Help! Maden in afvalbak!

26-06-2017 20:43 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze restafvalcontainer zitten allemaal maden! Echt zo ranzig! Ik heb er kokend water overheen gedaan, een flinke plens schoonmaakazijn in de bak en een tak klimop. Nu komen ze allemaal naar boven en gaan de bak uit... (en vallen op de grond)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zitten mij prima in de bak...
die ik wilde bestaat al...
Als je maar lang genoeg wacht, worden het vanzelf van die dikke, groene vliegen.

Wil je dat niet: gif erover.
bloem langs de randen van de kliko gooien... Dan komen ze niet omhoog! Succes
Afbeelding
Voedsel voor vogels, laat gaan joh!
Klimop helpt. Schoonmaken ook. Zand op de rand, dan komen de vliegen er niet in om eitjes te leggen. Als dat allemaal niet helpt: kokend water. Als dat ook niet helpt: kliko open en vogelvoedertijd.
Waarom moet er toch gif gebruikt worden? Zet die bak buiten en laat de natuur zijn werk doen.
Ik kreeg eens de tip (weet niet of het mijn moeder of het forum was :-D ) om de bak open te laten staan als de vuilnis wordt geleegd. Schijnbaar willen vogels er nog eens induiken. Gedaan en inderdaad: geen maden meer.

Vies is het wel inderdaad. :pukey:
Inderdaad, waarom nu altijd weer gif? Zet gewoon de bak open: de vogels zijn je dankbaar en ze zijn binnen mum van tijd weg/verslonden.
Strooizout op de rand heeft hier wonderen gedaan.
Hadden wij ook vorig jaar en dan in de grijze container. Net een nieuwe van de gemeente. Veel azijn, glanspoelmiddel en klep.dicht. Bij ons waren ze de volgende leging weg. Vonden het erg apart hoe het kwam.
Ik doe geen etensresten in de grijze bak, sowieso wordt die hier maar eens per maand geleegd dus dat vind ik ranzig. Eten gaat in een biozakje en dan in de groene container. Omdat daar ook tuinafval (gemaaid gras, onkruid, enz) in gaat heb ik eigenlijk nooit last van maden.
Kun je ze niet eten?
Zout op de randen. Komen ze er niet meer uit.

Zout in de bak gooien helpt een beetje en voor de toekomst. Koop mottenballen en hang die in de bak. Dat blijkt echt goed te werken.
Sansa_ schreef:
26-06-2017 21:06
Ik doe geen etensresten in de grijze bak, sowieso wordt die hier maar eens per maand geleegd dus dat vind ik ranzig. Eten gaat in een biozakje en dan in de groene container. Omdat daar ook tuinafval (gemaaid gras, onkruid, enz) in gaat heb ik eigenlijk nooit last van maden.
Ik ook. Tot vorig jaar. Aan het restafval zit soms nu eenmaal eten en met de warme temperaturen en een gemeente die maar eens in de 2 weken (en soms maar 1x de maand restafval bij bepaalde gemeenten) komt halen hebben ook mensen die goed scheiden daar dus soms wel last van.
Dit vorig jaar gehad, drama! Kwamen uit de container naar de voordeur gekropen en naar binnen... echt honderden leken het wel :misselijk: vuilnismannen kwamen gelukkig de volgende dag.

Alles geprobeerd; bleek, zout, bloem, kokend water, Maar ze kwamen er gewoon doorheen. Uiteindelijk de vuilnisbak al aan de wegkant gezet zodat ze niet meer zo dicht bij de voordeur waren en de hele nacht op wacht gezeten met een schoen.
Heb ik ook gehad.
Gemeente komt hier ook maar eens per 2 weken de grijze container legen :-o
Sindsdien spoel ik alle etensresten in kleine stukjes door de wc
miedo schreef:
26-06-2017 21:44
Heb ik ook gehad.
Gemeente komt hier ook maar eens per 2 weken de grijze container legen :-o
hier maar eens per maand, dus ik zit nog 2 weken met een madenkwekerij.
alle tips al geprobeerd, behalve van dat zout op de rand, ga ik morgen doen.
wij slapen nooit.
Zet de bak gewoon open, die niet door de vogels gegeten worden vliegen uiteindelijk vanzelf wel weg. Beter had je geen rigoureuze maatregelen genomen, want nu lusten die maden je etensresten niet meer en willen die bak uit. Geef ze eens ongelijk ;-D .

Voor de volgende keer; vleesrestjes in wat keukenrol of krantenpapier doen en bakjes of zakjes waar je het vlees in gekocht hebt even schoonspoelen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
miedo schreef:
26-06-2017 21:44

Wauw.
Heb je wel eens een inhoudelijk stuk gelezen over ons rioleringssysteem? Zou ik eens doen, dan laat je het wel uit je hoofd. Ik snap het hoor, onwetendheid maar het is echt niet slim.
Ceylon schreef:
26-06-2017 21:51
Zet de bak gewoon open, die niet door de vogels gegeten worden vliegen uiteindelijk vanzelf wel weg. Beter had je geen rigoureuze maatregelen genomen, want nu lusten die maden je etensresten niet meer en willen die bak uit. Geef ze eens ongelijk ;-D .

Voor de volgende keer; vleesrestjes in wat keukenrol of krantenpapier doen en bakjes of zakjes waar je het vlees in gekocht hebt even schoonspoelen.
de vleesverpakkingen gaan hier in de plastic kliko en daar zitten geen maden in.

bak openzetten, ook al gedaan, maar er komen steeds weer nieuwe maden.
wij slapen nooit.
wat takjes hedera (klimop) erin doen schijnt ze ook te verjagen.
miedo schreef:
26-06-2017 21:59
wat takjes hedera (klimop) erin doen schijnt ze ook te verjagen.
helpt ook voor geen meter.
wij slapen nooit.
Fee-de-Goede schreef:
26-06-2017 21:22
Ik ook. Tot vorig jaar. Aan het restafval zit soms nu eenmaal eten en met de warme temperaturen en een gemeente die maar eens in de 2 weken (en soms maar 1x de maand restafval bij bepaalde gemeenten) komt halen hebben ook mensen die goed scheiden daar dus soms wel last van.
Ik was vroeger niet zo van het scheiden van afval maar doordat de grijze bak nog maar 1x per maand geleegd wordt, moest ik wel. Juist nu heb ik geen last meer van maden. Verpakking van vers eten zijn meestal van plastic, dat spoel ik even af en gaat in de plastic container.
In de groene container word het eten veel beter afgedekt, doordat er ook tuinafval in gaat. Het stinkt een stuk minder en ik heb dus sindsdien geen last meer van vliegen en maden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven