(te) slank kind?

29-06-2017 10:18 57 berichten
Hallo,

Mijn zoontje is nu precies 13 maanden. Groeit netjes in de lengte maar zijn gewicht blijft al een poosje achter en van de week op het CB boog de curve ook af.
Hij is nu 77,5 cm en 8714 gram. Een lange slungel dus. Geboren met 36 weken, 47 cm en 2705 gram. Hij zat tot hij een maand of 8 was onderaan de -1 lijn, wat gewoon zijn lijn was, dus prima, maar gaat sindsdien steeds meer naar de -2. Ik probeer alleen naar hem te kijken qua dat hij vrolijk is enz, maar kan het toch niet helpen dat ik dat lage gewicht behoorlijk vervelend vind.

Dit is wat hij zo ongeveer op een dag binnen krijgt aan voeding:

+/- 400 ml opvolgmelk
1 a 2 stuks fruit
1 a 2 boterhammen
2x Broodkorstjes of babykoekjes e.d. tussendoor
Avondeten (gaat altijd helemaal op)
Toetje

Hij eet eigenlijk vrijwel altijd alles op, behalve zijn brood 's middags. Bij het avondeten eet hij zoveel mogelijk met ons mee en vul ik evt nog aan met een potje (zo'n grote voor 12 maanden+ die dan ook helemaal op gaat). Wat kan ik hem nog extra geven?

Is er iemand die het achterblijvende gewicht herkent? Wat kan daar evt een reden van zijn als hij verder in de lengte wel goed groeit, vrolijk en (héél) actief is?

Hij is wel heel erg beweeglijk, maar volgens mij zijn de meeste kinderen dat wel....
Alle reacties Link kopieren
Ik zat als kind ook altijd onder aan de lijn, Moeder heeft nog wel eens te horen gekregen dat ze me meer moest geven, maar ik hoefde gewoon niet meer. Als ik vol zat, zat ik vol. Altijd onder aan die lijn blijven hangen, maar verder is er niets mis met mij hoor. Als hij gewoon goed eet en vrolijk is, zou ik er niet te veel op letten.
Lijkt of hij niet zo van brood houdt.
Misschien brinta geven of soep in de middag. Of een restje avondeten van de vorige dag.
Mijn moeder bakte smiddags wel eens bloedworst met appel, dan aten wij meer dan met alleen naar dat saaie brood.
Of een stukje vette zalm.
Kijken waar hij wel behoefte aan heeft in plaats van enkel brood en deegwaren.
dochter hier zit kwa lengte met 18 maanden op 0 gewicht gaat richting -1,5 en boog nu weer wat af.... maak me er niet druk om eigenlijk... ze eet doet alles en is vrolijk en eerlijk gezegt vind ik haar helemaal niet dun. Ga haar ook echt niet ineens allemaal andere voeding geven ze doet het hier prima op.
Het onder aan de lijn zitten, vind ik ook geen probleem hoor. Als dat zijn lijn is, prima inderdaad. Maar dat afbuigen van de laatste tijd vind ik wel vervelend.... dat snap ik ook niet als hij zo goed eet.
@Shisha,
Inderdaad geen fan van brood. Doet hij ook héél lang over. Misschien daar dan een lekkerder alternatief voor verzinnen. Thanks

@Pimpelmees,
Bij jouw dochter ook een afbuigende lijn dus, moest je daar verder onderzoek naar laten door van het CB, of vonden zij het ook oke verder?
Probeer 's middags eens wat anders aan te bieden als hij niet van brood houdt: een gekookt/gebakken ei, pannenkoek, pap, soep, salade, gebakken vis. Eventueel 's avonds nog een fles (volle) melk.
Als hij goed eet, lijkt het me vreemd dat zijn groeilijn afbuigt. Kloppen de metingen wel? Een van mijn kinderen is ooit eens gekrompen, omdat er een keer iets verkeerd genoteerd is.
Als hij gewoon goed eet kun je er niets aan doen. We/kinderen zijn nou eenmaal niet allemaal gemiddeld. Als hij gewoon fit en vrolijk is prima toch.

De jongste hier zat een hele poos met alles op -2 nog denk ik weet ik niet ik ga pas weer als ze 2? Is als ze weer inentingen krijgt.
Ze eet als een bouwvakker maar ze renr de hele dag door. Ook liep ze al voor een jaar, kruipen etc deed ze ook heel snel. Dus ze verbruikt heel veel energie eet goed vrolijk ziet er gewoon gezond uit. Tja ik kan haar moeilijk pokon geven of een trap onder haar kont (ook bij het CB gezegd). En dan hebben ze ook niets meer terug te zeggen.
Mijn oudste is van plus 2 naar min 2 gegaan door voedselallergieën die leidden tot ontstoken darmen en malabsorptie. Maar met hem kon ik echt wel zien dat het niet goed ging en dat hij wegkwijnde (' failure to thrive' heet dat zo mooi). Maar toch waren er artsen die niet zagen dat er iets mis was met hem in een momentopname . Toen dat allemaal opgelost was hebben we hem teruggekregen ergens tussen 0 en -1 en daar blijft hij nu al een aantal jaar stabiel op.
Ik vertel je dit, om te benadrukken dat je het als moeder echt wel weet als het niet goed gaat met je kind. En jij weet dat waarschijnlijk veel beter dan het cb.

Mijn jongste slingert af en toe wat van haar curve af naar beneden, maar daar maak ik me een stuk minder druk om, omdat ik zie dat het goed met haar gaat.

Voor wat jouw kleintje betreft, ik vind 400ml best weinig qua melk op die leeftijd. Mijn 13 maanden dochter drinkt 2 keer zoveel melk. Ik geef haar als ander drinken ook wel eens bouillon in een tuitbeker, vindt ze lekker en heeft veel meer voedingswaarde dan water. Verder zou je kunnen proberen wat meer eiwitten aan te bieden? Een eitje of wat vette vis misschien?
Die van mij valt van de curve af...
Komt deels door prematuriteit. De KA in het AMC gaf aan dat bijvoeden niet hoeft omdat ze zien dat als kinderen richting 11/12 gaan ze dan bijtrekken in gewicht.

Zolang ze gezond en vrolijk zijn en goed ontwikkelen hoef ik me er geen zorgen over te maken.
ik had eerst iemand die vond dat ik daarvoor terug moest komen.... laatste keer een ander en ondanks dat ze verder afgebogen was hoefde er niets, onder de -2 gingen ze nog eens kijken maar ze gaf ook aan dat als het kind het verder goed doet het prima is. De lijnen zijn gemiddelden he... tuurlijk moet je opletten, maar als je kind goed eet vrolijk is groeit dan is het prima toch... gaat ook nog vaak in sprongetjes... Hier ook dame die niet alles lust... ik ga niet bergen alternatieven bedenken.... oudste eet geen avondeten... die ga ik echt niet altijd brood geven... aantal dagen wel andere dagen mag hij kiezen je eet wel of je eet niet maar er komt niets anders... Ik ga er nog steeds van uit dat het ooit wel goed komt.... al duurt de faaaasseee wel lang :D
Je zou eens makkelijke pannekoekjes kunnen maken, gezonde? Met bijvoorbeeld bosbessen etc.
(bijv. http://sweetsimplevegan.com/2016/01/3-i ... -pancakes/, gewoon een voorbeeld. Hoeft natuurlijk niet vegan te zijn etc). Kun je een flinke batch maken en een aantal dagen in de koelkast bewaren, of invriezen. Weer eens wat anders dan brood!
Lust hij avocado? Zo ja kun je hem ook dat tussendoor geven, veel kcal en goede vetten.

Mijn zoontje bleef altijd heel netjes op de -1 lijn met gewicht (ook met 36 weken geboren, ongeveer zelfde gewicht als die van jou) en is met lengte nu van -1 naar +1 gegaan en gewicht naar gemiddeld.

Als je kindje gewoont vrolijk is, is het goed. Hij groeit ook goed in de lengte, toch? Dus niet of zn groei staakt. Hij is gewoon dun. En ieder kind groeit anders. Die lijntjes zijn heel leuk, maar zo werkt het niet altijd.
Zou hem goed in de gaten blijven houden, ander eten bieden voor het geval dat, maar verder niet teveel zorgen maken.
anoniem_182272 wijzigde dit bericht op 29-06-2017 11:01
0.72% gewijzigd
Wat vervelend dat hij van de curve afbuigt, daar zou ik ook mee zitten als ik jou was.

Mijn zoontje is 15 maanden en eet ook vrijwel geen brood. We geven hem pap in de ochtend, met volle melk, en in de middag krijgt hij een restje avondeten van een voorgaande avond. Misschien helpt dat? En een groter tussendoortje?

Ohja, en ik heb geen idee wat de voedingswaarde is van opvolgmelk, maar je zou ook volle melk kunnen aanbieden. En ervoor zorgen dat het toetje een vol product is.
hoe was jij of de vader als baby? ook lang en slank? zo ja, dan zit het gewoon in de genen.

verder niet te druk maken, soms vallen kinderen buiten de lijnen. zolang de huisarts en cb tevreden zijn, lekker laten gaan
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zal hier en daar is kijken of ik wat vollere producten kan geven. Ik geef bewust nog opvolgmelk ipv gewone melk omdat dit voedzamer is. Avacado's e.d. krijgt hij ook wel regelmatig, maar zou vaker kunnen.

@tiramisuusje, ik denk ook wel dat je het als moeder voelt als er iets aan de hand is, maar je wilt ook graag zien dat je kind gewoon lekker aankomt. :D Ik dacht trouwens dat de melkinname na het eerste jaar wat omlaag moest, tot max 500 ml.

@hamerhaai, wij zijn allebei ook redelijk lang/slank, maar als ik de boekjes van ons erbij pak, waren we op die leeftijd wel tussen de 700-1000 gram zwaarder. Wel zijn we allebei op tijd geboren en mijn zoontje dus een maand te vroeg. Weet niet of ik dat nog steeds mee kan tellen..
Als het een vrolijk ventje is, lekker zo laten. Mijn zoon is ooit ondervoed genoemd door het CB, hij is nog steeds niet dik (allang volwassen) en tegen de 2 meter.
die ik wilde bestaat al...
Fijn toch als hij zo goed eet! Kun je verder niks meer aan doen
Hier ook een baby die steeds "te weinig" aankwam. Op een gegeven moment heb ik bedacht: wat als er geen weegschaal zou zijn? Zou ik me dan zorgen maken? Het antwoord was nee: eet genoeg, is vrolijk en actief. Dus sindsdien neem ik het wegen met een korreltje zout. Zeker omdat man en ik ook allebei veel kunnen eten zonder aan te komen.
Ja, hij eet echt prima. Gelukkig maar, anders zou ik nog meer gefrustreerd raken. Probeer het wel los te laten en toch te kijken hoe ik hem op de een of andere manier nog wat vollere producten kan geven.

Hij beweegt ook wel veel hoor. Kan echt geen halve seconde stilzitten. Toch zei ik tegen het CB dat hij niet overdreven beweeglijk is, maar nu ik erover nadenk, kan ik me ook wel voorstellen dat hij flink wat verbrand met al zijn gekruip, gewurm en halve driftbuien die hij opeens steeds meer krijgt...

Toch zou ik het leuk vinden als hij bij de 14 maanden check weer een omhoog kruipend lijntje laat zien :facepalm:
Ik herken je zorgen. Onze kinderen zijn even oud en die van ons is nog lichter. Ik vind al die opmerkingen van vrienden/ familie/ onbekender ook steeds vervelender worden. Ik kan er ook niks aan doen dat hij zo dun is. Als hij niet meer wil eten kan ik op mijn kop gaan staan, maar hij doet het echt niet.
Eigenlijk geen tips dus, alleen herkenning. Ik lees mee.
Ons kind is trouwens wel met 4 kilo geboren, maar daarna gauw gezakt op de curve.
Mijn dochter boog ook zo af op de curves. Zat tot 6 maanden keurig op de 0 lijn, inmiddels is ze 18 maanden en is ze gezakt tot -2 (ze is kleiner en weegt minder dan jouw zoontje nu). Ik heb me daar ook echt druk over gemaakt, maar ik heb het inmiddels los gelaten. CB geeft aan dat ze zich prima ontwikkeld en dat ik me geen zorgen hoef te maken. Gaat ze nog verder afbuigen dan wellicht een keer een extra controle bij de kinderarts maar er zijn geen tekenen dat er iets 'mis' is met haar.

Dus als je het idee hebt dat hij honger heeft of niet genoeg eet, dan kun je proberen meer of wat anders aan te bieden. Maar anders zou ik me er niet zo druk om maken.
zoals al vaker wordt gezegd, als alles verder goed gaat met je kind dan zal het wel niks ergs zijn. Hier ook een kindje dat met de 16 maanden check op het CB een afbuigende curve had, maar hier werd gelijk gezegd dat dat niks is om je zorgen over te maken als je kind goed eet, bewegelijk is, niet vaak ziek is.
namenzoektocht schreef:
29-06-2017 13:35
Ik herken je zorgen. Onze kinderen zijn even oud en die van ons is nog lichter. Ik vind al die opmerkingen van vrienden/ familie/ onbekender ook steeds vervelender worden. Ik kan er ook niks aan doen dat hij zo dun is. Als hij niet meer wil eten kan ik op mijn kop gaan staan, maar hij doet het echt niet.
Eigenlijk geen tips dus, alleen herkenning. Ik lees mee.

Eet hij wel moeizaam, of ook wel goed? En is hij ook zo ontzettend beweeglijk? Ik denk weleens, misschien gewoon snelle verbranding ofzo..

Vervelend wel he?
Chica-1983 schreef:
29-06-2017 13:43
Mijn dochter boog ook zo af op de curves. Zat tot 6 maanden keurig op de 0 lijn, inmiddels is ze 18 maanden en is ze gezakt tot -2 (ze is kleiner en weegt minder dan jouw zoontje nu). Ik heb me daar ook echt druk over gemaakt, maar ik heb het inmiddels los gelaten. CB geeft aan dat ze zich prima ontwikkeld en dat ik me geen zorgen hoef te maken. Gaat ze nog verder afbuigen dan wellicht een keer een extra controle bij de kinderarts maar er zijn geen tekenen dat er iets 'mis' is met haar.

Dus als je het idee hebt dat hij honger heeft of niet genoeg eet, dan kun je proberen meer of wat anders aan te bieden. Maar anders zou ik me er niet zo druk om maken.
Toch 'fijn' te lezen dat zo'n afzakking niet altijd reden is voor verder onderzoek of een onderliggend probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven