Postbode / pakjes-vraag
maandag 19 juni 2017 om 09:23
Weet iemand hoe dit zit?
Beetje achtergrond:
Ik bestel geregeld dingen online. Als ik niet thuis ben, neem ik pakjes aan van de buren (en vice versa).
De laatste tijd kreeg ik plots briefjes van de postbode in de bus, dat mijn pakje een eind verderop ligt.
De eerste keer denk je: goh, zeker geen buren thuis
Maar het gebeurde vaker en steeds hetzelfde adres. Dus ik heb het daar eens gevraagd.
Wat blijkt, daar woont de postbode. En ipv bij buren aan te bellen, neemt hij alle pakjes uit zijn ´wijk´ mee naar huis.
Slim bedacht, maar mag een postbode dat?
(Pure nieuwsgierigheid van mij)
Beetje achtergrond:
Ik bestel geregeld dingen online. Als ik niet thuis ben, neem ik pakjes aan van de buren (en vice versa).
De laatste tijd kreeg ik plots briefjes van de postbode in de bus, dat mijn pakje een eind verderop ligt.
De eerste keer denk je: goh, zeker geen buren thuis
Maar het gebeurde vaker en steeds hetzelfde adres. Dus ik heb het daar eens gevraagd.
Wat blijkt, daar woont de postbode. En ipv bij buren aan te bellen, neemt hij alle pakjes uit zijn ´wijk´ mee naar huis.
Slim bedacht, maar mag een postbode dat?
(Pure nieuwsgierigheid van mij)
maandag 19 juni 2017 om 09:28
Een postbode (ben er zelf 1) mag in principe geen post en/of pakketjes thuis bewaren. Maar als hij bij je in destraat woont en een briefje in de bus doet, lijkt me dat hij zichzelf voldoende indekt, bij de buren afgeven mag, tenzij u nadrukkelijk aangeeft van niet, gewoon. En dat is hij inprincipe, vind het wel raar overigens, maar hij had ze ook naar de retailer kunnen brengen en dat is een stuk verder weg.
Vind het trouwens een interessante vraag, heb hem ook even aan mijn collega's voorgelegd.
Vind het trouwens een interessante vraag, heb hem ook even aan mijn collega's voorgelegd.
Such a beautiful place to be with Friends.
dinsdag 20 juni 2017 om 07:08
dinsdag 20 juni 2017 om 07:12
Ik bestel ook veel online. Simpelweg omdat veel dingen in een gewone winkel weer niet te krijgen zijn. Zo had ik bij Blokker een tuinbankje gezien. Denk ik mooi, dat kan ik ophalen. Fout.....is niet op te halen, alleen te bezorgen. En als het kan laat ik het altijd bij een afhaalpunt bezorgen, dan kan ik het ophalen wanneer het mij uitkomt. Maar ook dat is nog bij veel zaken niet mogelijk. Zoals Conrad en Zooplus, toch grote zaken en dan kan ik het niet bij een afhaalpunt laten bezorgen. Erg onhandig.
Maar, zoals de rest zeg, als het niet te ver is zou ik er geen probleem van maken. Alleen vraag ik me dan af of die pakketbezorger veel thuis zal zijn, want die moet toch ook werken.
Maar, zoals de rest zeg, als het niet te ver is zou ik er geen probleem van maken. Alleen vraag ik me dan af of die pakketbezorger veel thuis zal zijn, want die moet toch ook werken.
dinsdag 20 juni 2017 om 08:52
het is verder dan ´de buren´, dat wel. Geen idee of hij pakjes uit zijn hele wijk meeneemt en hoe groot een wijk is.Daantje1970 schreef: ↑20-06-2017 07:12
Maar, zoals de rest zeg, als het niet te ver is zou ik er geen probleem van maken.
Kan me voorstellen dat het voor mensen die wat verderop wonen wel vervelend is. Of als even de deur uitgaan een onderneming is, met een baby, een peuter en 3 honden oid.
Maar daar gaat het mij niet om hoor, was pure nieuwsgierigheid. Of postbodes dit vaker doen en of hun werkgever dit (oogluikend?) toestaat
dinsdag 20 juni 2017 om 08:56
Lijkt mij eerlijk gezegd best praktisch om het bij hem op te halen!
Verder vind ik, dat als je iets online besteld, je er zelf voor moet zorgen dat je thuis bent! Je kan niet zomaar verwachten dat buren etc dat allemaal maar aan pakken. Anders kan je het beter op een aflever punt of op je werk laten bezorgen.....of op een dag bestellen dat je weet dat je sowieso thuis bent op de afleverdag.
Ik woonde een tijd in een groot appartementen complex. Daar ging de postbode er vanuit dat ik (veel thuiswerkend) dan wel even de pakketjes van het hele complex aan nam. Toen ik hiervoor vriendelijk bedankte kreeg ik een grote bek toe. Toen heb ik een klacht ingediend.
Verder vind ik, dat als je iets online besteld, je er zelf voor moet zorgen dat je thuis bent! Je kan niet zomaar verwachten dat buren etc dat allemaal maar aan pakken. Anders kan je het beter op een aflever punt of op je werk laten bezorgen.....of op een dag bestellen dat je weet dat je sowieso thuis bent op de afleverdag.
Ik woonde een tijd in een groot appartementen complex. Daar ging de postbode er vanuit dat ik (veel thuiswerkend) dan wel even de pakketjes van het hele complex aan nam. Toen ik hiervoor vriendelijk bedankte kreeg ik een grote bek toe. Toen heb ik een klacht ingediend.
dinsdag 20 juni 2017 om 08:59
Ik bestel veel online maar kies bezorgmoment zo dat ik thuis ben dan. Soms duurt levering iets langer waardoor dit niet lukt. Ik weet van "mijn" pakjesbezorger dat niet alle buren er van gediend zijn pakjes voor een ander aan te nemen. Om dan van het geleur met pakjes af te zijn en ze mee naar huis te nemen zoals jouw bezorger doet snap ik dan eigenlijk wel. Of het mag heb ik zo mijn twijfels over.
dinsdag 20 juni 2017 om 09:35
dat speelt bij ons niet. We nemen als buren graag pakjes voor elkaar aan.Babypink schreef: ↑20-06-2017 08:56Verder vind ik, dat als je iets online besteld, je er zelf voor moet zorgen dat je thuis bent! Je kan niet zomaar verwachten dat buren etc dat allemaal maar aan pakken. Anders kan je het beter op een aflever punt of op je werk laten bezorgen.....of op een dag bestellen dat je weet dat je sowieso thuis bent op de afleverdag.
Wat erg handig zou zijn, als meer bedrijven je laten kiezen wanneer een pakje bezorgd wordt. Al is het maar dat je kiest dat pakjes altijd ´s avonds bezorgd worden. De kans dat er bij ons ´s avonds iemand thuis is, is erg groot. Overdag, erg klein
dinsdag 20 juni 2017 om 09:50
Ik heb het hier nog nooit mee gemaakt, maar als het in dezelfde straat zou zijn, en de postbode is verder gedurende de avond altijd thuis zou ik het eigenlijk niet zo erg vinden.
@Marana, ik neem aan dat hij met alle pakjes toch aanbelt, niemand thuis, briefje erin doet dat het bij hem ligt, en dan naar de volgende gaat. Niet dat hij überhaupt niet probeert te bezorgen, dan zou ik toch minder blij zijn.
@Marana, ik neem aan dat hij met alle pakjes toch aanbelt, niemand thuis, briefje erin doet dat het bij hem ligt, en dan naar de volgende gaat. Niet dat hij überhaupt niet probeert te bezorgen, dan zou ik toch minder blij zijn.
dinsdag 20 juni 2017 om 09:52
Dat laatste was volgens de OP wel het geval toch?Lady_Grey schreef: ↑20-06-2017 09:50Ik heb het hier nog nooit mee gemaakt, maar als het in dezelfde straat zou zijn, en de postbode is verder gedurende de avond altijd thuis zou ik het eigenlijk niet zo erg vinden.
dinsdag 20 juni 2017 om 09:53
Ik werk fulltime, mag ik dan maar helemaal niet meer bestellen?Babypink schreef: ↑20-06-2017 08:56Lijkt mij eerlijk gezegd best praktisch om het bij hem op te halen!
Waar mogelijk laat ik pakjes gelijk naar een afhaalpunt sturen, maar dat kan niet altijd. Als een buur iets voor me aanneemt, dan bedank ik vriendelijk en geef aan dat als ze niet willen ze zich niet verplicht hoeven voelen. Ik zag laatst een initiatief om in de buurt iemand "met afstand tot de arbeidsmarkt" in te schakelen als pakjesadres, dat lijkt mij nou handig. Dat diegene wat extra aanloop heeft, een kleinigheidje af en toe als bedankje en gelijk handig voor ons werkende mensen.
En hoe irritant is zo'n pakje nou? Zolang je als buur een beetje rekening houdt met kinderbedtijden en zo zie ik bezwaar niet.
dinsdag 20 juni 2017 om 10:09
hij gaat langs alle adressen, als er dan niemand thuis is, neemt hij het pakje mee naar zijn eigen huis.
Andere postbodes bieden pakjes aan bij de buren. Ipv bij de buren ophalen, haalt onze straat/wijk de pakjes bij hem op
dinsdag 20 juni 2017 om 10:21
Dat mag bij mijn werk niet. Het kan dus voorkomen dat als je voor wetenschappelijk onderzoek iets bestelt dat bij de portier niet wordt herkend als "voor onderzoek" (kinderspeelgoed bijvoorbeeld), kan het zijn dat het wordt teruggestuurd onder het motto: "Het is verboden om privépakjes op het werk te laten bezorgen".Babypink schreef: ↑20-06-2017 08:56Lijkt mij eerlijk gezegd best praktisch om het bij hem op te halen!
Verder moet elke webshop ervoor zorgen dat pakjes naar een afhaalpunt kunnen gaan, dat kon logistiek ook nog best wel eens gunstiger zijn dan postbodes meerdere keren een poging te laten doen om een pakje af te leveren. Er was een webshop met een 1-april-grap (CoolBlue), die een "advertentie" had met de oproep: "Word nu officieel afhaalpunt van uw buurt". Volgens mij moeten ze dat gewoon officieel maken en was die 1 april grap gewoon een goed idee. Ik heb beste buren, maar ik vind het heel vervelend als ik ze met pakjes moet opzadelen, maar thuisblijven voor een pakje vind ik ook heel vervelend. Als iemand dat als werk heeft, prima!
dinsdag 20 juni 2017 om 10:30
Onze jumbo heeft dit: https://www.deburen.nl/aviv_13 schreef: ↑20-06-2017 10:21Dat mag bij mijn werk niet. Het kan dus voorkomen dat als je voor wetenschappelijk onderzoek iets bestelt dat bij de portier niet wordt herkend als "voor onderzoek" (kinderspeelgoed bijvoorbeeld), kan het zijn dat het wordt teruggestuurd onder het motto: "Het is verboden om privépakjes op het werk te laten bezorgen".
Verder moet elke webshop ervoor zorgen dat pakjes naar een afhaalpunt kunnen gaan, dat kon logistiek ook nog best wel eens gunstiger zijn dan postbodes meerdere keren een poging te laten doen om een pakje af te leveren. Er was een webshop met een 1-april-grap (CoolBlue), die een "advertentie" had met de oproep: "Word nu officieel afhaalpunt van uw buurt". Volgens mij moeten ze dat gewoon officieel maken en was die 1 april grap gewoon een goed idee. Ik heb beste buren, maar ik vind het heel vervelend als ik ze met pakjes moet opzadelen, maar thuisblijven voor een pakje vind ik ook heel vervelend. Als iemand dat als werk heeft, prima!
Vergelijkbaar met de CoolBlue grap
dinsdag 20 juni 2017 om 11:23
Ah ok, dat valt dan nog mee.
Ik vind er wel wat voor te zeggen, dat geleur bij de buren lijkt me ook erg vervelend als postbode. En als buur. Maar ik heb de mazzel dat mijn vriend veel thuis werkt en dat ik op mijn werk kan laten bezorgen.