kat vangt vogels

26-06-2017 19:48 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze eerste buiten-kat komt steeds (nu 3x) binnen met een gevangen vogel.
We hebben zijn nagels geknipt en hij heeft een belletje om.
In de winter komt hij met muizen thuis.
Ik vind dit erg vervelend en zielig voor de gevangen dieren.
Iemand tips om te voorkomen dat hij de vogels kan vangen?
ps: binnen houden is geen optie omdat dit een extreem fel diertje is.
Het lijkt me juist gevaarlijk voor je kat als zijn nagels geknipt zijn. Hij zal toch proberen in bomen te klimmen, als hij geen grip heeft valt hij..... juist zielig.
Een belletje is ook heel sneu, stel je eens voor dat jij de hele dag geluid en gerinkel om je heen hebt als je je beweegt........
summer is a state of mind
Even hoor... als onze kat geen vogels zou vangen zouden we niet zijn nagels knippen of een belletje om doen.
Maar nu hebben die arme vogels ook een eerlijke kans.
De kat hoeft geen vogels te vangen, want hij krijgt meer dan voldoende eten en snoepjes.
Dat hij wil jagen oke, maar door het belletje maakt hij minder kans op resultaat.
Beter toch voor de andere levende wezens.
Een kat vangt vogels, dat is zijn natuur!
Hoeveel eten je hem ook geeft of hoeveel bellen je ook om zijn nek hangt, hij gaat er achteraan.

Katten vangen de zwakkere of zieke vogels, is de natuur he!
summer is a state of mind
Ja, dat doen katten.
Mijn ouders hebben een poes die ook nog niet zo oud is, (geen kitten, maar nog wel echt puberpoes) ik ging oppassen in het voorjaar, komt madame ineens met een enorme merel aanzetten.
Ik was stomverbaasd, dat best nog kleine poesje die met met die enorme flapperende vogel in de bek over het tuinhekje sprong :-o
Dan ben ik blij dat ik zelf binnenkatten heb ;)
Maar boos worden op poes heeft geen zin denk ik, dat kun je een poes niet afleren.
Dus binnenhouden of accepteren.
johannaknots schreef:
26-06-2017 20:53
Even hoor... als onze kat geen vogels zou vangen zouden we niet zijn nagels knippen of een belletje om doen.
Maar nu hebben die arme vogels ook een eerlijke kans.
De kat hoeft geen vogels te vangen, want hij krijgt meer dan voldoende eten en snoepjes.
Dat hij wil jagen oke, maar door het belletje maakt hij minder kans op resultaat.
Beter toch voor de andere levende wezens.
Een paar weken geleden viel er bij ons een mereltje uit het nest. Man raapte hem op en we hebben hem in een kom met hooi gezet. Maarja, mereltje moest natuurlijk wel eten en je kunt mereltjes makkelijk met de hand groot krijgen. Dus ik op zoek naar mereltjesvoer.
In een struik een enorme hoeveelheid rupsjes. Enig idee hoeveel rupsjes een mereltje kan eten? Nou, op een gegeven moment was die struik dus leeg. Toen vond ik een slak. Die ging in stukjes gesneden zo, hoppa, bij mereltje naar binnen.

Dat was het moment waarop ik me realiseerde; Ik zit hier dus nu levende wezens te voeren. En nee, rupsen en naaktslakken hebben geen hoog aaibaarheidsgehalte, maar het zijn evengoed levende dieren met hun eigen plekje in de natuur. En het is een feit dat sommige vogelouders de zwakkere jongen het nest uitkieperen. Diezelfde zwakkere jongen worden nu door jouw kat opgeruimd. Doet ie dat niet, sterft zo´n jong van de honger en/of wordt opgegeten door een uil, vos, fret, marter of maden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Die van mij doen het ook. Voelde heel sneu, en ik vroeg me af waarom. Als ze binnen een muis vangen of buiten of de spinnen uit huis opeten, dan ben ik alleen maar blij. De meeste mensen. Maar blijkbaar vinden we het ene dier (muis) inferieur aan een ander dier (vogel). Wat nergens op slaat.
johannaknots schreef:
26-06-2017 20:53
Dat hoeft ie niet te doen nee, maar het is dier en dat is nou eenmaal zn instinct. Wat denk je dat er met Bv een baby zebra in Afrika gebeurt als ie niet snel genoeg is? Dan wordt ie opgegeten door een leeuw. Dat is wat dieren doen, ook katten.
buitenkatten vangen vogels daar doe je weinig aan.

Ik knip trouwens ook altijd de nagels van mijn binnenkatten.
Ik heb ook een buitenkat. En die mag ook graag wat vangen. Helaas wordt de vangst hier ook mee naar binnen genomen en dan nog het liefst levend. Want dat speelt zo veel leuker, een echte muis of vogel. Tja. De laatste muis die ik zag schoot via de voordeur naar buiten (ik kwam net binnen). Muis blij, ik ook en kat heeft zeker nog 10 minuten gezocht naar de muis. Wat overigens vrij hilarisch was. Zelden zoveel verbazing en verontwaardiging bij de kat gezien. Daarna vertrok kat gedecideerd naar buiten. Ik riep haar nog na niks nieuws te vangen, maar helaas zat er de volgende ochtend (die muis was midden in de nacht) een musje levend en wel in de schoenenmand. Ik schrok me echt het leplazerus toen die uit de mand kwam gevlogen toen ik er in grabbelde voor mijn gympen. Sindsdien is er alleen nog een vlinder gevangen. Tenminste wat ik weet dan. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig wel iets minder enthousiast de schoenenmand induik.
Die van mij eten ze dan wel met huid of veer compleet op. Alleen mee spelen tot ie dood is en dan laten liggen vind ik erger.
Orangetree schreef:
26-06-2017 22:40
Die van mij eten ze dan wel met huid of veer compleet op. Alleen mee spelen tot ie dood is en dan laten liggen vind ik erger.
Voor t vogeltje blijft de uitkomst t zelfde hoor... dood.
Heeft die kat tenminste nog een lolletje gehad :proud:

(en even voor de beeldvorming. Ik heb een binnenkat, die durft niet eens op het balkon)
viva1966 schreef:
26-06-2017 19:51
Beter opvoeden....

Maar serieus: kom op zeg, het is een kat. Het is niet zielig voor die andere dieren, dit is gewoon de natuur.
Zo is mijn hond wel eens met een dode kat gekomen. Is ook de natuur.

Allemaal natuurlijke aard van het dier. Toch probeer ik te voorkomen dat mijn hond dat doet. Ik denk dat je dat ook moet doen met katten. Katten horen niet in de natuur, en horen deze dus ook niet te schaden.

Is het een optie om je tuin af te zetten? Al is het maar met stroomdraad?
Hoe komen zoveel mensen er in vredesnaam bij dat nagels knippen zielig is? Bij een buitenkat zou ik het niet zo snel doen ivm zichzelf verdedigen maar zielig is het niet hoor. Bij binnenkatten hoort het juist bij de verzorging, anders worden ze te lang en kan de kat daar last van krijgen. Je knipt ze er ook niet af, alleen wat korter, net als bij jezelf.

Een belletje is wél heel sneu, die afdoen dus!

En verder inderdaad je tuin afzetten. Dan is de jaag mogelijkheid beperkt en kunnen vogels wegkomen.
Een belletje om je kat is echt heel sneu, ook kan hij dan met zijn halsband ergens achter blijven haken. Katten vangen nu eenmaal vogels, niks aan te doen is gewoon de natuur.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Sorry, maar ik ben ook even in de war... Nagels knippen is toch heel gewoon? (Als in: toen ik het nog niet zelf deed, deed de dierenarts het tijdens de controle.) Het is niet dat ze er tot bloedens toe uitgetrokken worden hè. Maar zodra ik bij het lopen zijn nageltjes tegen het parket hoor tikken gaat er een klein stukje af. Hij komt ook buiten, maar blijkbaar slijten ze daar niet genoeg. En het lijkt hem ook niet te belemmeren want hij vangt er genoeg mee :$
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
MarietjeHoekstra schreef:
26-06-2017 20:18
Nagels knippen? Wat in en in zielig.

Wat is daar zo zielig aan? Bij een van de twee van mij doe ik dat ook, gewoon de scherpe puntjes eraf. Dan blijft hij niet meer hangen in het tapijt.
Het is een nogal lui beest, ze slijten niet voldoende uit zichzelf.
johannaknots schreef:
26-06-2017 19:56
Ik weet dat het de natuur is.
Maar ik vind het ook erg vervelend om een vogel in huis te krijgen.
Arm diertje, leeft soms nog half of is al dood gebeten.
De veren liggen door het hele huis.
De kat krijgt echt genoeg te eten en te drinken en te snoepen.
Zou graag hebben dat hij dit gedrag niet of zo min mogelijk vertoond.
Dus eigenlijk vind je het vooral erg voor jezelf, omdat je die lijkjes moet opruimen, of de beestjes uit hun lijden moet verlossen. Misschien kat minder eten geven, dan jaagt hij ook, maar dan eet hij het hele beestje, heb jij er minder last van :-)

Wat dat belletje betreft, ik heb ooit ergens gelezen dat katten aan dat belletje wennen en zo kunnen bewegen dat je het nauwelijks hoort. Het bandje kan wel achter iets blijven vastzitten, dan heb je een (half) dode kat die je moet redden of opruimen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou het ook zeer vervelend vinden als mijn katten vogels zouden vangen. Ik heb 6 katten in mijn leven gehad en er heeft er nog NOOIT een een vogel gevangen (wel muizen als die binnen zaten). Katten die alle vogels of vleermuizen in hun omgeving uitmoorden vind ik onacceptabel en ik vind dat katteneigenaars dit moeten voorkomen en op aangesproken mogen (moeten) worden als het gebeurt. Belletje en puntjes van de nagels knippen (daar zit geen gevoel in) en verder 's nachts altijd binnenhouden (vooral 's ochtends vroeg). Kattenluikje 's nachts op slot. Dat het een natuurlijke drang is en daarom niet voorkomen kan worden vind ik onzin. Zou mooi worden als dat als smoes geaccepteerd kan worden. Je zorgt maar dat het niet gebeurt als katteneigenaar.
johannaknots schreef:
26-06-2017 19:56
Ik weet dat het de natuur is.
Maar ik vind het ook erg vervelend om een vogel in huis te krijgen.
Arm diertje, leeft soms nog half of is al dood gebeten.
De veren liggen door het hele huis.
De kat krijgt echt genoeg te eten en te drinken en te snoepen.
Zou graag hebben dat hij dit gedrag niet of zo min mogelijk vertoond.
Vervelend hè al die levende dieren die hun natuur volgen
Had ik ook ooit hoor, een hond!
Echt ik zeg het je, hartstikke leuk om mee te knuffelen op de bank
Ze hadden er mooi niet bij gezegd dat hij 4x!!! (ja echt ik overdrijf echt niet hoor, uit moest
Weet je wat hij ook npg deed...blaffen, met stokken lopen, en 1x en dat was echt heel erg.....gewoon mijn kussens slopen hè

Lekker dan!

Nou ja, heb er uiteindelijk 14 jaar mee moeten leven

Blij dat ik nu een pluche hond heb
Geen last bij bijzaken meer

Misschien ook een tip voor jou?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ach gos zijn nagels geknipt? Vind ik wel zielig, hij moet toch goed kunnen klauteren etc buiten... en n belletje is al helemaal sneu... hoe denk je dat al die andere katten naar hem kijken :sick: haha... en ja het hoort erbij. Ik vind de verrassing ook nooit leuk, maar ja.. het is een kat.

Dus.
Summerdance schreef:
29-06-2017 10:47
Vervelend hè al die levende dieren die hun natuur volgen
Had ik ook ooit hoor, een hond!
Echt ik zeg het je, hartstikke leuk om mee te knuffelen op de bank
Ze hadden er mooi niet bij gezegd dat hij 4x!!! (ja echt ik overdrijf echt niet hoor, uit moest
Weet je wat hij ook npg deed...blaffen, met stokken lopen, en 1x en dat was echt heel erg.....gewoon mijn kussens slopen hè

Lekker dan!

Nou ja, heb er uiteindelijk 14 jaar mee moeten leven

Blij dat ik nu een pluche hond heb
Geen last bij bijzaken meer

Misschien ook een tip voor jou?
Instinct volgen is geen excuus voor onacceptabel gedrag. Loslopende honden die schapen aanvallen of kinderen die gebeten worden, stront overal. Jij bent als eigenaar verantwoordelijk en schuldig, punt.
Antoon69 schreef:
29-06-2017 10:54
Instinct volgen is geen excuus voor onacceptabel gedrag. Loslopende honden die schapen aanvallen of kinderen die gebeten worden, stront overal. Jij bent als eigenaar verantwoordelijk en schuldig, punt.
Misschien lees ik erover heen hoor, maar waar lees jij dat mijn hond loslopende schapen aanvalt, kinderen bijt, en overal stront achterlaat?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Nageltjes knippen is helemaal niet zielig wat een onzin. Wij moeten het bij een van onze katten wel doen, want ze is te oud en haar nagels te broos waardoor ze ingroei krijgt en wondjes. Dierenarts heeft me laten zien hoe het moet en verzekerde me ervan dat dat ook prima kan bij onze jonge katten die het probleem niet hebben. Je knipt het puntje eraf en je kunt onder het nageltje een soort randje zien waar levend weefsel begint, je moet dus zorgen dat je daar weg blijft, maar alles daarboven is net als bij mensen nagels knippen.

Wij doen het alleen niet bij de jonge katten want die regelen hun nageltjes zelf. En het oudje kan zich nog prima verdedigen met die nageltjes hoor.

@TO: het is nu te laat, maar voor een volgende keer: als je een kat op karakter wil uitzoeken moet je een volwassen asielkat nemen, geen kitten. Met kittens weet je het gewoon niet. Maar hier ga je niks aan doen. Wij hebben ook een buurkat die vogels vangt in onze tuin. Heel sneu voor de vogeltjes, maar je kan het dat beest gewoon niet uitleggen.

Die van mij zijn te dom om te jagen, dat scheelt ;-D
Antoon69 schreef:
29-06-2017 10:44
Ik zou het ook zeer vervelend vinden als mijn katten vogels zouden vangen. Ik heb 6 katten in mijn leven gehad en er heeft er nog NOOIT een een vogel gevangen (wel muizen als die binnen zaten). Katten die alle vogels of vleermuizen in hun omgeving uitmoorden vind ik onacceptabel en ik vind dat katteneigenaars dit moeten voorkomen en op aangesproken mogen (moeten) worden als het gebeurt. Belletje en puntjes van de nagels knippen (daar zit geen gevoel in) en verder 's nachts altijd binnenhouden (vooral 's ochtends vroeg). Kattenluikje 's nachts op slot. Dat het een natuurlijke drang is en daarom niet voorkomen kan worden vind ik onzin. Zou mooi worden als dat als smoes geaccepteerd kan worden. Je zorgt maar dat het niet gebeurt als katteneigenaar.

Hahhahahahahhah en jij denkt dat ik de dag achter mijn kat aanren om er voor te zorgen dat ze geen muizen en vogels vangt? Nee dus.
En ja, mijn kat is snachts vaak binnen en toch vangt ze muizen en vogels.. hmmm
dnk schreef:
29-06-2017 12:06
Hahhahahahahhah en jij denkt dat ik de dag achter mijn kat aanren om er voor te zorgen dat ze geen muizen en vogels vangt? Nee dus.
En ja, mijn kat is snachts vaak binnen en toch vangt ze muizen en vogels.. hmmm
Als het jou geen reet kan schelen wat je kat uithaalt dan moet je ook niet gaan lopen zeiken als iemand anders jouw kat aanpakt. Genoeg liefhebbers van zangvogels in Nederland die met plezier een gehaktbal met strychnine voor m klaarzetten. Nogmaals geen enkele van mijn katten heeft ooit een vogel gevangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven