Nieuwe fiets kopen

16-06-2017 18:19 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet een nieuwe fiets.

Nou is het eeuwen geleden dat ik nagedacht heb over de aanschaf van een nieuwe fiets en ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ik heb nu een elektrische fiets maar dat is iets van 40 kilo geleden. Ik ben 32 dus een elektrische fiets is redelijk belachelijk.

De elektrische fiets gaat er dus aan en ik ga een andere fiets kopen.

Maar, ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken dus.
Ik twijfel tussen een goede tweedehands (budget 300-400 euro) of een splinternieuwe. Zou voor het eerst in mijn leven een nieuwe worden maar ik weet niet wat daar de zin van is.
Voordeel van nieuw; een ander heeft er niet aan zitten prutsen en je kunt gewoon naar de winkel gaan en er één uitzoeken.
Als ik een nieuwe koop hoef ik niet stad en land af te rijden om tweedehands fietsen te bekijken die dan toch kut blijken te zijn en veel roestiger dan op de foto. Nadeel is dat ik voor een nieuwe fiets zo 800 euro kwijt ben terwijl het dus tweedehands voor de helft kan.

Wat zouden jullie doen? Nieuw of tweedehands?
Wat zouden goeie adressen zijn om voor tweedehands te kijken? De gewone fietsenmaker of toch Marktplaats?

En in het geval van nieuw; iemand een idee waar ik op moet letten?
Ik wil sowieso een hybride fiets, derailleurversnelling is een must, en ik wil dus ook echt wel 21/24/27 versnellingen ofzo.
Het is fijn als het ding redelijk licht is, maar ik zoek ook goeie kwaliteit.
Welke merken zijn do's en welke don'ts?

Iemand ervaring met het merk Sensa?

Nou ja, loods mij door operatie nieuwe fiets heen, in elk geval ;-)
Wie helpt? :proud:
668, the neighbour of the Beast
Ja, maar ik fiets soepeler op een fiets met derailleur en meer versnellingen.
Dus een stadsfiets met naafversnelling staat niet ter discussie.

Ik wil echt iets sportievers en dus met meer versnellingen.

En dat onderhoud is geen probleem. Man doet dat met liefde, heeft zelf ook een fiets met derailleur en draait daar zijn hand niet voor om dus. Ik wéét dat het meer onderhoud is en dat is een bewuste keuze om daarvoor te gaan :)
De sensa campagne 24 en cross-travel 24 komen denk ik aardig in de buurt van wat je zoekt. Ze hebben wel een verende voorvork, zijn daarmee wat zwaarder, maar dat hebben veel fietsen tegenwoordig.
Sensa is een fiets die in Nederland gemaakt wordt, dat heeft als voordeel dat ze weten welke eisen eraan gesteld worden. All-round fietsen voor elke wegdek en weertype geschikt.
Ik heb zelf de sensa Lite, daarbij kan je de afmontering zelf kiezen, maar dat lijkt me voor jouw doel niet echt nodig (ik fiets zo'n 10.000 km per jaar).
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Allereerst respect voor zoveel afvallen! Erg knap!!!

Ik zou voor een nieuwe fiets gaan van een A-merk. Mijn bevallen Giant en Gazelle erg goed. Het is een investering, maar het zeker waard! Kun je niet gebruik maken van een fietsplan via je werkgever? Dat scheelt onwijs! Anders zou ik onderhandelen bij de fietsenzaak, wellicht heeft hij nog het model met de kleuren van vorig jaar?

Qua versnellingen: meer dan 14 slaat echt nergens op, tenzij je naar de Alpen fietst. Meer versnellingen betekent namelijk ook gewoon dat meer combinaties onmogelijk fietsen zijn omdat het voorste en achterste tandwiel zover uitelkaar staan dat je ketting niet lekker loopt. Zelfs mijn racefiets heeft voor maar 2 tandwielen (en ik woon in Groningen, dus snap de wind).

Ik zou vooral letten op het gewicht en het model (is de fietshouding fijn?), geen krat oid voorop (handig voor spullen, maar fietst zwaar) en de kwaliteit van de onderdelen (in Groningen zat lang een fietsenzaak die dure fietsen goedkoop verkocht maar wel de Shimano-cassette had verwisseld voor een B-merk en dan is goedkoop duurkoop).

Als je wat grotere afstanden fietst kan een vlinderstuur fijn zijn. Vaak kun je die voor €25 ofzo laten monteren. Door de verschillende manieren om deze vast te houden kun je tijdens het fietsen van houding verwisselen.
Vandaag bij de fietsenwinkel geweest voor onderdelen voor mijn huidige fiets.
Kon het niet laten om gelijk even voor een nieuwe te kijken.

Tweedehands hadden ze niks, maar heb wel een aantal leuke nieuwe fietsen gezien.
Bijvoorbeeld de Rixe Montpellier. Geen idee of iemand daar al eens van gehoord heeft, maar ik vond het wel een gaaf ding. Komt blijkbaar uit de fabriek van Kalkhoff.

Binnenkort maar eens terug gaan om proefritjes te maken.
Marels schreef:
16-06-2017 20:20

Daarbij woon ik in Zeeland, hier staat altijd windkracht 12 ;-)
Dan zou ik die electrische toch niet meteen van de hand doen ;)
Jawel joh anders krijg ik nooit maar 38 :proud:

Vandaag waait het helemaal als een malle trouwens.
Maar goed, ik heb wel een plan nu, in elk geval, voor een nieuwe fiets :cheer2:

Mijn elektrische wordt opgelapt, en ik ga eens kijken wat ik daar voor kan krijgen. Accu's zijn nog goed dus op zich is dat het probleem niet. Mijn spatbord was gebroken en mijn achterrem zat ineens vast, maar remprobleem is gelokaliseerd en nieuw spatbord is besteld.
Dan is mijn fiets op zich netjes om te verkopen weer.

Ik denk dat ik mijn keuze er vanaf laat hangen hoeveel mijn oude fiets opbrengt :)
Zal geen jackpot zijn maar als ik er bijvoorbeeld 300 euro voor krijg geeft dat toch al meer speelruimte he.

Ik vind het wel leuk, dat zoeken en pluizen.

Iemand ervaring met Rixe, hier?
Marels schreef:
22-06-2017 19:14
Jawel joh anders krijg ik nooit maar 38 :proud:
Hoeveel versnellingen je ook hebt, tegenwind is hel vind ik.

Na 2 fietsvakanties in Friesland waarbij ik nauwelijks vooruit geraakte, heb ik gezworen dat ik er alleen nog maar te voet kom :evil:
Ja maar ja, waarom ga je dan ook naar Friesland ;-)

Ik vind tegenwind met veel versnellingen nog wel te doen, al ben ik daar idd het meest bang voor als ik weer over stap naar een gewone fiets.

Dat is ook nog de optie natuurlijk, dat ik een nieuwe fiets koop en de elektrische nog even houd voor als het allemaal toch tegen valt, langere tochten 'gewoon' fietsen.
Marels schreef:
22-06-2017 19:26
Ja maar ja, waarom ga je dan ook naar Friesland ;-)

....

Dat is ook nog de optie natuurlijk, dat ik een nieuwe fiets koop en de elektrische nog even houd voor als het allemaal toch tegen valt, langere tochten 'gewoon' fietsen.
Omdat het daar zo vlak is. :bonk:
Ha! Oplichters! Een tourist trap is het, ik zweer het je :evil:

Ik zou de electrische idd nog even houden. Het zou zonde zijn als je er tegenop zou zien langere tochten te doen als er veel wind staat.
Ik ging fietsen dwars door het platte Zuid-Holland.
Dat viel me toch tegen!
Het was dijk op dijk af...
Ik heb geen ervaring met de Rixe Montpellier maar ik zie bij de specificaties dat er Shimano Altus en Sh. Acera schakelgroepen op ziten. Dat zijn de goedkoopsten van Shimano en daarmee ook de minste kwaliteit. Meer geschikt voor de Duitse mooiweerfietser... Als je ook bij minder weer wil fietsen en op bospaadjes raad ik je een wat degelijker fiets aan. Minimaal Alivio maar nog liever Deore afmontering.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven