Welke auto?
woensdag 21 juni 2017 om 14:29
Misschien hier adviezen inwinnen want er is zo vreselijk veel op de markt.
Door een nieuwe baan wil ik op zoek naar een andere auto. Ik heb nu een klein en simpel 'boodschappenautootje' welke prima is voor de max 7.000 per jaar die ik rij maar weinig comfort heeft en ook relatief minder veilig is.
Met de nieuwe baan verwacht ik ongeveer 25.000 km te gaan rijden woon-werk verkeer. Mijn vriend heeft een leaseauto waar we andere prive ritten voornamelijk mee doen. Dat is ook een grotere gezinsauto. Het is voor mij dus geen noodzaak een grote auto te hebben.
Ik zoek:
- Goede middenklasser (groter dan de Fiat 500 maar geen station, beetje formaat Polo)
- 4/5 deurs
- Cruise control/navigatie etc
- Geen slurper
- Tot max 10.000-15.000 voor tweedehands met max 50.000 op de teller.
Wie rijdt in wat voor auto en waarom raad je bepaalde auto's wel of niet aan?
Door een nieuwe baan wil ik op zoek naar een andere auto. Ik heb nu een klein en simpel 'boodschappenautootje' welke prima is voor de max 7.000 per jaar die ik rij maar weinig comfort heeft en ook relatief minder veilig is.
Met de nieuwe baan verwacht ik ongeveer 25.000 km te gaan rijden woon-werk verkeer. Mijn vriend heeft een leaseauto waar we andere prive ritten voornamelijk mee doen. Dat is ook een grotere gezinsauto. Het is voor mij dus geen noodzaak een grote auto te hebben.
Ik zoek:
- Goede middenklasser (groter dan de Fiat 500 maar geen station, beetje formaat Polo)
- 4/5 deurs
- Cruise control/navigatie etc
- Geen slurper
- Tot max 10.000-15.000 voor tweedehands met max 50.000 op de teller.
Wie rijdt in wat voor auto en waarom raad je bepaalde auto's wel of niet aan?
woensdag 21 juni 2017 om 14:51
Je hebt best een hoop opties in die klasse.
Toyota yaris vijf deurs
Nissan almera vijf deurs
Kia picanto
Suzuki swift
Audi A3
Hyundai i20
Mazda 3
Waarbij toyota, mazda en audi wat prijziger zijn in aanschaf omdat ze meer waardevast zijn. Vaak ook wat duurder in reparaties al heb je gemiddeld minder vaak reparaties dus per saldo maakt het weinig uit.
Wegenbelasting zal ook voor die merken ietsje meer zijn omdat deze wat steviger zijn (zwaardere materialen) dus de auto weegt iets meer.
Toyota yaris vijf deurs
Nissan almera vijf deurs
Kia picanto
Suzuki swift
Audi A3
Hyundai i20
Mazda 3
Waarbij toyota, mazda en audi wat prijziger zijn in aanschaf omdat ze meer waardevast zijn. Vaak ook wat duurder in reparaties al heb je gemiddeld minder vaak reparaties dus per saldo maakt het weinig uit.
Wegenbelasting zal ook voor die merken ietsje meer zijn omdat deze wat steviger zijn (zwaardere materialen) dus de auto weegt iets meer.
woensdag 21 juni 2017 om 15:00
woensdag 21 juni 2017 om 15:48
Skoda Fabia hier. Zuinig, praktisch, best ruim achterin en degelijk. Dit is mijn tweede al, de eerste is een Mitsubishi Outlander in gereden met 80km/u en het dingetje hield zich prima als je in ogenschouw neemt wat de klap was. Niks aan overgehouden en ik kon er nog mee naar huis rijden. Dus het is best een stevig en veilig autootje.
Is eigenlijk stiekem een Polo qua techniek en onderstel, maar je betaalt er veel minder voor. Afschrijving is wel hoog, dus je krijgt er na een paar jaar niet veel voor terug in vergelijking met de Polo. Qua verbruik is het vooral als je diesel neemt elke week lachen aan de pomp. Met 25.000 per jaar zou ik zeker voor een diesel gaan, dat haal je er dan echt uit qua kosten. Dieselmotoren gaan ook langer mee.
Let wel even op dat de EGR-klep al vervangen is, want dat is bij deze motoren (en daarmee bedoel ik de Polo/Fabia/Seat Ibiza) een zwak punt. Je krijgt met 50.000 coulance als deze stuk gaat, maar bij een hoop zijn ze al vervangen, vaak zelfs preventief.
Toyota Yaris is duurder maar ook degelijker. Opel Corsa is ook fijn, maar ook iets duurder.
Is eigenlijk stiekem een Polo qua techniek en onderstel, maar je betaalt er veel minder voor. Afschrijving is wel hoog, dus je krijgt er na een paar jaar niet veel voor terug in vergelijking met de Polo. Qua verbruik is het vooral als je diesel neemt elke week lachen aan de pomp. Met 25.000 per jaar zou ik zeker voor een diesel gaan, dat haal je er dan echt uit qua kosten. Dieselmotoren gaan ook langer mee.
Let wel even op dat de EGR-klep al vervangen is, want dat is bij deze motoren (en daarmee bedoel ik de Polo/Fabia/Seat Ibiza) een zwak punt. Je krijgt met 50.000 coulance als deze stuk gaat, maar bij een hoop zijn ze al vervangen, vaak zelfs preventief.
Toyota Yaris is duurder maar ook degelijker. Opel Corsa is ook fijn, maar ook iets duurder.
woensdag 21 juni 2017 om 15:54
Mijn ouders hadden een Toyota AYGO, ik heb zelf een Kia picanto. Qua prijs waren ze 2 jaar geleden gelijk. Maar mijn picanto voelt een stuk steviger en degelijker. Ook zit hij zeker achter in een stuk fijner. Mijn ouders hebben de aygo inmiddels ingeruild voorheen andere auto mede omdat er maar 4 personen in mochten zitten. Ik kijk nog uit naar vele kilometers met mijn picanto.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
woensdag 21 juni 2017 om 16:06
donderdag 22 juni 2017 om 11:33
Ook dit! Alleen kleine stukjes binnen de stad zorgt dat een motor veel sneller slijt, vaker olie verliest, minder zuinig zal zijn en minder lekker rijdt. Dus een auto van met 30.000 op de teller kan je een hoop kopzorgen geven terwijl je fluitend en veel langer en goedkoper met iets kan rondrijden met ruim een ton op de teller.
donderdag 22 juni 2017 om 13:35
Met de motoren van tegenwoordig hoef je daar helemaal niet zo druk om te maken, er is helemaal niks mis met auto's met 30.000 op de teller.lotus77 schreef: ↑22-06-2017 11:33Ook dit! Alleen kleine stukjes binnen de stad zorgt dat een motor veel sneller slijt, vaker olie verliest, minder zuinig zal zijn en minder lekker rijdt. Dus een auto van met 30.000 op de teller kan je een hoop kopzorgen geven terwijl je fluitend en veel langer en goedkoper met iets kan rondrijden met ruim een ton op de teller.
Uiteindelijk is dat gewoon beter dan met 100.000 op de teller daarnaast rond de 100.000 moet je oppassen met de distributie riem bij veel ( vanwege vervanging ) auto's met een ketting hebben dan ook de voorkeur vooral de Japanse auto's hebben betere distributie-kettingen.
donderdag 22 juni 2017 om 14:05
Dat zeg ik ook helemaal niet, maar specifiek dat een dermate lage kilometerstand vaak wijst op veel kleine stukjes en dat is wel degelijk minder goed voor je motor want dan rijdt hij vaak koud = meer slijtage.
Bij Polo's, Fabia's en Ibiza's hoeft de distributie pas rond 210.000 km.Uiteindelijk is dat gewoon beter dan met 100.000 op de teller daarnaast rond de 100.000 moet je oppassen met de distributie riem bij veel ( vanwege vervanging ) auto's met een ketting hebben dan ook de voorkeur vooral de Japanse auto's hebben betere distributie-kettingen.
donderdag 22 juni 2017 om 14:19
Distributieketting is niet heilig, deze rekken nogal eens op. Kan een dure operatie zijn.
Qua kilometers, het gaat erom hoe er met de auto wordt gereden. Een 5 jaar oude auto met 30.000 km heeft zeer waarschijnlijk veel korte stukjes gereden en dat is gewoon niet goed voor een auto. Ook niet met de moderne motoren. Ook deze vervuilen intern en slijten bij korte stukjes. Een 5 jaar oude auto met 100.000 km is meestal gebruikt voor langere afstanden en dus is er meer mee doorgereden, vaak op bedrijfstemperatuur e.d..
En distributie vervangen is het probleem niet. Dit kun je ook bij de aankoop bedingen.
Qua kilometers, het gaat erom hoe er met de auto wordt gereden. Een 5 jaar oude auto met 30.000 km heeft zeer waarschijnlijk veel korte stukjes gereden en dat is gewoon niet goed voor een auto. Ook niet met de moderne motoren. Ook deze vervuilen intern en slijten bij korte stukjes. Een 5 jaar oude auto met 100.000 km is meestal gebruikt voor langere afstanden en dus is er meer mee doorgereden, vaak op bedrijfstemperatuur e.d..
En distributie vervangen is het probleem niet. Dit kun je ook bij de aankoop bedingen.
vrijdag 23 juni 2017 om 15:19
Japanse distributie kettingen niet, de Europese wel alleen minder onderhoud dan de riem.Dahlia74 schreef: ↑22-06-2017 14:19Distributieketting is niet heilig, deze rekken nogal eens op. Kan een dure operatie zijn.
Je doet allerlei aannames die je totaal niet kan onderbouwen, er is over het algemeen helemaal niks met auto's die 30.000 km hebben gelopen klaar.