kostenverdeling
dinsdag 20 juni 2017 om 00:48
Hey!
Is er iemand die ervaring of tips heeft i.v.m. de kostenverdeling van een appartement? De situatie is als volgt: ik woon op een appartement waarbij we in totaal met z'n 3'en zijn. Een kamer komt vrij waardoor mijn lief erbij komt wonen. We delen dan mijn slaapkamer en de vrijkomende kamer wordt een gemeenschappelijke woonkamer. Nu zijn we het niet helemaal eens over de kostenverdeling. Is het hier aangeraden om puur feitelijk iedereen zijn vierkante meters te laten betalen? Dit zou dus betekenen dat mijn lief en ik een pak minder betalen omdat we de kosten van onze privé ruimte delen. Dit scheelt ten opzichte van de derde huisgenoot een 100 euro. Dit moet zij dan alleen betalen. Optie 2 is dat we alle kosten gewoon door 3 delen (wat bij mijn gevoel beter aansluit) maar hier staat mijn lief niet achter aangezien we wel een kamer delen.
Wat denken jullie?
Shoot!
Groet!
Is er iemand die ervaring of tips heeft i.v.m. de kostenverdeling van een appartement? De situatie is als volgt: ik woon op een appartement waarbij we in totaal met z'n 3'en zijn. Een kamer komt vrij waardoor mijn lief erbij komt wonen. We delen dan mijn slaapkamer en de vrijkomende kamer wordt een gemeenschappelijke woonkamer. Nu zijn we het niet helemaal eens over de kostenverdeling. Is het hier aangeraden om puur feitelijk iedereen zijn vierkante meters te laten betalen? Dit zou dus betekenen dat mijn lief en ik een pak minder betalen omdat we de kosten van onze privé ruimte delen. Dit scheelt ten opzichte van de derde huisgenoot een 100 euro. Dit moet zij dan alleen betalen. Optie 2 is dat we alle kosten gewoon door 3 delen (wat bij mijn gevoel beter aansluit) maar hier staat mijn lief niet achter aangezien we wel een kamer delen.
Wat denken jullie?
Shoot!
Groet!
dinsdag 20 juni 2017 om 00:57
Ik zou het een soort van 'middelen':
Huisgenoot heeft een eigen kamer en gebruikt de woonkamer (2 kamers)
Jij hebt een 'eigen' kamer en gebruikt de woonkamer (2 kamers)
Je lief heeft 'geen eigen' kamer, maar gebruikt wel de woonkamer (1 kamer)
Dus jij en je lief 60% van de huur en de huisgenoot 40%
Tenzij er een heel groot verschil zit in de oppervlakte van de kamers, dan zou ik het iets anders doen (bv met oppervlaktes rekenen ipv kamers)
Huisgenoot heeft een eigen kamer en gebruikt de woonkamer (2 kamers)
Jij hebt een 'eigen' kamer en gebruikt de woonkamer (2 kamers)
Je lief heeft 'geen eigen' kamer, maar gebruikt wel de woonkamer (1 kamer)
Dus jij en je lief 60% van de huur en de huisgenoot 40%
Tenzij er een heel groot verschil zit in de oppervlakte van de kamers, dan zou ik het iets anders doen (bv met oppervlaktes rekenen ipv kamers)
dinsdag 20 juni 2017 om 01:06
Ja maar kom op zeg, heb je dit wel met je huisgenoot besproken? Ik zou als ik jouw huisgenoot was het totaal niet mee eens zijn met het voorstel van je vriend. Aantal m2 per persoon betalen is normaal. Wie zegt dat je huisgenoot ook gebruik gaat maken van die zogenaamde 'gezamenlijke' kamer en niet liever een huisgenoot heeft die gewoon zijn deel voor zijn kamer betaalt? Dit moeten jullie met z'n 3en bespreken en beslissen, anders loopt dit echt fout. En je vriend klinkt als een kniepert.
dinsdag 20 juni 2017 om 02:20
Oh man, daar moet je toch niet aan denken, dat je dan die huisgenoot bent! Dat je in plaats van een soort Friends-situatie, vanaf nu ineens als vijfde wiel aan de wagen hangt in een samenwoon-situatie, waar je dus altijd ongewenst bent in de keuken, badkamer of 'gezamenlijke' huiskamer?
Los van de kostenverdeling lijkt dit hele idee mij vragen om problemen.
Los van de kostenverdeling lijkt dit hele idee mij vragen om problemen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
dinsdag 20 juni 2017 om 05:28
Het is natuurlijk belachelijk dat de huisgenoot die er al langer woont opeens meer zou moeten gaan betalen omdat jullie nieuwe huisgenoot toevallig een relatie heeft met jou. Je vriend moet gewoon hetzelfde gaan betalen als degene die vertrekt/is vertrokken. Als hij dat niet wil dan zoekt hij zelf maar een woning. Dat lijkt me nog leuker voor je huisgenoot ook, want die hangt er in de nieuwe situatie inderdaad maar een beetje bij.
dinsdag 20 juni 2017 om 05:56
Er komt een kamer vrij, dus jij en huisgenoot beslissen samen wat daarmee gebeurt:
1. verhuren en dus nog iemand erbij
2. niet verhuren en gemeenschappelijk gebruiken
3. niet verhuren, jij en je vriend gebruiken de vrije kamer voor jullie twee
Voor mij zou dan het meest logische zijn:
- In geval 3 betaalt je vriend gewoon 1/3.
- In geval 1 & 2 betaalt vriend minder, omdat hij jouw ruimte deelt.
Maar alles hangt af van hoe je huisgenoot tegenover die vrijgekomen kamer staat.
En of hij nog zo'n voorstander is van een gemeenschappelijke ruimte, als duidelijk wordt dat die dan ook gemeenschappelijk wordt betaald.
Dus niet overleggen met je vriend, maar met je huisgenoot!
1. verhuren en dus nog iemand erbij
2. niet verhuren en gemeenschappelijk gebruiken
3. niet verhuren, jij en je vriend gebruiken de vrije kamer voor jullie twee
Voor mij zou dan het meest logische zijn:
- In geval 3 betaalt je vriend gewoon 1/3.
- In geval 1 & 2 betaalt vriend minder, omdat hij jouw ruimte deelt.
Maar alles hangt af van hoe je huisgenoot tegenover die vrijgekomen kamer staat.
En of hij nog zo'n voorstander is van een gemeenschappelijke ruimte, als duidelijk wordt dat die dan ook gemeenschappelijk wordt betaald.
Dus niet overleggen met je vriend, maar met je huisgenoot!
dinsdag 20 juni 2017 om 05:58
Dat jullie beter iets voor jezelf kunnen zorgen. Hebben jullie meer privacy en de huisgenoot gewoon het gevoel dat hij/zij een volwaardig lid van et huis is
Valhalla! Where the brave may live Forever!
dinsdag 20 juni 2017 om 06:49
Dit lijkt me als die huisgenoot dus helemaal niks. Precies wat patsy--stone al zegt. Zit je daar opeens als 'binnendringer' bij een stelletje in huis.
Het is toch ook een optie dat de nieuwe huurder, in dit geval blijkbaar je vriend, hetzelfde bedrag aan huur gaat betalen als de vorige huurder? Lijkt mij het redelijkst naar je huisgenoot toe. Een voorstel waarin de huisgenoot opeens meer moet betalen dan nu is bizar.
Het is toch ook een optie dat de nieuwe huurder, in dit geval blijkbaar je vriend, hetzelfde bedrag aan huur gaat betalen als de vorige huurder? Lijkt mij het redelijkst naar je huisgenoot toe. Een voorstel waarin de huisgenoot opeens meer moet betalen dan nu is bizar.
dinsdag 20 juni 2017 om 06:53
Als het over de huur gaat is het trouwens wel handig om te weten of één van jullie de eigenaar is. Of is het er nog een partij met wie jullie elk of gezamenlijk een huurcontract hebben? Als ieder een eigen huurcontract heeft kan je op deze manier geen afspraken maken over de huur van je huisgenoot, want daar ga je dan niet over.
dinsdag 20 juni 2017 om 07:32
Je vriend komt erbij wonen en wil niet 1/3 betalen? Wat een kniepert, echt een gierige aktie.
Jij en je medebewoonster bepalen toch, hoeveel je vriend gaat betalen, want jullie wonen er al, niet je vriend.
Dit gaat niet goed komen.
Sneu voor je medebewoonster, samen een woonruimte delen met een stel dat samen 1 blok vormt en wil dat zij meer huur betaald, terwijl jij gaat samenwonen.
Triest
Jij en je medebewoonster bepalen toch, hoeveel je vriend gaat betalen, want jullie wonen er al, niet je vriend.
Dit gaat niet goed komen.
Sneu voor je medebewoonster, samen een woonruimte delen met een stel dat samen 1 blok vormt en wil dat zij meer huur betaald, terwijl jij gaat samenwonen.
Triest
dinsdag 20 juni 2017 om 07:50
Leuk staaltje creatief boekhouden! Van jouw vriend dan.
Omdat hij erbij komt, wordt de huur van de derde persoon ineens hoger? En dat lijkt jullie eerlijk? Bijzonder.
Laat je vriend die derde kamer huren en hoe jullie die twee kamers dan inrichten of gebruiken is aan jullie twee.
Als ik je huisgenoot was, zou ik niet willen dat de nieuwe huurder en een huisgenoot en stelletje zijn. Zoiets veranderd de hele dynamiek in het huis.
Omdat hij erbij komt, wordt de huur van de derde persoon ineens hoger? En dat lijkt jullie eerlijk? Bijzonder.
Laat je vriend die derde kamer huren en hoe jullie die twee kamers dan inrichten of gebruiken is aan jullie twee.
Als ik je huisgenoot was, zou ik niet willen dat de nieuwe huurder en een huisgenoot en stelletje zijn. Zoiets veranderd de hele dynamiek in het huis.
dinsdag 20 juni 2017 om 07:55
Ik snap wel dat het eerlijk klinkt dat de huisgenoot meer moet betalen, want hij krijgt er ook leefruimte bij, in de vorm van een gemeenschappelijke woonkamer. Maar voor mij hangt het er dus wel van af of hij zelf heeft mogen kiezen daarvoor, of dat het hem wordt opgelegd.
Ik zou zelf een andere huisgenoot hebben gezocht ipv je vriend, als ik je huisgenoot was.
Ik zou zelf een andere huisgenoot hebben gezocht ipv je vriend, als ik je huisgenoot was.
dinsdag 20 juni 2017 om 07:58
Jullie gebruiken dan wel met twee de keuken, badkamer enz, dus naast de m2 prijs komt daar voor jullie een opslag op. Als je het zo specifiel wilt berekenen.
Ik denk dat in de praktijk jullie die gezamenlijke woonkamer vooral gaan gebruiken en niet de huisgenoot. Dus zou je vriend gewoon een derde laten betalen.
Hebben jullie ook al besproken hoe en wat mocht jullie relatie uitgaan? Dat lijkt me helemaal vreselijk als huisgenoot om de laatste slechte fase van een relatie als huisgenoot bij te moeten wonen..
Ik denk dat in de praktijk jullie die gezamenlijke woonkamer vooral gaan gebruiken en niet de huisgenoot. Dus zou je vriend gewoon een derde laten betalen.
Hebben jullie ook al besproken hoe en wat mocht jullie relatie uitgaan? Dat lijkt me helemaal vreselijk als huisgenoot om de laatste slechte fase van een relatie als huisgenoot bij te moeten wonen..
dinsdag 20 juni 2017 om 08:03
Vriend huurt gewoon de vrijgekomen kamer. Als jullie onderling de kosten voor de twee kamers anders willen delen, staat jullie dat vrij. Maar voor huisgenoot zouden de kosten gelijk moeten blijven, want voor hem/haar verandert er weinig. (Hoe vaak verwacht je dat die in de praktijk gezellig bij het verse samenwoonkoppel in de gezamenlijke woonkamer gaat zitten?)
dinsdag 20 juni 2017 om 08:07
dinsdag 20 juni 2017 om 08:14
dinsdag 20 juni 2017 om 08:39
dinsdag 20 juni 2017 om 09:00
Toch is het zo dat je normaal gesproken voor de kamer betaalt. Of je er nou met z'n tweeën of in je eentje komt wonen. Aan de andere kant, als je het huis 'als vrienden' met z'n drieën deelt kan het ook logisch zijn om de huur gewoon door drieën te delen. En wat zegt huisgenoot hierover inderdaad? Zit hij/zij op een gemeenschappelijke ruimte te wachten? Het is heel anders als hij/zij er blij mee is en prima wil betalen voor meer leefruimte, maar als het hem/haar wordt opgedrongen terwijl hij/zij er geen behoefte aan heeft zal je toch een andere oplossing moeten zoeken. En dat is denk ik dat jouw vriend die 3e kamer huurt, het is dan aan jullie wat jullie ermee doen. Kan je ook voor jullie tweeën een extra kamer van maken, verandert er voor je huisgenoot niks.Dionne36 schreef: ↑20-06-2017 01:06Ja maar kom op zeg, heb je dit wel met je huisgenoot besproken? Ik zou als ik jouw huisgenoot was het totaal niet mee eens zijn met het voorstel van je vriend. Aantal m2 per persoon betalen is normaal. Wie zegt dat je huisgenoot ook gebruik gaat maken van die zogenaamde 'gezamenlijke' kamer en niet liever een huisgenoot heeft die gewoon zijn deel voor zijn kamer betaalt? Dit moeten jullie met z'n 3en bespreken en beslissen, anders loopt dit echt fout. En je vriend klinkt als een kniepert.
Gezien het om een veranderende situatie gaat van hoe het eerst was zal je hier gewoon over moeten overleggen met z'n drieën. Van wie is het huis eigenlijk?