten... Resultaat: een heleboel zwarte, verrotte tanden.
Suiker was destijds heel erg duur en eigenlijk alleen betaalbaar voor de hoogste klassen. Daarom waren die zwarte tanden een soort statussymbool, en mensen die niet diezelfde hoeveelheid suiker konden betalen, maakten hun tanden expres zwart zodat ze toch rijk genoeg leken.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Mevrouw75 schreef:
13-06-2017 07:49
Dat is het andere verhaal;)
Volgens mij was het een combinatie: De functie is gebaseerd op M16, maar de persoonlijkheid (flirt, charmant etc) op Prins Bernhard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven