Kapotte wasmachine, tips

18-06-2017 09:16 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn wasmachine heeft het begeven. Waarschijnlijk zal ik een nieuwe moeten kopen maar ik hoop op tips om hem weer tot leven te wekken.

Het begon 2 weken geleden. Hij stopte midden in een wasprogramma en pompte het water niet meer weg en centrifugeren deed hij ook niet meer. Heb toen het filter schoongemaakt en er een sok uitgevist. Probleem opgelost dacht ik maar sinds gisteren weer hetzelfde probleem. Het filter is leeg en hij draaide sommige programma's nog wel.

Er zat een wasje in dus ik probeerde het programma die het eerder nog wel deed maar ik hoorde opeens een herrie. Nu is een van die plastic dingen in de trommel losgekomen. Het zat vast met pinnetjes maar die zijn afgebroken. Nu doet hij dus helemaal niks meer. Ja, hij start op maar na een tijdje beginnen alle lampjes te knipperen en stopt hij.

Ik heb dat ding net iets meer dan 2 jaar dus de garantie is net verlopen. Wat ik me dus afvraag is of het zou helpen als ik zo'n nieuw plastic ding erin zet of hij het dan weer doet. Ik heb natuurlijk al gebeld naar de winkel en fabrikant maar die hebben geen idee. Alleen dat ze hem wel kunnen repareren voor 200 euro. Verder geen tips dus ik mijn laatste hoop is dit forum.

Iemand hier met de gouden tip voordat ik een nieuwe koop?
Ik heb geen idee wat je bedoelt met het plastic ding? In de trommel? Of bedoel je het rubbertje?
Ik heb ooit een keer hetzelfde gehad repareren vond ik idd te duur. Voor zover ik weet moet dan de hele trommel eruit dus niet iets dat je ff snel zelf kan. Ik heb een nieuwe gekocht maar de mijne was 5 jaar oud vond ik toen ook best jong :-(
Ik heb het even opgezocht en het gaat om de trommelrib. Er zitten er 3 in de trommel.
Ik zou hem gewoon laten repareren als ik jou was en even uitzoeken of het inderdaad zo is dat de garantie verlopen is. Er is ook nog zoiets als een redelijke termijn die je mag verwachten van hoe lang een apparaat meegaat. De consumentenbond heeft daar wel veel informatie over.
Ik zou dus gewoon weer naar de winkel terug gaan.
Am Yisrael Chai!
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa

Zie hier bijvoorbeeld over die levensduur, gaat ook over wasmachines.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2017 09:29
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa

Zie hier bijvoorbeeld over die levensduur, gaat ook over wasmachines.

Precies dit!
Na verlopen van de garantietermijn heb je bij veel apparaten gewoon nig recht om het te repareren tegen een redelijke vergoeding (dus niet de volle mep aan kosten) als het defect niet je eigen schuld is.
fashionvictim schreef:
18-06-2017 09:27
Ik zou hem gewoon laten repareren als ik jou was en even uitzoeken of het inderdaad zo is dat de garantie verlopen is. Er is ook nog zoiets als een redelijke termijn die je mag verwachten van hoe lang een apparaat meegaat. De consumentenbond heeft daar wel veel informatie over.
Ik zou dus gewoon weer naar de winkel terug gaan.
Dat had ik ook begrepen. Het was niet zo'n hele dure wasmachine en de economische levensduur is volgens de winkel 3 jaar. Dat zou betekenen dat ze niet eens een derde van de reparatiekosten vergoeden. Met het risico dat hij het na een tijdje weer begeeft koop ik dan liever een nieuwe.
Jalisa schreef:
18-06-2017 09:40
Dat had ik ook begrepen. Het was niet zo'n hele dure wasmachine en de economische levensduur is volgens de winkel 3 jaar. Dat zou betekenen dat ze niet eens een derde van de reparatiekosten vergoeden. Met het risico dat hij het na een tijdje weer begeeft koop ik dan liever een nieuwe.
Ik vraag me af of dat wel mag, wat die winkel zegt. Volgens mij is het namelijk zo dat niet de prijs, maar de aard van het product de redelijke verwachting bepaalt. Dus: van een koelkast of wasmachine mag je verwachten dat die langer meegaat dan een elektrische tandenborstel, zeg maar. Daarbij maakt volgens mij niet uit hoe duur die wasmachine of koelkast dan is, ook van een goedkope koelkast of wasmachine mag je verwachten dat ie minstens 5 jaar meegaat.

Ik zou toch nog eens informeren of schriftelijk met de winkel in conclaaf gaan. Als er een onderdeel in de trommel gewoon afbreekt dan zou ik zeggen dat er hier naar alle waarschijnlijkheid gewoon sprake is van een ondeugdelijk product.
Am Yisrael Chai!
Levensduur 3 jaar? Welk merk is dat dan? Vind rond de 10 jaar wel normaal.
Helemaal eens met fashionvictim. To, laat je niet afschepen door de winkel, zij willen er zo goedkoop mogelijk vanaf zijn. Laat je goed informeren hierover en sta op je rechten. Waarschijnlijk moet je meer vergoed krijgen dan de winkel nu aanbiedt.
Als de winkel niet mee wil werken dan contact opnemen met de fabrikant.
3 jaar voor een dure wasmachine? Nee hoor, een beetje merk heeft een levensduur van 10 jaar.....Ik heb alles van Bosch, en mijn wasmachine heeft het met een gezin van 5 kinderen 11 jaar gedaan......
Ik ga er zeker achteraan. Ik lees wel overal dat een wasmachine in deze prijsklasse idd maar een levensduur van 3, hooguit 4 jaar heeft.
De garantie van 2 jaar is achterhaald. Je mag verwachten dat je wasmachine het langer dan twee jaar doet, dus ook nu heb je nog recht op reparatie. Dus bel even met je verkoper. En als je er dan niet uitkomt, kun je altijd nog je rechtsbijstandsverzekering inzetten, als je die niet hebt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Pretzel66 schreef:
18-06-2017 10:11
Als de winkel niet mee wil werken dan contact opnemen met de fabrikant.
Hebben wij ook wel eens gedaan, met onze vaatwasser. Zijn toen keurig geholpen door de fabrikant, reparatie met veel korting.
To wat voor merk is het precies? En hoe duur was de wasmachine? Wel erg snel stuk tenzij je een gezin hebt van 8 personen en erg veel zou wassen.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Ik zou nieuw kopen. Bij mij was ooit een aandrijfsnaar kapot en toen het ding vervangen was, was ik zestig euro kwijt en na drie keer wassen weer precies hetzelfde. Meer vrije dagen had ik niet en toen hebben we gewoon een goedkope nieuwe gekocht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Jalisa schreef:
18-06-2017 09:40
Als de winkel dit heeft gezegd dan hebben ze hiermee impliciet al toegegeven dat ze 'm kosteloos moeten repareren. Tegenwoordig is het nl. zo dat de winkelier binnen de verwachte levensduur moet zorgen dat een apparaat het blijft doen en binnen deze levensduur hier geen extra geld voor mag vragen. De winkel wil je dus afpoeieren met verouderde regelgeving, maar je staat in je recht als je een kosteloze reparatie eist. Eis deze dus en laat je niet afschepen!

Zoek het een en ander maar eens na; er is op internet genoeg over te vinden. Je keyword hierin is conformiteit(sbeginsel).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven