vrijwilligerswerk

20-06-2017 00:40 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal ,

ik ben 16 jaar en op zoek naar een niet al te dure vrijwilligerswerk in het buitenland ( het liefst buiten de EU)
heeft er iemand suggestie , ervaringen ? ik hoor het graag !
MEisje125 schreef:
20-06-2017 10:32
ik zeg niet te duur dat betekend niet goedkoop ik wil niet over de 1000 euro gaan namelijk. als iedereen zoals jou zou denken zou de ellende nog wel even verder gaan , gelukkig zijn er ook mensen die wel andere willen helpen ;)
Meisje: jij kan de mensen daar nog niet helpen. Kinderen hebben niets aan iemand die 3 maanden voor de klas komt staan en dan weer weg is. Ze hebben consistentie nodig en een meerjarig leerplan. En dat kun jij niet bieden. Betaald vrijwilligers werk is in het leven geroepen om geld te kloppen uit toeristen en dan met name jongeren 'die goed willen doen'. Niet om lokaal mensen te helpen. Het is geld klopperij.

Als je goed wilt doen ga dan een studie doen en werken voor organisaties als Artsen zonder Grenzen of Oxfam Novib. Daar kun je soms lokaal mensen mee helpen.

Overigens heb ik jaren voor een ontwikkelingsorganisatie gewerkt. Ook in het buitenland. En als je niet minder dan een paar jaar ter plekke aan een project kunt werken heeft het geen nut.

Tenzij je ergens voor een organsatie aan de slag gaat die dieren in nood helpen en verzogers nodig hebben of iets dergelijks. En dan nog moet je héél goed oppassen en inlezen om te achterhalen of het geen oplichterij is (dieren die express verminkt worden of bij de moeder weggehaald worden zodat de organisatie geld kan verdienen aan jongeren die goed willen doen)
Volgens mij zoeken ze in de Griekse vluchtelingenkampen nog altijd vrijwilligers via Stichting Bootvluchteling. Dan weet je dat je concreet nodig bent en dat het niet zo'n tourist-trap is waar jij veel betaalt en de mensen daar niet op je zitten te wachten.
Ook in Thailand bij Elephant Nature Park kun je betaald terecht voor 1/2 of meer weken. Ik denk dat je moet poep scheppen en takken halen voor de olifanten minder schade aan richt, dan met onbevoegd een weekje Engels geven aan een zielig weeskind, dat dat misschien helemaal niet is, maar daar alleen neer is gezet om geld aan de toeristen te verdienen. Met het geld dat je als "vrijwilliger" binnen brengt houden ze ook het reservaat in stand en kopen ze olifanten vrij.
En inderdaad wat, Patsy zegt: je gaat daar ongeschoold werk doen. Werk dus wat een (ongeschoolde) local ook kan doen en die kan het beter dan jij. Je haalt dus het brood uit de mond van iemand die dat niet missen kan.
Als je mensen wilt helpen misschien kun je vrijwilligerswerk doen voor mensen die eenzaam zijn. Er zijn bijvoorbeeld zoveel ouderen die eigenlijk nooit meer buiten komen en bijna niemand meer zien omdat kinderen het te druk/te ver weg wonen. Kost niks, mensen zijn blij en dankbaar dat je komt en dat ze eindelijk eens iemand hebben waarmee ze af en toe eens een stukje kunnen gaan wandelen of winkelen etc.

Heb ook een keer een documentaire gezien over vrijwilligerswerk in 'weeshuizen' en je helpt die kinderen er echt niet mee, je helpt ze zelfs meer de vernieling in. De nepwezen omdat ze steeds moeten liegen en doen alsof ze wees zijn en de echte wezen voelen zich bij niemand veilig of wat dan ook omdat mensen toch weer komen en gaan, steeds weer wennen aan nieuwe gezichten terwijl je net iets gewend was aan de vorige lichting. En scholen bouwen, pak je dan geen werk af van de lokale bevolking?
patsy--stone schreef:
20-06-2017 11:23

Er is in Peru ook een Nederlandse vrouw die met haar stichting Niños 600 ondervoede kinderen helpt in speciale kinderrestaurants, waar ze ook medische zorg krijgen en huiswerkles enzo. Het geld daarvoor verdient ze met twee hotels en met donaties. Zij werkt expres niet met vrijwilligers, maar alleen maar met Peruanen die ze in loondienst neemt, inmiddels meer dan 70. Dat zijn weer 70 gezinnen die een inkomen hebben, waarvan de kinderen eten hebben en naar school kunnen. Zodat ook hún kinderen straks eten hebben en naar school kunnen.
:worship:

Ik ben al jaren heel, heel erg fan van deze vrouw en haar organisatie!
Kastanjez schreef:
20-06-2017 13:15
:worship:

Ik ben al jaren heel, heel erg fan van deze vrouw en haar organisatie!
Zou mooi zijn als Meisje125 haar € 1.000 doneerde aan zo'n doel of soortgelijk! Waar mensen al jaren werken aan een goed project en weten waar ze mee bezig zijn, de taal spreken, de lokale instanties kennen. Ik ben er twee keer langs geweest en heb gezien wat voor goed werk ze allemaal doet, ik ken haar nog van het prille begin.
Nog zo iets: die kinderrestaurants kun je als toerist alleen bezichtigen op momenten dat de kinderen er niet zijn. Want de organisatie wil niet dat de kinderen als een soort 'aapjes in een dierentuin' bekeken worden.

En de volgende uitspraak is me ook altijd bijgebleven. Nadat ze al zeker tien jaar bezig was daar en vele kinderen had geholpen, zei ze dat je echt niet moet denken dat je als in de Sound of Music over een berg huppelt met allemaal blije, zingende kindertjes achter je aan die roepen, 'dank je, dank je!'. Dat ze ook door schade en schande een hoop heeft moeten leren, bijvoorbeeld dat straatkinderen vaak al zo beschadigd, getraumatiseerd en ont-hecht zijn, dat ze ook spullen uit haar huis stalen en doorverkochten, tegen haar logen, elkaar of anderen in elkaar sloegen. En sommigen belandden toch weer in de criminaliteit, ook al heb je ze jarenlang opgevangen en alle mogelijke hulp en scholing gegeven. En beschuldigden dan ook nog haar ervan, dat zij ze niet had klaargestoomd voor de echte, harde wereld.
Je moet echt een volhouder zijn, je verdiepen in de taal en cultuur, en het niet puur voor je eigen ego doen, wil je slagen in het helpen van mensen.

Overigens is dat wel waarom al die nep-weeshuizen zo'n succes zijn. Daar klampen de kindertjes zich meteen aan de nieuwe toeristen vast. "Zo schattig!" Maar dat is juist een teken dat ze totaal ont-hecht en beschadigd zijn. Welk normaal gezond kind zou nou binnen 1 minuut een wildvreemde gaan knuffelen? Denk even aan je eigen buurkinderen, neefjes, nichtjes, zie je die dat doen? Zou je je dan geen grote zorgen maken?

En trouwens, Robert M de zedendelinquent is ook op die manier in een weeshuis in Kenia gaan werken en we kunnen allemaal wel raden wat hij daar met de kindertjes heeft gedaan. En daar is dus geen enkele controle op, je hoeft vast geen Verklaring Omtrent Gedrag in te leveren ofzo. Wil je geld geven en hier 'werken'? Prima, ga je gang! Maakt niet eens uit of je een kinderverkrachter bent. Meisje125, zoek echt goed uit waar je terecht komt en dat je niet voor westerse geldwolven gaat werken die zelf ellende creëren om toeristen uit te buiten. Als je ouders het al goed vinden, om mee te beginnen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Wat tof dat je daar geweest bent Patsy! Heb ooit op het punt gestaan een reis die kant op te maken en toen stond dat ook op mijn lijstje. Helaas ging het niet door (de reis).
Hoi TO, ik weet niet of je nog terugkomt maar misschien is Worldmapping iets voor jou? Daarmee reis je in een groep jongeren onder begeleiding naar een ontwikkelingsland waar je met kleine dingetjes meehelpt bij sociale projecten en daarnaast ook toeristische dingen doet zoals een natuurpark bezoeken etc. Voor zover ik weet zijn zij veel bezig met verantwoordelijk vrijwilligerswerk en het is misschien ook heel leuk om met een groep leeftijdsgenootjes op pad te gaan! En je ouders vinden het misschien weer fijn dat de begeleiding goed geregeld is en dat je niet alleen bent :)
lattemachiato schreef:
20-06-2017 12:09
Volgens mij zoeken ze in de Griekse vluchtelingenkampen nog altijd vrijwilligers via Stichting Bootvluchteling. Dan weet je dat je concreet nodig bent en dat het niet zo'n tourist-trap is waar jij veel betaalt en de mensen daar niet op je zitten te wachten.
In de vluchtelingenkampen zit ook niemand te wachten op een 16-jarig Nederlands meisje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven