kostenverdeling

20-06-2017 00:48 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Is er iemand die ervaring of tips heeft i.v.m. de kostenverdeling van een appartement? De situatie is als volgt: ik woon op een appartement waarbij we in totaal met z'n 3'en zijn. Een kamer komt vrij waardoor mijn lief erbij komt wonen. We delen dan mijn slaapkamer en de vrijkomende kamer wordt een gemeenschappelijke woonkamer. Nu zijn we het niet helemaal eens over de kostenverdeling. Is het hier aangeraden om puur feitelijk iedereen zijn vierkante meters te laten betalen? Dit zou dus betekenen dat mijn lief en ik een pak minder betalen omdat we de kosten van onze privé ruimte delen. Dit scheelt ten opzichte van de derde huisgenoot een 100 euro. Dit moet zij dan alleen betalen. Optie 2 is dat we alle kosten gewoon door 3 delen (wat bij mijn gevoel beter aansluit) maar hier staat mijn lief niet achter aangezien we wel een kamer delen.

Wat denken jullie?

Shoot!

Groet!
Oei ik zou niet nummer 3 willen zijn naast t stelletje
Dus je huisgenoot moet ineens veel meer huur gaan betalen voor dezelfde kamer omdat jij je vriend er bij in wilt ipv een volwaardige 3e huurder?
Jij en je vriend zullen waarschijnlijk heel snel het huis voor jullie tweetjes hebben, daar wil toch niemand bij wonen?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Gezellige sfeer en hij woont er nog niet eens.
Wat gaan jullie doen als de verkering uit raakt?
Het-groepje schreef:
20-06-2017 07:50
Als ik als huisgenoot dit zou lezen zou ik jouw vriend niet meer als huisgenoot willen.
Wat aso zeg.
Vind je dit geen afknapper?

Ik zou vriend even weer in het gareel krijgen en dit never nooit aan je huisgenoot vertellen.
+1!
You can never have too many hats, gloves and shoes
7102 schreef:
20-06-2017 10:27
Wat gaan jullie doen als de verkering uit raakt?
Welnee dit is voor eeuwig!
sssssst schreef:
20-06-2017 07:50
Als ik je huisgenoot was, zou ik niet willen dat de nieuwe huurder en een huisgenoot en stelletje zijn. Zoiets veranderd de hele dynamiek in het huis.
Ja precies. Waarom wil je dit zelf eigenlijk, TO? (Joehoe ben je er nog?)

Zit je straks net midden in een intiem gesprek met je vriend in die 'gemeenschappelijke' kamer, komt je huisgenoot binnen die immers ook recht heeft om daar te zijn. Of heb je ruzie met je vriend in de keuken, hoort je huisgenoot alles tot in haar kamer.

Een stel + een huisgenoot in 1 huis... drama, voor elk van de drie, maar nog het meest voor die huisgenoot die zich overal ongewenst zal voelen. Tenzij jullie een soort driehoeksverhouding hebben allemaal met elkaar, dat zou ik als enige reden zien om bewust voor zo'n constructie te kiezen.
Het lijkt mij redelijk dat je vriendje hetzelfde gaat betalen als dat de vertrekkende huisgenoot betaalde.
Op die manier blijven de overige huisgenoten gewoon hetzelfde betalen en is het ook allemaal erg simpel wanneer jij of je lief ooit vertrekt bij een verbroken relatie o.i.d.
Niet geschoten is altijd mis
Ik vind dit net de redenatie van een puber, vraag me af hoe oud de TO en haar huisgenoten zijn.
Nja, even een andere kant belichten: stel komt een andere huisgenoot inwonen. Maar vriend van TO blijft wel 4 dagen per week bij TO slapen. Dan deelt de huisgenoot het huis (keuken, badkamer) in feite met 3 anderen ipv met 2. Er is in die zin wel iets voor te zeggen dat TO's vriend komt inwonen.

Het hangt er van mij echt vanaf of de huisgenoot heeft meebeslisten over de gezamenlijke woonkamer of dat het opgedrongen wordt.
_Marana_ schreef:
20-06-2017 14:03
Nja, even een andere kant belichten: stel komt een andere huisgenoot inwonen. Maar vriend van TO blijft wel 4 dagen per week bij TO slapen. Dan deelt de huisgenoot het huis (keuken, badkamer) in feite met 3 anderen ipv met 2. Er is in die zin wel iets voor te zeggen dat TO's vriend komt inwonen.

Het hangt er van mij echt vanaf of de huisgenoot heeft meebeslisten over de gezamenlijke woonkamer of dat het opgedrongen wordt.
Of nog een ander scenario. Vriend van TO komt inwonen, huisgenoot gaat meer betalen.
Na een half jaar komt ook het vriendje van de huisgenoot bij haar in de kamer wonen. Gaan TO en haar vriend dan opeens weer meer betalen?
Ah dat is een leuk scenario voor TO en haar vriend, goeie!
Jammer altijd van die topics waarbij TO verdwijnt, en het gissen blijft.
- Van wie is dat huis überhaupt? Naar wie gaat de huur?
- Wie beslist over nieuwe huisgenoten? Heeft TO daar een grotere stem in omdat haar papa of zij zelf het huis bezit? Of is er gewoon een huisbaas en moet die eerst nog akkoord gaan met zo'n 'gedeelde woonkamer', en heeft de huisgenoot net zo'n grote stem in WIE de nieuwe bewoner wordt?
- Waarom wil TO überhaupt 'romantisch' samenwonen met een huisgenoot als 3e (of 5e wiel) aan de wagen?
- Weet de huisgenoot al ergens van, of nog van niks? Wat vindt die van het feit dat ze opeens in een huis komt te wonen met een verliefd stelletje? En van die zogenaamd gemeenschappelijke woonkamer?
- Knapt TO niet af op haar vriend die als nieuwkomer meteen eisen gaat stellen over geld?
Bedankt voor het meedenken.
Huisgenoot ziet het zeker zitten dus alle haters kunnen al gerustgesteld worden ;). Het lijkt mij vrij normaal alle opties rustig te overlopen vooraleer een uiteindelijke beslissing te nemen samen. Vandaar mijn vraag hier.
Huisgenoot heeft ook belang bij die gezamenlijke woonkamer? Ziet daar het voordeel van? Gaat er net zoveel gebruik van maken als jullie? En vindt het dus ook logisch dat hij meer moet betalen?
Alle haters? :facepalm: Nu weet ik zeker dat je nog niet eens volwassen bent (in ieder geval geestelijk niet).
_Marana_ schreef:
20-06-2017 16:37
Huisgenoot heeft ook belang bij die gezamenlijke woonkamer? Ziet daar het voordeel van? Gaat er net zoveel gebruik van maken als jullie? En vindt het dus ook logisch dat hij meer moet betalen?
Punt blijft is als we allemaal vrienden ontvangen dat er geen woonkamer is (dus de slaapkamer is minder prive). Indien er wel een woonkamer is, kunnen daar mensen zitten zegt huisgenoot. Vind ik ook. Dus het draait vooral om het sociale aspect. Plus beetje lam naar mijn mening om als koppel twee aparte kamers te huren (en dan woonkamer en slaapkamer te maken maar huisgenoot buiten te sluiten uit woonkamer). Dan valt het sociale samenleven aspect weg. Punt is dat ik nu zelf een middenweg probeer te zoeken tussen standpunt van mijn lief (we delen wel slaapkamer dus minder priveruimte) en een grote kostenverhoging voor huisgenoot (ook al gaat ze akkoord vind ik het zelf veel).
Tr0tter schreef:
20-06-2017 16:43
Alle haters? :facepalm: Nu weet ik zeker dat je nog niet eens volwassen bent (in ieder geval geestelijk niet).
:)
Ah de kamer van huisgenoot 3 wordt nu een gemeenschappelijke kamer waar jouw huisgenoot ook gebruik van kan gaan maken?
Dan is het niet meer dan normaal dat de prijs van die kamer gesplitst wordt over jullie 2.

Zouden jullie die derde kamer ook als woonkamer hanteren als je vriend niet zou komen inwonen of zou je dan de kamer dan weer verhuren?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
sunnyflower123 schreef:
20-06-2017 16:11
Huisgenoot ziet het zeker zitten dus alle haters kunnen al gerustgesteld worden ;). Het lijkt mij vrij normaal alle opties rustig te overlopen vooraleer een uiteindelijke beslissing te nemen samen. Vandaar mijn vraag hier.

:facepalm:

Puberaal
Dus je vriend(je) komt niet in de huiskamer om bezoek te ontvangen maar blijft op de slaapkamer?
Toch vreemd je redenatie, je gaat samenwonen en je huisgenoot mag meer huur betalen?
Echt... Je moet veel leren.
sunnyflower123 schreef:
20-06-2017 16:11
Je kunt inderdaad ervoor kiezen de lege kamer niet te verhuren en als woonkamer/kamer van logees in te zetten.
Dan richt je hem met zijn drieën in en is de kamer ten alle tijden toegankelijk voor je huisgenoot en zijn gasten.
Maar zo klonk het niet.
Het klonk alsof jouw vriend de kamer zou huren en jullie een andere invulling voor de kamer hadden bedacht.
Zoals vele stelletjes oo studentenhuizen dat ook doen. Ze huren 2 kamers, 1 kamer slapen en de andere woonkamer.
Maar die woonkamer is van het stelletje, natuurlijk hangen bij gezellige types er vaak huisgenoten maar die zijn duidelijk op visite.
Dat laatste lijkt me meer het geval ipv een radicale ommezwaai in gebruik ruimtes door jullie drieeen.
patsy--stone schreef:
20-06-2017 14:32
Jammer altijd van die topics waarbij TO verdwijnt, en het gissen blijft.
- Van wie is dat huis überhaupt? Naar wie gaat de huur?
- Wie beslist over nieuwe huisgenoten? Heeft TO daar een grotere stem in omdat haar papa of zij zelf het huis bezit? Of is er gewoon een huisbaas en moet die eerst nog akkoord gaan met zo'n 'gedeelde woonkamer', en heeft de huisgenoot net zo'n grote stem in WIE de nieuwe bewoner wordt?
- Waarom wil TO überhaupt 'romantisch' samenwonen met een huisgenoot als 3e (of 5e wiel) aan de wagen?
- Weet de huisgenoot al ergens van, of nog van niks? Wat vindt die van het feit dat ze opeens in een huis komt te wonen met een verliefd stelletje? En van die zogenaamd gemeenschappelijke woonkamer?
- Knapt TO niet af op haar vriend die als nieuwkomer meteen eisen gaat stellen over geld?
Nog steeds erg veel onduidelijk....
patsy--stone schreef:
20-06-2017 14:25
Of nog een ander scenario. Vriend van TO komt inwonen, huisgenoot gaat meer betalen.
Na een half jaar komt ook het vriendje van de huisgenoot bij haar in de kamer wonen. Gaan TO en haar vriend dan opeens weer meer betalen?
En deze ben ik ook nog steeds benieuwd naar... Stel je dwingt de huisgenoot om opeens veel meer te gaan betalen. Maar wat als ook haar vriend / vriendin bij haar intrekt? Zijn jij en je vriendje dan wel bereid om meer te gaan betalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven